رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۴۰۲

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش املش

اشتراک گذاری

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش ، یکی از زیباترین خانه های تاریخی املش است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. اگر راهی استان سرسبز گیلان و شهرستان جذاب املش شدید. پیشنهاد می کنیم سری هم به خانه محمد تقی صوفی سیاوش بزنید که زیبایی های این خانه شما را فرا می خواند. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

محمد تقی صوفی سیاوش که بود؟

محمد تقی صوفی سیاوش که در گذشته های دور می زیسته ، یکی از بزرگ ترین و نامدارترین صاحب منصبان ایل صوفی در شهر املش بوده است. نام و یاد وی پس از گذشت سال ها هنوز هم در میان مردم املش زنده است. شاید اصلی ترین دلیل ماندگاری نام محمد تقی صوفی سیاوش همین بنای تاریخی جذابی است که از وی به یادگار مانده است. بنایی که نه تنها املشی ها، بلکه مردمی تاریخ دوست از سر تا سر ایران کیلومترها راه را می پیماند تا از آن بازدید کرده و با دیدن معماری منحصر به فرد آن مسافر تاریخ شوند. به راستی که با حضور در این خانه زیبا و تاریخی می توان سال ها به عقب برگشت و مهمان قاجاریان شد!

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

برای آشنایی بیشتر با املش پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی املش را نیز مطالعه بفرمایید.

معماری عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

خانه محمد تقی صوفی سیاوش با برخورداری از ۷۵۰ متر مربع زیر بنا دارای دو طبقه می باشد. قرارگیری این خانه در میان درختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به آن بخشیده است. خنکای نسیمی که از میان شاخ و برگ درختان موجود در حیاط می گذرد و بر گونه ها می نشیند. دل از کف هر مسافری می برد! گویی به بهشت آمده اید و قرار است تکه ای از آن را به یادگار ببرید. بی شک خاطره ها و خاطره سازی ها در این خانه تاریخی چیزی کم از بهشت و یادگاری های آن ندارد.

خانه محمد تقی صوفی دارای چندین اتاق بزرگ و کوچک است که هر یک صفای خاصی دارند. برخی از بخش های این خانه شامل غذا خوری، زاویه و شاهنشین می باشد.

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

تزیینات بنا

یکی از مهم ترین جاذبه های این بنای تاریخی که نظر همه بازدیدکنندگان را به خود جلب می نماید، وجود یازده تابلو از جنس کاشی هفت رنگ است. تمام این تابلوها تصاویری با موضوع شکار گاه را به نمایش می گذارند تا شما شاهد تلفیق هنر و خلاقیت در یک قاب باشید! شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شیوه کاشی کاری، ابعاد تابلوها و محل قرارگیری آن ها همه و همه از خصوصیات بارز و در عین حال متمایز بناهای خاندان صوفی می باشد.

زیبایی های این خانه به همین جا ختم نشده و دل شما یک بار دیگر با دیدن گچ بری ها، درودگری ها و هنرهای چوب موجود در این بنای رویایی خواهد لرزید. اگر به نمای داخلی مجموعه بنگرید، نقش دو شیر شمشیر در دست که بر روی نمای داخلی ورودی خانه محمد تقی صوفی سیاوش گچ بری و برجسته کاری شده اند، توجهتان را جلب خواهد کرد و این جا است که به ذوق و هنر معماران ایرانی زمان قاجار آفرین خواهید گفت.

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

نحوه دسترسی

آدرس: املش، خیابان امام خمینی، روبروی پارک میرزا کوچک

عمارت محمد تقی صوفی سیاوش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *