جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه شاه نشین گورج

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ دی ۱۳۹۲

قلعه شاه نشین گورج ” از دیگر جاذبه های تاریخی املش است که مربوط به دورانهای پس از اسلام است، این اثر در بخش رانکوه روستای گورج واقع شده و در دوم آبان ماه سال ۱۳۸۲با شماره ۱۰۶۵۳به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دیدن قلعه گورج نخست باید به املش و از آنجا به دو کیلومتریِ شمالِ روستای گورج رفت، قلعه گورج بینِ روستای گورج و رودخانه چاکرود، رودی کوهی به ارتفاع هزار و ۶۰۰ متر واقع شده است.

این قلعه بین مردم منطقه به نامهای گورجی قلاکوتی، قلعه گردان، شانشین قلعه و قلعه اسماعیلیان معروف است، دسترسی به قلعه از روستای گورج از جاده مالرو، کنار صخرههای طبیعی و دامنه های جنگلی بعد از گذر از سربالایی تند، امکانپذیر است.

محوطه قلعه با چهار دیوار از پستی و بلندی کوهها محصور شده است، در شمال غرب قلعه گورج بقایایی از دیوار استحفاظی بزرگی که ۲۵ متر طول و هشت متر ارتفاع دارد، دیده می شود.
در ساخت این دیوار از تخته سنگهای طبیعی و گل و آهک استفاده شده است، در سطح جنوبی قلعه دو برج سنگی بزرگ وجود دارد، در محوطه داخلِ قلعه نیز چند آب انبار برای ذخیره آب باران ساخته شده که تنها وسیله ذخیره آب در این قلعه بوده است.

در سطح قلعه آثاری از دیوارها و پیِِ بناها دیده می شود که نشان می دهد این قلعه، مسکونی و نظامی بوده است، متاسفانه قسمتهای مختلف این آثار بر اثر کاوشهای غیر مجاز فراوان به شدت ویران شده است، دیوارها و حصارهای قلعه چون در قله کوهی واقع شده که از هر طرف شیب دارد، از نظر دفاعی قلعه را چنان مستحکم می کرد که دسترسی به آن برای مهاجمان کار آسانی نبود، با توجه به سبک معماری می شود این قلعه را متعلق به دوره اسماعیلیه دانست.

03 قلعه شاه نشین گورج

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد