رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ بهمن ۱۴۰۱

سیری در چابهار ، سرزمین همیشه بهار

لینک این مطلب کپی شد!

برای سیری در چابهار ، سرزمین همیشه بهار نیازی نیست زمان خاصی سفر کنید. هر موقع به چابهار سفر کردید لذت کافی را خواهید برد. بندر چابهار که در جنوبی ترین نقطه ایران است و علاوه بر موقعیت استراتژیکی و مهم از جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی هم برخوردار است. زیبایی‌های چابهار وقتی دو چندان می‌شود که با مردم محلی آن تعامل می‌کنید و مهمان نوازی و خونگرمی آنان شما را ذوق زده می‌کند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید.

سیری در چابهار

معرفی شهر چابهار

چابهار یکی از جنوبی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. چابهار تنها بندرگاه اقیانوسی کشور است که نزدیک ترین مسیر آبی به کشورهایی همسایه را فراهم می کند. این شهر زیبا جز منطقه آزاد تجاری است و به عنوان پررونق ترین بندرگاه کشور ایران شناخته می شود. این بندر در کرانهٔ دریای مَکران و اقیانوس هند واقع شده‌است. این شهر دارای دو اسکله مجهز با ظرفیت ۸/۵ میلیون تن کالا در سال می‌باشد که کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله آن پهلوگیری کنند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از این بندر وارد می‌شود و تنها بندری از ایران است که از هرگونه تحریم معاف است.

سیری در چابهار

گمان غالب این است که نام چابهار تغییریافته چهاربهار است، چراکه این منطقه همیشه آب‌وهوای بهاری دارد. گمانه دیگر این است که چون در قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می‌گفتند (به‌معنای اینکه از مسافران می‌پرسیدند که چه باری دارند) پس چابهار تغییریافته «چه بار» است. چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی گفته می‌شود که در اطراف چاه آب سکنی گزیده‌اند. در شهر چابهار جهت تأمین آب مورد نیاز مردم در زمان قدیم از چاه‌هایی که مردم حفر می‌کردند، استفاده می‌شد و چه به‌معنای چاه آب و بار به‌معنای پیرامون. این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیربومیان به شهر و توسعه شهر آن به چابهار و چهار بهار تغییر یافته است.

سیری در چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

کوه‌های مینیاتوری

این کوه‌ها از دیدنی‌های حیرت‌انگیز چابهار به موازات ساحل از منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گواتر کشیده شده و از پدیده‌های مورفولوژی این ناحیه محسوب می‌شود.با دیدن این کوه‌ها بیشتر فکر می‌کنید که در لوکیشن فیلم‌های فضایی مثل سیاره سرخ هستید تا روی زمین و شهر چابهار. کوه‌های مینیاتوری که مریخ را روی زمین آورده‌اند به کوه‌های مریخی هم معروف هستند. در ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری مسیر چابهار به روستای گواتر می‌توان کوه‌های مریخی را دید.فرسایش، این کوه‌های رسوبی را آنقدر خاص و متفاوت شکل داده که وقتی وسط حلقه‌ای از کوه‌های مریخی قرار می‌گیرید، دایناسورها هم می‌توانند از پشت این کوه‌ها به تخیل‌تان راه پیدا کنند.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

سیری در چابهار

تالاب لیپار

این تالاب به تالاب صورتی نیز موسوم است و از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است که با چشم‌اندازی فوق‌العاده در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.
آدرس: چابهار، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر، نزدیکی روستای رمین

سیری در چابهار

مسجد جامع دزک

این مسجد در روستای دزک در سه کیلومتری شرق سراوان واقع شده است. زمان ساخت مسجد مشخص نیست. احتمال داده می‌شود که این مسجد به زمان دوران صفویه تعلق داشته باشد. مصالح به کار رفته در دیوارها و ستون‌ها از خشت وچینه و پوشش سقف از فرآورده‌های نخل و خرما و گز و کنار است.

سیری در چابهار

موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا روی سکویی به ارتفاع ۱٫۵ متر و به وسعت حدود ۶۵۰متر مربع بنا شده و دارای سه در ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن به‌وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان دریا، ساختمان فرمانداری

سیری در چابهار

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در پنج کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) گفته می‌شود. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی درکنار هم قرار دارند. غار اول طبیعی و به‌شکل نیم‌دایره و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است. یک آرامگاه کوچک از گچ به‌صورت دوسطح افقی که روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.
نوشته خاصی روی آرامگاه وجود ندارد که تاریخچه‌ای از آن را به دست بدهد. بان مسیتی اسمی است که محلی‌ها روی این غار گذاشته‌اند، «بان» به معنی مرد صالح و خداپرست و «مسیتی» به معنی معبد و پرستشگاه است.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۵ کیلومتری شمال غربی روستای تیس، دامنه کوه شهبازبند

سیری در چابهار

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این دژ بر فراز تپه‌ای در میانه دره تیس واقع است. بلندی تپه از ارتفاع دو رشته کوه پیرامون تپه بیشتر نیست. آثاری از برج‌ها در ضلع شمالی و جنوبی دیده می‌شود.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۵ کیلومتری چابهار، روستای تیس

سیری در چابهار

درخت مکرزن

درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، نام درختی معروف در شهرهای چابهار و نیک شهر است. این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر به شمار می‌آید. اصل این گیاه از هند شرقی و دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می‌دواند.

سیری در چابهار

گل افشان

یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌افشان آن است که مهم‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل‌افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قاعده کمی بیش از ۱۰۰ متر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد.
بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد، تقریبا راحت است. بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود. کنار این کوه، دو کوه کم‌ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد زمانی آن‌ها نیز گل‌افشان بوده‌اند.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۸۰ کیلومتری کنارک، روستای تنگ

سیری در چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو

رودخانه باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان و عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان به حساب می‌آید.این رودخانه آب‌های مناطق وسیعی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر (بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) را جمع‌آوری کرده و به دریای عمان سرازیر می‌کند. اگر تا حالا تمساح‌ها را فقط در مستندهای حیات وحش دیده‌اید که در آب کمین می‌کنند و منتظرند تا گوره خرها و آهو و گوزن‌هایی که به آب نزدیک می‌شوند را غذای خودشان بکنند، این بار در این منطقه حفاظت شده تمساح بومی ایران را ببینید. البته اینجا خطری بازدیدکنندگان را تهدید نمی‌کند.
در اصل نام این منطقه حفاظت شده باهوکلات بوده که بعدها به اسم مهم‌ترین جانداری که در آن زندگی می‌کند یعنی تمساح گاندو تغییر پیدا کرد. گاندوها در دو رودخانه‌ این منطقه یعنی کاجو و سرباز زندگی می‌کنند.اگر حیات وحش و عکاسی دوست دارید این منطقه را از دست ندهید. گاندوها تنها جانورانی نیستنید که در این منطقه حفاظت شده می‌بینید، سنجاب بلوچی، شغال، روباه، سیاهگوش، خدنگ، پرندگانی مثل مرغ سقای پا خاکستری، کاکایی، عقاب شاهی، هوبره و … هم در این منطقه زندگی می‌کنند.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز

سیری در چابهار

مسجد جامع تیس

از مناطق دیدنی چابهار می‌توان از مسجد تیس نام برد؛ مسجد جامع تیس که از لحاظ معماری مانند مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است، مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین‌بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز زیباتر شده‌اند و در‌هایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند و مردمانی سفیدپوش و بلوچ‌زبان که دوستانه و مهربان زائران را با لبخند نگاه می‌کنند.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان ، چابهار، روستای تیس

سیری در چابهار

بندر گواتر

در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته است. گواتر، تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌درخشد. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، گواتر

سیری در چابهار

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی چابهار می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای چابهار

روستای رمین

رمین یکی از روستاهای ساحلی جنوب کشورمان است که در کنار دریای عمان جا خوش کرده است و در ۷ کیلومتریِ شرق بندر چابهار قرار دارد. این روستا طبیعتی تماشایی دارد که می تواند توجه گردشگران را جلب کند و برای شان اوقات دلپذیری رقم بزند. در شمال روستا، کوه های زیبا قد کشیده اند و تالاب لیپار تنها ۹ کیلومتر با شرق روستا فاصله دارد. همچنین در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق روستا هم کوه های مینیاتوری چابهار منتظر شما هستند که خاطره ای متفاوت برای شما رقم بزنند. در جنوب رمین هم، فرصت گشت و گذار در کنار ساحل و خرید ماهی تازه از ماهی فروشان منطقه مهیاست. ساحل روستای رمین، برای موج سواری هم مقصدی محبوب شمرده می شود و در سال های اخیر، چند رویداد موج سواری مهم در این منطقه برگزار شده است.

سیری در چابهار

روستای درک زرآباد

درک، ساحلی بکر و تماشایی دارد که در ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستای زرآباد واقع شده است. این روستا بر سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندر عباس و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک قرار گرفته است.
درک نزدیک‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و ساحل درک همان جایی است که اقیانوس هند و دریای عمان به‌هم می‌رسند. ساحل روستای درک علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و پاگیزگی‌اش همان جایی‌ است که می‌توانید سه نوع ساحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی را کنار هم ببینید. اگر از تجربه درمان‌های طبیعی و سنتی لذت می‌برید، از ماسه‌های سفید ساحل درک برای گرفتگی و دردهای عضلانی استفاده کنید. تماشای طلوع و غروب آفتاب در ساحل روستای درک از همان کارهایی است که برای همیشه در ذهن‌تان یک قاب ماندگار می‌سازد، پس حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید.

سیری در چابهار

روستای باستانی تیس

روستای تیس از جاهای دیدنی چابهار یک روستای تاریخی است که جریان زندگی در آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. در این دوره، روستای تیس یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران بوده و کالاها از هند و آسیای شرقی از طریق این بندر وارد ایران می‌شدند. در دوره اسلامی هم بندر تیس موقعیت خاص خود را حفظ کرده بود اما گفته می‌شود بعد ها که تولید نیشکر و پانیذ در مکران از رونق افتاد این بندر هم کم‌کم اهمیت خود را از دست داد.امروز رودخانه لاوری از وسط این روستا می‌گذرد و مردم برای دیدن جاذبه‌های تاریخی زیادی که در این روستا وجود دارد راهی تیس می‌شوند.

غذاهای محلی چابهار

بت ماش

یکی از غذاهای محلی چابهار که بین گردشگرها هم معروف است بت ماش است. اگر گیاه خوار هستید انتخاب این غذا برای شما گزینه بسیار مناسبی است زیرا در پخت آن، چابهاری ها از گوشت استفاده نمی کنند. طرز تهیه پخت این غذا شبیه دمپختک است. همان طور که از نامش پیدا است یکی از مواد اصلی این غذا ماش است. برنج و سبزی های معطر از دیگر مواد این غذای خوشمزه هستند. در ماه اسفند و فروردین از سبزی های معطر ناحیه بلوچستان استفاده می شود که غذا را لذیذ تر می کند. اگر دوست دارید یک وعده غذایی سبک و خوشمزه را نوش جان کنید می توانید بت ماش چابهار را انتخاب کنید.

سیری در چابهار

تخلان

یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار، تخلان است. این غذا کلسترول بسیار بالایی دارد و چرب هم است. یادتان باشد اگر از بیماری های قبلی رنج می برید از خوردن تخلان پرهیز کنید. تخلان با گندم و دنبه گوسفند و بره پخته می شود. به خاطر روغن دنبه گوسفند و یا بره بسیار چرب است. پخت این غذا آنچنان هم ساده نیست. چابهاری ها گندم نیمه زرد را که خشک کرده اند را می کوبند و بعد دنبه را به آن اضافه می کنند و سپس روی حرارت کم می گذارند تا حسابی روغن دنبه به خورد گندم برود و هنگامی که آماده شد آن را سرو می کنند. این غذا مورد علاقه بسیاری از چابهاری ها است و در رستوران های محلی آن می توانید آن را نوش جان کنید.

سیری در چابهار

تباهگ

یکی از غذاهای محلی چابهار، تباهگ است. این غذا مورد علاقه افرادی است که از خوردن گوشت لذت می برند. باید به شما بگوییم اگر یک چابهاری بخواهد در مهمان نوازی برای شما سنگ تمام بگذارد حتما برای شما تباهگ را درست می کند. در چابهار معمولا گوشتی را که با نمک خشک کرده اند را برای پخت تباهگ انتخاب می کنند. این گوشت را در آب و نمک می پزنند و سپس آن را سرخ می کنند. تکه های خوشمزه گوشت گوسفند و یا بز سرخ شده را بروی برنج می گذارند تا مهمان آن را نوش جان کند. اگر به چابهار رفتید در بسیاری از رستوران های معروف آن می توانید تباهگ بسیار لذیذ را سفارش دهید.

تنورچه

تنورچه غذای کبابی بسیار خوشمزه ای در چابهار است. همان طور که از نام این غذا پیدا است برای پخت آن چابهاری ها نیازمند تنور هستند و معمولا رستوران های محلی چابهار آن را می پزنند. پخت تنورچه به دو شیوه است. در نوع اول تکه های گوشت را به سیخ می کشند و در تنور می گذارند تا به آرامی با درجه حرارت تنور مغز پخت شود. در دومین شیوه هنگامی که گوسفند را می کشند شکم گوسفند را خالی کرده و و حسابی آن را تمیز می کنند و سپس در درون آن، گوشت گوسفند را می گذارند و بعد در تنور آن را قرار می دهند تا به آرامی پخته شود. بعد گوشت را بر روی برنج می گذارند و نوش جان می کنند.

تنورچه یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار است که امروزه آوازه این غذا در بین گردشگرها پیچیده است و در دنیای شبکه های اجتماعی نحوه پخت و اسم آن در صفحات مختلف می چرخد. این غذا به خاطر شیوه پخت هم از غذاهای گران منطقه هم محسوب می شود.

سیری در چابهار

کراهی میگو

هنگامی که به شهر بندری چابهار می روید خوب است تجربه یک غذای دریایی لذیذ را داشته باشید. از دیگر غذاهای محلی چابهار، کراهی میگو است. صاحبان رستوران در فصل های پر مسافر معمولا میگوهای تازه را از بازار سفارش می دهند و معمولا کراهی میگو چابهاری را در منوی خود دارند.
آشپزهای چابهاری میگو را با پیاز تفت می دهند هنگامی که میگو به رنگ زرد رنگ در آمد سبزی های معطر چون گشنیز، شوید و ادویه های معطر را به آن اضافه می کنند. در کنار کراهی میگو یک دیس برنج هم گذاشته می شود. معمولا خود اهالی چابهار این غذا را با برنج می خورند. اگر غذای دریایی دوست دارید حتما یک بار کراهی میگو چابهار را تجربه کنید.

سیری در چابهار

دوغ پا

از دیگر غذاهای محلی چابهار هم می توان دوغ پا را نام برد. دوغ پا بسیار شبیه قیمه است. در خورشت قیمه معمولا رب و آب می ریزند اما در دوغ پا به جای رب و آب دوغ استفاده می کنند و به همین خاطر به این غذا دوغ پا گفته می شود. جالب است بدانید که این غذا را چابهاری ها در در جشن های مهم مانند ختنه سوران و جشن زایمان برای مهمان ها می پزند و از غذاهای مهم این منطقه هم به شمار می رود.

سیری در چابهار
از دیگر غذاهای محلی چابهار می توان به خوراک خرما ، املت سوزی ، نان تموش ، قلیه ماهی ، شیرینی چگال و… اشاره کرد.

هتل های چابهار

لیپار

هتل ۴ ستاره لیپار در واقع یک هتل ساحلی است که در سه طبقه میزبان مهمانان چابهار است. اتاق‌های هتل تمام امکانات لازم برای یک اقامت به یاد ماندنی را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. بعضی از اتاق‌های هتل رو به دریای عمان و بعضی دیگر رو به باغ هتل هستند. پس اگر ویوی اتاق برایتان مهم است باید موقع رزرو هتل حواستان باشد.رستوران هتل لیپار منوی بسیار متنوع و غذاهای با کیفیتی دارد که موقع اقامت در این هتل نیازی ندارید دنبال رستوران‌های خوب شهر بگردید. هتل امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای مثل باشگاه بدنسازی، استخر، سونا و سالن بیلیارد هم دارد.
یکی دیگر از مزیت‌های هتل لیپار این است که در نزدیکی مراکز خرید مثل مرکز خرید صدف، ابریشم، فردوس و بازار طلا قرار دارد و شما هر لحظه که دلتان بخواهد می‌توانید برای خرید و گذراندن وقت به این مراکز خرید سر بزنید.
آدرس : منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

سیری در چابهار

هتل بین المللی لاله

یکی دیگر از هتل‌های ۴ ستاره معروف چابهار هتل لاله است. هتل‌های زنجیره‌ای لاله در اکثر شهرهای بزرگ شعبه دارند. هتل لاله در دو طبقه ساخته شده و فضا و محوطه فوق‌العاده‌ای دارد و اغلب مهمانان در آن به پیاده‌روی صبحگاهی می‌روند. هتل لاله در سال ۱۳۸۶ ساخته شد اما در سال ۱۳۹۷ مورد بازسازی قرار گرفته است. از حیث طراحی اولیه به عنوان یک هتل ساده شناخته می شود اما فضای سبز مناسب، طراحی داخلی فوق العاده شیک و زیبا به همراه سرویس دهی خوب باعث شده است تا در شمار بهترین هتل های چابهار قرار بگیرد.هر آنچه که از یک هتل ۴ ستاره انتظار دارید را هتل لاله به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد از رستوران و کافی شاپ گرفته تا استخر و سالن بدنسازی، غرفه‌های تجاری و سالن همایش.
آدرس : بلوار امام خمینی، مقابل پارک الغدیر

سیری در چابهار

هتل آذین

هتل سه ستاره آذین برای کسانی که می‌خواهند هزینه سفرشان پایین باشد یک گزینه فوق‌العاده است. طراحی این ساختمان با نمای آجری و بلندی که دارد شبیه قلعه های قدیمی است. هتل آذین یکی از هتل های نوساز در چابهار است و تنها ۲۲ واحد اقامتی دارد بنابراین بهتر است در صورت امکان اتاق درخواستی را رزرو کنید چرا که در اغلب مواقع همه اتاق ها تکمیل هستند و ممکن است واحد خالی برای شما پیدا نشود. از ویژگی های منفی این هتل هم می توان به این مورد اشاره کرد که چشم انداز خوبی نسبت به دریا ندارد و با توجه به موقعیت اتاق خود می توانید محوطه هتل و خیابان را ببینید.

محله ای که هتل آذین در آن قرار دارد یکی از آرام ترین مناطق این شهر ساحلی است. پرسنل آن از دیدگاه اغلب مسافران بسیار خوش برخورد و آموزش دیده رفتار کرده اند و خود هتل نیز امکاناتی مشابه هتل های اخیر ارائه می دهد. هتل آذین دو طبقه و در کل ۲۲ اتاق دارد. یک هتل کوچک و جمع و جور است که صبحانه هم سرو می‌کند اما طبیعی است که از یک هتل ۳ ستاره نمی‌شود انتظار صبحانه‌های هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره را داشت. آذین بین هتل‌های مقرن به صرفه چابهار یکی از هتل‌های پرطرفدار است. نزدیکی به دریا این هتل را محبوب‌تر هم کرده است.
آدرس : بلوار قدس، اسکله شهید بهشتی، ساختمان اداری جدید

سیری در چابهار

هتل فردوس

یکی دیگر از هتل های چهار ستاره چابهار، هتل فردوس است که در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید. در واقع یکی از جدیدترین هتل های منطقه چابهار است که موقعیت جغرافیایی مناسب تری در مقایسه با سایر هتل های معرفی شده دارد و فاصله آن تا دو مرکز تجاری منطقه چابهار بسیار اندک است. بنابراین اگر قصد خرید دارید و می خواهید وسایل مختلفی را بخرید بهتر است در این هتل اقامت گزینید.
این هتل سرویس های مناسبی برای معلولین و جانبازان در نظر گرفته است و از امکانات هتل های چهارستاره نیز بهره مند است هرچند برخی از مسافران ادعا کرده اند که یک هتل در حد دو ستاره بوده است اما برخی دیگر از مسافران نیز از وضعیت سرویس دهی و خدمات رسانی به مسافران رضایت کامل داشته اند. با اینکه در بخش امکانات هتل فردوس چابهار به مواردی از قبیل روم سرویس، یخچال، صبحانه، میز، تخت خواب، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی و … اشاره شده است اما به هر حال به عنوان یک هتل چهار ستاره باید خدمات خود را گسترش دهد و در حد یک هتل چهار ستاره فعالیت نماید.
آدرس : خیابان تجارت، هتل بین المللی فردوس

سیری در چابهار

هتل شاهان چابهار

یکی دیگر از هتل های چهار ستاره چابهار، هتل شاهان است که به فضای دلباز و موقعیت مناسب روبروی هتل معروف است. تبلیغات بسیار زیادی که در خصوص تجربه یک زندگی شاهانه در این هتل می شود تقریبا در حد همان تبلیغ است و شما یک اقامت کاملا معمولی را در این هتل خواهید داشت. از ویژگی های مثبت این هتل می توان به تاسیس آن در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد هرچند برخی از مسافران از قدیمی بودن ساختمان هتل شکایت کرده اند که شاید ناشی از شرجی بودن هوای شهرهای ساحلی باشد.
نزدیک بودن به دریا و لب ساحل یکی از مزایای اقامت در هتل شاهان چابهار است. همچنین یکی از ویژگی های متفاوت این هتل امکان اقامت در اتاق های شش تخته است. بنابراین اگر خانواده پرجمعیتی دارید یا با اکیپ دوستان خود به مسافرت رفته اید می توانید در یک اتاق شش تخته اقامت داشته باشید. رفتار خوب پرسنل در دوره های مختلف مورد توجه مسافران بوده است و همین موارد سبب شده است تا از هتل شاهان به عنوان یکی از بهترین هتل های چابهار یاد می شود.
آدرس: خیابان مولوی، جنب اداره پست

سیری در چابهار

سوغات چابهار

شیرینی لندو

در کنار صنایع دستی‌های زیبایی که با خودتان به یادگار می‌برید، جای یک یا چند بسته از شیرینی لندو در چمدان‌تان خالی است. شیرینی لندو ترکیب بسیار خوشمزه‌ای از خرما، گندو و کنجد است که محلی‌ها در مهمانی‌ها هم با این شیرینی پذیرایی می‌کنند.

سیری در چابهار

ماهی و میگو

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوردنی چابهار ماهی است، البته ماهی‌های تازه و بسیار با کیفیت. اما اینکه بتوانید ماهی را به عنوان سوغاتی ببرید یا نه تا حد زیادی به فاصله چابهار تا شهر خود شما بستگی دارد و البته وسیله‌‌ای که با آن سفر می‌کنید. مثلا اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید بردن ماهی راحت‌تر است و در سفر با هواپیما تقریبا غیر ممکن.

سیری در چابهار

میوه های استوایی

بخشی دیگر از سوغات چابهار، میوه های استوایی است. میوه های این منطقه مشابه میوه های غرب هند و پاکستان است. اگر سری به بازار چابهار بزنید میوه های را می بنید که در هیچ جا دیگر از منطقه ایران آن را پیدا نمی کنید. میوه انبه در چابهار پرورش داده می شود و یکی از میوه های خوشمزه شهر چابهار محسوب می شود. اگر دوست دارید یک انبه شیرین و خوشمزه را تجربه کنید باید آن را در بازار چابهار خریداری کنید.‌
زیتون چابهار هم یکی دیگر از فرآورده های چابهار است. این نوع زیتون کاملا با منطقه شمال ایران تفاوت دارد و کیفیت مرغوب تری دارد. زیتون برای افرادی که از بیماری قلبی رنج بسیار مناسب است. پاپایا و‌گواوا از دیگر فرآورده های میوه ای شهر چابهار هستند. البته بخشی از این میوه ها از واردات کشور هندوستان به ایران است که در این منطقه می توانید پاپایا و‌گواوا خوشمزه ای را بخرید و نوش جان کنید. موز های کوچک هم از دیگر میوه های شهر چابهار هستند که پوست سبز رنگی دارند. موز های این منطقه هم از خوشمزه ترین موزهای ایران به حساب می آید. که حتما باید یکبار آن را تجربه کنید. هم چین می توانید باغ های موز چابهار هم سری بزنید.

سیری در چابهار

ادویه های چابهار

اگر دوست دارید سوغاتی کم حجم و ارزان بخرید ادویه های چابهار بهترین گزینه است. ادویه های چابهار تنوع بالایی دارند و یکی از مرغوب ترین و‌کم حجم ترین سوغات چابهار محسوب می شوند. از ادویه های معروف این منطقه ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی را میتوان نام برد.

سیری در چابهار

شکلات خارجی

همان طور که توضیح دادیم شهر چابهار از مناطق آزاد ایران است. در بندر چابهار شما می توانید با کیفیت ترین شکلات خارجی را پیدا کنید. شکلات خارجی اگر چه محصول و فرآورده شهر چابهار نیست اما امروزه از سوغات چابهار به حساب می آید. شکلات خارجی هم کم حجم و سبک هستند و می توانید به عنوان سوغات آن را انتخاب کنید.

صنایع دستی چابهار

سوزن ‌دوزی چابهار

سوزن دوستی به دوختن دستی طرح‌های زیبا و سنتی بر روی انواع پارچه گفته می‌شود. سوزن‌دوزی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های اهالی بلوچستان بوده و به آن بلوچی دوزی نیز می‌گویند. در این هنر از نخ‌های رنگی استفاده می‌شود و پارچه‌ای ساده پس از سوزن‌دوزی شدن به هزاران طرح و نقش درهم‌تنیده و رنگارنگ منقش می‌شود. پارچه‌هایی که سوزن‌دوزی می‌شوند در لباس، سجاده، سفره عقد و رومیزی استفاده می‌شوند. انواع سوزن دوزی عبارت‌اند از ابریشم دوزی که بر روی پارچه ابریشم انجام می‌شود، پته دوزی، ممقان دوزی، ده یک دوزی، خامه دوزی که در آن از نخ ابریشم استفاده می‌شود، منجوق‌دوزی، شماره‌دوزی و سرمه‌دوزی.

سیری در چابهار

سکه ‌دوزی چابهار

سکه ‌دوزی هم مانند سوزن‌دوزی از هنرهای قدیمی و ناب این منطقه است و تقریبا در تمام روستاهای چابهار محلی‌ها این هنر را بلدند. در سکه‌ دوزی از وسیله‌های مثل دکمه، آینه، پولک، خرمهره و پارچه‌های براق استفاده می‌شود. از آنجایی که پاکستان و هندوستان به این منطقه نزدیک است، در گذشته مواد اصلی سکه ‌دوزی را از این کشورها به چابهار می‌آوردند. محلی‌ها از پارچه‌های سکه‌ دوزی شده برای تزئین رختخواب و اتاق یا آویختن از گردن شتر در عروسی‌ها استفاده می‌کنند.
مسافران و شهری‌ها از این سکه دوزی‌های برای زینت دادن شتر استفاده نمی‌کنند، بیشتر برای روتختی و رومیزی و یا آویزان کردن از آن استفاده می‌کنند. این روزها هم که حال و هوای سنتی دادن به خانه‌ها خیلی رایج شده، این سوغاتی‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

سیری در چابهار

زری‌ دوزی

در زری ‌دوزی یا همان گلابتون ‌دوزی دستان زنان چابهار با نخ‌های طلایی روی پارچه‌ها رد پای هنرشان را می‌کشند و یکی از زیباترین صنایع دستی این منطقه را خلق می‌کنند.در قدیم برای زری ‌دوزی از نخ‌های ابریشمی با روکش طلا و نقره استفاده می‌شد اما این روزها از نخ‌هایی با روکش فلزی به رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید استفاده می‌شود که بیشتر این نخ‌ها در پاکستان تولید می‌شود. قدیم‌ها پارچه‌های گلابتون‌ دوزی شده گل سرسبد جهاز دختران بود. امروزه هم برای تزیین جا قرآنی، رویه کوسن، رویه بالش، برای کار کردن روی مانتو از زری‌دوزی استفاده می‌شود.

سیری در چابهار

معرق صدف

معرق صدف هم هنری است که زیبایی‌های صدف‌های دریایی را با معرق ترکیب می‌کند و تابلوهایی کم‌نظیر خلق می‌کند. صدف‌هایی که در معرق به کار می‌رود از خود منطقه جمع می‌شود و بعد از شست‌و‌شو و تراش دادن با دستگاه‌های مخصوص روی پارچه کار می‌شوند. برای ساختن معرق پارچه وسایلی مثل چسب، پارچه، صدف،پارچه و دستگاه تراش نیاز است و البته هنرمندی که به کمک این چند وسیله ساده شاهکار بسازد.

سیری در چابهار

گلیم بافی

زنان چادر نشین و همچنین مردمان روستاهای چابهار و کنارک در کنار دیگر کارهای خود به گلیم بافی نیز می‌پردازند. این گلیم‌ها از پشم دام‌های عشایر تهیه می‌شوند و رنگ‌هایی با زمینه قهوه‌ای و قرمز مایل به قهوه‌ای دارند و نقش و نگارهای آن‌ها اغلب راه راه و هندسی است.

سیری در چابهار

حصیر بافی

به هنر حصیربافی در اصطلاح سیس‌بافی یا خولک‌بافی نیز می‌گویند. انواع حصیربافی همان بافت گیاهان خشک شده و رشته‌رشته گیس درخت خرما است که بر روی تنه درخت قرار دارد. نوع بافت در حصیر بافی، سیس بافی و خولک بافی یکسان است ولی مواد مورد استفاده در هر کدام با دیگری تفاوت دارد. این هنر یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی چابهار است و به نظر می‌رسد از زمانی که نی و بشر در این سرزمین وجود داشته کار بافت حصیر نیز انجام می‌شده است. در خولک بافی از ساقه‌های نی استفاده می‌شود و بعد از آماده‌سازی رشته‌ها آن‌ها را با شیوه‌های بافت متنوع در یکدیگر می‌بافند.

نوع دیگری از حصیر بافی در بلوچستان وجود دارد که تگرد نامیده می‌شود، این هنر از بافته شدن رشته‌های برگ درخت خرما تهیه شده و بافتی محکم و سخت دارد. با استفاده از حصیر بافی قایق حصیری، صندل، جارو، زیرانداز، سبد و پرده ساخته می‌شود. گلدان، سبد خمره‌ای (کپاد)، سبد نان، بادبزن، زیرانداز، کیف حصیری از جمله صنایع دستی ساخته شده از حصیر در چابهار است.

سیری در چابهار

تراش سنگ‌های قیمتی

احتمالا در این منطقه سنگ‌های قیمتی که روی زیورآلات طلا، نقره و برنج کار شده‌اند را زیاد می‌بینید. دلیلش هم این است که تراش سنگ‌های قیمتی یکی از هنرها و صنایع دستی رایج این منطقه است. خود سازمان منطقه آزاد این هنر را راه اندازی کرده است. هنرمندانی که مشغول به این کار هستند سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را با استفاده از دستگاه‌های خاصی برش و تراش می‌دهند و نتیجه می‌شود نگین‌های زیبایی که در دست و گردن مردم محلی و گردشگرها خودنمایی می‌کند.

سیری در چابهار

رستوران های چابهار

رستوران بام چابهار

کسی که مسافر چابهار است، حتماً انتظار میل کردن غذاهای دریایی خوشمزه را در این شهر دارد. البته باید به یاد داشته باشید که ماهی دارای فصل خاصی است. مثلاً در فصل تابستان شاید ماهی‌های مناسب و تازه‌ای در چابهار پیدا نکنید. در عین حال پاییز و زمستان زمان مناسبی برای میل کردن غذاهای دریایی خواهد بود. رستوران بام چابهار در سرو غذاهای دریایی شهرت بسیاری دارد. این رستوران غذاهای دریایی را به بهترین شکل ممکن سرو می‌کند. لازم به ذکر است که در این رستوران می‌توانید شاهد اجرای موسیقی زنده باشید. البته در ایام سوگواری موسیقی زنده تعطیل می‌شود. پرسنل برخوردی بسیارگرم دارند. لازم به ذکر است که رستوران بام چابهار در منطقه‌ای قرار دارد که می‌توانید از چشم‌انداز زیبای خلیج همیشه فارس لذت ببرید.
کیفیت غذاهای این رستوران در سطح بالایی قرار دارد. اگر به‌دنبال غذاهای محلی و مخصوص چابهار هستید، این رستوران برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در بین مردم محلی نیز رستوران با چابهار جزو بهترین رستوران های چابهار به حساب می‌آید. طعم میگوهای سوخاری و ماهی شهری این رستوران را حتماً باید بچشید. البته در نظر داشته باشید که در ایام پرتردد، این رستوران بسیار شلوغ خواهد بود.
آدرس : چابهار بالاتر از مجتمع تجاری صدف، رو‌به‌روی مجتمع تجاری پردیس

سیری در چابهار

رستوران بلوچ

مردم جنوب کشور دست پخت و ذائقه غذایی بسیار خاصی دارند. وقتی که سری به بازار محلی مردم جنوب کشور بزنید، ده‌ها عطر و بوی مختلف به مشام شما می‌خورد. غالب غذاهای مردم جنوب، غذاهای خوشمزه دریایی است. از طرفی غذاهای دریایی را با انواع ادویه‌جات خاص تهیه می‌کنند که مشابه آن‌ها را در شهرهای دیگر کشور نمی‌توان پیدا کرد. معمولاً مسافرانی که به جنوب کشور سفر می‌کنند، تا مدت‌ها درباره غذاهای خوشمزه آن‌ها صحبت خواهند کرد. اگر به‌دنبال یک رستوران عالی برای میل کردن غذاهای سنتی جنوب هستید، بین تمامی رستوران های چابهار، بهتر است مستقیم به رستوران بلوچ بروید.
این رستوران به قلیه ماهی‌های خوشمزه می‌شناسند. البته انواع غذاهای دریایی دیگر از جمله بتو ماش، کراهی ماهی و میگو، بریانی ماهی، کورک و بتوهواری در منوی این رستوران وجود دارند.جالب اینجاست که اکثر مسافران حتی نام این غذاها را هم نشنیده‌اند. زحمت نکشید، در اینترنت هم برخی آن‌ها را نمی‌توانید پیدا کنید! برای شناخت این غذاها فقط یک راه پیش روی شما وجود دارد. آن هم تست کردن غذاهای مختلف در وعده‌های متفاوت است.
آدرس: چابهار، بلوار امام، مقابل پمپ بنزین

سیری در چابهار

رستوران تهرانی

گاهی غذاهای سنتی چابهار برای مردم شهرهای دیگر چندان خوشایند نیست. کسانی که به غذاهای پرادویه علاقه‌مند نباشند، قطعاً از طعم غذاهای جنوب کشور لذت نمی‌برند. همچنین بسیاری از ما به غذاهای دریایی علاقه نداریم. در رستوران‌های سنتی و محلی چابهار نیز اکثراً غذاهای دریایی سرو می‌شوند. پس در هر صورت اگر احساس می‌کنید که با غذاهای جنوبی رابطه خوبی ندارید، نگران نباشید. قرار نیست که گرسنه بمانید! مستقیم به رستوران تهرانی بروید. در این رستوران انواع کباب‌های خوشمزه سرو می‌شود و خبری از غذاهای دریایی نیست. کیفیت غذاهای این رستوران بسیار بالاست؛ اما در نظر داشته باشید که قیمت نسبتاً گرانی دارد.
آدرس: چابهار بلوار امام، مقابل مرکز بهداشت

سیری در چابهار

رستوران مُکران

رستوران مُکران یکی از قدیمی‌ترین و بهترین رستوران های چابهار به حساب می‌آید. اول از همه مهم‌ترین نقطه تمایز رستوران مُکران از رستوران‌های دیگر چابهار، موقعیت قرارگیری آن است. این رستوران درست در ساحل چابهار و روی یک سکوی زیبا قرار دارد. مشتریان برای نشستن روی میزهایی که درست در کنار ساحل قرار دارند و می‌توانند از چشم‌انداز خیره‌کننده خلیج همیشه فارس لذت ببرند، سر و دست می‌شکنند. این رستوران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. قدمت آن به پیش از دوران انقلاب می‌رسد.
در این رستوران غذاهای مختلفی سرو می‌شود. جالب است بدانید که رستوران مُکران یک رستوران تک بعدی نیست. این رستوران شامل بخش‌های مختلفی از جمله کافی‌شاپ، قهوه‌خانه، بخش رستوران محلی، فست‌فود و رستوران ایرونی می‌شود. پس هرکسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند رستوران مُکران را انتخاب کند. زمانی که یک خانواده با سلیقه‌های غذایی مختلف به این رستوران می‌آیند، هر کس می‌تواند غذای مورد علاقه خود را سفارش دهد. همین موضوع رستوران مُکران را به یکی از بهترین رستوران های چابهار تبدیل می‌کند. در این رستوران می‌توانید از اجرای موسیقی زنده نیز لذت ببرید. البته در دوران سوگواری، موسیقی زنده تعطیل خواهد بود.
آدرس: انتهای خیابان امام خمینی، جنب هتل بین المللی لاله

سیری در چابهار

رستوران براسان

رستوران براسان از دیگر معروف ترین رستوران های چابهار است. این رستوران در پلاژ ساحلی چابهار قرار دارد و دارای ظاهری بسیار شیک است. بد نیست بدانید که نام براسان در زبان محلی به معنای برادران است. این رستوران ظاهری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. موقعیت قرارگیری رستوران براسان، آن را به یکی از بهترین رستوران های چابهار تبدیل می‌کند. حین میل کردن غذا می‌توانید شاهد مناظری خیره‌کننده از خلیج همیشه فارس باشید.
در این رستوران غذاهای مختلف با گوشت ماهی، گوشت قرمز و مرغ تهیه می‌شود. همچنین باید بدانید که انواع غذاهای محلی را نیز در رستوران براسان سرو می‌کنند. غذاهای این رستوران دارای ادویه‌های خاص هستند. اگر به غذاهای محلی جنوبی علاقه‌مند هستید، یک راست به رستوران براسان بیایید. البته این رستوران در مقایسه با رستوران‌های دیگر تا حدودی گران‌تر است.
آدرس: پلاژ ساحلی تیس

سیری در چابهار

رستوران مارال شعبه ۱ و ۲

رستوران مارال یکی از رستوران‌های معروف چابهار است. این رستوران اولین رستوران زنجیره‌ای ارگانیک در منطقه چابهار است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه ایرانی را بچشید. به دلیل استقبال گسترده مردم محلی و مسافران، یک شعبه دیگر از این رستوران در چابهار افتتاح شد.
آدرس شعبه ۱: چابهار، منطقه آزاد مجتمع طلا
آدرس شعبه ۲: چابهار، خیابان توحید، تقاطع مکران

رستوران سنتی خلیج

در نهایت رستوران سنتی خلیج را به شما معرفی می‌کنیم. این رستوران جزو رستوران‌های سنتی چابهار با دکور قدیمی و سنتی است .در این رستوران غذاهای مختلف سنتی از دریایی تا غیردریایی سرو می‌شود. فقط اگر به این رستوران رفتید، به یاد داشته باشید که حجم غذاهای این رستوران بسیار زیاد است. پس ترجیحاً به ازای هر نفر، یک پرس کامل نگیرید. ابتدا حجم غذاهای دیگر مشتریان را زیر چشمی نگاهی بیاندازید و سپس سفارش دهید!
این رستوران دارای طراحی بسیار خاص و دوست‌داشتنی است. رستوران سنتی خلیج جزو رستوران‌های ساحلی است. میز و صندلی‌های آن در بخش سرپوشیده و روباز قرار دارند. این رستوران از دید بسیاری از مسافران در فهرست بهترین رستوران های چابهار قرار می‌گیرد.
آدرس: چابهار، میدان شیلات، خیابان دریا

سیری در چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار

آب‌و‌هوای چابهار همیشه بهاری و معتدل است. چابهار به داشتن بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور شهرت دارد. جالب است بدانید، دمای این شهر در هیچ یک از ماه‌های سال از ۳۱ درجه سانتی‌گراد عبور نمی‌کند.متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان یعنی از اوایل تیر تا مرداد ماه ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در سردترین موقع سال یعنی از دی تا اوایل بهمن تقریبا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. با وجود این اطلاعات بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوایی از اوایل آبان شروع می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه پیدا می‌کند.

روش های سفر به چابهار

براساس راهنمای سفر به چابهار، این شهرستان ۱۸۰۰کیلومتر با تهران فاصله دارد. اگر به صورت زمینی از تهران به چابهار سفر کنید ۱۹ ساعت و به صورت سفر هوایی ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در راه خواهید بود. با توجه به دور بودن این بندر از بیشتر شهرهای کشور، بهترین گزینه سفر هوایی است. سفرهای زمینی و ریلی هم با وجود اینکه مدت زمان بیشتری طول می‌کشند اما مزیت‌های خاص خود را دارند.

سفر هوایی به چابهار

مرسوم ترین شیوه سفر به چابهار، خرید بلیط هواپیما چابهار است. سفرهای هوایی، بهترین انتخاب برای اشخاصی است که با مسیر طولانی سفر زمینی میانه خوبی ندارند.می‌توان با هواپیما از شهرهای تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، کرمان، کیش، زاهدان و دبی به چابهار پرواز کرد.در نزدیکی چابهار، در شهرستان کنارک، فرودگاه چابهار ساخته شده است. فرودگاه حدود ۴۵ دقیقه تا شهر چابهار فاصله دارد. گفتنی است که قیمت بلیط هواپیما، بر حسب کلاس پروازی و نوع ایرلاین متغیر است. همچنین بیشتر پروازهای تهران به چابهار به شکل غیرمستقیم انجام می‌شود و در فرودگاه‌های زاهدان یا بندر عباس توقف دارند.
پرواز مستقیم تهران به چابهار یک ساعت و ۴۵ دقیقه و پروازهای غیر مستقیم تا سه ساعت و نیم زمان می‌برد. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، زاگرس، معراج، کاسپین و سپهران پرواز چابهار را پوشش می‌دهند. جالب است بدانید پرواز تهران-چابهار، دورترین پرواز داخلی ایران است.

سیری در چابهار

سفر زمینی به چابهار

بر اساس راهنمای سفر به چابهار، سفر زمینی به بندر چابهار مسیری بسیار طولانی دارد اما اگر شما هم از این شکل سفرها لذت می‌برید، می‌توانید به دل جاده بزنید و در مسیر سفر چابهار به شهرهای پرطرفدار دیگری هم سر بزنید و با کوله باری پر از تجربه و خاطرات شیرین به خانه برگردید. مسیر جاده‌ای تهران تا چابهار حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است که اگر بخواید با ماشین شخصی سفر کنید، به دلیل طولانی بودن مسیر باید حداقل یک شب را در یکی از شهرهای بین راهی استراحت کنید. فاصله چندین شهر ایران تا چابهار به شرح زیر است.
فاصله چابهار تا تهران: ۱۸۱۳ کیلومتر
چابهار تا اصفهان: ۱۵۱۰ کیلومتر
چابهار تا شیراز: ۱۲۴۲ کیلومتر
فاصله چابهار تا تبریز: ۲۳۳۳ کیلومتر
فاصله چابهار تا مشهد: ۱۵۷۴ کیلومتر
اگر از تهران راهی چابهار می‌شوید، خوب است بدانید از شهرهای قم، اصفهان، یزد، کرمان و بم عبور می‌کنید.

سفر به چابهار با قطار

سفر ریلی به چابهار با قطار هم راه دیگری برای رسیدن به این شهر زیباست. طبق راهنمای سفر به چابهار برای سفر به این شهر از مبدا تهران قطار مستقیم وجود ندارد. بنابراین اگر قصد دارید با قطار به چابهار سفر کنید، توصیه می‌کنیم ابتدا بلیط قطار تهران-بندرعباس را تهیه کنید و بعد از بندرعباس با اتوبوس به چابهار برسید. البته می‌توانید قبل از سفر بلیط اتوبوس بندرعباس به چابهار را هم خریداری کنید که بدون معطلی پس از توقف قطار وارد اتوبوس شوید، اینگونه خیالتان راحت است که در بندرعباس زیاد معطل نمی‌شوید.
مدت زمانی که از تهران تا بندرعباس در قطار هستید حدود ۱۶ ساعت است. برای محاسبه زمان سفر با قطار از تهران به چابهار بایستی این زمان را به علاوه مدت زمانی کنید که از بندرعباس با اتوبوس به سمت چابهار می روید. جالب است بدانید احداث خط ریلی زاهدان-بم-کرمان و چابهار-زاهدان-مشهد، در برنامه‌های آینده توسعه خطوط ریلی قرار دارند.

سفر به چابهار با اتوبوس

با گذشت زمان و گسترش امکانات اتوبوس‌ها، مسافرت با این وسایل نقلیه آسان‌تر از گذشته شده است و گردشگرانی هر ساله با اتوبوس از شهرهای مختلف ایران به سمت چابهار سفر می‌کنند. اتوبوس‌هایی از پایانه جنوب تهران و مراکز اصلی شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد، به بندر چابهار حرکت می‌کنند. گفتنی است از تهران هر روز صبح به این بندر اتوبوس اعزام می‌شود. به کسانی که می‌خواهند سفر ارزان‌تری داشته باشند، توصیه می‌کنیم این راه‌ها را انتخاب کنند.
اگر با اتوبوس به سمت چابهار سفر کنید، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید از زیبایی‌های جاده هم استفاده کنید. تنها سختی مسافرت با اتوبوس مسافت طولانی است. فاصله زمینی تهران تا چابهار حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است و طی کردن این مسافت با اتوبوس تهران چابهار حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

سفر به چابهار با خودروی شخصی

اگر از مبدا تهران نزدیک‌ترین مسیر را به چابهار با ماشین شخصی انتخاب کنید، تقریباً بین ۱۹ تا ۲۰ ساعت در مسیر خواهید بود. البته این زمان به دلیل ترافیک بعضی از جاده‌ها ممکن است بیشتر شود. در این مسیر بعد از خروج از تهران، وارد بزرگراه خلیج فارس می‌شوید، با گذشتن و عبور از راه قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم به استان سیستان و بلوچستان می‌رسید. سپس مسیر چابهار را دنبال خواهید کرد.

محبوبیت چابهار در چیست ؟

بندر آزاد تجاری و مراکز خرید، سواحل و طبیعت متفاوت

بهترین جاهای دیدنی چابهار کجاست؟

کوههای مینیاتوری ،روستای تیس، ساحل دریا بزرگ، ساحل دریا کوچک، مراکز خرید تجاری و…

بهترین زمان سفر به چابهار چه موقع است؟

تمام فصول برای سفر به چابهار مناسب هستند اما پاییز، زمستان و فروردین در فصل بهار، بهترین هستند.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *