رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۳۹۴

فرهنگ بومی و محلی را باید به جهانیان بشناسانیم

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۰۲-به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز شنبه در همایش ملی تالش شناسی در دانشکده فنی کاسپین چوکا شهرستان رضوانشهر افزود: اشاعه فرهنگ عمومی و نشات گرفته از ارزش های ملی و اسلامی، می تواند فرهنگ ایران را جهانی کند.

وی بیان کرد: رویارویی با فرهنگ ایرانی، همه جانبه است و همه مولفه های فرهنگی ما در مقابل این تهاجم قرار دارد.

استاندار گیلان شناخت فرهنگ بومی، محلی و اصیل را تنها راه مقابله و غلبه بر فرهنگ های مهاجم دانست و اظهار کرد: می توان با برنامه ریزی فرهنگی دقیق نظیر برگزاری این همایش ها؛ ایده ها، افکار و آداب و رسوم را در سطح جهانی اشاعه داد.

وی معرفی فرهنگ بومی و محلی را در راستای پاسخگویی به نیازهای عادی و معنوی مردم دانست و گفت: ما از طریق معرفی و احیای فرهنگ بومی، می توانیم به مقابله با فرهنگ مهاجم بپردازیم.

استاندار گیلان توسعه فرهنگی را در راستای توسعه پایدار و همه جانبه کشور عنوان و اضافه کرد: توجه به فرهنگ های بومی و محلی در نظام اسلامی ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تالش شناسی با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ تالش و شناسایی قابلیت های آن در سطح ملی بیان کرد: این امر باعث رشد فرهنگ و معنویت در جامعه می شود.

نجفی تعداد گویش وران زبان تالشی را در ایران بیش از ۵۰۰ هزار نفر و در جمهوری آذربایجان بیش از ۸۰۰ هزار نفر ذکر کرد و افزود: این میزان جمعیت، نشانه وسعت حوزه فرهنگی و تمدنی تالش است.

وی اضافه کرد: تالش، حوزه فرهنگی غنی ایران اسلامی محسوب می شود و تالش ها همواره در تاریخ ایران نقش مهمی در عرصه فرهنگ و تمدن داشته اند.

وی همچنین مردمان خطه تالش را مردمانی دارای اصالت، مهربان و مهمان نواز خواند و بیان کرد: اگر این ویژگی ها به درستی معرفی شود؛ استان گیلان در جذب گردشگران پیشتاز خواهد بود.

استاندار گیلان اصالت فرهنگی ایران را منوط به توجه به همه فرهنگ ها و ارزش های بومی و منطقه ای دانست و بیان داشت: سال آینده، طرح مطالعاتی گویش های خزری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه گیلان به نتیجه می رسد.

رییس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این همایش گفت: ما در گذشته دچار نسیان فرهنگی شدیم ولی این نسیان هم اکنون کنار گذاشته شده و درحال احیاء تمامی مولفه های تشکیل دهنده فرهنگ ایرانی هستیم.

مرتضی طالع افزود: تالش به لحاظ جغرافیایی، منطقه کوچکی است ولی تاریخ و فرهنگ آن بزرگ بوده و منطقه وسیعی را در بر می گیرد.

وی احیای تمامی مولفه ها و فرهنگ بومی تالش را ضروری دانست و بیان کرد: ارائه پنج مقاله از دو کشور فرانسه و جمهوری آذربایجان، نشانه وسعت و گستره نفوذ فرهنگ تالش در جهان است.

وی با تقدیر از حضور پروفسور مارسل بازن گیلان شناس فرانسوی در این همایش گفت: تالش، ارزش آن را داشته که این همایش برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این همایش گفت: تالش نقطه تلاقی تاریخ، فرهنگ و تمدن محسوب می شود.

رضا علیزاده توجه به مقوله های پژوهشی در معرفی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی گیلان را از جمله رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید ذکر کرد و افزود: سال گذشته همایش املش شناسی برگزار شد و امسال همایش تالش شناسی در سطح بین المللی، بخش دیگری از فرهنگ غرب گیلان را ورق می زند.

وی حوزه فرهنگی و تمدنی تالش را گسترده و غنی دانست و بیان کرد: کاوش های باستان شناسی ، آیین ها و باورهای مردمی و صنایع دستی موجود در منطقه، موید غنای فرهنگی و تمدنی خطه تالش است.

نماینده مردم شهرستان های تالش ، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توجه به همه قومیت ها در نظام اسلامی، در اولویت قرار دارد و مسوولان با همین نگرش به قومیت ها اهمیت می دهند.

محمود شکری با اشاره به قدمت بیش از هفت هزار ساله منطقه تالش افزود: در زمان رژیم گذشته، قومیت ها و فرهنگ های محلی سرکوب و به فراموشی سپرده می شدند ولی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، فرهنگ های محلی احیاء شد.

وی جدیت و اهتمام مردمان تالش را در حفظ فرهنگ و باورهای بومی و محلی خود مثال زدنی خواند و بیان کرد: شرایط امروز برای معرفی قوم تالش در سطح ملی و بین المللی فراهم شده است.

به گفته ولی جهانی دبیر علمی همایش ملی تالش شناسی؛ ۱۷۵ مقاله در زمینه های باستانشناسی، گردشگری، معماری، فرهنگ، آداب و رسوم، منابع طبیعی، تاریخ تالشان و … به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که چهار مقاله از این تعداد، به زبان های انگلیسی، روسی و ترکی است.

همایش دو روزه ملی تالش شناسی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان، دانشگاه های گیلان و پیام نور ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان برگزار شده است.

نام شهرستان تالش واقع در غرب استان گیلان ، از توالش مشتق شده؛ تول به معنی گل و ش پسوند مکان یعنی گل خیز است که به مرور به تالش تبدیل شده؛ تات ها و تالش ها ، ساکنان عمده این سرزمین دارای تاریخی کهن و استوار هستند که نقش عمده ای در پی ریزی ساختار فرهنگی گیلانیان داشته اند .

تالشی ها اقوامی هستند که در تاریخ از آنان به نام کادوس ها یا کاتوزی ها نام برده شده و از زمان مادها در این منطقه ساکن شده اند؛ زندگی قبیله ای آنان بین ارتفاعات و دره ها هم متناسب با فصل بوده که هم اکنون نیز تجانس قومی خود را حفظ کرده اند.

انسجام و اتحاد دو طیف مذهبی سنی و شیعه و مراودات و مناسبات خانوادگی آنان، گویای خون گرمی و فرهنگ متعالی مردمان این خطه است.

گویش تالشی در ناحیه جلگه ای و گالشی در ناحیه کوهپایه ای استان گیلان رواج دارد.

1446 فرهنگ بومی و محلی را باید به جهانیان بشناسانیم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *