رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

شهر فرودگاهی امام بدون زیرساخت‌های دسترسی آسان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۲/۱۹ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ شهر فرودگاهی امام خمینی نام آشنایی است که سکاندار وزارت راه پس از قبول مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی ، طرح آن را به هیات وزیران داد تا از این طریق شرایط فرودگاه امام خمینی به عنوان یک ‌فرودگاه مهم و بین‌المللی توسعه یافته و بیش از پیش جایگاهش را در مقابل سایر فرودگاههای بین‌المللی ایران حفظ کند.

به گزارش CHN،‌ شهر فرودگاهی امام خمینی به تصویب هیات وزیران رسید اما در شورای نگهبان ایراداتی به اساسنامه آن وارد آمد. اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در آن واژه‌های «پارکینگ» در بند (و) ماده ۱ ، «فاینانس» در بند ۱۱ ماده ۱۵ و «پرسنلی» در ماده ۲۸، از حیث عدم ذکر معادل فارسی آن، مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد.

به گزارش CHN ،‌ تذکرات شورای نگهبان بدیمن شرح است که: ۱- در مواد ۱۷، ۲۶ و ۳۰ ، باید شرایط تعهد، وثاقت و امانت‌داری برای اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس ذکر گردد. ۲- در ماده ۱۴، با توجه به رسمیت جلسات مجامع عمومی و فوق‌العاده و حضور اکثریت اعضا و همچنین با توجه به تعداد نمایندگان سهام در مجامع عمومی شرکت (سه نفر)، حکم به تصمیم‌گیری در مجمع عمومی عادی با اکثریت آراء و تصمیم‌گیری در مجمع عمومی فوق‌العاده با دوسوم آراء موافق اعضای حاضر نیازمند اصلاح عبارتی است. ۳- در بند ۲ ماده ۲۳ ، باید قید با رعایت قوانین و مقررات ذکر شود.

طبق این گزارش، بدیهی است که پس از رفع ایرادات وارده شورای نگهبان بر اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی، به زودی موانع کنار رفته و روند ساخت این شهر به مرحله اجرایی درخواهد آمد. اما چیزی که بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند مشکلاتی است که شاید بهتر بود قبل از ساخت این شهر برای آنها فکری می‌کردند. به طور مثال تردد در این مسیر همچنان در پرده‌ای از ابهام باقی مانده و .هنوز متروی این فرودگاه با مشکلات کمبود بودجه مواجه‌است. عباس آخوندی از جمله مسئولانی است که تاکید بسیاری بر تصویب و ساخت این شهر فرودگاهی دارد اما تا امروز از جزئیات تردد در این مسیر و تسهیلات ارائه شده اطلاعات تکمیلی نداده است.

کارشناسان موافقان و مخالفان زیادی در خصوص ساخت شهر فرودگاهی امام اظهار نظر کردند. برخی معتقدند اصلی‌ترین موضوعی که باید پیش از ساخت شهر فرودگاهی به آن توجه شود راه‌اندازی مترو برای دسترسی آسان این فرودگاه است.»

به گفته آنها تا دسترسی آسان نشود نمی‌توان یک شهر فرودگاهی مناسب را راه‌اندازی کرد این در حالی است که حتی متروی مناسبی برای این فرودگاه ساخته نشده است.»

به گفته مخالفان، شکستی که در گذشته یکبار تجربه کردیم چرا باید دوباره تکرار شود چرا که فرودگاه پیام از جمله فرودگاه‌هایی بوده که قرار بود تبدیل به شهر فرودگاهی شود اما به علل مختلف از جمله نحوه سرمایه گذاری آن، تمام اهدافی که برای آن تعریف شده بود محقق نشد.

بخش خصوصی که علاقمند در جهت سرمایه‌گذاری دراین بخش است با ارائه طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند در این فرودگاه‌ به سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

در مقابل مخالفان برخی موافقان نیز در خصوص ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز معتقدند با تبدیل فرودگاه به شهر فرودگاهی، استقلال مالی و مدیریتی برای فرودگاه به وجود می‌آید و با ادغام فعالیت‌های فرودگاهی و غیرفرودگاهی که در دنیا هم مرسوم است امکانات خوب سرمایه‌گذاری و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی فراهم می‌شود.

در خصوص فلسفه ساخت شهر فرودگاهی «کاپیتان رضا نخجوانی»، از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران به CHN،‌ گفت: « فرودگاه‌ها و شهرهای فرودگاهی یکی از مهمترین زیرساخت‌های اصلی برای تنظیم وضعیت اقتصادی فرودگاههای بزرگ در دنیاست لذا مسئولان مربوطه در سایر کشورها در تلاشند تا دایره تجاری فعالیت‌های فرودگاهها و ظرفیت‌ آنها را توسعه بخشند تا بتوانند مزایای تجاری جدیدی را در فرودگاه‌ها ایجاد کنند.»

به گفته او، با این عملکرد درآمدهایی حاصل می‌شود که می‌تواند در نگهداری و توسعه فرودگاهها مطابق با استانداردها و نیازهای روز دنیا گام بردارد.

نخجوانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در کنار این توسعه قدرت رقابت‌پذیری با سایر فرودگاهها نیز تقویت می‌شود اذعان داشت: « ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی منجر به توسعه در این فرودگاه شده و پیامدهای مثبتی را به دنبال خواهد داشت مشروط بر این‌که با یک طرح ضربتی زیرساختهای دسترسی مردم به فرودگاه امام بالاخص از تهران را فراهم سازند.»

رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشور در ادامه با تشریح این مطلب که بهتر بود پس از اتمام فاز یک و پیش از آغاز فاز دوم طرح عمرانی فرودگاه امام، زیرساختهای دسترسی مردم به فرودگاه امام مهیا می‌‌شد ابراز کرد: « ساخت و توسعه شهر فرودگاهی امام نیازمند فراهم کردن زیرساختهاست در غیر این صورت بی‌فایده خواهد بود.»

به گزارش CHN،‌ این شهر ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را شامل می‌شود و در نهایت قادر به ایجاد زمینه اشتغالی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر را دارد که فعالیت‌های مختلفی را در قالب ۲۵ شهرک تخصصی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد کرد.

IMAGE634796704660271318 شهر فرودگاهی امام بدون زیرساخت‌های دسترسی آسان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *