رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۹

طرز تهیه کباب لاپلو

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از غذاهای سنتی و محلی ایران ، کباب لاپلو می باشد و غذای خیلی خوشمزه و لذیذ است که به دلیل قرار گرفتن گوشت در داخل برنج، عطر و طعم بی‌نظیری دارد. آماده کردن این غذا بسیار ساده است و اگر به روش درستی تهیه شود، ظاهری جذاب و شیک دارد و تقریبا مانند ته چین مرغ یا ته چین گوشت می باشد که برای مهمانی‌ها نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کباب لا پلو را به صورت مرغ لا پلو یا گوشت چرخ کرده لا پلو درست می‌کنند. در این مطلب با طرز تهیه کباب لاپلو آشنا می شویم .

-لاپلو طرز تهیه کباب لاپلو

مواد لازم
برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده: حدود ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۱ عدد
ماست: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
کره: ۵۰ گرم
پیاز بزرگ: ۱ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق مرباخوری
سماق: به مقدار لازم
پودر زیره: به مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

-لاپلو-1 طرز تهیه کباب لاپلو

طرز تهیه

برای طرز تهیه کباب لا پلو قبل از هر کاری برنج‌ را بشویید و به همراه مقداری نمک داخل آب قرار دهید تا خیس بخورد. سپس باید پیازها را با رنده ریز رنده کنید. حالا یک دستکش پلاستیکی به دست کنید و پیازها را فشار دهید تا آب آن جدا شود. پیازی که آب آن خارج شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مقداری سماق، زردچوبه، نمک، پودر زیره و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید و مواد را برای حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید تا کاملاً منسجم و یکنواخت شوند. سپس یک سلفون روی ظرف گوشت بکشید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا گوشت برای یک ساعت استراحت کند. مرحله آماده کردن گوشت کباب لا پلو شبیه کباب تابه‌ای یا همان کباب دیگی است.

در این مرحله از طرز تهیه کباب لا پلو و بعد از گذشت یک ساعت باید گوشت را از یخچال خارج کنید. مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط داغ شود. در این بخش می‌توانید گوشت را به صورت کامل داخل ماهیتابه پخش کنید و سرخ کنید و یا اینکه هر بار به اندازه یک گردو گوشت بردارید و سرخ کنید تا همه مواد آماده شوند.

بعد از آماده شدن همه کباب‌ها و پخت دو طرف آن، شعله گاز را خاموش کنید و کباب‌ها را داخل یک ظرف قرار دهید. حال داخل یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و به آن اضافه کنید. کمی گوجه‌ها را سرخ کنید و بعد از اینکه رنگ گوجه‌ها کمی عوض شد، مقداری نمک، فلفل سیاه و یک قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. مواد را روی حرارت هم بزنید تا آب آن به طور کامل خارج شود و رب گوجه فرنگی خوش رنگ‌تر شود.

در مرحله چهارم از طرز تهیه کباب لا پلو باید نصف یک قابلمه را پر از آب کنید و با حرارت زیاد روی گاز قرار دهید. اجازه دهید آب جوش بیاید. سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع و ۱ قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کنید. حال برنج‌هایی را که از قبل برای دو ساعت در آب خیسانده بودید، به آب اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج کمی نیم پز شود و برای آبکش کردن آماده شود. سپس برنج را داخل آبکش بریزید. برای درست کردن کباب لا پلوی مجلسی بهتر است ته برنج را به صورت ته چین درست کنید تا جلوه زیباتری داشته باشد.

برای درست کردن ته چین تخم مرغ، ماست و زعفران دم کرده را در یک کاسه مخلوط کنید و خوب هم بزنید. به اندازه یک کفگیر برنج به این مواد اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و سپس برنج ترکیب شده با تخم مرغ و ماست را در کف قابلمه پخش کنید. مقداری برنج داخل قابلمه بریزید. سپس در این مرحله از طرز تهیه کباب لا پلو کباب‌ها را روی برنج بچینید و کمی سماق روی آن‌ها بپاشید.

حال مقداری از سس گوجه‌ای که تهیه کرده‌اید را روی آن قرار دهید. بقیه برنج باقیمانده را روی کباب‌ها بریزید و کمی فشار دهید. برای خوش طعم‌تر شدن غذا کمی کره خرد کنید و روی برنج قرار دهید. درب قابلمه را بگذارید تا برنج برای حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت دم بکشد. سپس غذا را در دیس مناسب برگردانید و از عطر و طعم لذیذ آن در کنار سایر اعضای خانواده‌تان لذت ببرید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *