جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در یاسوج ، قصد دارد شما را بیشتر با این شهر زیبا که پایتخت طبیعت ایران نام گرفته ، آشنا کند. طبیعتی زیبا و چشم‌نواز، جنگل‌های سرسبز، آبشارهای خروشان، آب‌وهوای مناسب، تفریحات سرگرم کننده و رودخانه‌های جاری یاسوج آن‌چنان زیبا هستند که هر گردشگری را از هر سوی جهان به خود جذب می‌کند. در این شهر همه چیز از طبیعت گردی و خوشگذرانی گرفته تا اسکی و کوهنوردی برای شما فراهم شده است.

یاسوج 6 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

معرفی شهر یاسوج

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان بویراحمد است. یاسوج در دامنه‌های زاگرس و قله دنا و در ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. مردم این شهر لر هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند.یاسوج یا یاسیج به معنای محلی است که گل‌های یاس در آن به صورت فراوان می‌رویند. یاسوج بعد از شهر رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌است. شهر یاسوج به علت قرار گرفتن در دامنه قله دنا (بلندترین قله زاگرس)، دارا بودن دو رودخانه بشار و مهریان، آبشار یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم، چشمه‌های متعدد، جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع در طول چهار فصل، به عنوان پایتخت طبیعت ایران مشهور شده‌است.
شهر یاسوج تا قبل از سال ۱۳۴۲ خورشیدی یک روستا بود و در سال ۱۳۵۵ تبدیل به مرکز استان شد.این شهر از جنوب به استان فارس، از شمال به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود. مساحت این شهرستان به ۱۸۰۱ هکتار می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۳۹ هزار نفر بوده است.یاسوج در لغت به معنی محلی است که گل‌های یاس در آنجا می‌روید. بنابراین انتخاب نام یاسوج برای این شهر به علت وجود دشتهای پر از گل در این منطقه، کاملاً برازنده است.

یاسوج 4 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

جاذبه های گردشگری یاسوج

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در فاصله‌ دو کیلومتری از مرکز شهر، در شمال یاسوج قرار دارد. آب این آبشار ۱۰ متری، از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و منظره‌ای بسیار زیبا خلق می‌کند. اطراف این آبشار پر از نهرهای آب به‌شکل مارپیچ، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل است که هر طبیعت‌دوستی را عاشق خود می‌کند. گردشگران اغلب در فصل بهار، تابستان و پاییز برای بهره‌مندی از زیبایی‌های این آبشار و منطقه‌ اطراف آن، عازم یاسوج می‌شوند.
آدرس: یاسوج- بعد از امامزاده عبدالله(ع) – ۳ کیلومتری جاده دوم آبشار

آبشار یاسوج سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

پارک ساحلی رود بشار

پارک ساحلی رود بشار در ورودی شهر یاسوج قرار دارد و با ۱۴ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین پارک این شهر است. اگر به یاسوج سفر کردید، این پارک می‌تواند محل مناسبی برای اطراق شما باشد. فضای سرسبز پارک در کنار رود بشار، فضای دل‌انگیزی ایجاد کرده است و از اینجا می‌توانید نمایی زیبا بر شهر داشته باشید. همچنین در این پارک امکان قایق‌سواری وجود دارد و می‌توانید این تفریح را به تجربیات سفر خود به یاسوج اضافه کنید.

پارک ساحلی رود بشار1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

تل خسرو

در متون جغرافیایی قدیم، از محل فعلی یاسوج به‌عنوان «تل خسروی» یاد شده است. به این منطقه، تل خسرو نیز می‌گویند. این اثر تاریخی در واقع تپه‌ای است کهن در جنوب شهر یاسوج که طبق روایات تاریخی، محل استقرار کاخی بزرگ توسط کیخسرو بوده و آثاری از آن توسط پروفسور گاوبه کشف شده است. وی معتقد است این آثار به پیش از دوران هخامنشیان تعلق دارند. طبق آثار کشف شده، به نظر می‌رسد در ساخت کاخ از آجرهای زرد رنگ چهارگوش و همچنین از آجرهای سرخ رنگ مشابه پل علیایی بهبهان، استفاده شده است. قدمت تل خسرو قرون نهم و دهم هجری قمری تخمین زده شده است.

آدرس:یاسوج، روستای تل خسرو

تل خسرو سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

موزه یاسوج

موزه‌ یاسوج در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ با مساحتی حدود ۱۵۰ متر مربع افتتاح شد. این موزه در طبقه‌ دوم اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. در این موزه آثار باستانی که از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. این آثار به سه دوره‌ باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره‌های تاریخی و دوره‌های اسلامی تعلق دارند. گفته می‌شود قدمت این اشیا به نیمه‌ دوم هزاره‌ دوم و هزاره‌ اول قبل از میلاد می‌رسد. موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های بومی محلی کشور است.

آدرس:ياسوج، گلستان چهار، خیابان گلستان ۴

موزه یاسوج سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و قله‌ دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان قرار دارد. این پیست اسکی با ارتفاعی حدود ۲۶۰۰ متر، ۶۰۰ متر طول مفید و ۱۵۰ متر عرض دارد. این پیست با سه تله اسکی بشقابی، رستوران و اقامتگاه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است. از پیست اسکی کاکان، به‌عنوان یکی از زیباترین پیست‌های اسکی کشور یاد می‌شود که در سال ۱۳۷۳، با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد. تا سال ۱۳۸۴، سه تله اسکی که شامل یک دستگاه بالابر برای اسکی‌بازار مبتدی و دو دستگاه بالابر برای اسکی‌بازان حرفه‌ای می‌شود، بر امکانات این پیست افزوده شد.

علاقه‌مندان به اسکی می‌توانند از اوایل دی تا اواخر اسفند ماه، از این پیست استفاده کنند. در زمستان، گاهی بارش برف در این محل به‌قدری زیاد است که ارتفاع آن به سه متر می‌رسد. پیست اسکی کاکان همچنین دارای پیست‌کوب است. در زمستان این پیست اسکی، به‌دلیل واقع شدن در ارتفاعات دنا و نزدیکی به استان‌های گرم جنوبی کشور، به یکی از گردشگرپذیرترین اماکن تفریحی تبدیل می‌شود. به‌علت شرایط اقلیمی و بارش برف زیاد، این پیست در ۵ تا ۶ ماه از سال پوشیده از برف است و در روزهای تعطیل مقصد سفر و تفریح اهالی مردم به‌ویژه از استان‌های اصفهان، فارس و خوزستان به شمار می‌آید.

آدرس:۱۸ کیلومتری شهر یاسوج، ۷ کیلومتری دهستان کاکان

پیست اسکی کاکان سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

دشت راق

از دیگر مکان‌های دیدنی با چشم‌انداز افسانه‌ای و مسحورکننده در شهرستان یاسوج، دشتی است با مساحت ۵۰ هزار هکتار و پوشش متنوع گیاهی و ارتفاعی برابر با ۲۵۰۰ متر از سطح دریا که به دشت راق، شهرت یافته است. این منطقه‌ شگفت‌انگیز در فصول مختلفی از سال مانند ماه‌های اردیبهشت و خرداد، همچون تابلوی نقاشی خیره‌کننده‌ای چشم‌های بازدیدکنندگان را نوازش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این بهشت مثال‌زدنی ایران، حضور چندین چشمه‌ گوارا به نام‌های چشمه چرنگی، چشمه وهل و آبشاری زیبا به نام تنگ مو است.

دشت راق سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

پل پاتاوه

پل پاتاوه یکی از آثار تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از کوه دنا، ۵۰ کیلومتری از یاسوج و در بویراحمد سفلی قرار دارد. قدمت این پل به دوران حکومت صفویه بازمی‌گردد. مجموعه‌ پل‌های پاتاوه، متشکل از پنج پل تاریخی است که پل تخت شاه‌نشین، کهن‌ترین پل بازمانده از آن‌ها است؛ سازه‌ای کهن که باستان‌شناسان قدمت آن را به دوران ساسانی نسبت داده‌اند.
پل جنوبی گردنه خراسان بزرگ‌ترین پل بازمانده از مجموعه‌ پل‌های پاتاوه است که آثار موجود آن نسبت به سایر پل‌های پاتاوه، سالم‌تر است. از مشخصه‌های جالب پل پاتاوه، آثار و علامت‌های حجاری است که بر سنگ‌های تزیینی آن مشاهده می‌شود. خوشبختانه در دهه‌ ۱۳۷۰ هجری شمسی، پروژه‌ مرمت و بازسازی این پل‌ها کلید خورد و پلی که متعلق به دوران صفویه بود، کاملا مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت.

پل پاتاوه سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

پارک کوهستان یاسوج

پارک کوهستان یاسوج پارک بسیار بزرگی است که در حاشیه‌ جاده‌ یاسوج به اقلید قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. از بالای این پارک چشم‌انداز و نمای کلی زیبایی از شهر یاسوج را خواهید دید.

پارک کوهستان سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ یاسوج-سپیدار قرار دارد. در تنگ تامرادی طبیعتی بکر و بی‌نظیر با آبشارهای زیبا قرار دارد که هر گردشگری را مجاب می‌کند که سختی سفر به این منطقه را به جان بخرد و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد. در گذشته دسترسی به تنگ تامرادی و روستای آن، سخت بود؛ اما امروزه با جاده‌سازی، کمی آسان‌تر شده است. به‌دلیل حضور یکی از طایفه‌های بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی، نام این تنگه را تامرادی گذاشته‌اند. در فصول بهار و تابستان، این تنگه آب‌و‌هوایی بسیار مطلوب دارد و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آن، می‌تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان باشد.

تنگ تامرادی 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

دریاچه کوه گل

کوه گل در منطقه‌ کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و هشت کیلومتری شهر سی‌سخت قرار گرفته است. در این ناحیه دریاچه‌های متعددی وجود دارد که فصلی هستند. این دریاچه‌ها در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بر اثر بارش باران و ذوب برف‌های ارتفاعات دنا به وجود می‌آیند و در اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند. دریاچه‌ کوه گل یکی از زیباترین دریاچه‌های این منطقه است که مساحتی حدود نیم هکتار دارد و عمق آن ۱۵ متر است.

دریاچه کوه گل سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

دره المون

دره‌ المون در ۵۰ کیلومتری جاده‌ یاسوج به‌سمت نورآباد قرار دارد که برای دسترسی به آن باید از روستاهای چهارطاق، دشت و امیرایوب گذر کنید. این منطقه‌ کوهستانی، منابع آب فراوان، چشم‌اندازی بسیار زیبا و طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. در بهار و تابستان سری به این منطقه بزنید و از آب‌و‌هوای مطبوع و آب گوارا و شفاف آن بهره‌مند شوید. این منطقه از نظر طبیعت و اکوتوریسم، یکی از مهم‌ترین مقاصد استان کهگیلویه و بویراحمد است. رودخانه و آبراهه‌های متعدد، رویش لاله‌های واژگون در کناره‌های دره و جنگل‌های بلوط، دره‌ المون را به منطقه‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز تبدیل کرده است.

دره المون سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

تنگ مهریان

تنگ مهریان در روستای مهریان در نزدیکی یاسوج قرار دارد. این جاذبه در جاده‌ منتهی به اقلید و آبشار مارگون واقع شده و پر از درختان چنار، بلوط، گردو، بنه، بادام، انگور وحشی، بنه، سپیدار و زالزالک است. در این منطقه همچنین تنگه‌ کوچک‌تری با نام دوآب وجود دارد که آب چشمه‌های رشته‌کوه دنا و چشمه‌های منطقه‌ کاکان در آن به یکدیگر می‌رسند و یک‌پارچه می‌شوند. در نزدیکی این تنگه، امامزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن قرار دارد که می‌توانید به آنجا هم سری بزنید.

تنگ مهریان سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

تنگ گنجه‌ ای

تنگ گنجه‌ای در ۱۳ کیلومتری یاسوج، در مسیر یاسوج به سی‌سخت قرار دارد. در بین دره، رودخانه‌ای وجود دارد و مناطق اطراف آن، پوشیده از درختان چنار و بلوط است که ترکیب این دو طبیعتی فوق‌العاده زیبا خلق کرده است. در این منطقه چندین چشمه‌ آب جریان دارد که سرچشمه‌ همه‌ آن‌ها در کوه دنا است. آب‌و‌هوای این منطقه، تنگ گنجه‌ای را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که در این منطقه، اردوگاه تفریحی و امکانات اقامتی کوتاه‌مدت برای گردشگران فراهم شده است و به همین علت در فصل بهار و تابستان، افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات عازم این منطقه می‌شوند.

آدرس: ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج، روستای گنجه‌ای

تنگ تامرادی سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی یاسوج می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک یاسوج

روستای کاکان

در نزدیکی شهر یاسوج، دهستانی تماشایی به اسم کاکان هست که روستا‌های مختلفی دارد. روستای منصورخانی، حاج عباسعلی خانی، غضنفرخانی، حمزه خانی، تل خانی و… بخشی از این دهستان هستند. به‌لطف آب‌وهوای سرد و کوهستانی می‌توانید در هر سمت از این روستا درخت‌های سیب و گردو را ببینید. بیشترین جمعیت این دهستان در روستای منصورخانی زندگی می‌کنند. این روستا را به پاسدران هم می‌شناسند. روستای حاج عباسعلی خانی هم به روستای علی ‌آباد معروف است. اگر می‌خواهید در طبیعت این دهستان گشت‌وگذار کنید، مسیر را تا آخرین روستا ادامه بدهید. در روستای غضنفرخانی یا اسلام آباد تصویری از طبیعت چشم‌نواز یاسوج را می‌بینید. حدود ۵۰ خانواده در این روستا زندگی می‌کنند. هرکدام از روستاها در این دهستان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ویژه‌ای دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳۰کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، دهستان کاکان.

روستای کاکان سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

روستای کریک

در دامنه کوه‌های زاگرس و نزدیک شهر یاسوج، روستایی پلکانی وجود دارد که شما را به یاد ماسوله زیبا می‌اندازد. روستای کریک یکی از جاهای دیدنی اطراف یاسوج است. این روستا به‌خاطر قرارگرفتن در دامنه کوه، آب‌وهوای دل‌پذیری دارد. اطراف روستا را شالیزارهای برنج پوشانده‌اند. روستایی‌ها برای امرارومعاش به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. کمی که در اطراف روستا قدم بزنید، باغ‌های میوه را هم می‌بینید. ممکن است در مسیر روستا میوه‌های تازه‌ای را برای فروش ببینید. خوب است کمی از سوغات یاسوج و دسترنج روستایی‌ها بخرید. جذاب‌ترین بخش روستا، معماری خانه‌ها به‌شکل پلکانی است. هرکدام از خانه‌ها را با استفاده از سنگ، چوب و خشت ساخته‌اند.
آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، روستای کریک.

روستای کریک سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

روستای کوشک علیا

روستای کوشک علیا در چهل کیلومتری یاسوج قرار دارد که به خاطر کباب‌های تهیه‌شده از گوشت تازه ‏معروف شده است و طعم به‌یادماندنی کباب را می‌توانید در این روستا تجربه کنید، همچنین زیارتگاه امامزاده ‏محمود در ده کیلومتری روستای کوشک سفلی و ۳۵ کیلومتری ضلع غربی یاسوج واقع‌شده است. موقعیت ‏مکانی این روستا از شمال به سپیدار از جنوب به کوشک از غرب به كوه تنگ تامرادی و از شرق به مورگاه و ‏سر گچينه محدود می‌شود. لازم به توضیح است که در متون دیگر از این روستا با نام روستای کوشکمور علیا ‏نیز نام برده شده است.‏

روستای کوشک علیا1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

روستای مهریان

در استان کهگیلویه و بویر احمد، روستایی به نام مهریان وجود دارد که در بخش مرکزی شهرستان بویر احمد و دهستان سررود شمالی قرار گرفته است. یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه، تنگه مهریان می باشد که توصیه می شود حتما از آن دیدن کنید.
این تنگه، در میان کوه های دنا در شمال استان و رودخانه مهریان در شرق قرار گرفته است. تنگه مهریان از سطح دریا ۱۸۵۰ متر ارتفاع دارد. در منطقه ای که این تنگه در آن واقع شده، آبشار و رودخانه ای وجود دارد که سبب زیبایی و جلوه آن شده است. این آبشار کم عرض ولی مرتفع می باشد. با حضور در این منطقه، می توانید اوقات خوشی را در کنار عزیزانتان سپری کنید و از زیبایی های طبیعت غرق لذت شوید.
هنگام عبور از روستای مهریان، شاهد مناظری زیبا خواهید بود. در این هنگام، بوى سیب، بوی گیاه پونه و بوی برنج سبز موجود در شالیزارها، شما را مست خواهند کرد. باغ های متعدد، خانه های کاه گلی قدیمی و بوته زارهاى خیار، جلوهای ویژه به این روستا بخشیده اند.به عبارتی، روستای مهریان دشتیست که در کوهپایه قرار گرفته است. کوه، دشت و رودخانه از عناصر اصلی هستند که اقلیم این روستا را شکل داده اند. این منطقه آب و هوایی سرد، مرطوب و کوهستانی دارد. در دو فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری به این روستا سفر می کنند تا از تنگه مهریان و طبیعت پیرامونش دیدن کنند. در نزدیکی روستای مهریان، چندین مزرعه‌ پرورش ماهی به چشم می خورد.
بلوط، افرا، کاج، سپیدار، چنار، بنه و انگور وحشی از جمله پوشش گیاهی این منطقه هستند. علاقمندان به ورزش اسکی می توانند در فصل زمستان به این منطقه مراجعه کنند و به اسکی بپردازند.

روستای مهریان سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

غذاهای محلی یاسوج

شله شیری

یکی از غذاهای محبوب یاسوج شله شیری یا همان شیربرنج است که در خیلی از شهرهای کشور به عنوان غذایی سنتی سرو می شود. این غذا به عنوان یکی از اصلی ترین و سالم ترین غذاها در این شهر پخته می شود، البته در بعضی از شهر به عنوان دسر از این غذا استفاده می کنند.روش پخت این غذا برای مردمانی که دامپروری شغل اصلی آن ها هست، بسیار راحت تر است. در مرحله اول برنج را به مدت چند ساعت در آب قرار می دهند و بعد آن را با مقدار کمی نمک می پزند و زمانی که برنج نرم شد شیر را به آن اضافه می نمایند و در پایان می توانید این غذا را با شیره خرما یا انگور سرو کنید.

شله شیری سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

آش کارده

آش از غذاهایی است که معمولا مورد پسند تمامی مردم می باشد و هر کسی با خوردن آن نهایت لذت را می برد.هر شهری آش محلی مخصوص خود را دارد که آش کارده یکی از آش های معروف یاسوج می باشد، برای تهیه آش کارده از سبزی های معطر و تازه استفاده می کنند، سبزی مورد استفاده برای این نوع آش، گیاهانی محلی با برگ هایی پهن است که هنگام پخت آن ها را باید خرد کنید و دو روز در آب لیمو بخوابانید.آب لیمو برگ ها را ترش مزه می کند که با جوشاندن آن ها با آب از ترشی آن کاسته خواهد شد، بعد از جوشاندن برگ ها می توانید برنج نیم دانه یا گندم را به آن اضافه کنید و منتظر درست شدن غذا باشید.

آش کارده سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

دنگو

از دیگر آش هایی که در شهر یاسوج در بین مردم محبوبیت خاصی دارد، آش لذیذ دنگو است که در زمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد و برای پخت آن از همه نوع حبوباتی استفاده خواهد شد.لیزک یکی از حبوبات بومی است که برای پخت این نوع آش مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه خاصیت های زیادی دارد و آن را به صورت خشک یا تازه در انواع پلو هم استفاده می کنند. گندم نسبت به دیگر حبوبات دیرتر پخته می شود به همین علت اول باید گندم را بپزید و بعد نخود خیس شده را به آن اضافه نمایید، سپس بقیه مواد را داخل قابلمه ریخته و منتظر می شوید که محتویات داخل قابلمه به خوبی بپزند و در پایان آن را میل نمایید.

آش دنگو سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

پلو لیزکی

در یاسوج تمامی مردم در خانه های خود گیاه لیزک یا بن سرخ را به صورت پودر شده و خشک نگه داری می کنند. با استفاده از این گیاه یک غذای محلی به اسم پلو لیزکی را درست خواهند کرد، این غذای محبوب را با استفاده از روغن حیوانی درست می کنند که باعث می شود بوی لیزک در کل فضای خانه بپیچد.اگر بخواهید مهمان یکی از مردمان شهر یاسوج شوید مطمعنا پلو لیزکی را برای شما تدارک خواهند دید. برای تهیه این غذا بعد از اینکه برنج را آبکش کنند مقداری پودر لیزک را به آن اضافه می نمایند و اجازه می دهند به خوبی دم بکشد، سپس آن را با روغن خوش بو و خوش طعم حیوانی سرو می کنند.

پلو لیزکی سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

شله ماشکی

یکی دیگر از غذاهای محبوبت و لذیذ یاسوج شله ماشی یا ماشکی می باشد، ماش در دسته حبوباتی قرار دارد که دارای خاصیت های بی شماری است و بیشتر در غذای ایرانی ها، هندی ها و آمریکایی ها استفاده می شود.برای پخت این غذا، ماش را باید به مدت چند ساعت بجوشانید تا پوسته آن جدا شود و برنج را هم خیس کرده، سپس برنج را به ماش اضافه نموده و ادویه جات لازم را به آن اضافه خواهیم کرد، در نهایت برای سرو غذا آن را با پیاز داغ سرخ شده تزئین می نماییم.

شله ماشکی سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

هتل های یاسوج

هتل پارسیان آزادی یاسوج

این هتل (از مجموعه هتل‌های پارسیان) یک هتل چهار‌ستاره واقع در شهر یاسوج است.این هتل در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرد. هتل متشکل از ۴ طبقه و ۷۲ واحد اقامتی می‌باشد. از جمله امکانات این هتل می‌توان به ۲ سالن اجتماعات بزرگ که هرکدام ۱۵۰ نفر گنجایش دارند، اتاق کنفرانس با ظرفیت ۲۵ نفر، اینترنت وایرلس، پارکینگ اختصاصی روباز، پارک کودک، تاکسی سرویس شبانه روزی، رستوران دنا با سرو انواع غذاهای ایرانی با گنجایش ۱۵۰ نفر اشاره کرد. از لحاظ موقعیت مکانی در قسمت جنوبی این شهر و بر فراز تپه‌ای مشرف به رودخانه بشار واقع شده‌است که به دلیل دوری از ازدحام و شلوغی شهر، اقامتی آرام و دلپذیر در این هتل مهیا شده‌است.
آدرس: کهگیلویه و بویراحمد ، یاسوج بلوار نماز – رو به روی تپه پارک ساحلی

پارسیان آزادی سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

هتل المپیک باقری یاسوج

مجتمع تفریحی گردشگری و ورزشی المپیک باقری یاسوج مجموعه ای تازه تاسیس می‌باشد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده است. این مجموعه در ۷ طبقه و ۱۶ واحد اقامتی با امکانات رفاهی و دلنشین بر روی تپه‌ای مشرف به رودخانه و با چشم انداز زیبای كوهستان‌‌، دشت و جنگل بنا شده که نزدیکی به رودخانه بشار، آبشار مصنوعی بویرلند و پارک ساحلی از مزیت های این مجموعه بشمار میرود.
آدرس: یاسوج ، ساحلی ، مجتمع بین المللی تفریحی و ورزشی ، گردشگری هتل المپیک باقری

هتل المپیک باقری یاسوج 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

هتل اتابک یاسوج

این هتل در مرکز شهر واقع شده و از لحاظ موقعیت مکانی دسترسی خوب و آسانی به همه جاهای دیدنی و تفریحی دارد . این هتل میز بیلیارد و صندلی ماساژور دارد.
آدرس: یاسوج، خیابان پاسدارن نبش گلستان ۳ غربی

هتل اتابک یاسوج 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

سوغات یاسوج

عسل

وقتی صحبت از مناطق کوهستانی می‌شود، نمی‌توان بحث شیرین عسل مرغوب را نادیده گرفت. آن هم عسل مناطق بکر اطراف یاسوج که طعمی بهشتی دارند. حتی اگر یک بار عسل این منطقه را امتحان کرده باشید، هرگز طعم آن را فراموش نخواهید کرد.
پرورش زنبور و استخراج عسل از رایج‌ترین شغل‌ها در مناطق کوهستانی مانند یاسوج و اطراف آن است. اگر به دنبال مرغوب‌ترین عسل ایران هستید، در سفر به یاسوج می‌توانید آن را پیدا و به عنوان سوغات یاسوج با خود بیاورید.

نان بلوط

نان بلوط، نان کلگ، معروف‌ترین نان مناطق کوهستانی است که تا نام آن می‌آید تقریباً همه ما به یاد اقوام لر می افتیم. این نان‌ها توسط زنان عشایر این منطقه و با تلاش بسیار زیادی پخته می‌شوند. برای پخت نان بلوط، ابتدا میوه بلوط را آنقدر می‌سابند تا به آرد تبدیل شود. این آرد را در یک طرف خیس می‌کنند و پس از جدا کردن عصاره از آن با ظرف‌های مخصوص محلی، آن را ورز داده و در تنور می‌پزند. برای خوش پخت شدن نان از ابزاری به نام حسوم استفاده می‌کنند.
شاید این‌ها را هم بپسندید!

شلشلی

شلشلی نیز از نان‌های سنتی و محلی استان کهگیلویه و بویر احمد است که با آرد گندم پخته می‌شود. برای پخت این نان ابتدا آرد خمیر تهیه کرده و سپس این آرد خمیر را رقیق می‌کنند. طوری که از دست‌ها چکه کند. سپس این مایع رقیق را درون تابه می‌ریزند و پهن می‌کنند تا پخته شود. در نهایت نانی ترد و خوشمزه به دست می‌آید که خود محلی‌ها آن را به روغن و عسل آغشته می‌کنند و می‌خورند. شما می‌توانید با رفتن به روستاهای اطراف یاسوج این مزه ناب را تجربه کنید و حتی آن را به عنوان سوغات یاسوج، با خود بیاورید.

شلشلی یاسوج سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

گیاهان دارویی

مناطق کوهستانی ایران منابع بسیار غنی از گیاهان دارویی و خوش عطر و بو هستند. یاسوج نیز جزو همین مناطق است و در روستاهای اطراف آن و مناطق کوهپایه‌ای آن انواع بسیار مختلفی از گونه‌های گیاهان دارویی وجود دارد که خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. این گیاهان اکثراً به صورت دمنوش و یا همراه با چای مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته عطر خوبی نیز به چای می‌بخشند.

از جمله گیاهان دارویی که در اطراف یاسوج و یا حتی عطاری‌های این شهر می‌توان یافت، می‌توان به بومادران که جوشانده و برگ آن برای درمان سرماخوردگی، و جلوگیری از خونریزی‌های جزئی بسیار کاربرد دارد اشاره کرد. آویشن، مریم گلی، بابونه، پنیرک، مرزنجوش، آویشن، بنشن، اکالیپتوس، باریچه و… از دیگر گیاهانی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند.

گیاه دارویی 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

گردو

از خوراکی‌هایی که ناب‌ترین آن‌ها در مناطق کوهستانی یافت می‌شود، گردو است. گردو از محصولاتی است که به وفور در یاسوج می‌توان یافت زیرا تقریباً شکل اکثر باغدارهای این منطقه کاشت درخت گردو و تجارت آن است. اگر به دنبال گردویی مرغوب هستید در سفر به یاسوج حتماً سری به روستاهای اطراف و باغ‌های گردوی آن‌ها بزنید و به عنوان سوغات یاسوج، گردو بخرید.

انگور

شاید در نگاه اول انگور سوغاتی ویژه‌ای نباشد. اما اگر به یاسوج سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم حتماً به باغ‌های انگور اطراف آن سری بزنید. گونه‌های انگور این منطقه طعم متفاوتی دارند که اکثراً نیز به صورت ارگانیک رشد کرده و شکل اولیه و طبیعی خود را دارند. در میان ده‌ها نوع انگوری که در باغات یاسوج رشد می‌کند. چند گونه شامل یاقوتی عسگری، سیاه، ریش بابا، رجبی و رطبی است. پس اگر می‌خواهید شیرینی سفر خود را بیشتر کنید بد نیست کمی از این انگورها با خود به سوغات ببرید.

صنایع دستی یاسوج

جاجیم

از میان صنایع دستی یاسوج اگر بخواهیم قدیمی‌ترین و زیباترین آن‌ها را مثال بزنیم، قطعاً جاجیم را نام خواهیم برد. جاجیم از دست بافته‌های قیمتی عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد است. این دست بافه از جنس پشم و به صورت نوار شکل دوخته می‌شود. سپس بر حسب سلیقه این تکه‌های نوار شکل را به صورت افقی به هم وصل می‌کنند. جاجیم در ظاهر شباهت بسیار زیادی با گلیم دارد. اما ظرافت و ضخامت کمتر آن نسبت به گلیم باعث شده تا از آن به عنوان زیر انداز، رو انداز، روی کرسی و دیگر مصارف استفاده شود.

جاجیک سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

چنته

اگر به دنبال یک سوغاتی با ارزش برای اقوام خود هستید، چنته یاسوج یک سوغاتی جمع و جور و بسیار زیباست که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. چنته‌های یاسوج از فرش و گلیم بافته می‌شوند. به این صورت که یک طرف از جنس گلیم و طرف دیگر از فرش و یا برخی اوقات هر دو طرف از یک جنس بافته می‌شود. از این دست بافه‌ها به عنوان آینه‌دان، جای قرآن یا جایی برای نگهداری وسایل شخصی زنان استفاده می‌شود. چنته‌ها بر روی دیوار قابل نصب هستند و بافت رنگارنگ آن‌ها نیز جلوه خاصی دارند.

چنته سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

مفرش

مفرش نوعی دیگر از دست‌بافه‌های عشایر است که به صورت صندوقچه‌ای بافته می‌شود. زنان عشایر از مفرش به عنوان کیفی برای حمل وسایل خود در هنگام کوچ استفاده می‌کردند. در واقع می‌توان به مفرش لقب چمدان یا ساک پارچه‌ای را داد که شما نیز می‌توانید برای سفرهای خود از آن‌ها استفاده کنید. دست باف بودن این مفرش‌ها کیفیت و استحکام بالایی به آن‌ها داده است. علاوه بر این، طرح‌های روی مفرش‌ها که با سلیقه زنان عشایری انتخاب می‌شوند نیز بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

مفرش سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

گبه

گبه نوعی فرش با پرزهای بلند است که توسط عشایر لر استان کهگیلویه و بویر احمد بافته می‌شود. برای بافت گبه از الیاف مختلفی مانند موی بز، پشم و یا پنبه استفاده می‌شود. رنگ‌های استفاده شده در این فرش نیز الهام گرفته از طبیعت و سنت عشایر لر این منطقه است. از گبه به عنوان فرش و تابلو فرش استفاده می‌شود. این نوع دست بافه تقریباً گران قیمت‌ترین سوغات یاسوج است که می‌توانید برای افرادی که ارزش زیادی برای آن‌ها قائل هستید و یا حتی برای خودتان آن را خریداری کنید و به یادگار ببرید.

گبه سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران های یاسوج

رستوران سنتی لیان

براستی این رستوران که در خیابان جمهوری اسلامی یاسوج قرار دارد، از رستوران‌های پرطرفدار این شهر است. در منوی این رستوران می‌توان انواع خورشت‌ها، کباب‌ها، غذاهای دریایی، غذاهای فرنگی و خوراک‌ها را پیدا کرد. علاوه بر این، رستوران لیان منوی سلف سرویس بسیار متنوعی را نیز برای پیش غذا در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
پذیرایی در رستوران لیان با ظرف‌های سنتی مسی انجام می‌شود که ترکیب آن با میز و صندلی‌های چوبی با طرح‌های سنتی فضایی دلنشین را برای شما فراهم می‌کند. منوی سلف سرویس این رستوران شامل پیش غذاهای ایرانی از قبیل کشک بادمجان، انواع ترشی‌ها، ماست‌های ترکیبی محلی و پیش غذاهای فرنگی است. بنابراین شما همراه با اعضای خانواده خود با هر سلیقه‌ای برای صرف غذا به این رستوران بروید، می‌توانید از غذاهای آن لذت ببرید.
آدرس: خیابان جمهوری اسلامی، روبرو نانوایی بهارستان

رستوران لیان 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

کبابی ۴ لقمه

اگر عاشق گوشت و کباب هستید و در سفر به یاسوج به دنبال یک کبابی خوب می‌گردید، کبابی ۴ لقمه از بهترین کبابی‌های این شهر است که قیمت‌های بسیار مناسبی نیز دارد. این کبابی به طور تخصصی انواع کباب‌ها را ارائه می‌دهد. علاوه بر کباب شما می‌توانید در کنار سفارش خود از دمپخت گوشت این رستوران که از پرطرفدارترین غذاهای این کبابی است نیز لذت ببرید.
آدرس: شصت متری، پایین‌تر از چهارراه عالیوند، ۴ لقمه

 لقمه e1675326696462 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران گل مریم

این رستوران از دیگر رستوران‌های خوب خیابان جمهوری اسلامی این شهر است که بیشتر به خورشت‌های با کیفیت و لذیذ معروف است. رستوران مریم با فضای دلنشین، غذایی باکیفیت و منوی متنوع تجربه خوبی را برای شما از سفر به یاسوج به جای می‌گذارد. انواع خوراک‌ها، غذاهای ایرانی، چلو خورشت، پیش غذاهای ایرانی و فرنگی در منوی این رستوران یافت می‌شود.
آدرس: خیابان جمهوری، کوچه حسین پور، رستوران گل مریم

 گل مریم e1675333658578 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران سنتی یاغوش

رستوران سنتی یاغوش فضایی متفاوت دارد که ورود به آن شما را وارد زمان‌های قدیم و زندگی سنتی ایل‌های بختیاری و لر این منطقه می‌کند. دکوراسیونی سنتی، حوض خانه و باریکه آب در وسط رستوران، موسیقی زنده، غذای باکیفیت و کباب‌های سنتی بختیاری از ویژگی‌های مثبت این رستوران است که خاطره‌ای به یادماندنی برای شما رقم خواهد زد.
کباب‌های ترکیبی و غذاهای محلی این رستوران از بهترین‌های یاسوج است. اگر قصد دارید در فضایی مملو از فرهنگ و سنت‌های ایل بختیاری غذای خود را میل کنید، رستوران سنتی یاغوش بهترین انتخاب برای شماست.
آدرس: یاسوج، بولوار عدل، خیابان شهید خدابخش رستمی، نبش مخابرات فجر

رستوران یاغوش 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران سنتی باجناق‌ها

این رستوران از مشهورترین رستورانهای یاسوج است که در تزئین غذا حرف اول را می زند. رستوران باجناق‌ها به دلیل کیفیت خوب و منوی متنوعی که ارائه می‌دهد، در اکثر روزهای هفته به خصوص روزهای پایانی هفته این رستوران شلوغ است. اگر شانس بیاورید و بتوانید در یک روز خلوت به این رستوران بروید مطمئناً از بهترین کیفیت غذاهای این رستوران بهره‌مند خواهید شد. علاوه بر منوی غذاها، منوی سلف سرویس برای پیش غذا و دسر و وای فای رایگان نیز در اختیار مهمانان این رستوران قرار می‌گیرد.
آدرس: یاسوج ورودی آبشار یاسوج، ۱۵۰ متر بالاتر از امامزاده عبدالله

 باجناق ها e1675326578790 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران شاندیز

رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز در همه شهرهای ایران شعبه دارند و تقریباً همه آن‌ها نیز کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهند. در یاسوج نیز یک شعبه از رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز وجود دارد. اگر در سفر خود به یاسوج هوس شیشلیک کرده‌اید، بهترین مقصد برای شما رستوران شاندیز است. زیرا مثل همیشه، لذیذترین شیشلیک را در این شهر نیز در رستوران شاندیز می‌توان یافت.
آدرس: یاسوج میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، جنب دانشگاه آزاد

 شاندیز e1675333711902 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

رستوران بختیاری

اگر می‌خواهید به همراه خانواده خود در فضایی خانوادگی و سنتی غذای خود را میل کنید، رستوران بختیاری می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند. این رستوران با فراهم آوردن فضایی بسیار دلنشین و ارائه غذاهای محلی و سنتی ایرانی لذت یک وعده غذایی در شهر خوش آب و هوای یاسوج را برای شما فراهم خواهد کرد. رستوران بختیاری منوی متنوعی از کباب‌ها، خورشت‌ها و خوراک‌های ایرانی را با کیفیت اعلا ارائه می‌دهد و برای سلایق سنتی ایرانی مکانی بسیار خوب برای صرف نهار و شام است.
آدرس: یاسوج خیابان جمهوری اسلامی، جنب میدان جمهوری اسلامی

رستوران بختیاری سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

بهترین زمان سفر به یاسوج

سفر به یاسوج در بهار

بهار بهترین زمان و بهترین فصل برای سفر به یاسوج است، چراکه در این فصل نه تنها آب و هوا به تعادل خاصی می رسد، بلکه طبیعت یاسوج هم به اوج زیبایی خود رسیده و می توانید با گشت و گذار در طبیعت زیبای این شهر سفری لذت بهش و به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

سفر به یاسوج در تابستان

فصل تابستان معمولا گرمای هوا بسیار آزاد دهنده می باشد اما در یاسوج این چنین نیست خیلی کم پیش می آید که مردمان این شهر گرمای آزار دهنده را تجربه کنند و همیشه از آب و هوایی مطبوع برخوردار هستند.در بعضی از قسمت ها هم به دلیل شرجی بودن هوا باید حتما از سیستم های سرمایشی استفاده کنند، به طور کلی سفر به یاسوج در تابستان بسیار مناسب می باشد.

سفر به یاسوج در پاییز

فصل پاییز به فصل برگریزان درختان معروف است و معمولا با بارش های پراکنده ای رو به رو می باشد، در این فصل مخصوصا اوایل مهر ماه شاهد آب و هوایی معتدل هستیم و گردشگران زیادی در این فصل به یاسوج سفر می کنند.دمای هوا در پاییز به ندرت بالا یا پایین می رود و می توانید تجربه ای بی نظیر از مسافرت خود داشته باشید، اما باید بگوییم که از اواخر آبان ماه سرمای سوزناک فصل زمستان شروع خواهد شد.

سفر به یاسوج در زمستان

سفر به یاسوج در زمستان شما را با آب و هوایی بسیار سرد روبرو می کند. به دلیل قرار گرفتن این شهر در منطقه ای سردسیری معمولا با بارش های برف و باران رو به رو خواهید شد و سرمایی غیر قابل تحمل را تجربه خواهید نمود به همین علت اگر علاقه مند به رفتن به پیست های اسکی هستید می توانید در این فصل به یاسوج بروید.

یاسوج 1 سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

روش های سفر به یاسوج

برای اینکه از تهران به یاسوج سفر کنید، می‌توانید از خودرو‌ی شخصی، اتوبوس و یا هواپیما بهره‌مند شوید و یکی از بهترین مسافرت‌ها‌ی خود را تجربه نمایید.

سفربا اتوبوس

اتوبوس‌ها در تهران از پایانه‌ی جنوبی راهی یاسوج می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید که با اتوبوس از تهران به یاسوج بروید، باید بدانید که سفر شما از ترمینال جنوبی تهران آغاز می‌شود که در بزرگراه بعثت واقع در جنوب تهران است. از شهر شیراز هم همه‌روزه اتوبوس‌ها به سمت یاسوج آماده حرکت هستند. در این مسیر حدود ۱۸۲ کیلومتری، به مدت ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه در راه خواهید بود.

سفربا خودرو‌ی شخصی

ازآنجاکه در فاصله تهران تا یاسوج، جاذبه‌ها‌ی بسیار‌ی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها دیدن کرد، پیشنهاد می‌شود که در صورت توان از همین روش برای سفر استفاده کنید تا نهایت لذت را ضمن حرکت در مسیر، تجربه نمایید. از طریق ۳ مسیر می‌توان از تهران به یاسوج رفت. بااین‌حال می‌توان فاصله تهران تا یاسوج را حدودا ۷۶۰ کیلو‌متر در نظر گرفت. اگر بتوان این فاصله را با سرعت ۱۰۰ کیلو‌متر بر ساعت طی کرد، می‌توان بعد از ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه به شهر یاسوج رسید.
همه‌ی آن‌ها از آزاد‌راه خلیج‌فارس یا تهران – قم آغاز می‌شوند؛ اما در دو نقطه از مسیر دوراهی‌هایی وجود دارند که در نهایت ۳ مسیر ایجاد می‌کنند. برای پیمودن مسیر اول، در قم همچنان از آزاد‌راه خلیج‌فارس یا امیرکبیر به راه خود ادامه دهید و سپس وارد آزاد‌راه کنار‌گذر غربی اصفهان شوید. به طور خلاصه این مسیر از شهر‌ها‌یی مثل قم، کاشان، نطنز و بروجن عبور می‌کند تا به یاسوج برسد و حدود ۷۵۵ کیلو‌متر است.
اگر در قم از بزرگراه قم – اراک حرکت کنید، بعد از عبور از سلفچگان، دلیجان و میمه، نقطه‌ای وجود دارد که کنار‌گذر و زیر‌گذر دارد و در ضمن مسیر دوم و سوم نیز از این نقطه به بعد شکل می‌گیرند. بنابراین در اینجا باید برای انتخاب راه تصمیم بگیرید. یکی از آن‌ها از طریق عبور از آزاد‌راه کنار‌گذر غربی اصفهان است که مشخصا از این نقطه به بعد از مسیر اول تبعیت می‌کند. اما برای پیمودن دیگر‌ی باید وارد بزرگراه آزادگان شوید و از شهر‌ها‌ی اصفهان، شهرضا و سمیرم عبور کنید. پس به طور کل ۳ مسیر وجود دارد و به طور میانگین فاصله تهران تا یاسوج از طریق آن‌ها حدودا ۷۶۰ کیلو‌متر است.

سفر با هواپیما

سال‌ها است که در یاسوج نیز فرودگاه وجود دارد و خطوط هوایی بین دو شهر راه‌اندازی شده‌اند. شما می‌توانید از طریق هر یک از خطوط هوایی داخلی از جمله قشم ایر، ایران آسمان و… که در این مسیر پرواز می‌کنند، برای سفر هوایی از تهران به یاسوج استفاده نمایید.

یاسوج سیری در یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

بهترین زمان سفر به یاسوج چه زمانی است؟

بهار و پاییز بهترین فصول برای سفر به یاسوج هستند.

نام یاسوج به چه معناست؟

یاسوج یا یاسیج به معنای محلی است که گل‌های یاس در آن به صورت فراوان می‌رویند.

دلیل محبوبیت گردشگری یاسوج چیست؟

رودخانه ها، آبشارها، جنگلهای بلوط و کوهستان دنا ،یاسوج و زیبایی های طبیعی آن در ایران ناشناخته مانده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد