رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

شهر کتاب مرکزی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

شهر کتاب مرکزی تهران نامی آشنا برای اهالی کتاب دوست است و شاید به نوعی آن را بتوان در جایگاه قلب شهرکتاب‌های حاضر در تهران جای داد. شهر کتاب مرکزی در دومین روز اسفند سال ۸۹ پس از چند ماه فعالیت آزمایشی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهرکتاب ، خسرو سینایی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و سید محمود دعایی افتتاح شد.قبلا در یک مطلب با عنوان شهر کتاب ، معرفی و آدرس ۴۰ شعبه در تهران را برای شما گردآوری کرده ایم .

شهر کتاب مرکزی تهران

در این میان شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی با نزدیک به یک دهه فعالیت، یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری در تهران است. این شهر کتاب با ۲۵۰۰ متر مساحت در سه طبقه ساخته شده و متشکل از بخش‌های مختلفی همچون کتاب بزرگسال، کتاب نفیس، موسیقی، صنایع دستی، کافه، کتاب کودک و نوجوان، نوشت‌افزار، نوشت‌افزار لوکس، هدایا، کتاب خارجی و خدمات مشتریان است.تنوع بالایی از هدایای هنری شامل گل وگیاه، تراریوم‌ها، زیورآلات دست‌ساز، تابلو، شمع‌های زیبا، کارت‌پستال، محصولات چوب و سفال، ماگ، پیکسل، کیسه‌ها و پاکت‌های هدیه و… را می توانید پیدا کنید.

بخش صنایع دستی متشکل از محصولات هنرمندان ایرانی است و شامل آثار چوبی، سفالی، سرامیکی، ظروف و زیورآلات مسی، شیشه‌ای، وسایل چرمی، نمدی و تابلوهای خط و نقاشی است. با دیدن و یا خرید آن‌ها می‌توانید بخشی از خانه یا اتاقتان را با هنر سنتی ایرانی تزیین کنید.گنجینه‌ مطبوعات این مجموعه روزنامه‌های قدیمی بعد از دوران قاجاریه که به‌صورت صحافی ‌شده بودند را شامل می‌شود.

بخش اصلی که کتاب‌ها هستند، بسیار وسیع و بزرگ است. موضاعات متنوعی از شعر و ادبیات کلاسیک و معاصر ایران و جهان، داستان‌های طنز و رمان‌های ایرانی و خارجی گرفته تا کتب تاریخی ایران و جهان، فرهنگ مردمی و اساطیر، مذهبی، علوم اجتماعی، مطالعات زنان، ادیان، علوم سیاسی، فلسفه، عرفان، روان‌شناسی، تربیتی، پزشکی، سلامت، مدیریت، خانواده، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه، هنر، سینما و تئاتر، معماری و هنرهای تجسمی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اینجا وجود دارد. تنوع بالای موضاعات کتاب‌ها به‌گونه‌ای است که برای هر سن و علاقه و نگرشی می‌توانید کتاب مورد نظرتان را پیداکنید.
بین قفسه‌های کتاب، صندلی‌هایی وجود دارد تا بتوانید کتاب انتخابی ‌تان را با خیال راحت بخونید. در کنار کتاب‌ها، بخش آثار شنیداری، گیفت‌شاپ و کافه‌ی این مجموعه قرار دارد. طبقه‌ی بالا بخش کتاب‌های زبان اصلی هست و در کنارآن بخشی دارد برای وسایل دیجیتال. طبقه‌ی پایین دنیایی رنگارنگ مختص کودک و نوجوان و در کنارآن بخش نوشت‌افزار قرار گرفته است که گردش در این طبقه خالی از لطف نیست. از تازه‌های موسیقی و سی‌دی کنسرت‌ها گرفته تا موسیقی متن فیلم و سریال‌های مختلف ایرانی و خارجی و حتی صدای شاعر را می‌توانید از اینجا خریداری کنید.

شهر کتاب مرکزی تهران شهر کتاب مرکزی تهران

با ورود به درون شهر کتاب علاوه بر فضای روبه‌رو و اطرافتان، یک پلکان به پایین و یک پلکان به بالا می‌بینید و متوجه می‌شوید که این فضا سه طبقه ‌دارد. این مکان شامل بخش‌های مختلفی‌ بوده که با تابلوهای راهنما نشان داده ‌شده ‌است.

طبقه‌اول شهر کتاب مرکزی جایی است که می‌توانید آن‌ها را بیابید. از مد و فشن، آشپزی، ادبیات و هنر، موسیقی، عکاسی، گرافیک، تاریخ، طراحی جواهرات و معماری گرفته تا دایره‌المعارف‌های علمی، علوم روانشناسی، طبیعی، سیاسی، اجتماعی، مدیریت و تجارت، صنعت، ورزش، کتب آموزشی زبان‌های مختلف و … را در قسمت کتاب‌های خارجی با زبان اصلیشان برای تمامی سنین خواهید یافت.

طبقه‌ زیرهمکف مختص کتاب کودک و نوجوان و نوشت‌افزار است که طراحی و رنگ و تزیینات فضای آن شادتر و پویاتر است. در آن انواع کتاب‌های کانون پرورشی فکری، دایره‌المعارف‌ها، داستان‌های ایرانی، ادبیات کهن فارسی، مذهبی، تخیلی، مهارت‌های زندگی و هنری در گروه‌های سنی الف، ب و ج وجود دارد. انواع سی‌دی‌ها و نرم‌افزارهای آموزش و سرگرمی، فیلم های کودک و نوجوان، وسایل بازی و سرگرمی، بازی‌های فکری و هدیه‌های متناسب با کودکان را نیز می‌توانید در اینجا پیدا کنید. بخش جذاب آن برای کودکان محله بازی است.

کافه کتاب‌، بخش انتهایی سالن را پر کرده است، جایی که می‌توانید لذت خوردن یک نوشیدنی یا صرف عصرانه را با خواندن کتاب در یک فضای سالم و آرام کامل کنید. میز و صندلی‌های چوبی، گل و گیاهان طبیعی در کنار انبوه کتاب‌ها به فضای کوچک این کافه صمیمیت و گرمی دوچندانی بخشیده ‌است. کافه‌ شهر کتاب مرکزی جایی است برای دوست‌داران کتاب و همچنین برگزاری جمع‌های کتابخوانی و محفل‌های فرهنگی.
. چیدمان و نمای یکی از ویترین‌ها با مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند و مابقی تقریبا ثابت است. بیرون در، یک تخته سیاه کوچک وجود دارد که شعر یا جملات ادبی زیبا روی آن می‌نویسند.

رویدادها، نمایشگاه‌ها و گالری‌های بسیاری در اینجا برگزار شده و می‌شود. هر ماه بخشی از آثار یک هنرمند تحت عنوان گالری، در قسمت کوچکی از شهر کتاب برای عموم مردم نمایش داده می‌شود. این ‌گالری شامل نمایشگاه‌های گروهی یا انفرادی نقاشی، خطاطی و یا عکاسی می‌شود. اگر تفریحات فرهنگی و جذاب هنری را دوست دارید از رویدادهای شهر کتاب مرکزی غافل نشوید.
افرادی که به شهر کتاب مراجعه می‎کنند، می‎توانند با پر کردن یک فرم کوچک و عضویت در باشگاه مشتریان از خدمات ویژه‌ی شهر کتاب مرکزی برخوردار شده و از برنامه‌های فرهنگی و نشست‌ها مطلع و از کارت تخفیف برخوردار شوند. این کار در فرهنگ‌سازی و علاقه‌مند شدن جوانان و نوجوانان به کتاب و مسائل فرهنگی-هنری بسیار موثر است. کافی است با حضور در آنجا و پرکردن فرم کوچکی از مشخصات خود، عضو باشگاه مشتریان فرهنگی شهر کتاب مرکزی شوید.

ساعات کاری

جمعه ، ۴:۰۰ بعدظهر تا ۱۰:۰۰ شب
شنبه تا پنجشنبه ، ۹:۰۰ صبح تا ۱۰:۰۰ شب
آدرس:تهران، شریعتی،بالاتر از خیابان مطهری، نبش کوچه‌ی کلاته، شماره‌ی ۷۴۳

شهر کتاب مرکزی تهران شهر کتاب مرکزی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *