جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج اردبیل و فوت و فن های آن

تاریخ بروزرسانی :
۴ دی ۱۳۹۹

حلوای اوماج (اوماج حالواسی) یک حلوای اردبیلی می باشد که در مراسم های مختلف نذری و ماه محرم و رمضان و … پخته می شود . حلوای اوماج در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هم یک حلوای مرسوم است و تبریزی‌ها، زنجانی‌ها، گرگانی‌ها و اهالی شهر ارومیه هم درست می‌کنند و در واقع یکی از سوغاتی های این شهر ها به حساب می آید که بسیار خوشمزه و لذیذ است .درست کردن این حلوا آسان می باشد ما در این مطلب به همراه طرز تهیه فوت و فن های آن را نیز برای شما آورده ایم تا بتوانید حلوایی به همان خوشمزگی درست کنید .

حلوای مجلسی اوماج اردبیل طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج اردبیل و فوت و فن های آن

مواد لازم

آرد: ۱ پیمانه (یک لیوان فرانسوی دست‌دار)
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
شیر پرچرب: ۱ استکان
روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مواد لازم برای شربت حلوا

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی

حلوای مجلسی اوماج اردبیل1 طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج اردبیل و فوت و فن های آن

طرز تهیه

برای درست کردن حلوای مجلسی اوماج اردبیلی ابتدا شربت حلوا را درست کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود اما به حالت جوش نرسد. همین که شکر در آب حل شود و آب داغ شود کافی است. شربت حلوا را کنار بگذارید.آرد را دو یا سه بار الک کنید. در نهایت از آرد الک شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار باید باقی بماند. سپس آرد الک شده را با زردچوبه مخلوط کنید (حلوای اوماج اصلی و سنتی با زردچوبه درست می‌شود اما اگر این روش را نمی‌پسندید آرد را با زردچوبه ترکیب نکنید، بعد در حین درست کردن حلوا زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید).

آرد ترکیب شده با زردچوبه یا آرد خالی را در یک سینی بریزید و کف سینی پخش کنید. شیر را در یک اسپری آبپاش بریزید و روی آرد اسپری کنید. بلافاصله با قاشق ترکیب آرد و شیر را هم بزنید. اسپری کردن شیر روی آرد باید در چند مرحله انجام شود و هر بار هم باید مرتب با قاشق این ترکیب را هم بزنید. در نهایت باید ترکیب آرد و شیر به صورت خرده نان شود. همین حالت گوله شدن ترکیب آرد و شیر در اصطلاح «اوماج» نان دارد.

گوله‌های اوماج که شبیه خرده نان هستند در یک سینی دیگر کاملا پخش کنید و ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا کاملا خشک شوند تا حلوا گوله نشود.وقتی اوماج‌ها خشک شدند آن‌ها را در غذاساز یا میکسر بریزید و ریز و یکدست کنید. در یک ماهیتابه مناسب روغن را داغ کنید. اوماج‌ها را در روغن داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز هم بزنید. حلوای اوماج باید طلایی رنگ باشد چون در غیر این صورت حلوا سفت و خشک می‌شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را کم کنید و شربت حلوا را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید تا حلوا جمع شود. اگر به آرد زردچوبه اضافه نکرده‌اید در این مرحله و قبل از جمع شدن حلوا، زعفران دم کرده غلیظ و در صورت تمایل کمی گلاب یا عرق هل اضافه کنید و حلوا را هم بزنید تا به خورد آن بروند. (زعفران کمی رنگ حلوا را تیره می‌کند که بد هم نیست).

یک نکته جالب در طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج این است که باید حلوا دم بکشد. برای این کار وقتی حلوا جمع شد روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ ساعت آن را دم بگذارید. در این مدت هر ۱۰ دقیقه یک بار حلوا را هم بزنید تا ته نگیرد. حلوای اوماج باید نرم باشد و نباید زیر دندان بیاید. اگر بعد از ۱ ساعت دم کشیدن اوماج احساس کردید که حلوا زیر دندان می‌آید کمی آب جوش به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر اجازه بدهید که دم بکشد. حلوای اوماج را می‌توانید در بشقاب یا دیس سرو کنید و یا به راحتی قالب بزنید.

 

 

 

 

 

 

حلوای مجلسی اوماج اردبیل7 طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج اردبیل و فوت و فن های آن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *