جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فعالان صنایع دستی پیشنهادات خود را برای برنامه ششم توسعه ارایه دهند

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۳۹۳

تاریخ خبر ۱۳۹۳/۰۸/۲۵-فعالان و دست اندر کاران بخش خصوصی صنایع دستی برنامه های پیشنهادی خود را ارایه دهند تا به عنوان احکام صنایع دستی در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور درنخستین گردهمایی فروشندگان و فعالان صنایع دستی از تلاش دست در کاران عرصه صنایع دستی تشکر کرد و اظهار داشت: ردیف های اعتباری ارائه شده است و همان طور که از فعالان عرصه گردشگری خواستم از شما دست در کاران صنایع دستی می خواهم محورهای پیشنهادی خود را اعلام کنید.

وی تاکید کرد: تمامی پیشنهادها محوربندی و استخراج شده و به معاونت صنایع دستی ارایه شود.

سلطانی فر به استمرار نشست فعالان عرصه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی و بهره وری جلسات باید دستور کار مشخصی تعیین کرده و به آن بپردازید.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: هویت واقعی سازمان میراث فرهنگی که با عملکرد مدیران قبلی از بین رفته باید بازگردانده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی درباره مشکلات موجود در بخش صنایع دستی کشور گفت: در حوزه های مختلف این بخش اعم از آموزش، فروش، بسته بندی و… مشکلاتی هست که از آن آگاهیم.

وی افزود:این بخش مثل سایر بخش های سازمان ۶یا ۷ متولی دارد، در حالی که باید یک سازمان به عنوان مادر اصلی، متولی قانونی آن باشد.

سلطانی فر شاه بیت مشکلات صنایع دستی را مشکلات بازرگانی و فروش دانست و اظهار داشت:هنوز روش های ما در این بخش سنتی است که باید تغییر کند؛ اگر نتوانیم شاهکار هنری خود را در داخل و خارج از کشور به فروش برسانیم مسایلی چون مالیات، تامین مواد اولیه و بیمه باقی خواهد ماند.

وی در ادامه پیشنهاد تجارت الکترونیک را که از سوی فعالان عرصه صنایع دستی ارایه شد پیشنهاد خوبی دانست که با رفع فشارها و تحریم ها محقق می شود.

معاون رییس جمهوری سپس گفت: آن زمان که برخی از روی جهلشان می گفتند قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان درآید، تصور می کردند این قطعنامه ها تنها کاغذ پاره است، در حالی که با تحریم ها ارتباط سیستم بانکی ما با سیستم بانکی دنیا قطع شد.

وی افزود: خوشحالیم که سوءمدیریت ها پایان یافته است و به زودی فشارهای ناشی از تحریم کاسته می شود.

سلطانی فر در ادامه افزود: تا زمانی که از فشارها کاسته شود و به منظور حل مشکل حمل پول نقد از سوی گردشگران خارجی مذاکراتی انجام شده است تا گردشگران در فرودگاه ارز را به قیمت روز در قالب کارت شتاب به ریال تبدیل کنند؛هنگام برگشت هم مابقی پول خود را می توانند از فرودگاه دریافت کنند.

وی در ادامه موافقت خود را با ایجاد فروشگاه زنجیره ای اعلام کرد و گفت: این فروشگاهها باید برای ارایه چندین برند ایرانی در ۱۰۰ شهر بزرگ کشور و مراکز استانی احداث شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در بخش صنایع دستی، محصولاتی همچون فرش، معرق، ملیله، قلم کاری و ..داریم که اعتبار جهانی دارد.

وی اعلام کرد: با ساماندهی بخش صنایع دستی به طور قطع در سال های ۹۴ و ۹۵ شاهد شکوفایی این بخش خواهیم بود و صنایع دستی به دوران پر رونق خود باز می گردد.

سلطانی فر تاکید کرد: ساماندهی این بخش به بهبود شرایط دو میلیون نفری در صنعت فرش و دیگر رشته های صنایع دستی هستند نیز کمک خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: همه ما در یک کشتی نشسته ایم که با همکاری یکدیگر می توانیم در این دریای پر تلاطم به ساحل برسیم در غیر این صورت ما دچار ضرر معنوی و بخش خصوصی متحمل زیان مالی می شود.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی نیز در این نشست گفت: همه مشکلات صنایع دستی خود را در عرصه فروش نشان می دهند؛ فروش و فروشندگان مهمترین شاخص صنایع دستی هستند.

وی افزود: اگر فروش خوب داشته باشیم یعنی شرایط صنایع دستی خوب است.

نامور مطلق در ادامه به مهمترین مشکلات بخش صنایع دستی اعم از نبود بازار و پایگاههای صنایع دستی، نبود برند سازی و خدمات پس از فروش، نبود نظام منظم در حوزه قیمت گذاری، بالا بودن قیمت حمل و نقل و… اشاره و عنوان کرد: تا کنون نگاه نمایشگاه محوری حاکم بوده ولی براساس سیاست های فعلی به حوزه فروش و فروشگاه توجه می شود.

وی افزود:در همین راستا امسال برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به عهده استان تهران گذاشته است.

در نخستین گردهمایی فروشندگان و فعالان صنایع دستی،نمایندگان استان های مختلف به بیان مشکلات خود پرداخته و پیشنهادات خود را به رییس سازمان میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی اعلام کردند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *