رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آمادگی تورهای غربی برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ فروردین ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۲۱ – تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: براساس اطلاعاتی که از توراپراتورها دریافت کرده ایم، پس از مذاکرات مثبت و سازنده ۱+۵ تورهای آمریکایی و اروپایی بسیاری برای بازدید از جاذبه های بی نظیر کشور ما اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش روز پنجشنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر در نشستی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسامی به جاذبه های میراث فرهنگی، طبیعی و معنوی کشور اشاره کرد و گفت: ایران از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی جزء ۱۰ کشور اول دنیاست و از نظر امنیت هم جزء ۲۰ کشور امن دنیا برای گردشگران محسوب می شود.

وی یادآور شد: در چشم انداز ۱۴۰۴، پیش بینی شده است که ۲۰ میلیون گردشگر خارجی از کشور ما دیدن کنند که لازمه تحقق این امر توجه ویژه به زیرساخت ها و امکانات روز گردشگری است.

** شناسایی حدود ۳ درصد آثار تاریخی کشور

معاون رئیس جمهور با اشاره به مباحث مربوط به حوزه میراث فرهنگی گفت: از سال ۱۳۰۹ تاکنون فقط ۳۲ هزار اثر تاریخی یعنی حدود ۳ درصد از این آثار در کل کشور شناسایی و کمتر از ۱ درصد آنها مورد مرمت قرار گرفته اند بی شک اگر این روند ادامه پیدا کند شناسایی و مرمت آثار تاریخی نیازمند قرن ها زمان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: علت روند کند شناسایی و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی کشور منابع محدود دولتی و عدم استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است.

** استقبال از ورود بخش خصوصی

وی در ادامه براستفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احیاء، مرمت و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی با اجرای طرح های مورد تایید بر اساس استاندارهای سازمان با حفظ هویت و اصالت این بناها می تواند در حفظ، احیا و بهره برداری از این مواریث نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

** بازگشت الواح هخامنشی

سلطانی فر همچنین به تشریح موضوع الواح هخامنشی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۱۶ براساس تواقفنامه ای که بین دولت وقت ایران و موسسه شرق شناسی شیکاگو به امضاء رسید، حدود ۳۰ هزار قطعه از الواح هخامنشی شامل لوح کامل و قطعات کوچک برای بررسی به این مرکز منتقل شد.

تعدادی از این الواح در سه مرحله به ایران بازگردانده شد، ۱۷۹ قطعه از الواح در سال ۱۳۲۷، سال ۱۳۵۰ مقادیری از خرده الواح و سال ۱۳۸۳ تعداد ۳۰۰ لوح کامل به کشور بازگردانده شد، اما بخش قابل توجهی از این میراث باستانی همچنان در موسسه شرق شناسی شیکاگو نگهداری می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تاکنون دو دادگاه برای بررسی پرونده الواح هخامنشی ایران تشکیل شده است افزود: در دادگاه اول رای به نفع کشور ما صادر نشد اما در دادگاهی که ۸ فروردین ماه سال جاری تشکیل شد حکم دادگاه بدوی مبنی بر حراج الواح هخامنشی و پرداخت غرامت شکایت کنندگان محل درآمد این حراج نقض شد.

سلطانی فر تصریح کرد: براساس حکم دادگاه اولیه در آمریکا که براساس شکایت خانواده های قربانیان انفجار ناشی از یک حادثه تروریستی در سال ۱۹۹۷ صادر شده بود، الواح هخامنشی ایران باید به نفع شاکیان حراج و به عنوان غرامت در اختیار آنها قرار می گرفت که این رای ۸ فروردین امسال شکسته شد و این الواح در حال حاضر در اختیار مؤسسه شرق شناسی شیکاگو است و حتی اگر طرف مقابل تقاضای تجدیدنظر در رأی دادگاه را بدهند براساس استدلالهای تیم حقوقی باز هم دادگاه بعدی انشاالله به نفع ما خواهد بود.

** تغییر مبنای آمارگیری مسافران نوروزی

وی در ادامه گفت: بر خلاف سالهای گذشته که مبنای آمارگیری سفر در کشور، نفر-سفر بود، امسال با توجه به ا لگوی سازمان جهانی گردشگری، اقامت مبنای آمارگیری قرار گرفت.

سلطانی فر، اقامت را مبنای آمارگیری سفر در نوروز سال جاری دانست و تصریح کرد: آمار موجود هم نشان دهنده تمامی اقامت ها و سفر نیست اما براساس آمارگیری ستاد هماهنگی خدمات سفر در نوروز سال ۹۳ حدود ۵۷ میلیون اقامت صورت گرفته است.

سلطانی فر تصریح کرد: تعداد بازدیدکنندگان از مراکز تاریخی و تفریحی که ثبت شده ۳۰ میلیون و ۹۵۰۰ نفر بود.

** کمبود هتل

معاون رئیس جمهوری در ادامه به حجم بسیار بالای مسافران نوروزی و محدود بودن ظرفیت های اقامتی کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در شهر مشهد و جزیره کیش هتل هایی با امکانات خوب موجود است اما در نیازسنجی از مسافران نوروزی این مطلب روشن شد که گردشگران داخلی به اقامت درهتل های ۲و۳ ستاره تمایل بیشتری دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سفرهای نظارتی خود به ۱۰ استان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: کمبود هتل در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و چند استان دیگر محسوس است.

در ادامه این دیدارسالک نماینده مردم اصفهان، سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری نماینده مردم تهران، نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد، علی مطهری نماینده مردم تهران، حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی نماینده مردم قم، سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین و حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نظرات خود را پیرامون سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردند.

در پایان جلسه نیز در خصوص وضعیت صنایع دستی کشور و لزوم برنامه ریزی دقیق برای تولیدات بیشتر در این بخش و فراهم آوردن فرصت اشتغال مناسب با استفاده از ظرفیت های فراوان صنایع دستی بحث و تبادل نظر بعمل آمد.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز آمادگی خود را برای کمک به رفع مشکلات سازمان و اصلاحات قوانین و مقررات موجود و کمک به تأمین منابع مالی بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اعلام کردند.

81116459-5615171 آمادگی تورهای غربی برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    اگر این کار انجام بشه عالیه…صنعت گردشگری خودش ی غول بزرگه.امیدوارم رو این صنعت بیشتر وقت بزارن

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *