جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای توران پشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

روستای تاریخی توران پشت در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع است. پشت روستا متصل به کوه و مقابل روستا باز و منتهی به دشت وسیع است؛ تاریخ، بنای این روستا را به توران دخت ساسانی نسبت داده است. روستای توران پشت تفت از روستاهای تاریخی، دیدنی و از مناطق آکوتوریسم استان یزد محسوب می‌شود. شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی بن موسی‌الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزرگ از جمله آثار و اماکن تاریخی این روستاست.

قبرستان چند هزار ساله، با سنگ نبشته‌های قدیمی، چشمه‌ آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب ۱۲۰ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود. با این وجود این روستا هنوز بر هیچ نقشه‌ای ترسیم نگشته و مورد سوء‌استفاده و غارت دزدان و سارقان اشیای باستانی قرار گرفته است.

در عصر هخامنشیان و ساسانیان، برای جلوگیری از هجوم اقوام چادرنشین به یزد، ناگزیر اقدام به ساخت دژها، راهدارخانه‌ها و چاپارخانه‌های متعدد کردند که علاوه بر عملکرد نظامی و تجاری از آن‌ها به عنوان رباط و بارانداز کاروان‌ها نیز استفاده می‌شد. از معروف‌ترین دژهای این دوره یزد می‌توان به توران پشت، اشکذر، بهاباد، انارک و اردان اشاره کرد.

0 toor روستای توران پشت

1 toor روستای توران پشت

2 toor روستای توران پشت

3 toor روستای توران پشت

4 toor روستای توران پشت

803717 551 روستای توران پشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علیرضاواقفی

    ماامروز۲۰دیماه۹۷به روستای توران پشت رفتیم حیف این منطقه که موردبی مهری مسئولان میراث قرارگرفته است

    ۲۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *