جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فرهنگسراهای اخلاق و خاوران تهران میزبان عزاداران حسینی

تاریخ بروزرسانی :
۲ شهریور ۱۳۹۹

همزمان با فرارسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان برنامه‌های شاخص عزاداری و تعزیه‌خوانی فرهنگسراهای اخلاق و خاوران تهران برای برگزاری در ماه‌های محرم و صفر اعلام شد.به گزارش ایرنا رئیس فرهنگسرای اخلاق روز یکشنبه ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهارداشت: این برنامه‌ها در قالب‌های میدانی، فضای مجازی و فعالیت‌های جهادی طی ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.

فرهنگسرا فرهنگسراهای اخلاق و خاوران تهران میزبان عزاداران حسینی

به گفته «مرضیه خسروی بروجنی» در سوگ نینوا از جمله برنامه‌های شاخص ماه محرم است که در قالب ۱۰ مجلس تعزیه‌خوانی با حضور پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی کشور در دهه اول ماه محرم و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این آیین همه‌روزه از ساعت ۱۷:۳۰ و با مشارکت شهرداری منطقه ۱۴، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و کانون «کهربای تعزیه» در آمفی تئاتر روباز بوستان سهند اجرا می‌شود.

وی همچنین برنامه جهادی «همدلی کریمانه و شور حسینی» را از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اخلاق عنوان کرد و افزود: در این برنامه که در چهارم شهریورماه برگزار خواهد شد، ۳۰ دستگاه تبلت اهدایی یکی از خیران به خانواده‌های دانش‌آموزان نیازمندی که در روستاهای ابراهیم‌آباد، زیوار و احمدآباد به علت نداشتن امکانات از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، اهدا می‌شود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ در تشریح سوگواره هنری نوجوانان «بر مدار حسین(ع)» نیز اظهارداشت: فرهنگسرای اخلاق در ششمین دوره این سوگواره، علاوه بر رشته تعزیه‌خوانی نوجوانان به صورت فردی و گروهی در فضای مجازی، در سایر رشته‌های هنری، طراحی پوستر با موضوع «شهید حاج قاسم سلیمانی و عاشورا»، شعر و داستان‌نویسی با موضوع «عاشورا و مسئولیت‌پذیری» نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تولید مجموعه پادکست «پیرغلامان» شامل گلچینی از نواهای ماندگار پیرغلامان و مرثیه‌خوانان در گذشته ایران، گفت: این پادکست از اول تا پایان محرم، هر روز در فضای مجازی فرهنگسرای اخلاق و مراکز تابعه منطقه چهارده و سایر مناطق ۲۲‌گانه منتشر می‌شود.

«خسروی بروجنی» اجرای هفت شب مجلس تعزیه با عنوان «تعزیت خورشید» را از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اخلاق عنوان کرد که با همکاری فرهنگسرای خاتم از چهاردهم تا بیستم ماه محرم بعد از اذان مغرب با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور تعداد محدودی مخاطب در امامزاده اهل بن علی (ع) اجرا و از طریق فضای مجازی نیز پخش می‌شود.

رئیس فرهنگسرای اخلاق، تولید و انتشار پادکست «سقای آب و ادب» برگرفته از کتاب «تشنه لبان» و «پیام‌های عاشورایی» در قالب فتوکلیپ‌هایی با رویکرد شناخت زندگینامه امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را از دیگر برنامه‌های این فرهنگسرا برشمرد.

وی افزود: رجزخوانی ۱۰ تن از یاران و اصحاب امام حسین(ع) در کربلا با عنوان «حماسه یاران» و ۱۰ ویدئوکلیپ «آیین جامه‌داری» با موضوع آموزش نحوه استفاده از لباس، ادوات و چگونگی انتخاب رنگ البسه در مجالس تعزیه توسط استاد پیشکسوت هنر آیینی تعزیه «میرزا ابوالفضل منبت‌کار» از دیگر برنامه‌های این فرهنگسرا در فضای مجازی است.

«خسروی بروجنی» درباره تولید محصول «هفت هنر عاشورایی» توسط نگارخانه کلک خیال نیز گفت: در این محصول فرهنگی، به معرفی هفت هنرمندی که در هفت رشته هنری شامل نقاشی، گرافیک، عکس، موسیقی، حجم، تئاتر و سینما، نگاه عاشورایی در آثارشان داشته‌اند، پرداخته شده است.

رئیس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به برنامه «بلندا» ویژه اجرای سنتی چهارپایه‌خوانی بیان کرد: این برنامه توسط نوجوانان در تعدادی از اماکن و محله‌ها و با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۷ اجرا می‌شود.

فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع است.

بیست و هفتمین آیین اجرای تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای خاوران

بیست و هفتمین سال آیین تعزیه‌خوانی ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) همزمان با دهه اول ماه محرم توسط گروه تعزیه‌خوانی «شهید فلاحی» به سرپرستی «حاج مرتضی نمکی» به مدت ۱۰ شب از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سوم خرداد فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود.

برنامه تعزیه‌خوانی فرهنگسرای خاوران با اجرای مجلس شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) از روز جمعه سی و یکم مردادماه آغاز شد و در ادامه مجلس متوکل عباسی، شهادت مسلم بن عقیل(ع)، شهادت دوطفلان مسلم(ع)، شهادت حر ابن یزید ریاحی، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، شهادت قاسم ابن حسن(ع)، شهادت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) و شهادت امام حسین(ع) اجرا می‌شود.

در طول زمان برگزاری مراسم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است؛ فرهنگسرای خاوران در میدان خراسان، خیابان خاوران، سه راه هاشم آباد واقع است.

طنین موسیقی مذهبی اقوام در سوگواره «نی ناله»

برنامه «نی ناله» سوگواره آواها و نواها از جمله برنامه‌های «جلوه سوگ» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه‌ محرم است که در قالب موسیقی مذهبی اقوام به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ و فرهنگسرای فردوس از سوم تا ۱۳ شهریورماه در هفت فرهنگسرای پایتخت برگزار می‌شود.

گروه‌ «آفتاب طلایی» از استان لرستان، گروه «ثامن‌الحجج» از استان مرکزی، گروه «سوگ بیجار» از استان کردستان، گروه «حجاز» از استان اصفهان، گروه «عاشورایی دیلمان» از استان گیلان، گروه «سوگ» از استان بوشهر و گروه «نی نوا» از استان خوزستان در این سوگواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

فرهنگسراهای خاوران، بهمن، اشراق، رازی، امید، شهید سردار سلیمانی و معرفت، مراکزی است که سوگواره آواها و نواهای «نی ناله» در آنها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای شرکت حضوری در این ویژه برنامه می‌توانند با تلفن گویای ۱۸۳۷ و نیز شماره ۴۴۰۵۸۹۰۰ (دبیرخانه سوگواره) تماس بگیرند و برای مشاهده بخشی از اجراها به صفحه مجازی فرهنگسرای فردوس به نشانی ferdos.farhangsaraa مراجعه کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد