جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیا صادرات صنایع‌دستی می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود؟

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۰۵-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه صنایع‌دستی ـ مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع‌دستی در سال ۹۲ صبح امروز با حضور جمعی از صادرکنندگان برتر، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، رییس صنعت، معدن و تجارت، رییس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش CHN، در این مراسم رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور درحالی همچنان بر بخش فروش، بازرگانی و بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی تاکید کرد که این مسئول در بخش دیگری از سخنان‌اش به فاصله معنادار وضعیت فعلی صنایع‌دستی نسبت به ظرفیت‌هایش اشاره کرد.

«مسعود سلطانی‌فر» رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور، همچنین با تایید مشکلاتی که توسط صادرکنندگان مطرح شد،اعلام کرد: « درحال‌حاضر با کاهش درآمدهای نفتی مواجه هستیم، چنانچه درآمدهای اصلی کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده بنابراین ناگزیریم مبانی اقتصاد مقاومتی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.»

او گفت: « با کاهش قیمت نفت باید فرآیند توسعه کشور را به سمتی پیش برد که تنش‌های نفتی ما را از پا نیندازد، درحال‌حاضر بین وضعیت فعلی و ظرفیت موجود فاصله معناداری وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای ساماندهی و سازماندهی شود که کشور در مقابل فشارها و تنش‌ها مقاومت پیدا کند.»

به‌گفته سلطانی‌فر، براساس آماری که سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده، صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته رشد ۲۴ درصدی داشته که در صورت ادامه این روند و رویکرد مثبتی که دولت دارد، امکان رشد صادرات غیر نفتی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ظرفیت موجود در بخش صادرات غیرنفتی بسیار بیشتر از عملکرد فعلی است، ادامه داد: «اگرچه رشد خوبی در این بخش داشته‌ایم اما برای رسیدن به حد مطلوب باید یک کار اساسی و زیربنایی صورت گیرد. در اینصورت کار سختی نیست که با همکاری جدی، ۴۰ میلیارد دلار درآمدی که از محل صادرات نفت به‌دست می‌آید از صادرات محصولات پتروشیمی، محصولات صنعتی، فنی و مهندسی، فرش و صنایع‌دستی تامین شود.»

او گفت: «هم‌اکنون موفق شدیم یک سازماندهی و ساماندهی اولیه را در بخش صنایع‌دستی ایجاد کنیم، اما فعالیت‌های زیربنایی و انجام گرفته و با اینکه فنداسیون خوبی در این حوزه ریخته شده اما هنوز در ابتدای کار قرار گرفتیم و برای رونق این بخش نیاز به زمان بیشتری داریم.»

سلطانی‌فر در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع‌دستی اعلام کرد، با اقدامات زیرساختی که در سال ۹۳ انجام شده سال ۹۴ و ۹۵ سال رونق و خیزش صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

آنطور که رییس سازمان میراث‌فرهنگی می‌گوید: «هم‌اکنون تمامی مشکلات بخش صنایع‌دستی در زمینه تولید، فروش، بیمه، تسهیلات، تامین انرژی، آموزش و غیره.. مورد در جلسات مختلف حل و فصل شده است. اما همچنان تاکید دارم که باید به بخش بازرگانی، فروش و بازاریابی نگاه جدی‌تری شود.»

او باز هم تاکید کرد: «حتی اگر تمامی مشکلات، معافیت‌ها و موانع صنایع‌دستی مرتفع شود اگر نتوانیم صنایع‌دستی را به فروش برسانیم کارمان لنگ است.»

نفت جایگیزین مغز
در این میان سورنا ستاری‌فر، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نفت را مهمترین مانع تولید و استفاده از ظرفیت‌های علمی دانست و عنوان کرد: «یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کشور نفت است. پولی که از نفت و بدون زحمت به‌دست می‌آید، صنعت، علم، مدیریت را نفتی کرده است. چنانچه درحال‌حاضر بدون استفاده از مغز، فناوری و تکنولوژی نگاه‌مان را به پول نفت دوخته‌ایم.»

او در این مراسم ادامه داد: « چیزی که در اقتصاد به اسم نفرین منابع وجود دارد تکیه‌ای است که بر نفت داریم. وقتی مغز پایه اقتصاد نباشد اتفاقی می‌افتد که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم.»

او با اشاره بر نقش دانش در حوزه صنعت تاکید کرد: «نقش دانش در حوزه صنعت بسیار مهم است، درحال‌حاضر لالجین نمی‌تواند به خاطر سربی که در لعاب‌هایش دارد صادرات انجام دهد، موضوعی که تکنولوژی و دانش به‌راحتی آن را حل می‌کند اما به‌ٔدلیل عدم آشنایی با موضوعات علمی از عهده این موانع بر نمی‌آییم.»

ستاری‌فر گفت: «به‌ّهمین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تفاهم‌نامه‌های متعددی منعتقد کرده تا بدین وسیله بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کند.»

او همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی، آموزش تجاری سازی، شناسامه دار شدن تولیدات صنایع‌دستی، برند سازی و روش‌های جدید فروش را موضوعاتی دانست که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

456 آیا صادرات صنایع‌دستی می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *