جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه گبری جهرم

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

قلعه گبری جهرم واقع بر کوهی کوچک در درون تنگه قلعه گبری واقع شده است.

قلعه گبری محل سکونت زرتشتی ها بوده که در جهرم زندگی می کردند. در حمله اعراب به این منطقه چیزی از این قلعه تاریخی به جای نماند. این قلعه بر روی کوهی باصفا و سرسبز در فاصله کوتاه از از غار سنگشکنان واقع شده است.

این قلعه در جایی قرار گرفته که چشم انداز کل شهر در بر دارد. این قلعه به شکلی بوده است که هیچکس نمی توانسته از این قلعه بالا برود و به آن نفوذ کند، زیرا کوه آن همانند دیوارهایی بلند سد راه می شود.

از شگفتیهای قلعه گبری جهرم چاه این قلعه است که در سنگ کوه حفر شده است.

چاهی به قطر دهانه ۲متر وعمقی نامعلوم که درون سنگ ودر پائین قلعه میباشد.

متاسفانه بقایای زیادی از این قلعه به جای نمانده است، ولی اندک بقایای آن ارزش دیدن دارد.

آدرس: جهرم، فاصله ای کوتاه از غار سنگ شکنان

گبری 1 قلعه گبری جهرم

گبری 2 قلعه گبری جهرم

گبری 4 قلعه گبری جهرم

گبری 5 قلعه گبری جهرم

گبری 6 قلعه گبری جهرم

گبری 7 قلعه گبری جهرم

گبری 8 قلعه گبری جهرم

گبری قلعه گبری جهرم

گبری3 قلعه گبری جهرم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    هرچند قرنها از آن دوران سپری شده و پس از حمله اعراب تقریبا کاملا نابود شده اما شیرازه این دژ محکم در دل کوه هنوز برای اهل گردشگری و تاریخ این منطقه قابل رویت و خالی از لطف نیست هر از گاهی هم سارقان اشیا قیمتی که آشنایی با رمز و رموز گنج یابی دارن با وسایل پیشرفته اسکن و ردیابی گنج اقدام به تخریب این بافت تاریخی میکنن تا بلکه در دل این بنا قطعه گنجی نصیبشون بشه سالیان سال پیش بارها افراد محلی به طور اتفاقی با سرک کشیدن به درون حفره های این بنا گهگاهی چندتا سکه قدیمی گیرشون می اومد اما اونم مال نسل دهه ۶۰ بود که نسل امروز حتی حال و حوصله کوه رفتنم ندارن و فقط چند نفر از داوطلبین خودجوش حافظ طبیعت و آثار تاریخی اقدام به ترمیم اندکی از دیوارهای فروریخته سنگچینی این بنا نمودن بله عزیزان امروز شاهدیم این آثار تاریخی چطور بصورت تعمدی توسط افراد سودجو پس از کاوش و تخریب خرابتر از قبل به حال خود رها میشن و میراث فرهنگی هم هیچگونه حفاظت فیزیکی یا ترمیم این بنای تاریخی انجام نمیده حتی چند تابلو راهنما یا کاوش ممنوع یا فنس یا سیم خارداری حداقل جهت ممانعت از تخریب نصب نکرده این آثار ملی اگر هر کجای دیگه دنیا بود نه تنها قطره باران اونو تخریب نمیکرد بلکه با یک برنامه مدون و کشف آثار باقیمانده در دل این بنای تاریخی به صورت علمی به یک موزه تاریخی تبدیل میشد که سالانه هم حمایت مادی و معنوی توسط داخل از این اثر میشد و هم حمایت یونسکو و بین المللی و جذب توریست داشتن افسوس…اگر اندکی حمایت و توجه وجود داشت و این بنا حفظ شده بود برای نسل بعد سری برای بالا کردن داشتیم ولی افسوس هیچ توجهی و بودجه ای جهت حفظ اینجور دژها و قلعه ها و اماکن تاریخی در شهرهای مختلف نداره

    ۱۱ مهر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • علی صادقی

    سلام و عرض ادب
    ممنون از مجموعه خوبتون
    بنده جهرمی هستم و زیاد به قلعه سر زدم، احساس می کنم برخی از تصاویر، مربوط به قلعه نیست؛ در صورت امکان از فرستنده استعلام بگیرید. ( از بالا تصاویر سوم، پنجم و آخر )

    موفق باشید…

    ۸ مهر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • محمد

    ارزش دیدنش داره وقتی بریم یاد قدیم میوفتیت

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    اینجا هم مثل قلعه گبری شهر ری حرف های بسیار دارد.
    راه دسترسی بسیار سخته و از با لای قلعه کل شهر دیده میشه اینجا رو طوری ساختن که هیچکس نتونه از این قلعه بالا برود و به آون نفوذ کنه چون کوه مثل دیوار در کنار قلعه قرار داره.

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد