رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به سه روش

اشتراک گذاری

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به سه روش ساده ، لیته و شکم پر را در این مطلب آورده ایم . همانطور که میدانید این ترشی از انواع ترشی های تابستانی است. همان‌طور که از اسم این ترشی پیداست، از خیار چنبر به عنوان ماده اصلی ترشی استفاده می‌شود و می‌توان سبزی‌ها و صیفی‌جات دیگری را هم در آن به کار برد. ترشی ساده، ترشی قزوینی، ترشی شکم پر و ترشی لیته خیار چنبر از جمله انواع پرطرفدار این ترشی است. در صورت نگهداری صحیح از ترشی خیارچنبر می‌توان از طعم خاص آن در کل سال لذت برد.

ترشی خیار چنبر

طرز تهیه ترشی خیار چنبر به روش ساده

مواد لازم :

خیار چنبر: ۱ کیلوگرم
سیر: ۵ حبه
سبزی معطر خشک: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سبز تند: ۵ عدد
نمک، فلفل سیاه و سرکه: به میزان لازم

طرز تهیه :

برای درست کردن ترشی ساده به روش بروجردی باید مواد ترشی را بشویید و خرد کنید. سپس سرکه، ادویه و سبزیجات ترشی را اضافه کرده و درب بطری را ببندید. اضافه کردن زردچوبه و سیاه دانه هم اختیاری است. ترشی باید ۲ هفته در جای خشک و به دور از آفتاب باشد تا آماده شود. در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، ابتدا خیارها را بشویید و آن‌ها ساقه‌ آنها را جدا کنید. سپس خیار چنبرها را با یک دستمال حوله‌ای تمیز کاملا خشک کنید تا رطوبت نداشته باشد. می‌توانید خیارها را به صورت حلقه‌ای یا نگینی هم خرد کنید. سپس پوست سیرها را بگیرید و کنار بگذارید.
فلفل‌های تند را بشویید، ‌کاملا خشک کنید و در صورت دلخواه خرد کنید. می‌توانید‌ آنها را به صورت درسته هم در ترشی به کار ببرید. شیشه ترشی مناسب را تمیز و با یک دستمال خشک کنید. سپس خیار چنبرها را به همراه سیر و فلفل‌های تازه در آن بریزید. روی مواد را سبزی‌های معطر خشک بریزید.
در این مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، سرکه را تا حدی روی مواد ترشی بریزید که سطح آن‌ها را بپوشاند. نمک، فلفل و در صورت دلخواه زردچوبه و سیاه دانه هم اضافه کنید. درب شیشه ترشی را ببندید و آن را تکان دهید تا مواد با هم میکس شوند. شیشه ترشی را در جای خشک، خنک و به دور از آفتاب قرار دهید تا آماده شود. ۱۰ روز تا ۲ هفته زمان برای آماده سرو شدن ترشی نیاز است..

ترشی خیار چنبر

طرز تهیه خیار چنبر با تمبر هندی و رب انار

مواد لازم:

خیار چنبر: ۲ کیلوگرم
تمبر هندی: ۲ بسته
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
سرکه: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آب جوشیده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گلپر: ۳ قاشق غذاخوری
نمک: ۳ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

در این روش از تهیه ترشی خیار چنبر قزوینی، بعد از آماده کردن خیار‌ها باید مایه ترشی را درست کنید و در‌ آخر همه مواد را با هم در بطری بریزید و درب آن را ببندید. البته در برخی از دستورات ترشی خیار چنبر قزوینی شوید خشک، نعناع خشک و ترخون خشک هم اضافه می‌کنند که اختیاری است.برای طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمبر هندی و رب انار، خیار چنبرها را بشویید و خرد کنید. می‌توانید‌ آنها را رنده درشت خرد کنید و ترشی خیار چنبر رنده شده داشته باشید (اگر خیار چنبر را ریز رنده کنید ترشی لیته خیار چنبر خواهید داشت) در غیر این صورت خیار چنبر را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را در یک کاسه بریزید و روی آن‌ها نمک بپاشید تا آب خیارها بیرون بیاید.

در یک ظرف دیگر، تمبر هندی را با آب و سرکه مخلوط و صبر کنید تا هسته و پوسته تمبرها جدا شود. سپس آن را از صافی رد کنید. رب انار، نمک و گلپر را به مایه صاف شده اضافه کنید. خیار چنبرها را که آماده کرده بودید، در صافی بریزید تا آب اضافی‌ آنها خارج شود. سپس خیارها را در شیشه خشک و تمیز بریزید.

در این مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر، مایه ترشی را روی خیارچنبرها بریزید تا حدی که کاملا روی آنها پوشانده شود. اگر مایه ترشی کم است، می‌توانید کمی آب جوشیده یا سرکه به آن اضافه کنید. در آخر درب شیشه ترشی را ببندید و آن را در یخچال یا جای خنک قرار دهید تا آماده سرو شود.

ترشی خیار چنبر

طرز تهیه ترشی خیار چمبر شکم پر

مواد لازم :

خیار چنبر: ۵۰۰ گرم
هویج: ۵۰۰ گرم
شیره خرما: ۵ قاشق غذاخوری
سرکه: به میزان لازم
نمک: به میزان دلخواه

طرز تهیه :

برای درست کردن ترشی خیار چنبر شکم پر، باید وسط خیار چنبرها را خالی کنید و با هویج پر کنید. می‌توانید از قالب‌های ستاره‌ای، قالب‌ با طرح گل یا اشک هم استفاده کنید. سپس آنها را در شیشه ترشی بریزید و روی مواد ترشی را با سرکه و دیگر مواد بپوشانید. در این روش از تهیه ترشی خیار چنبر، ابتدا خیار چنبرها و هویج‌ها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند. آنها را به صورت حلقه‌هایی با ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتی‌متر برش بزنید. داخل خیار چنبر را با کاتر یا قالب، جدا کنید. داخل هویج هم همان قالب را بزنید. هویج را داخل قسمت خارج شده خیار چنبر فرو کنید. طوری که قسمت وسط هویج باشد و اطراف آن را خیار چنبر گرفته باشد. همه خیار چنبرها را با هویج، به همین شکل پر کنید.
سرکه و شیره خرما و نمک را در یک ظرف با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. می‌توانید شیره خرما را حذف کنید. سپس خیار چنبرهای شکم‌پر آماده شده را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و روی آن را با سرکه و شیره خرما که آماده کرده بودید پر کنید. درب بطری را ببندید و ۲ هفته صبر کنید تا ترشی‌ خیار چنبر شکم پر آماده شود.

ترشی خیار چنبر

فوت و فن‌های این ترشی

برای اینکه ترشی سرکه گلوی شما را نزند، می‌توانید آن را با مقداری آب مخلوط کنید و بجوشانید. سپس آن را به مواد ترشی خیار چنبر اضافه کنید.
برای طرز تهیه ترشی لیته خیار چنبر، باید خیار چنبرها را بعد از شستن رنده کنید. از هویج رنده شده هم در طرز تهیه این مدل ترشی استفاده می‌شود.
در طرز تهیه ترشی خیار قزوینی، علاوه بر تمبر هندی از شوید هم برای معطر کردن ترشی استفاده می‌شود.
برای متعادل‌تر شدن طعم ترشی سرکه، می‌توانید کمی شکر یا شیره خرما به سرکه اضافه کنید.
برای جلوگیری از کپک زدن این ترشی ، حتما ترشی را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید.
از سالم بودن و زنگ نزده بودن درب شیشه ترشی مطمئن شوید و تا زمان آماده شدن ترشی، درب شیشه ترشی را باز نکنید تا هوا به آن نفوذ نکند.
ترشی  برای آماده سرو شدن، به حدود یک تا دو هفته زمان نیاز دارد.اگر تمایل داشتید با طرز تهیه انواع ترشی خانگی در شهرهای مختلف هم آشنا شوید.

ترشی خیار چنبر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *