جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنایع دستی همسفر مسافران نوروزی

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ فروردین ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۱۰-به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا نخستین کارکرد صنایع دستی ایجاد اشتغال است و چنانچه این صنایع با گردشگری پیوند خورد زمینه های فراوانی برای کار جوانان و علاقه مندان فراهم خواهد آورد.

اکنون از حدود۴۵۰ رشته صنایع دستی در جهان ۳۵۰ نوع آن در کشور فعال است و ایران از نظر ظرفیت ها و فعالیت صنایع دستی پس از چین و هند در ردیف سوم قرار دارد.

با این که ایران از نظر صنایع دستی از پتانسیل بالقوه ای برخوردار است اما هنوز به این رشته ها به عنوان صنایع بومی توجه کافی نشده است.

بسیاری از هنرمندان این صنایع با مشکلات فراوان ازجمله تهیه و گرانی مواد اولیه و نداشتن پشتوانه مالی روبرو هستند که این مساله در سال های گذشته منجر به تعطیلی شماری از کارگاه های صنایع دستی در کشور شد.

** نمایشگاه های صنایع دستی در نوروز

در ایام نوروز امسال بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی به رسم سال های پیش در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق و شهرهای گردشگرپذیر کشور برپا شد.

ایجاد این گونه نمایشگاه ها کمک زیادی به رونق این صنایع می کند و از این رو لازم است هر سال این نمایشگاه ها و بازارچه ها با فضای جدید و صنایع متنوع محلی برپا شود.

برپایی این نمایشگاه ها می تواند فضای کسب و کار محلی و همچنین فروش این محصولات را توسعه دهد تا این هنر صنعت با رونق بیشتری روبرو شود.

برای مثال امسال در ۲۱ نقطه از استان کرمانشاه بیش از ۳۵۰ غرفه صنایع دستی در قالب چندین بازارچه، سالن و سیاه چادر عشایری برگزار شده است.

روزانه بیش از ۱۳۸ هزار نفر از این نمایشگاه ها بازدید کرده و بر اساس برآوردها، گردش مالی آن روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است.

مشابه این نمایشگاه ها و بازارچه ها در نقاط مختلف کشور از جمله شهرهای شمالی کشور برگزار شد و با این تحول صنایع دستی کشور روزهای بهاری و پر رونق را تجربه کرد.

** صنایع دستی ایران و گردشگران خارجی

باوجود بی مهری های برخی از ما به صنایع دستی، بسیاری از میهمانان خارجی از دیدن یک قاب کوچک خاتم همچنان دچار وجد و شگفتی می شوند.

کارشناسان بر این باورند که مشکل اصلی از زمانی آغاز شد که هنرمندان ما نیز یادشان رفت که باید همگام با نیازهای جامعه و دنیای کنونی حرکت کنند و تحول در عرصه تولیداتشان داشته باشند.

این در حالی است که کشورهای منطقه به فکر راه چاره بودند و خلاقیت را با هنر یگانه کردند و همه آن چه نیاز امروز هست را با آن چه از دیروز و طبیعت و خاک ما برایشان مانده بود، در آمیختند و ساختند.

** تولید انبوه و صادرات

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که توجه به هنرهای دستی موجب بالندگی کشور در عرصه های اقتصادی می شود.

بهمن نامور مطلق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضرورت تولیدات انبوه و صادرات محصولات دستی را یادآور شد و افزود: توجه به ظرفیت صنایع دستی سبب رشد و بالندگی حوزه صنعتگران و بالا رفتن شاخص های اقتصادی کشور می شود.

وی اظهار داشت: بی توجهی به صنایع دستی، بی توجهی به آخرین فرصت سرمایه های ملی محسوب می شود و این مساله به هویت شکننده هنر اصیل کشور ضربه می زند.

نامور مطلق بیان کرد: حوزه صنایع دستی می تواند بخشی از مشکلات اشتغال و ارزآوری را برطرف سازد.

وی مشکلات مواد اولیه، طراحی و بسته بندی در فروش، مشکلات بیمه هنرمندان، نبود تسهیلات کافی، بالا بودن حامل های انرژی و بالا رفتن قیمت تمام شده در فروش، مشکلات آموزش غلط و نبود اندیشه های توسعه محور و دراز مدت در فروش، مشکلات مدیریتی و ساختاری، بی تدبیری و بی اعتقادی به صنایع دستی در فروش و مشکلات مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف و نبود گفتمان سازی با وضعیت فروش را از معضلات موجود در مسیر عدم رونق این صنعت دانست.

** کمک گردشگری به صنایع دستی

نامور مطلق در ادامه با اشاره به ظرفیت های غنی گردشگری زیارتی در کشور و به طبع آن فروش محصولات هنرهای صنایع دستی در این اماکن گفت: هم اکنون سهم ایران از بازار زیارتی در حوزه صنایع دستی تنها پنج درصد است و هم اکنون این بازار در اختیار سایر کشورها نظیر چین قرار دارد.

وی یادآور شد: هم اکنون سهم ایران در تولید و عرضه کالاهایی مانند تسبیح، سجاده، انگشتر، صنایع دستی، تزئینات داخلی ناچیز است و بازار زیارتی در اختیار سایر کشورها است.

نامور مطلق خاطر نشان کرد: این در حالی است که بازار زیارتی در دنیا سالانه پنج هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد.

به گفته وی، کل فروش صنایع دستی در ایران کمتر از یک هزار میلیارد ریال در سال است که بخش ناچیز آن مربوط به بازار زیارتی است.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر کالاهای عرضه شده در بازار زیارتی کشور، کالاهای قاچاق است، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع دستی با کنترل مرزهای داخلی میسر است.

** کالاهای قاچاق و سرنوشت هنرمندان

به گفته نامور مطلق، ورود بی رویه کالاهای قاچاق زیارتی زندگی، سرنوشت و هنر هنرمندان را به مخاطره انداخته و این موضوع شایسته کشورمان نیست.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اغلب کالاهای زیارتی کشور از مجاری غیر قانونی، غیر رسمی و غیر شفاف وارد می شوند و در این زمینه برخی نهادهای مسوول که مرزداران اقتصادی ما هستند، متاسفانه به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند.

وی تصریح کرد: مسوولان و دست اندرکاران باید توجه داشته باشند که با هر یک هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در حوزه صنایع دستی ۱۰ هزار شغل از بین می رود و این مسئله یک فاجعه است.

نامور مطلق بازارهای سوغات زیارتی را نیازمند گفتمان سازی و فرهنگ سازی دانست و گفت: بازار صنایع دستی حق هنرمندان ایرانی است و نباید در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

وی مشکل قیمت، طراحی و بسته بندی را از جمله چالش های بازار صنایع دستی و سوغات زیارتی در کشور عنوان کرد.

** گردشگری و صنایع دستی

ایران با تاریخ تمدنی بسیار کهن و مردمانی هنرمند در تمامی ادوار تاریخ آثاری را خلق کرده اند که چشم هر بیننده ای را مبهوت خویش ساخته است.

هر چند قدمت صنایع دستی کشور به بلندای تاریخ این مرز و بوم می رسد اما این هنر صنعت هنوز جایگاه خود را در صادرات بازنیافته است.

در این میان به نظر می رسد صنایع دستی به تنهایی نتواند رونق را بار دیگر به این هنر صنعت بازگرداند. گردشگری

نزدیکترین صنعت به صنایع دستی است که می تواند این چرخه را تکمیل کند.

برپایی بازارچه های مختلف در شهرهای گردشگرپذیر کشور یکی از راهکارهای رونق این صنایع است. با این حال رونق صنایع دستی فقط به ایجاد بازار نیست بلکه در این صنایع باید به کیفیت تولید محصول نیز توجه کرد.

کارشناسان بر این باورند که دو مقوله گردشگری و صنایع دستی از جمله نکاتی است که علی رغم ظرفیت بسیار غنی برای توسعه و گردش چرخ اقتصاد کشور تا کنون کمتر بدان ها پرداخته شده و در غیاب کم توجهی مسوولان، کشورهای همسایه از آن به بهترین نحو ممکن بهره برده اند.

863 صنایع دستی همسفر مسافران نوروزی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد