رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ آبان ۱۳۹۷

قلعه تاریخی گلخندان

اشتراک گذاری

نخستین اشاره به دژ گل خندان در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان به قلم سید ظهیرالدین مرعشی مربوط به سده  ی ۹ هجری قمری (حدود ۶۰۰سال پیش ) آمده است . بر اساس این کتاب ملک کاووس از حکام محلی دوره ی تیموری پس از نافرمانی در برابر حکومت مرکزی  به این دژ پناه برد .

همچنین در کتاب حبیب السیر نوشته ی غیاث الدین ممد خواند میر چنین آمده است که شاه اسماعیل صفوی برای سرکوبی امیر حسین کیای چلاوی به این محل آمد و پس از تسخیر دژ آن را تخریب نمود و ساکنانش را از دم تیغ گذراند . ظاهرا پس از این رویداد دژ گل خندان هیچگاه اهمیت پیشین خود را باز نیافت .

پژوهش های باستان شناسی در دژ گل خندان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد در نتیجه ی این پژوهش ها آثار و شواهدی از سکونت در این دژ از سده ی دوم هجری قمری تا اوایل دوره صفوی ( سده ۱۰ هجری قمری ) به دست آمده است .

دژ گل خندان در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۸۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

این قلعه در روستای تاریخی گلخندان ومربوط به قرن ۱۴ هجری قمری میباشد .این قلعه از نظر سوق الجیشی درمحل اتصال ۲رودخانه وبالای یک تپه ساخته شده است.درحال حاظر ساختمان داخلی قلعه ازبین رفنه وتنها دیواره های آن که ارتفاع تقریبی آن به ۲۰متر نیز میرسد باقی مانده است.

grp_8_thambnail قلعه تاریخی گلخندان

tarikhche قلعه تاریخی گلخندان

منبع : شهرداری بومهن

           
 

نظر کاربران :

  • فاطمه سادات خالصی نژاد

    عه چه جالب خونه ما اینجاست

    ۹ دی, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • Fardad rezaei

    با سلام ، خدمت سرکار عارضم که تا سه راه تهرانپارس کمتر از ۲۰ کیلومتر و با احتساب بار ترافیکی کمتر از ۳۰ دقیقه فاصله زمانی دارد …

    ۸ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    از سمت تهران نزديك است و حدود دو سه ساعت راه اما ديدني است

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *