جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهرام ناظری: شاهنامه شناسنامه آیین و هویت مردمان ایران زمین است

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ – تهران – ایرنا – خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران با بیان آنکه شاهنامه شناسنامه آیین و هویت مردمان ایران زمین است خاطرنشان کرد: خوشحالم که در دولت جدید از هر سو که برای پاسداشت فرهنگ کشور گام برمی داریم با نسیمی مسرت بخش و امیدوار کننده مواجه می شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شهرام ناظری در آیین گرامیداشت جشن روز ملی فردوسی و اعطای سند رسمی هنر نقالی در یونسکو که َشامگاه جمعه (۲۶ اردیبهشت ماه) در سالن تئاترشهر برگزار شد با بیان آنکه طی هشت سال گذشته اجازه داده نمی شد که بر اساس شاهنامه فردوسی دست به خلق و تولید آثار هنری بزنیم گفت: ۳۰ سال پیش هم وقتی برای اولین بار بر اساس شاهنامه حکیم توس کار موسیقایی انجام دادم صرفا علاقه قلبی من پشتوانه راهم بود.

وی ادامه داد: طی هشت سال گذشته متاسفانه افرادی در بدنه فرهنگی دولت بودند که اجازه نمی دادند حتی نام شاهنامه مطرح شود و من بیشترین اجراهایم را در حوزه موسیقی بر اساس شاهنامه در طی این هشت سال در کشورهای آمریکا، ژاپن و فرانسه به صحنه بردم.

** اولویت ایران شاهنامه است

خواننده آلبوم های موسیقایی خط سوم و آتش در نیستان با بیان آنکه شاهنامه فردوسی نه تنها پاسدار زبان پارسی که در حقیقت هویت و شناسنامه آیین و کیش مردمان ایران زمین است تاکید کرد: امروز که شاهد بزرگداشت روز فردوسی سراینده شاهنامه هستیم بخش بزرگی از سالن خالی است اما وقتی پای فوتبال به میان باشد آن زمان است که جمعیت مشتاق از همه جا به سمت مکان مورد نظر هجوم می آورد؛ این مساله یک آسیب فرهنگی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی افزود: شاهنامه حیثیت و شرف و حریت ایران و ایرانی است و خوشحالم که در دولت یازدهم بوی حرمت و جدیت فرهنگ از هر سو که حرکت می کنی به مشام می رسد و امیدوارم طی سالیان آینده بتوانیم کارهایی ریشه ای و اساسی برای جا انداختن شاهنامه در فرهنگ ایرانیان امروز انجام دهیم.

شوالیه موسیقی ایران خاطرنشان کرد: آنچه امروز باید به آن ارج گذاشت، ایستادگی نقالان در فضایی است که به سختی و با عشق مشغول روشن نگاه داشتن شعله ای کم سو از شاهنامه هستند. امیدوارم در دولت یازدهم روزی مثل دهه های پیشین بار دیگر پیش آید که شاهنامه خوانی متداول شود چرا که اگر امروز نتوانیم این رشته های فرهنگی را حفظ کنیم، جامعه دچار بی فرهنگی می شود.

ناظری با اشاره به این مساله که در ۱۰۰ سال اخیر هیچ خواننده مطرحی دست روی شاهنامه نگذاشته است خاطرنشان کرد: از مسئولان وزارت ارشاد و بنیادهایی که در راه حفظ حرمت شاهنامه و پاسداشت نقالی ایران قدم هایی برداشته اند سپاسگزارم و امیدوارم روزی شاهنامه در جای جای وطن ما یعنی ایران طنین انداز شود.

** آغاز راه بازشناسی شاهنامه

در ادامه این مراسم میثم موحدی رییس هیأت مدیره بنیاد فردوسی نیز گفت: در سال ۲۰۱۱ هنر نقالی در یونسکو به ثبت جهانی رسید اما سه سال گذشت تا ما بتوانیم این مهم را جشن بگیریم.

وی با بیان آنکه سه نهاد بنیاد فردوسی، میراث فرهنگی و مرکز هنرهای نمایشی بانی این ثبت بودند خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که با به ثبت رسیدن این هنر، کار ما به پایان رسیده است بلکه باید این هنر را بازشناسی کنیم و کارهای ارزنده تری در این حوزه انجام دهیم.

حسین طاهری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی نیز ضمن تشکر از بخش های خصوصی که سعی می کنند فرهنگ شاهنامه خوانی را زنده نگاه دارند گفت: چند سال پیش در سفری به تاجیکستان دختر ۱۳ ساله ای را دیدم که حافظ شاهنامه بود. با دیدن او به یاد حافظان قرآن کریم افتادم و البته این نکته نیز ذهن مرا مشغول کرد چرا در بخش های دیگر دنیا به شاهنامه، این گوهر مکتوب ما ایرانیان توجه ویژه دارند اما ما در کشورمان کمتر به اثر فردوسی اهمیت می دهیم.

در ادامه سید مصطفی سعیدی پیشکسوت نقالی ضمن اجرای بخشی از هفت خوان رستم گفت: ۱۲ ساله بودم که شاهنامه را نقل می کردم و آن زمان جوان ترین نقال شاهنامه محسوب بودم و هیچ گاه بدون وضو شاهنامه نمی خواندم اما امروز جوانان ما کمتر از دو بیت از شاهنامه را از حفظ دارند که این تاسف آور است و امیدوارم مسئولان به فکر حل این آسیب باشند.

در این نشست مناجات خوانی و نمایش خوانی شاهنامه با ضرب توسط یکی از هنرمندان جوان اجرا شد و سپس مهدی چایانی، نقال از استان همدانی قطعاتی از شاهنامه را اجرا کرد.

آیین گرامیداشت و جشن روز ملی فروسی و اعطای سند رسمی هنر نقالی در یونسکو، شامگاه جمعه ۲۶ اردیبهشت در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

81165869 5698607 شهرام ناظری: شاهنامه شناسنامه آیین و هویت مردمان ایران زمین است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد