رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ آذر ۱۴۰۰

دریاچه سد شاه قاسم یاسوج

اشتراک گذاری

دریاچه سد شاه قاسم یاسوج ، دریاچه ای زیبا که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج قرار دارد. تابلویی زیبا از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط ترسیم کرده است. همچنین امامزادگانی همچون شاه قاسم، شاه مختار، شاه عبدالله، شاه فرج الله(علیهم اسلام) و … در اطراف این شهر، پذیرای زائرینی از سراسر کشور هستند.سد یا به فارسی «بند» دیوار محکمی است که به منظور مهار کردن یا تغییر مسیر آب در عرض دره یا میان دو کوه و در مسیر رود ایجاد می‌کنند. در پشت سد، دریاچه‌ای درست می‌شود که آب آن را اندوخته می‌کنند تا در موقع نیاز از آن استفاده نمایند.

kohkiloyeh1 دریاچه سد شاه قاسم

مشخصات سد

سد شاه قاسم که ۴۷ متر ارتفاع از پی و تاجی به طول ۲۲۰ متر دارد. در سال ۱۳۷۶ به منظور آبیاری تقریبا ۱۵۰۰ هکتار از اراضی اطراف سد. ذخیره‌ی آب‌های فصلی و به عنوان یک مکان گردشگری، مخزنی به حجم ۱۲ میلیون مترمکعب در این منطقه احداث شد. بند شاه قاسم از نوع سدهای خاکی (آن‌چه که در واقع جلوی آب را می‌گیرد، یک هسته‌ی نسبتا نازک رسی می‌باشد) است. سرریز آن از نوع نیلوفری (این سرریز به سبب شکل شیپوری آن به این نام مشهور شده است . احتمال بروز پدیده‌هایی نظیر گرداب، لرزش سازه و خلازایی وجود دارد) است. در سال‌های اخیر به دلیل بارش‌های کم خشک شده بود. اما خوشبختانه امسال بارش‌های فراوانی در فصل بهار اتفاق افتاد و دریاچه‌ی سد پُر شده است.

سد شاه قاسم دریاچه سد شاه قاسم

نحوه دسترسی

اگر مبدا شما عزیزان شهر یاسوج باشد پس از ورود به محور یاسوج به بابامیدان و شیراز، در ۲ کیلومتری آن به بابامیدان و اکبر آباد می‌رسید. در ۵ کیلومتری این مسیر تل خسرو را که از مکان‌های تاریخی و دیدنی می‌باشد را مشاهده خواهید کرد.  تنها با پیمودن ۳ کیلومتر به دریاچه‌ی سد شاه قاسم خواهید رسید.

منطقه‌ی سد شاه قاسم هر سال به دلیل آب و هوای بسیار مطلوب و بی‌نظیرش پذیرای مسافران، طبیعت‌دوستان و گردشگران، به‌خصوص در فصول بهار و تابستان است. این سد زیستگاه پرندگانی هم‌چون حواصیل و مرغابی می‌باشد و به یقین تماشای طبیعت بکر به همراه پرندگانی زیبا، بسیار لذت بخش خواهد بود.

اگر می‌خواهید چند ساعتی از وقتتان را در این مکان بگذرانید. حتما حواستان به زباله‌هایتان باشد که در آن‌جا رها نکنید. چهره‌ی زیبای این منطقه را تخریب نکنید! هم‌چنین اگر تصمیم به برپایی آتش دارید بهتر است با علم و آگاهی این کار را انجام دهید . نکات مربوطه به آن را بدانید تا آسیبی به طبیعت وارد نکنید.

آدرس : استان کهگیلویه و بویراحمد- بویراحمد (یاسوج)- ۱۲ کیلومتری جنوب یاسوج

دریاچه سد شاه قاسم یاسوج

دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه سد شاه قاسم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *