جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه توران پشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

شهرستان تفت، روستای تواران پشت
قلعه توران پشت بر روی صفه ای در دامنه کوه رو به سوی دشت با وسعت زیاد کفه طاقستان را تحت تسلط خود دارد و کیفیتی اساطیری را به ذهن متبادر می سازد. این ویژگی باعث شده که بتواند خطر هجوم غارتگران و متجاوزان را که بیشتر از سمت کفه و منطقه فارس، روستا را تهدید می کرده خنثی و بدین وسیله دوری فاصله از مرکز و شهرهای بزرگ را جبران کند.
این قلعه از نظر کاربرد سنگ در بنای آن منحصر به فرد است. در این قلعه تعداد زیادی حجره وجود دارد و هر خانواده روستا حجره ای در اختیار داشته اند و مواد غذایی مانند حبوبات، خشکبار، آرد و… را به گونه ای طبقه بندی شده، در محلهای مخصوصی که به این منظور در حجره ها در نظر گرفته شده اند انبار می کردند و از این رو یک قلعه حفاظتی ـ زیستی بشمار می آمده است. ویژگی دیگر این قلعه در سنگی قلعه که در اندازه ۱‎/۷ *۱ متر از نوع سنگهای رسوبی همان تپه است می باشد. این در تا چندی پیش به زیبایی بر لولای یک تکه سنگی خود می چرخید و باعث حفاظت قلعه از ورود بیگانگان میشد.
در کنار این کلک قلعه ای سنگی با شکوهی خاموش خودنمایی می‌کند و به نام قلعه توران‌دخت معروف است و گفته می شود توران دخت ساسانی در این مکان قلعه ای محکم و استوار را بنا کرده است، اما متاسفانه اکنون باد و باران توان سنگ ها را گرفته و این قلعه رو به ویرانی کامل می‌رود.
در ورودی که از سنگ یکپارچه می باشد، شکسته شده و بر روی زمین افتاده است و دیگر هیچ وقت باز و بسته نخواهد شدو تنها اتاق هایی از قلعه که محل نگهداری آذوقه بوده است، سالم باقی مانده است.

توران پشت 1 قلعه توران پشت

توران پشت 2 قلعه توران پشت

توران پشت 3 قلعه توران پشت

توران پشت 4 قلعه توران پشت

توران پشت قلعه توران پشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *