رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۹

طلسمی ۴۰ ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

لینک این مطلب کپی شد!

گیلان زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور فاقد موزه هنرهای معاصر است، برخی از بزرگان این حوزه از سال ۵۷ همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران درصدد ایجاد این موزه در استان هستند اما همچنان پس از گذشت بیش از ۴۰ سال ایجاد چنین موزه ای بی سرانجام مانده است.

تا اینکه در روزهای اخیر تفاهمنامه ای در این خصوص مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرداری رشت به امضا رسید و امیدهایی برای ایجاد این موزه شکل گرفت.

-هنرهای-معاصر طلسمی ۴۰ ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

چندی پیش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: تفاهم‌نامه همکاری مابین اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان و شهرداری رشت مبنی بر مشارکت، همکاری و تعامل لازم در اجرای پروژه مربوط به بنای تاریخی عمارت شهرداری و نیز ساختمان استانداری قدیم فی‌مابین اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی گیلان و شهرداری رشت منعقد شده است.
ولی جهانی گفته بود: بر این اساس ساماندهی، مرمت، احیاء، حفاظت و بهره برداری بنای تاریخی ساختمان استانداری قدیم به عنوان موزه هنرهای معاصر و نیز بنای تاریخی عمارت شهرداری رشت به منظور ایجاد موزه‌ بلدیه و مردم شناسی از اهداف این تفاهم‌نامه است.
وی تصریح کرد: ساختمان استانداری قدیم در پیاده راه فرهنگی رشت در مالکیت شهرداری است؛ مطالعات طرح مرمت با کاربری موزه هنرهای معاصر انجام شده و پس از تامین اعتبار و مرمت بنا توسط شهرداری رشت و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی آغاز می شود.
اما هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه نگذشته بود که خبری در پرتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مبنی بر مرمت و تبدیل پنج ساختمان تاریخی به موزه‌های مشارکتی در رشت منتشر شد که موارد ذکر شده در این خبر مخاطبان فرهنگ و هنر استان را پس از شنیدن خبر خوش مرمت یک بنا برای موزه هنرهای معاصر دچار دغدغه کرد.
در خبر یادشده به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان آمده است: با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و به کارگیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

مسعود حلاج پور ضمن تقدیر از اعضای شورای اسلامی رشت و شهردار، از فضای همکاری ایجاد شده ابراز خرسندی کرد و افزود: در گام اول پنج موزه در دستورکار قرار گرفته ‌است که ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک خان به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل می شود.
این بخش از صحبت های حلاج پور عجیب و موجب نگرانی دغدغه مندان است که هیچ نامی از موزه هنرهای معاصر برده نشد و بجای آن از موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی نامبرده شده است.
ایرنای گیلان در راستای پیگیری موضوع یادشده بار دیگر با معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تماس گرفت و وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مالک بنا ، شهرداری است و کماکان موضوع ایجاد موزه هنرهای معاصر برای طبقه دوم ساختمان استانداری قدیم به قوت خود باقی و قرار است طبقه اول این ساختمان به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شود اما هنوز همه اعضای شورای شهر برای ایجاد موزه هنرهای معاصر در این بنا به یک نتیجه قاطع دست نیافته اند.
ولی جهانی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هیچ مشکلی با ایجاد موزه هنرهای معاصر در مکان یاد شده ندارد و بهتر است با شورای شهر در این رابطه صحبت شود.

ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نیست

رضا رسولی عضو شورای شهر رشت که پیش تر در مصاحبه ای با ایرنا در رابطه با موزه هنرهای معاصر بیان کرده بود : آهنگ ایجاد موزه هنرهای معاصر در گیلان از دهه ۵۰ کوک شد و خودم در طول شش سال گذشته شروع به پیگیری کردم و کار با پیچیدگی هایی گره خورد که همچنان پابرجاست، اینک در تماس خبرنگار ایرنا در ارتباط با پی جویی اتفاقات اخیر گفت : سوال سختی است اما این را بدانید ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نشده است.
رسولی اظهار داشت: با موزه هنرهای معاصر مخالفت نشده بلکه اعضای شورای شهر موافق هم هستند؛ اگرچه که هنوز طبقه بالای بنای استانداری قدیم در اختیار شهرداری هست و قابلیت تبدیل به موزه هنرهای معاصر را دارد اما موزه هنرهای معاصر ساختاری خاص دارد و سازمان مردم نهادی برای آن تعریف می شود و یک مقدار از بهره برداری ساختارهای دولتی خارج می شود؛ اما هنوز این فرصت برای طبقه دوم ساختمان یادشده می تواند وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان بحث ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نیست، ادامه داد: علاوه بر این قضایا موزه هنرهای معاصر باید در بنایی واقع شود که به لحاظ فیزیکی هم از نظر معماری دارای خصوصیات ویژه ای باشد؛ بر همین اساس در میدان گیل رشت بنای دیگری وجود دارد که دارای ساختاری مدرن است و قابلیت مدرن تر شدن را نیز دارد، لذا بین این دو ساختمان حتما یکی از آنها برای ایجاد موزه هنرهای معاصر تخصیص می یابد و این به طور قطع در دو سه ماه آینده هم اتفاق خواهد افتاد.
استاد حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی کشور که از جمله کارهای ماندگار او طراحی پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و ناظر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران در سال‌های بعد است و خود گیلانی و یکی از پیگیران ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت از سال های دور است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح فعالیت در عرصه ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت می گوید: همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر در تهران(سال ۵۷ )پیگیر برپایی موزه هنرهای معاصر رشت هستیم اما تا کنون میسر نشده است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید : در همان سال ها دو اثر ارزشمند از ۲۲ هنرمند مطرح هنرهای تجسمی گیلان خریداری شد که هم اکنون نزد موزه هنرهای معاصر تهران به امانت است.
استاد محجوبی، آیدین آغداشلو و زنده یاد عبدالرضا دریابیگی که متاسفانه سال ۹۷ بدرود حیات گفت، پیگیر دریافت کار از نقاشان نامی گیلان شدند و قرار بود ساختمان شهرداری رشت به موزه هنرهای معاصر تبدیل شود که متاسفانه از سال ۵۷ تا به حال هنوز این اتفاق فرخنده میسر نشده است.
از ۳۸ هنرمند بارز هنرهای تجسمی کشور ۲۲ نفر گیلانی بودند که جلیل ضیاء پور بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروف‌ترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص نقاش، مجسمه ساز و مترجم آوانگارد، اردشیر محصص کاریکاتوریست، فریده لاشایی نقاش نوگرا(نویسنده و مترجم ایرانی که او را به پرده‌های انتزاعی معاصرش می‌شناسند و ناصر تقوایی کارگردان نامی قصد داشت فیلمی دربارهٔ زندگی و آثار او بسازد که با درگذشت لاشایی این پروژه متوقف شد) آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم و تصویرگر کتاب‌های درسی، حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی برخی از این نام آوران معاصر در حوزه هنرهای تجسمی کشور هستند.
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در آبانماه ۹۸ در آئین گشایش نمایشگاه گونتر اوکر هنرمند آلمانی با عنوان کرنش به حافظ در رشت با خوانش این مصرع از شعر حافظ که سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی از فقدان یک موزه و گالری مناسب برای هنرهای تجسمی در گیلان بعنوان مهد نوگرایی در هنر ابراز تاسف کرده بود.
گیلان زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور فاقد موزه هنرهای معاصر است و برخی از بزرگان هنرهای تجسمی معاصر از سال ۵۷ همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران در صدد ایجاد این موزه در گیلان هستند که متاسفانه ایجاد این موزه همچنان پس از گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان بی سرانجام مانده است؛ اما امیدواریم اتفاقات اخیر طلسم ایجاد موزه هنرهای معاصر در شهر معاصران را بشکند و این موزه در فرجامی نیک در مکانی در شان ایجاد شود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *