جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه شیخ خزعل تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

باغ دربند یا خانه شیخ خزعل مربوط به دوره قاجار است و در شمال تهران واقع شده است.این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شیخ خزعل یا شیخ خزعل الکعبی ملقب به «معزالسلطنه» و «سردار اقدس» و همچنین دارای نشان «فرماندهی شوالیه» از نوع درجه اول (KCTE) از امپراتوری بریتانیا ، رئیس قبیله محیسن و سال‌ها فرمانروای محمره (خرمشهر) بود. مسکن ایشان در اصل میان تهامه و مدینهدر شبه جزیره عربستان بود که در سده های اخیر از عراق به منطقه هویزه کوچیدند. اسناد و نیز تصاویر شیخ خزعل نشان می دهند او گماشته مطیع دولت مرکزی ایران و نه حاکم یک دولت «خودمختار» بوده است. نام وی در زمانی که بیشترین قدرت را به دست آورده بود «حاکم المحمره المعظم» (خرمشهر) ثبت گردیده است. حاکم اسمی خوزستان و اهواز در آن زمان حشمت الدوله شاهزاده قاجار بود که در شوشتر و اهواز اقامت داشت.
شیخ خزعل در سال ۱۲۸۰ ه‍.خ. به جای برادرش شیخ مزعل که به دست او از بین رفته بود، از طرف مظفرالدین‌شاه با درجهٔ امیرتومانی و لقب معزالسلطنه به حکمرانی محمره (خرمشهر) و سرحدداری آنجا تعیین گردید. در ۲۴ خرداد ۱۳۱۵ ه‍.خ. شیخ خزعل که تحت مراقبت شدید شهربانی قرار داشت فوت شد.
شیخ در بدو ورود به تهران به خانهٔ آصف‌الدوله رفت و سپس به باغ فخرالسلطنه همسر خود، دختر حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه، که واقع در امامزاده قاسم شمیران بود، روزگار را تا یازده سال بعد تحت محافظت گذرانید. البته نشان‌هایی که او از دولت انگلیس داشت، مانع از کشتن او می‌شد و الا در همان روزهای اول دستگیری، او را میکشتند.این خانه تاریخی هم اکنون به رستوران باغ دربند تبدیل شده است.

آدرس : تهران، میدان قدس، محل تقاطع خیابان دربند و خیابان شهید فناخسرو

خانه شیخ خزعل باغ دربند 1 خانه شیخ خزعل تهران
خانه شیخ خزعل باغ دربند 2 خانه شیخ خزعل تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *