جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طاق سنگی جونقان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ دی ۱۳۹۸

طاق های سنگی جونقان در ۸ کیلومتری شهر جونقان قرار دارد و در آغاز تنگه در کش ورکش ( جاده شهر کرد_اردل) با روشی فوق العاده به شکل خشکه چین نمایان می باشد.در محل طاق های سنگی جونقان به وسیله سنگ های تراش و بکارگیری روش نخ کشی طاقچه های منحنی تا گودی ۷ متر، فاصله عمودی ۲/۵ و پهنای ۵ متر ایجاد شده که در گذر قرن های طولانی در مقابل زلزله های بسیار و دیگر عامل های طبیعی ویرانگر، ایستادگی کرده و قسمتی دیگر از عمارت به وسیله آدمی ویران شده است.گروه طاق های سنگی جونقان در خان اوی معنای کاروان سرای آبی را دارد و در لهجه ترکی بومی، خان اوی معنای خانه خان دارد. این یادواره در داخل جاده قدیمی تنگ درکش ورکش به شکل کاروانسرا، دیده بانگاه، راهدار خانه جاده ای بکارگیری می شده، دیرینه این سازه به دوران ساسانی تا ایلخانی بر می گردد.

تنگه “درکش ورکش” عموما در تمام فصل های سال دارای آب می باشد و یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای استان است. برای رفتن به این تنگه باید از راه بین جونقان و اردل در استان چهارمحال و بختیاری استفاده کنید. این محل یکی از اصلی ترین معبرهای خوزستان به اصفهان که در زمان های گوناگون به نام هایی مثل جاده ایلامی به گابیان، جاده دزپارت، جاده اتابکان، جاده پادشاهی صفوی و جاده بختیاری معروفیت داشته است.

 

طاق سنگی جونقان طاق سنگی جونقان

این ناحیه تماشایی به علت وجود معبرهای پر خطر کوهستانی که در اطراف نهر آن برای کوچ نشینان و مردمی که از آنجا عبور میکردند مزاحمت ایجاد می کرد، به این اسم معروف شد. در زمان های گذشته به دلیل اینکه بیشتر مردم کارهای خود را با اسب و یابو و خر انجام می دادند مسیرهایی که در این گذرگاه وجود داشتند را مالرو نامیده بودند. به علت وجود سرآشیبی های تند این جاده مردم ناچار بودند زین یا پوشش خر و اسب را بعضی اوقات به جلو (درکش) و زمانی دیگر به پشت (ورکش) بکشند به این جهت اسم آن را “درکش ورکش” گذاشتند.

بختیاری ها با توجه به ویژگی های بی همتای جغرافیایی این تنگه مقابل اقشار انگلیس ایستادند و مانع آن ها شدند.

طاق سنگی جونقان در ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۳۷ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

نحوه دسترسی به طاق سنگی جونقان

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان فارسان.

طاق سنگی جونقان 1 طاق سنگی جونقان

طاق سنگی جونقان 2 طاق سنگی جونقان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *