رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ بهمن ۱۳۹۹

قهوه خانه حاج علی درویش ، کوچکترین قهوه خانه دنیا

لینک این مطلب کپی شد!

قهوه خانه حاج علی درویش ، کوچکترین قهوه خانه دنیا می باشد که از قدیمی ترین قهوه خانه های تهران است و به تازگی به ثبت ملی هم رسیده است . در این مطلب با این قهوه خانه و زندگی نامه حاج علی درویش آشنا خواهیم شد .فضای دوست داشتنی این قهوه خانه به گونه ای است که می توانید ساعت ها به تماشای هنرهای ایرانی بپردازید و با نوشیدن چای و مطالعه کردن از اوقات خود لذت ببرید. حاج کاظم درویش صاحب قهوه خانه، از گردشگران خارجی بسیار استقبال می کند و با چای خوش طعم و دلچسب از آن ها پذیرایی می کند و در قهوه خانه خود از آنها عکس یادگاری میگیرد و خاطرات شیرین آنها را ثبت می کند.

قهوه خانه حاج علی درویش
این قهوه‌خانه در راسته بازار زرگرها قرار دارد. در این قهوه‌خانه می‌توانید بهترین و خوش‌طعم‌ترین چای را با بهترین کیفیت میل کنید، با حاج‌ کاظم صاحب کنونی قهوه‌خانه که این مکان را از پدر خود به ارث برده است هم‌صحبت شوید، از دکوراسیون خاطره‌انگیز آن دیدن کنید، تا چای شما حاضر می‌شود یک دقیقه مطالعه کنید و در نهایت با بقیه پول خود به صندوق مولا که برای کمک بچه‌های بهزیستی راه‌اندازی شده کمک کنید.

این قهوه خانه در سال ۱۲۹۷ توسط پدر حاج کاظم یعنی حاج علی مبهوتیان تاسیس شد و هم اکنون توسط حاج کاظم اداره می شود. از جمله هنرهای زیبای این قهوه خانه ترمه های رنگی و شیشه های منبت کاری شده است . این قهوه خونه علاوه بر این که محل مناسبی برای نوشیدن چای می باشد یک مکان فرهنگی و تاریخی محسوب می شود.

از کارهای فرهنگی این قهوه خانه یک سری کتاب هست که از قم ارسال میگردد و شما می توانید تا آماده شدن چای، وقت خود را با این کتاب ها بگذرانید. جالبه بدونید که جلوی در ورودی این قهوه خانه یک تابلو وجود دارد که هر روز یک جمله پند آموز بر روی آن نوشته می شود. صندوقچه هایی در این قهوه خانه وجود دارد که به اسم صندوق مولا، افرادی که چای می خوردند باقی پول چای خود رو در این صندوچه می اندازند. این پول پس از جمع آوری، به بچه های بهزیستی تعلق می گیرد.

قهوه خانه حاج علی درویش

وودی قهوه خانه
مسابقه محل کسب وکار زیبا یکی دیگر از فعالیت های حاج کاظم است که برای اولین بار در این قهوه خانه برگزار شد و مبلغ جایزه آن ۱۰۰ هزار تومان وجه نقد و هدایای فرهنگی بود. سال گذشته، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این قهوه خانه سنتی را در فهرست آثار ملی میراث ناملموس به ثبت رساند و آقای علی رنگ چیان لوح ثبت ملی را به حاج کاظم اهدا کردند و حاج کاظم با اطلاع رسانی در پیج اینستاگرام خود این خبررا تایید کردند.

در قهوه خانه حاج علی درویش ،کیفیت مهم تر از کمیت است!

روزگار می چرخد تا این که قهوه خانه به دست حاج علی مبهوتیان (معروف به درویش) می افتد! به زبان فارسی ساده ایشان قهوه خانه را به مبلغ ۳۰ تومان خریداری می کنند. البته ذکر این نکته هم مهمه که حاج علی درویشی خودش در قهوه خانه کار می کرده اما نهایتا ان قدر پیشرفت می کنه که خودش قهوه خونه رو از صاحبش می خره! قهوه خانه حاج علی درویش از ابتدا کوچک نبوده اما به دلایلی حاج علی درویشی مجبور می شود قسمتی از مغازه اش را بفروشد ، خود حاج کاظم می گوید با کوچک تر شدن مغازه مشتری هایمان نه تنها کم تر نشد بلکه بیش تر هم شد! به هر حال قهوه خانه حاج علی درویشی مثال کامل ضرب المثل کیفیت مهم تر از کمیت است ، می باشد! چه بسیار قهوه خانه های بسیار بزرگی که حتی یک صدم شهرت قهوه خانه حاج علی درویشی را ندارند!

قهوه خانه حاج علی درویش

حاج کاظم ، پسر خلف پدر

حاج علی درویشی بازنشسته می شود و پسرش کنترل کوچک ترین قهوه خانه دنیا را به دست می گیرد. حاج کاظم درویشی به معنای واقعی کلمه پسر خلف پدر است! اینجاست که می گویند پسر کو ندارد نشان از پدر! حاج کاظم علاقه بسیاری به پدرش دارد و تصویر پدر را بر سر در مغازه اش نصب کرده است. او هم خوش اخلاق و هم مهمان نواز است. البته که سن بالایی دارد اما مانند جوان ها رفتار می کند! به اینستاگرام مسلط است و از هر مشتری ای که خوشش بیاید ، با او عکس می گیرد و در صفحه اینستاگرامش می گذارد! به گفته خودش این کار خاطره خوشی مخصوصا برای توریست های خارجی به یادگار می گذارد و باعث می شود که آن ها در مورد ایرانی ها خوب فکر کنند و حتی باعث جذب مشتری های بیش تر نیز می شود.

قهوه خانه حاج علی درویش

یک قهوه چی همه چی تمام!

علی درویشی حتی به زبان انگلیسی هم مسلط است و با مهمان های خارجی اش به انگلیسی صحبت می کند! در اکثر اوقات لبخند به لب دارد و اگر هم خندان نباشد از مشتری هایش به بهترین شکل ممکن پذیرایی می کند! مطمئن باشید اگر حاج کاظم را دیدید از معاشرت با او بسیار لذت خواهید برد! البته اگر سرش زیادی شلوغ نباشد و بتواند با شما صحبت کند. چون این قهوه خانه بسیار کوچک مشتری های پر و پا قرص خودش را دارد و همگی می آیند تا همان همیشگی را سفارش بدهند! حاج کاظم از هر لحاظ در کارش همه چی تمام است و با مهارت کارش را انجام می دهد. فراموش نکنید که قهوه خانه او قانون هایی هم دارد و شما باید قبل از سفارش دادن نوع چای و استکانی که می خواهید در آن چای برایتان ریخته شود را مشخص کنید تا حاج کاظم سفارش شما را تحویل بدهد.

قهوه خانه حاج علی درویش

قهوه خانه ای که جز میراث ملی شد!

شاید حاج علی درویشی زمانی که قهوه خانه اش را تاسیس کرد هیچ وقت فکرش را نمی کرد که آن قدر معروف شود! شاید با خودتان فکر کنید ۲ متر مربع جا که دیگر این حرف ها را ندارد! آخر کدام آدم عاقلی در ۲ متر مربع جا به سختی می ایستد تا چایی بخورد! اما اگر از مشتری های قهوه خانه حاج علی درویش سوال کنید می گویند که چای ها آن جا مزه ای خاص و خوشمزه می دهد! جدا از کیفیت چای ، اخلاق خوش حاج کاظم هم مزید بر علت شد تا قهوه خانه حاج علی درویش شهرتی دوچندان پیدا کند. کوچک ترین قهوه خانه دنیا حتی مشتری های ثابتی دارد که هر روز می روند تا چایی را در استکان کمر باریک میل کنند و سر حال بیایند! این قهوه خانه در نیمه دوم سال ۹۵ ثبت ملی شد! که افتخاری بزرگ برایش محسوب می شود! چه بسیار بناهای تاریخی مهم هستند که نتوانستد به ثبت ملی برسند یا این پروسه برایشان چند ده سال طول کشیده!

قهوه خانه حاج علی درویش

یک لیوان چایی چند میلیون تومانی!

شما در کوچک ترین قهوه خانه دنیا می توانید از قیمت ۱۰۰ تومان تا چند میلیون تومان چایی سفارش بدهید. منوی این قهوه خانه با هر منویی که در عمرتان دیدید متفاوت است بدین صورت که چایی در آن برای بعضی ها ۱۰۰ تومان ، برای بعضی ها ۵۰۰ تومان ، برای بعضی ها هم ۲۰۰۰ تومان است! جالب است بدانید که کیفیت چایی در هر قیمتی کاملا یکسان است و تفاوتی نمی کند! این به شما بر می گردد که می خواهید مبلغ بیش تری بپردازید تا صرف خیریه شود یا نه! حتی می توانید برای یک لیوان چایی ۱ میلیون تومان پول بپردازید تا حاج کاظم که مورد اعتماد تمام اهالی بازار است و کمک ها را جمع آوری می کند ، پول را به خیریه بدهد! البته فعالیت ها خیّرانه حاج علی درویشی تنها به کمک کردن مالی خلاصه نمی شود و اگر به صفحه اینستاگرامش سر بزنید با انبوهی از ویدئوهای حاج علی درویشی که در مورد کار خیر است مواجه می شوید!

قهوه خانه حاج علی درویش

النظافه من الایمان

در ضمن قهوه خانه حاج علی درویش نظافت را هم به طور کامل رعایت می کند و اگر قندی برداشتید باید آن را در دهان مبارک بگذارید و قند ها را به قول معروف انگولک نکنید! (آخر بعضی ها هستند برای این که یک قند از قندان بردارند گشت ویژه تشکیل می دهند و قند ها را زیر و رو می کنند!) در غیر این صورت باید قندی که برداشتید را در سطل آشغال بیندازید چون معلوم نیست که دست های شما پاکیزه بوده یا خیر! بله تا این حد حاج کاظم در نظافت مقید است! همه چیز ها در قهوه خانه حاج علی درویش برق می زند و شما هیچ کثیفی مشاهده نمی کنید! خود حاج علی درویشی هم که اکثر مواقع جلیقه ای زیبا و سنتی به تن دارد که جلوه ای زیبا به قهوه خانه کوچکش می بخشد.

قهوه خانه حاج علی درویش

قهوه خانه ای که در اصل چای خانه است!

در کوچک ترین قهوه خانه دنیا تنها قوه ترک و قهوه فوری سرو می شود (این هم از عجایب زبان شیرین فارسی است که به چای خانه می گوییم قهوه خانه! البته این نوع گفتار دلیل دارد و قهوه خانه ها در اصل جای نوشیدن قهوه بودند آن هم از زمان صفویان اما اکنون معمولا در قهوه خانه بیش تر چایی و قلیون وجود دارد تا قهوه!) و بیش تر انواع چای در این قهوه خانه وجود دارد. از چای نعنا ، چای دارچین و چای زعفران گرفته تا چای معمولی و چای نبات و … البته می توانید چای را از قهوه خانه خریداری کنید و خودتان در منزل هم درست کنید. قهوه خانه حاج علی درویش استکان های متفاوت دارد که می توانید خودتان انتخاب کنید و از یک چای لب دوز ، لب سوز ، لبریز لذت ببرید. (از قدیم گفته اند یک چای خوب و اصیل باید این سه خصلت را داشته باشد!) البته توصیه مخصوص خود حاج کاظم به مشتری هایش نوشیدن چای ترش است که مزه بهتری نسبت به بقیه چای ها دارد.

قهوه خانه حاج علی درویش

 

مشتری مداری به معنای واقعی کلمه!

جالب است بدانید مشتری های حاج علی درویشی آن قدر ثابت هستند (!) که حتی لیوان مخصوص به خود را دارند! لیوان های آن ها شماره دارد و حاج علی درویشی زمانی که آن مشتری را می بیند تنها در لیوان خودش برایش چایی می ریزد! حتی بعضی از بازاری ها هم هستند که بر طبق عادت برای یک لیوان چایی همان ۱۰۰ تومان را پرداخت می کنند! (والا حتما این ها هم مانند اصحاب کهف در خواب به سر می برند وگرنه الان با ۱۰۰ تومان به آدم …. هم نمی دهند!) حاج کاظم از روی لوتی گری و معرفت چیزی نمی گوید و چایی را می دهد! (حالا در دیزی بازه ، حیا گربه کجا رفته؟! والا!)

قهوه خانه حاج علی درویش

سوغاتی مخصوص علی درویشی

حاج علی درویشی درویش همان طور که گفتیم روحیه جوانی دارد و بسیار ذوقی هم هست! او شعر مورد علاقه اش یعنی: نقش کردم رخ زیبای تو بر خانه دل / خانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند ، را بر روی سکه ای حکاکی کرده است و آن سکه را به رسم یادگاری به مشتری های ویژه اش می دهد (برای مشتری های خارجی هم پشت سکه به انگلیسی عبارتی را حکاکی کرده است).

قهوه خانه حاج علی درویش

تازه خلاقیت ها و مهربانی های حاج علی درویشی تنها به این جا خلاصه نمی شود و اگر خانم باشید و بخواهید با ایشان عکس بگیرید یک سنجاق سینه با نوشته عشق به شما هدیه می دهند! قیمت خود این سکه ها و سنجاق سینه ها حدود ۲ تا ۳ هزار تومان است و حاج کاظم چایی را به مهمان های ویژه اش تقریبا به صورت رایگان می دهد! آن هم در این شرایط بد اقتصادی! هستند بعضی دوستان که با توریست های خارجی قیمت ها را چند برابر حساب کنند اما خب امثال حاج کاظم ها هم کم نیستند! عشقی که حاج کاظم هدیه می دهد تنها سنجاق سینه اش نیست بلکه رفتار خوبش و مهربانی اش حال آدم را در قهوه خانه کوچش خوب می کند.

قهوه خانه حاج علی درویش

دود از کنده بلند می شه !

با این که حاج علی درویشی به دلیل کوچکی مغازه اش و دست تنهایی اش باید به سرعت کار کند و سرش همیشه شلوغ است اما اگر از او درخواست سلفی کنید با خوش اخلاقی کنار شما می ایستد تا عکستان را بگیرید! درست برخلاف بعضی مغازه دار ها که انگار طلب پدرشان را از مشتری ها دارند و با او جوری رفتار می کنند که مشتری دو تا پا دارد ، دوتا دیگر هم قرض می کند تا هر چه سریع تر از مغازه بیرون برود! به هر حال حاج علی درویشی با این که سن بالایی داره اما خستگی ناپذیره و ساعت ها ایستاده کار می کنه و اخلاق خوبش رو هم حفظ می کنه! البته این عبارات به این معنا نیست که جوان ها قدرتی ندارد بلکه برعکس بسیاری از ایده های درجه یک کسب و کار های بزرگ از ذهن خلاق جوان ها بیرون اومده اما در هر صورت الکی نبوده که قدیمی ها می گفتند که دود از کنده بلند می شه! چقدر ضرب المثل در این چند صفحه مقاله به کار بردم! این هم ادای احترام ما به زبان و ادبیات فارسی!

قهوه خانه حاج علی درویش

فضایی زیبا و سنتی

همان مکان کوچک و نقلی آن قدر زیبا و سنتی هست که از آن لذت ببرید و بخواهید چایی تان را در انجا میل کنید! معماری سنتی و زیبا و همین طور رنگارنگ مغازه حاج علی درویش به آن ظاهری دیدنی بخشیده که حتی عکسش زمانی در شبکه های مجازی جهان وایرال شده بود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که مغازه حاج علی درویشی درویش گاهی اوقات آن قدر شلوغ می شود که باید برای نوشیدن چایی خود به بیرون از مغازه بروید. اگر هم بخواهید چایی را در همان قهوه خانه بخورید باید سریع این کار را انجام دهید که پیشنهاد می کنیم این کار را نکنید! زیرا هم مری خود را از بین می برید (به دلیل داغی چای!) و هم از طعم چای لذت نمی برید! چای حاج کاظم را باید کم کم خورد تا از مزه آن لذت برد!

قهوه خانه حاج علی درویش

نحوه دسترسی به قهوه خانه حاج علی درویش

برای رسیدن به قهوه‌خانه حاج علی درویش می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی‌ است تا در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه با ده دقیقه پیاده‌روی به ورودی بازار بزرگ برسید.در طول مسیر می‌توانید از معماری زیبای این بازار و سقف بازسازی شده آن دیدن کنید.در این راسته با حدود ده دقیقه پیاده‌روی و عبور از ورودی مسجد امام (که در سمت چپ شما قرار دارد) به پلاک ۷۸ و قهوه‌خانه می‌رسید که در سمت راست شما و جنب مسجد عبدالله خان قرار دارد.
اگر در پیدا کردن این قهوه‌خانه با مشکل مواجه شدید نگران نباشید! از هر کسی در این راسته سراغ قهوه‌خانه حاج‌ علی درویش خان و حاج کاظم، فرزند ایشان را بگیرید، شما را راهنمایی می‌کند. اگر به بازار تهران می‌روید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این قهوه‌خانه دیدن کنید.

قهوه خانه حاج علی درویش

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *