جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«سیَلک» در امان از ادامه ساخت‌وسازهای شهری

تاریخ بروزرسانی :
۵ مرداد ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۰۵- گمانه‌زنی محوطه باستانی سیلک کاشان به منظور حفاظت فیزیکی از محوطه و جلوگیری از انجام ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ چند سال گذشته تا کنون آغاز شد.

به گزارش ایسنا، محسن جاوری – سرپرست هیأت گمانه‌زنی محوطه‌ باستانی سیلک کاشان – با اعلام این خبر، یکی دیگر از اهداف این گمانه‌زنی را حفاظت هرچه بهتر از این محدوده‌ی تاریخی از نظر رعایت ضوابط معماری، شهرسازی و حریم منظری و ارتفاعی این محوطه‌ی هفت هزارساله اعلام کرد.

او گفت: به دلیل ساخت‌وسازهای گسترده و معضلات خرده مالکیتی که دو دهه‌ی گذشته در این منطقه ایجاد شده است، گمانه‌زنی در این محوطه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه محوطه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل شده، افزود: در جریان انجام عملیات گمانه‌زنی تعدادی ابزار سنگی، قطعات سفال و غیره کشف شد، اما یافته شاخصی به دست نیامد،‌ با این وجود امیدواریم با اجرای عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از ادامه ساخت‌وسازهای غیر مجاز در این محوطه تاریخی با ارزش جلوگیری شود.

این باستان‌شناس، گمانه‌زنی در محوطه تاریخی سیلک را اقدامی مهم دانست و افزود: پیش از این برای تعیین عرصه خطوطی ترسیم شده بود، اما کار مدون و علمی که به لحاظ باستان‌شناسی قابل تبیین باشد، صورت نگرفته بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محوطه باستانی سیلک در ضلع جنوب‌غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپه‌ی شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یکدیگر قرار دارند و دو گورستان تشکیل شده است. محوطه باستانی سیلک که در منطقه فین کاشان واقع شده قدمتی در حدود ۷ هزار سال دارد.

گمانه‌زنی به منظور بازنگری تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه سیلک کاشان که در ۲۵ خرداد ماه امسال با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده است تا ۲۸ مرداد ادامه دارد.

3027 «سیَلک» در امان از ادامه ساخت‌وسازهای شهری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد