رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

قله تکه قیه سی زنجان

لینک این مطلب کپی شد!

قله تکه قیه سی در نزدیکی روستایی به نام گلجیک در استان زنجان قرار دارد.این کوه اغلب با نام تکه قیه سی در میان کوهنوردان رایج است و ساکنان بومی منطقه آن را تکه گایاسی می نامند.

ارتفاع این قله از سطح دریا ۲۹۲۰ متر ثبت شده است. ابتدای مسیر صعود این قله از دره ای شروع می شود که در خط القعر آن رودی جاریست و اطراف آن را درختانی پوشانده اند. پس از گذر از این دره و طی شیب اولیه دره که کمی تند نیز می باشد، به چشمه ای می رسیم که معمولا هر چهار فصل سال آب دارد. این چشمه به نام «رحمان بولاغی» و یا «رحمان گُولو» معروف است. اگر از کنار این چشمه به سمت شرق نگاهی بیفکنیم کوهی صخره ای و بسیار زیبا را خواهیم دید که نام این کوه نیز از روستای نزدیک آن گرفته شده است یعنی «گلجیک».

اغلب کوهنوردان برای صعود به این کوه ابتدا به روستای گلجیک می روند و مسیر پیاده روی خود را تا پای کار از این نقطه شروع می کنند. این روستا از توابع شهرستان زنجان بوده و فاصله آن تا شهر زنجان ۴۲ کیلومتر است.
برای رفتن به این روستا از شهر زنجان ابتدا از خروجی جاده تبریز، وارد جاده قدیم زنجان-تبریز می شویم. و بعد از طی ۲۰ کیلومتر وارد جاده فرعی سمت چپ شده و به روستای گلجیگ در فاصله ۲۲ کیلومتری آن رهسپار می شویم. تمام مسیر از زنجان تا روستا آسفالت است.

نام این کوه از دو کلمه «تکه» و «قیه» و پسوند «سی» تشکیل شده است. که هر دو کلمه ترکی است.
«تکه» در ترکی یعنی «بزکوهی» و «قیه» که در شاخه های مختلف ترکی «قیه» «قایا» و «گایا» (GAYA) نیز گفته می شود به معنی «کوه صخره ای» و یا «صخره بزرگ» است.
آدرس : زنجان – نزدیک روستای گلجیک

-تکه-قیه-سی-1 قله تکه قیه سی زنجان
-تکه-قیه-سی-2 قله تکه قیه سی زنجان

           
 

نظر کاربران :

  • محمد احمدی

    به عقیده من .غار کشف نشده بسیار جالب میدان مغناطیسی دار که در یک قسمت اندازه زمین فوتبال داخل کوه آزاد است که ارتفاع بسیار زیادی نیز دارد

    ۱۶ مهر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *