جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۴۰۰

راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان را در این مطلب جمع آوری کرده ایم تا در سفر به اصفهان این شهر زیبا و تاریخی به راحتی خرید کنید .اصفهان شهری است که نمی‌شود در برابر صنایع دستی و سوغاتش مقاومت کرد. برای خرید صنایع دستی اصفهان خیابان چهارباغ عباسی و مغازه‌های میدان نقش جهان انتخاب‌های خوبی هستند. با این حال در برخی از مراکز خرید مانند مرکز خرید سیتی‌سنتر فروشگاه صنایع دستی وجود دارد. ابتدا به بررسی بازارها می پردازیم و سپس سوغاتی که می توانید از این شهر تهیه کنید .

بازار اصفهان

کمتر کسی هست که نداند بازار اصفهان، گل سرسبد مراکز خرید صنایع دستی ایران است. بازار اصلی اصفهان که به نام بازار قدیم یا بازار تاریخی هم شناخته می‌شود، در نزدیکی گنبد نظام الملک که از جاهای دیدنی اصفهان است قرار دارد و به همین دلیل، به نام‌های بازار نظامیه یا بازار نظام الملکی هم شناخته می‌شود. بازار از دو طرف به مسجد جامع و بازار عریان ختم می‌شود و در واقع می‌توان در امتداد آن به بازار قیصریه که مرکز خرید صنایع دستی اصفهان است رسید.

در بازار اصفهان تقریبا همه‌چیز پیدا می‌شود، از ظروف برنزی و مسی دست‌ساز و جواهرات و انواع صنایع دستی محلی اصفهان گرفته تا ترشی و ادویه و همه‌نوع میوه خشک، اما بیشترین شهرت این بازار وجود پارچه و پوشاک با قیمت‌های مناسب است به طوری که آن‌را به یکی از مهم‌ترین مراکز خرید اصفهان در زمینه‌ی پوشاک مردانه و زنانه و مانتو و حتی کیف و کفش تبدیل کرده است. امروزه نام خیابان اصلی این بازار به خیابان عبدالرزاق تغییر پیدا کرده و محلی‌ها آن را به نام بازار عبدالرزاق نیز می‌شناسند.

آدرس: خیابان عبدالرزاق

بازار اصفهان راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

گالری مینیاتور فُتوَت

اگر بخواهیم سلیقه‌ی جهانی را در نظر بگیریم باید بگوییم مقام دوم بین مراکز خرید اصفهان به یک گالری هنری مینیاتور اختصاص دارد که شاید ما ایرانی‌ها کمتر نام آن را شنیده باشیم. گالری مینیاتور فُتوَت به سرپرستی آقای مصطفی فُتوَت و پسرشان برای توریست‌های خارجی یکی از پراهمیت‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری و خرید اصفهان است. این گالری که لوح تقدیر یونسکو یکی از افتخارات آن است در واقع نمایش‌گاه و فروشگاه آثار مینیاتوری و تابلوهای کار دست جناب فُتوَت است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس: میدان امام، کوچه پشت مطبخ، پ۵

بازار قیصریه اصفهان

از میدان نقش جهان که وارد سردر قیصریه شوید روبه‌روی خود از مجلل‌ترین و پرابهت‌ترین مراکز خرید و فروش دوران صفویه را می‌بینید به نام بازار سنتی قیصریه. این بازار سرپوشیده‌ی قدیمی مثل اکثر بازارهای دوران صفویه در دو طبقه ساخته شده تا فروشگاه‌ها و نمایش‌گاه‌های عمده در طبقه‌ی پایین در دسترس بازدیدکنندگان باشد و در طبقه بالایی هم کاسب‌ها به امورات دفتری و اداری خود بپردازند. بازار سنتی قیصریه بهترین انتخاب برای خرید فرش و انواع صنایع دستی و سوغات اصفهان است. سرای پادرخت سوخته، سرای خانی، سرای اردستانی ها، راسته‌ی عریان و راسته‌ی سماور سازها از تیمچه‌های معروف این بازار هستند.

معمولا حجره‌های صنف‌های مختلف هر کدام در راسته‌ی مخصوص به خود قرار دارند و بهتر است وقتی وارد بازار می‌شوید از قبل مشخص کنید که می‌خواهید به راسته‌ی صنایع دستی بروید یا طلا و نقره یا قالی و فرش. البته اگر بخواهید کل بازار را بگردید چه به قصد خرید و چه به قصد تماشای معماری و آثار باستانی بازار، به چیزی حدود ۵ الی ۶ ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

آدرس : خیابان حکیم، روبه‌روی مسجد حکیم

بازار قیصریه راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

سیتی سنتر اصفهان

سیتی‌سنتر اصفهانی‌ها نه تنها از بزرگ‌ترین مراکز خرید اصفهان است بلکه یکی از جامع‌ترین مجتمع‌های کل ایران هم محسوب می‌شود. این سیتی‌سنتر هفت طبقه که کمی دور از مرکز شهر و ابتدای جاده اصفهان به شیراز واقع شده‌است، تمام امکاناتی را که از یک مرکز خرید می توان انتظار داشت در خود دارد. ۳ طبقه‌ی اول آن به واحدهای تجاری و هایپر استار بزرگ اصفهان اختصاص داده شده است و در طبقه آخرش فود کورتی متنوع با برندهای مطرح، چند سالن سینمایی، سالن‌های ورزشی چند منظوره و همچنین بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه قرار دارند. همچنین دو طبقه زیر همکف دارای دو پارکینگ مسقف با ظرفیت ۵۵۰۰ خودرو است.

با وجود حدود ۲۰۰۰ برند متنوع و معتبر در سیتی‌سنتر اصفهان، می‌توان تمام لوازم مورد نیاز را پیدا کرد مثل لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، البسه، اسباب بازی، لوازم التحریر و غیره، با این حال به طور مشخص اگر قصد خرید مانتو دارید بهتر است از بین همه‌ی مراکز خرید اصفهان، سیتی سنتر را انتخاب کنید، چون اینجا هم با تنوع بیشتری رو‌به‌رو هستید و هم معمولا قیمت‌های مناسب‌تری را نسبت به خیابان نظر خواهید دید. البته مغازه‌های خیابان چهارباغ عباسی و خیابان طالقانی هم پیشنهادهای بسیار خوبی برای خرید مانتو هستند.

آدرس: اصفهان اتوبان شهید دستجردی، روبه‌روی ورودی جنوبی سپاهان شهر

 

سیتی سنتر 800x432 راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

بازار هنر اصفهان

طلای اصفهان همیشه از معروف‌ترین و زیباترین طلاهای ایران بوده است، هنرمندان اصفهانی علاوه بر مس و برنج و انواع دیگر فلزها، هنر ارزشمند خود را بر روی این فلز جذاب هم پیاده کرده‌اند و صنعت طلاسازی اصفهان را به یکی از خاص‌ترین و هنرمندانه‌ترین صنایع طلای ایران تبدیل کرده‌اند. ساختمان بازار هنر اصفهان که تقریبا همیشه جزو شلوغ‌ترین مراکز خرید اصفهان محسوب می‌شود از شاهکار‌های معماری دوره صفویه به شمار می‌رود که در آن زمان به عنوان بازار کاروانسرای مادر شاه ساخته شده بوده و درون این بازار زیبا هم مدرسه‌ی معروف چهارباغ قرار دارد که در گذشته نام مدرسه شاه سلطان حسین را داشته.

اهمیت این بازار تنها به دلیل طلاهای هنرمندانه و خاص عرضه شده در غرفه‌های آن نیست بلکه معماری بی نظیر آن هم یکی دیگر از دلایلی است که بازار هنر اصفهان جزو مقاصد اصلی گردشگری اصفهان شده است.

آدرس : خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارک هشت بهشت
بازار هنر راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

مجتمع پارک اصفهان

از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پاساژها و مراکز خرید اصفهان با بیشترین تنوع اجناس می‌توان مجتمع پارک اصفهان را نام برد. این پاساژ بزرگ که نام خود را از پارک محوطه‌ی اطرافش گرفته دارای ۴۰۰ واحد تجاری است و مناسب خریدهای خانوادگی و برای تمام سلیقه و سن‌و‌سال‌ها است. ساختمان مجتمع پارک حدود ۴۰ سال پیش در بلوار چهارباغ ساخته شده است و معمولا در فصل تابستان به دلیل تهویه مناسب و هوای خنک و امکانات فراوان و کافه و رستوران های متنوع و باصفا، جایگزین بسیار مناسبی برای مراکز خرید سنتی و خیابان‌های گرم اصفهان است.

آدرس : بلوار چهارباغ بالا، بین خیابان سعادت‌آباد و کوچه جهان‌آرا

%name راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

مجتمع تجاری اوسان

اگر قصد خرید لباس مردانه و یا مانتو و انواع لباس زنانه و شال و روسری و حتی بدلیجات معتبر را دارید بهترین پیشنهاد برای شما مجتمع تجاری اوسان است که یکی از شیک‌ترین مراکز خرید اصفهان محسوب می شود. وجود انواع برندهای مطرح ایران و جهان در این مرکز خرید باعث شده مجتمع تجاری اوسان به عنوان یکی از گران قیمت ترین مراکز خرید اصفهان محسوب شود اما قیمت‌های بالای اجناس در این مجتمع بی دلیل نیست و نشان از کیفیت و اعتبار شعبه‌های برندهای مختلف این محتمع دارد. با این حال اگر به دنبال قیمت‌های بهتر و مناسب تر هستید می‌توانید بعد از تماشای ویترین‌های مجتمع اوسان برای خریدی اقتصادی تر به پاساژ پارک که در چند قدمی این مجتمع واقع شده سر بزنید.

آدرس : خیابان چهارباغ بالا، کنار کاخ سعادت آباد

مجتمع تجاری اوسان راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی

چهارباغ عباسی نمونه‌ی اصفهانی و باصفای لاله‌زار تهران است. خیابانی که از سی و سه پل تا نزدیک چهل‌ستون کشیده شده و با درختان قدیمی دو طرف خیابان سقف شده و نه تنها از قدیمی‌ترین مراکز خرید اصفهان است بلکه در عین حال محلی برای تفریح و استراحت گردشگران نیز می‌باشد. دو طرف خیابان چهارباغ عباسی را انواع و اقسام مغازه‌هایی در بر گرفته‌اند که به جرات می‌توان گفت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌فروشند. از پارچه فروشی و فروشگاه‌های آلات موسیقی و طلا و نقره و بدلیجات و عتیقه‌جات فروشی گرفته تا مغازه‌های مخصوص هدایای تولد و سوغاتی و شیرینی و کافه و کتاب‌فروشی‌های مختلف. با این حال خیابان چهارباغ عباسی را به راحتی می‌توان جایی برای خریدهای به‌صرفه و اقتصادی دانست. مخصوصا اگر دنبال مانتو و پوشاک مردانه می‌گردید می‌توانید روی این خیابان زیبا حساب کنید.

سوغات اصفهان

گز اصفهان

گز اصفهان را می‌توان معروف‌ترین سوغاتی خوراکی این شهر دانست، تهیه این محصول خوشمزه به دوران صفویان بازمی‌گردد. برای درست کردن گز از گلوکز، گلاب، سفیده تخم مرغ، شکر، مغز پسته، بادام، فندق استفاده می‌شود. گز را در مدل‌های مختلفی تهیه می‌کنند که با توجه به سلیقه خود می‌توان از انواع آن خرید کنید، اما اگر قصد دارید با کیفیت‌ترین گز را بخرید به دنبال نوع صادراتی آن باشید.
گز را به‌شکل‌های مختلفی بسته بندی و تولید می‌کنند که این انوع مختلف عبارت است از:

گز لقمه‌ای: پس از درست شدن مواد، گز را با یک دستگاه خاص به قطعات همسان و یک‌شکل برش می‌دهند.
گز آردی: گز را به‌شکل گلوله‌های درمی‌آورند سپس با دستگاه پرس به اشکال مربع یا دایره و… شکل می‌دهند. این نوع گز را در بستری از آرد قرار می‌دهند تا سطح چسبنده‌ی گز با آرد پوشانده شود و ماندگاری بیشتری را برای گز فراهم کند.
گز سکه‌ای: این نوع از گز شبیه گز آردی است اما آن را بعد درست شدن در اندازه‌های کوچک به‌شکل سکه درمی‌آورند و بسته‌بندی می‌کنند.
گز برشی: پس از آماده‌سازی مواد و قبل از بسته‌بندی، گز را با دستگاه‌های مخصوص به شکلی برش می‌دهند که مغز داخل آن مشخص باشد.

گز با لایه‌ی شکلاتی: برای تهیه‌ی این نوع گز، آن را با لایه‌ای از شکلات می‌پوشانند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به‌دلیل استفاده از پودر کاکائو یا شیر خشک و… طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی دارد.
گز انگشت پیچ: گزی بسیار نرم است که مغزی در آن وجود ندارد و به‌راحتی با قاشق قابل مصرف است. معمولا این نوع گز برای سالخوردگان مناسب است که نمی‌توانند گزهای سفت را بجوند.

گز اصفهان راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

پولکی

بعد از گز، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی های خوراکی اصفهان، پولکی است. این محصول نه فقط بین گردشگران، بلکه بین اهالی شهر هم بسیار محبوب است. پولکی از خانواده آب‌نبات است و چون ظاهری نازک و شفاف شبیه پولک دارد، به آن پولکی می‌گویند.پولکی با طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود از جمله زعفرانی، پسته ای، نارگیلی، کنجدی، کاکائویی، لیموعمانی، نعنایی، عسلی و زنجبیلی.

پولکی راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

نبات

یکی دیگر از سوغات اصفهان نبات است که در انواع مختلفی از جمله ساده، زعفرانی، دارچینی، نعنایی و…. وجود دارد. نبات در دو مدل نبات چوبی و نبات شاخه‌ای عرضه می‌شود.

نبات راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

عسل فریدونشهر

شاید تابه‌حال نشنیده باشید که عسل تولیدی در فریدونشهر اصفهان، یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های کشور است. یکی از دلایل مرغوبیت این عسل، تنوع گیاهی و وجود گیاهان دارویی متعدد در این شهر است. عطر و طعم این عسل بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد، متنوع است. گونه‌های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر عبارت‌اند از: عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال.

%name راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی هم از آن شیرینی‌هایی است که در شهرهای بسیاری در ایران تولید می‌شود. مثلا کرمانشاه یکی از شهرهایی است که به نان برنجی‌هایش معروف است. در اصفهان هم مثل کرمانشاه، کارگاه‌های زیادی برای پخت این شیرینی وجود دارد و محصولات آن‌ها را می‌توانید بسته‌بندی شده از فروشگاه‌ها بخرید.

شیرینی راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی نام یکی از شیرینی‌های معروف اصفهان است لطافت و طعم بی‌نظیر این شیرینی باعث شده که طرفداران زیادی در بین گردشگران این شهر داشته باشد.

 

جوز قندی

این شیرینی محلی یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های ایران است. در بعضی از شهرهای کشورمان، این شیرینی سنتی تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن از یک میوه‌ی محلی به نام الگ استفاده می‌کنند که در واقع یک نوع هلو است. ابتدا پوست این میوه را می‌کنند و به‌جای هسته، مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند می‌ریزند و در نهایت آن‌ها را خشک می‌کنند. در شهرهای دیگر غیر از این هلوی محلی از میوه‌های دیگری مثل آلو، انجیر، گلابی و… هم استفاده می‌کنند.

جوزقند راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

 

سوهان عسلی

عسل، کره، شکر، خلال بادام و پسته، آب، گلاب و زعفران دم کرده، مواد اولیه برای تهیه‌ی یک شیرینی خوشمزه و متفاوت است که می‌توانید آن را در اصفهان تهیه کنید. این شیرینی به‌شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برخی از آن‌ها به‌شکل ورقه‌ای و برخی دیگر برش خورده‌اند.

%name راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

برشتوک

برشتوک یک شیرینی قدیمی است که با موادی همچون آرد نخودچی، هل، شکر و روغن تهیه می‌شود . این شیرینی خوشمزه را می‌توانید از قنادی‌های اصفهان تهیه کنید و به عنوان یک سوغات برای خانواده خود ببرید.

برشتوک راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

صنایع‌دستی اصفهان

اما اگر قصد دارید تا یکی از صنایع دستی اصفهان را عنوان سوغات تهیه کنید بهتر است به میدان نقشه جهان اصفهان بروید، در این میدان بازار و فروشگاه‌های بزرگی وجود دارد که مشغول عرضه محصولاتی چون قالی دست باف، مینیاتور، میناکاری، خاتم کاری، قلم کاری، کاشی سازی و …. هستند و این گروه از محصولات را می‌توان جز سوغات مهم اصفهان نام برد.

قلم زنی

هنر قلم زنی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود. هنرمندان اصفهانی با روش‌های حکاکی، مشبک، برجسته کاری روی اجناس مختلفی از جمله گلدان، سینی، لوازم تزئینی، سماور، بشقاب، جعبه و…. نقوش زیبایی را اجرا می‌کنند و آثار ارزشمندی را به وجود می‌آورند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در مغازه‌های خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان به‌وفور پیدا می‌شوند.

مینا کاری

اصفهان محل تولد میناکاری ایرانی است. این هنر فوق‌العاده که امروزه به یکی از بزرگ‌ترین محصولات صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است، همچنان در این شهر رونق فراوانی دارد و گردشگران دائماً در حال خریدن این محصول هنری به عنوان یک یادگاری ارزشمند از اصفهان هستند. در واقع میناکاری همان هنر تزیین وسایل با مواد رنگی است که روی انواع سفال، چینی و فلزاتی چون نقره، طلا، برنج، مس و برنز اجرا می‌شود.

فیروزه کوبی راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

خاتم کاری

خاتم کاری یکی دیگر از هنرهایی است که توسط هنرمندان اصفهانی و این بار در صنایع چوبی انجام می‌شود، هنر خاتم کاری که در اصفهان و شیراز رواج فراوانی دارد به دوران صفویه برمی‌گردد. در واقع خاتم کاری به زبان ساده نحوه چینش چوب‌های کوچک سه پهلو و دو پهلو در کنار همدیگر به شکل موزاییکی در سطح یک وسیله است. در این هنر از موادی چون استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و … استفاده می‌شود.

خاتم کاری راهنمای جامع خرید سوغات در اصفهان

 

قلمکاری پارچه

در واقع این کار را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام نهاد که به وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان به شمار آید.

کاشی‌سازی

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى موجود در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه‌رنگى است که کتیبه‌هاى تاریخى مناره‌هاى دوره‌ی سلجوقى با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشى‌هاى هفت رنگ و معرق ظروف کاشى، ‌ گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ی صادراتى دارند.

ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوان دارند.

قلاب دوزی و سایر دوخت‌های تزیینی

قلاب‌دوزى، گل‌دوزى، سکمه‌دوزى و ملیله‌دوزى از هنرهایی هستند که توسط بانوانان اصفهانی انجام می‌شوند. مواد اولیه برای خلق این آثار هنری زیبا، پارچه دست‌باف به رنگ‌هاى مختلف و نخ ابریشم است.

ملیله کاری

‌ کار نقره‌سازى نیز به ملیله کاری معروف است تولید ملیله در استان اصفهان رونق فراوان دارد و نقره‌سازان اصفهان مجموعه‌هاى گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق را تولید می‌کنند و به فروش مى‌رسانند.

همچنین هنرهای دیگری مانند فرش بافی، منبد کاری، نمد مالی،سفال گیری و فیروزه کوبی نیز در اصفهان فعالیت دارند که هرکدام می‌توانند یک اثر هنری زیبا محسوب شوند و گزینه‌ی مناسبی برای خرید سوغاتی از جانب گردشگران داخلی و خارجی باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد