رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر نورآباد ممسنی

تاریخ بروزرسانی :
۴ مرداد ۱۳۹۳

نورآباد یکی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مرکز شهرستان ممسنی است که در شمال باختری استان فارس قرار دارد. این شهرستان در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و دارای آب و هوای نسبتاً گرم و خشک می باشد.

مردم نورآباد شاخه ای از قوم لر هستند، که به طایفه‌های بکش، رستم، جاوید و دشمن زیاری تقسیم شده اند. به جز این طوایف، طوایفی دیگر نظیر عشایر قشقایی، طایفه اعراب خمسه و طایفه ترک‌ها نیز در این منطقه سکونت دارند. گویش مردم نورآباد شباهت زیادی به گویش مردم یاسوج دارد. مردم نورآباد فارس اصالتاً لک و از شهرستان نورآباد (لرستان) به این منطقه کوچیده اند. زبان و فرهنگ آن ها گویای این نظر است.

نام گذاری نورآباد به دلیل وجود آتشکده نور در چند کیلومتری این شهر می‌باشد. در گذشته های دور این منطقه را نیز مالکی می گفته اند. شهرستان ممسنی آثار باستانی بسیاری از پیش و پس از اسلام را در خود دارد که می‌توان به لیدوما، آتشکده نور، تل(تپه) نوراباد، نقش برجسته کرونگون، گوردخمه دی دور، نقش برجسته سراب بهرام، تپه سرنا(سرنا نام سردار دلیر اشکانی) و …

نورآباد ممسنی دارای گردشگاه های فراوان از جمله رودخانه برمشور، کوه شاه‌نشین، تنگ گجستان و مناظر زیبای روستای بردنگان ، طبیعت زیبای درهٔ پل بریم، دشت الاکرمی ، روستای امامزاده پیرشمس و جنگل‌های زیبای بلوط که در جای جای این شهرستان وجود دارد، می باشد.

به دلیل آب و هوای مناسب و بارش فراوان باران در سه فصل پاییز، زمستان و بهار و وجود رودخانه‌های کتی، فهلیان، تنگ شیو و کره سیاه مردم این منطقه را به پیشه کشاورزی مشغول کرده است که عمده زراعت در این منطقه گندم ، جو ، برنج ، کلزا ، ذرت و هندوانه تشکیل می‌دهد.

ممسنی در طول تاریخ مورد تاخت و تاز حکومتهای مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام قرار گرفته‌است. ساکنان پیشین این شهر شول‌ها بوده‌اند که بعدها به دلیل همین تاخت و تازهای مختلف کوچ کرده‌اند. در این رابطه می‌توانید به کتاب‌های ممسنی در گذر تاریخ «ممسنی بهشت گمشده» عشایر و ایلات ایران” جغرافیای استان فارس مراجعه کنید.
جمعیت

طبق آمار سال ۱۳۹۰ جمعیت شهر نورآباد برابر ۵۷،۹۰۰ تن و جمعیت شهرستان برابر ۱۶۶٫۳۰۸ تن می باشد.
شهر تاریخی لیدوما

در سال ۱۳۸۶ در نزدیکی روستای فهلیان یکی از شهرهای بزرگ دوره هخامنشی به نام لیدوما کشف گردید، که متأسفانه هیچگونه فعالیتی در خصوص کشف بیشتر این شهر انجام نشد و همچنان لیدوما در زیر خاک مدفون است تا شاید روزگاری با اقتدار بیرون آید.

 

-2 شهر نورآباد ممسنی

 شهر نورآباد ممسنی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *