جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شیرینی‌های معروف اصفهان؛ تجربه‌هایی شیرین از نصف‌جهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ آذر ۱۴۰۱

اصفهانی‌ها به شهر زیباشان افتخار می‌کنند:‌ دیدنی‌هایش، بناهای تاریخی ارزشمندش و البته سوغاتی‌های بی‌نظیرش. شیرینی‌های این شهر هم بسیار معروف است و بخش مهمی از سبد سوغات اصفهان را به خودش اختصاص می‌دهد. انواع شیرینی اصفهانی را می‌شناسید؟ با محبوب‌ترین‌هایش آشنا هستید؟

شیرینی‌های معروف اصفهان شیرینی‌های معروف اصفهان؛ تجربه‌هایی شیرین از نصف‌جهان

۱. پولکی

پولکی فقط شیرینی خوشمزه‌ای نیست که جان می‌دهد برای هم‌نوایی با چایی دبش و دهان‌سوز. این شیرینی ظاهر بسیار قشنگ و ظریفی هم دارد. اصفهانی‌های خوش‌سلیقه هم در کشف طعم‌های خوب دستی بر آتش دارند و هم در درست‌کردن شیرینی‌هایی خوش‌قیافه مانند پولکی.
اگر بدانید که فقط آب و شکر در همراهی با اندکی سرکه سفید با چاشنی‌هایی مانند رعفران و لیموی عمانی پولکی خوشمزه را می‌سازند، تعجب می‌کنید. برای همین است که می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس!

شیرینی‌های معروف اصفهان1 شیرینی‌های معروف اصفهان؛ تجربه‌هایی شیرین از نصف‌جهان

۲. گز

این‌طور که تاریخ می‌گوید، گز از زمان صفویان در اصفهان درست می‌شده و تبدیل به یکی از شیرینی‌های محبوبی شده که طرفداران زیادی دارد. در آن زمان، پادشاهان برای پیشکش‌کردن هدیه به هم‌تایان خود در کشورهای دیگر هم از این شیرینی خوشمزه استفاده می‌کرده‌اند.
گزها هم مدل‌های مختلفی دارند و با انواع آجیل مانند پسته و گردو همراه می‌شوند. در ترکیب اصلی‌شان هم گزانگبین وجود دارد که شیره گیاهی به نام گز است و شکر. این‌ها در همراهی با سفیده تخم‌مرغ، هل و گلاب نتیجه‌ای دوست‌داشتنی می‌سازند که علاوه بر اصفهان در شهرهای دیگر ایران هم درست می‌شود و محبوب است.

۳. شیرینی برشتوک

برشتوک هم از سوغات اصفهان است و از ترکیب آرد نخودچی و آرد گندم درست می‌شود. این شیرینی بسیار ساده آماده می‌شود و بافت سبکی هم دارد. برای همین است که روی میز پذیرایی اصفهانی‌ها به‌ویژه در عید نوروز جایگاه ویژه‌ای دارد.
یکی از جذابیت‌های شیرینی برشتوک شکل‌وشمایل آن است. این شیرینی کوچک و نقلی را به شکل لوزی، مربع یا مستطیل درست می‌کنند و در ظرف پذیرایی از مهمان‌ها جلوه زیبایی دارد.

۴. شیرینی کرکی

باز هم پای چند ماده خوراکی ساده و انبوهی از خلاقیت به‌میان است. شیرینی کرکی هم با آرد برنج و گندم و اندکی آرد نخودچی و هل درست می‌شود. البته پودر قند هم مانند بسیاری از شیرینی‌های ایرانی، عضو جدانشدنی این ترکیب است. شیرینی کرکی شباهت زیادی به نان‌برنجی دارد اما بافتش سبک‌تر است و راحت‌تر هضم می‌شود.
شیرینی کرکی سبک است و به‌سادگی درست می‌شود، البته قلق‌هایی در هنگام آماده‌سازی‌اش وجود دارد که ظاهراً در انحصار اصفهانی‌های خوش‌سلیقه باقی مانده است چون شیرینی کرکی‌هایی که در اصفهان آماده می‌شوند، طعم و عطر دیگری دارند.

۵. جوز قندی

شاید جوز قندی به‌اندازه گز و پولکی معروف نباشد اما یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید از اصفهان تهیه کنید. جوز قندی شیرینی بسیار خوشمزه‌ای است و از نوعی هلوی کوچک به نام الگ درست می‌شود. به‌جای هسته این هلو در آن گردو می‌گذارند و با شکر و قند آغشته‌اش می‌کنند. این شیرینی خوشمزه برای فصل‌های سرد سال گزینه مناسبی است. یک لیوان چای داغ بریزید و دهانتان را با طعم چند جوز قندی شیرین کنید. نوش‌جان!
اگر در حال حاضر قصد سفر به اصفهان را ندارید ولی مشتاق شده‌اید طعم دلنشین این شیرینی را بچشید، توصیه ما به شما خرید آنلاین شیرینی است. با سفارش آنلاین می‌توانید این شیرینی خوشمزه را درب منزل تحویل بگیرید.
برای تهیه انواع شیرینی های اصفهان اینجا را کلیک کنید

۶. سوهان عسلی

سوهان عسلی از آن شیرینی‌های اصفهانی خوشمزه‌ای است که تقریبا تمام خوراکی‌های سنتی ایرانی را یک‌جا در خود دارد. بادام، پسته، عسل، شکر، گلاب و زعفران در کنار هم قرار می‌گیرند و یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی و اصفهانی را می‌سازند. این سوهان‌های خوشمزه و خوش‌خوراک را با چای نوش‌جان کنید.
باید بدانید که سوهان عسلی در نقاط دیگر ایران هم تهیه می‌شود؛ برای مثال، ساکنان شهرهای کویری مانند کرمان و قم هم در آماده‌کردن این شیرینی خبره‌اند. با این حال، سوهان عسلی‌های اصفهان از نظر طعم و کیفیت زبان‌زد همگان است.

۷. شیرینی برنجی

شیرینی‌های معروف اصفهان3 شیرینی‌های معروف اصفهان؛ تجربه‌هایی شیرین از نصف‌جهان

شیرینی برنجی بسیار خوشمزه است ولی شاخص‌ترین ویژگی‌اش سبک‌بودن است. اگر زیاد اهل خوردن شیرینی نیستید یا شیرینی دوست دارید و به‌خاطر سلامتی‌تان ملاحظاتی دارید، این شیرینی را به خاطر بسپارید.
شیرینی برنجی بافت سبکی دارد و در میان اصفهانی‌ها هم بسیار محبوب است. برای خرید سوغاتی هم می‌توانید به‌سراغ همین شیرینی سبک و کم‌شیرین بروید. نان‌برنجی‌های اصفهان بسیار سبک و تُرد هستند.

در آخر

این‌روزها که خرید اینترنتی شیرینی هم به‌راحتی مقدور شده، برای انتخاب از میان گزینه‌های متنوع پیش رو با بهترین‌ها آشنا باشید. اگر شیرینی‌های محبوب و معروف نقاط مختلف کشور را بشناسید، با دست بازتری در هنگام سفارش انواع شیرینی یا خرید سوغاتی پیش می‌روید. اصفهانی‌ها هم در شیرینی‌پزی وارد و کاربلد هستند. انواع شیرینی و خوراکی‌های شیرین‌مزه و خوش‌طعم این شهر در عید و به‌عنوان سوغاتی در نقاط مختلف کشور طرفداران پروپاقرصی دارد. جالب این است که طعم شیرینی‌های این شهر برای شهروندان نقاط مختلف کشور خوشایند و دوست‌داشتنی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • گروسیان

    زیبا و دوست داشتنی , اصفهان

    ۶ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • مریم

    وای دلم شیرینی خواست اما پول ندارم هنوز یارانه ندادن حیف شد

    ۱۸ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • یک ایرانی

    🤤🤤دلم خوش کرد
    گوشفیل مگه مال اصفهان نیست ؟

    ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • رضائی

    در ترکیب گز از گردو استفاده نمیشود بلکه از پسته یا بادام و یا هر دو استفاده میشود

    ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • فرهاد

    شیرینی نخودچی هم ما اصفهانی هاست

    ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • رضا

    اصفهان شهر فرهنگ و هنر
    ایران سراسر عشق و زیبایی

    ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *