جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت ارباب رستم گیو تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

بنا و ساختمان تاریخی «ارباب رستم گیو»، متعلق به یکی از افراد صاحب نام دوره پهلوی اول و از چهره های شاخص خیر در افکار عمومی آن دوره است که به دلیل بهره برداری اداری، فرسوده و در معرض تخریب قرار گرفته بود؛ اما این عمارت هم اکنون توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران مورد مرمت و باسازی قرار گرفته است. عمارت ارباب رستم گیو که در ضلع جنوبی خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان فلسطین و خیابان صبا قرار دارد، به همت جهاد دانشگاهی، مرمت و با کاربری فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این ویژگی، این بنا، چهره خیابان انقلاب را که در انبوه ساختمان های تجاری قرار دارد، زیبا و دلنشین کرده است.

عمارت ارباب رستم گیو واقع در خیابان انقلاب، در سال های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۷ و جهت استفاده شخصی «ارباب رستم گیو» ساخته شده است.ارباب رستم گیو در سال ۱۲۶۵ در تهران دیده به جهان گشود. وی برای گسترش و حفظ موسسات خیریه و بهره وری هر چه بیشتر محرومان در سال ۱۳۳۷ ه.ش بنیاد رستم گیو را تاسیس کرد. ساخت دبستان ۱۲ کلاسه دخترانه گیو در تهران، مجتمع فرهنگی _ اجتماعی و مسکونی در تهرانپارس برای استفاده مردم فاقد خانه، ایجاد ساختمان درمانگاه به نام جوان ناکام مهربان گیو و واگذاری ساختمان و زمین به وزارت بهداری و… از دیگر کارهای انجام شده توسط این فرد خیر است.

عرصه کل بنا در حدود ۲۰۰۰ متر مربع است و ساختمان با مساحتی در حدود ۱۲۰۰ متر مربع در دو طبقه با یک زیرزمین احداث شده است.

این بنا دارای یک راهروی میانی به صورت شرقی _ غربی بوده که فضاهای مختلفی در اطراف آن ایجاد شده و از داخل راهرو، درهای ورودی به تمام اتاق ها باز می شود.

این بنا که در تاریخ ۳۰/۶/۷۸ به شماره ثبت ۲۴۱۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته، در حال حاضر یک ساختمان دولتی در اختیار دانشگاه تهران است.

مسیر مترو ایستگاه مترو چهارراه ولی عصر واقع در خط چهار در جنب این ساختمان تاریخی تهران قرار دارد.

آدرس : تهران- خیابان انقلاب اسلامی- مابین خیابان حضرت ولیعصر (عج) و خیابان فلسطین- نبش کوچه برادران مظفر

عمارت ارباب رستم گیو 1 عمارت ارباب رستم گیو تهران
عمارت ارباب رستم گیو 2 عمارت ارباب رستم گیو تهران
عمارت ارباب رستم گیو 3 عمارت ارباب رستم گیو تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد