جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ فروردین ۱۴۰۲

با سیری در تهران همراه باشید تا بیشتر با پایتخت ایران دوست داشتنی آشنا شوید. تهران پیشینه‌ای طولانی دارد و باستان‌شناسان بر این باورند که زندگی در این منطقه به دوران نوسنگی برمی‌گردد. در سال ۱۳۹۳، اسکلت یک انسان در منطقهٔ مولوی تهران، متعلق به حدود ۷٬۰۰۰ سال پیش پیدا شد. در سال ۱۳۹۴ نیز یک اسکلت دیگر به همراه ابزارهای سنگی در نزدیکی همان محل یافت شد.به سال ۴۶۳ قمری برای اولین بار، نام «طهران» در کتاب «تاریخ بغدادی» ثبت گردید.

شهر تهران 800x316 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

معرفی شهر تهران

شهر تهران پایتخت و پرجمعیت ترین شهر ایران در شمال کشور و در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد که با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع عنوان بیست و هفتمین شهر بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است. این شهر با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر پرجمعیت ترین شهر ایران است که ۱۷/۵ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌است و رشد جمعیت شهر تهران ۴/۱ درصد است که در مقایسه با دهه قبل اندکی افزایش یافته‌ است.
تهران با اختصاص دادن نیمی از فعالیت های صنعتی به خود نقش مهمی در این بخش ایفا می کند و به عنوان کانون اقتصاد ایران شناخته می شود. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر سفرهای تفریحی سهم زیادی از سفرهای این شهر را ماموریت های کاری شامل شوند.
تهران بزرگترین شهر فارسی زبان جهان است. ۹۸ درصد تهرانی‌ها زبان فارسی را می‌فهمند و ۱۰ درصد از آن‌ها توان گفتگو به حداقل یکی از زبان‌های رایج جهان را دارند. اقوام مختلف از جمله فارس ، ترک ،شمالی ، کرد و لر و … در این شهر کنار هم زندگی می کنند.

شهر تهران 1 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

جاذبه های گردشگری تهران

برج میلاد

یکی از جاهای دیدنی تهران که خوراک جوان‌ترهاست، «برج میلاد» است که در سال ۱۳۸۷ شمسی ساخته شد تا نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران را تامین و در عین‌حال عنوان «بلندترین برج ایران» و «ششمین برج بلند مخابراتی جهان» را از آن خود کند. امروز همه‌ی مردم ایران برج میلاد را می‌شناسند، به‌خصوص که در این برج خدمات متنوعی در زمینه‌های تجاری، رستوران، مرکز همایش، خدمات گردشگری و تفریحی و… ارائه می‌شود.
آدرس: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد.

میلاد سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

برج آزادی

از گذشته تا امروز، خیلی‌ها تهران را با برج یا «میدان آزادی» می‌شناسند؛ برجی که در سال ۱۳۴۹ شمسی ساخته شده و به‌خاطر قرار گرفتن در ورودی غربی شهر و همین‌طور نزدیکی به پایانه‌ی مسافربری غرب، اولین بنایی است که نظر مسافران جاده‌های غربی تهران را به خود جلب می‌کند. این بنای معروف، امکانات مختلفی مثل سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… دارد. برج آزادی در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در شب است که نمای فوق‌العاده‌ای نیز دارد.
آدرس:تهران، میدان آزادی.

آزادی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کاخ موزه سعدآباد

یکی از جاهای دیدنی تهران که می‌‌تواند یک روز تعطیل را به یک روز به‌یاد ماندنی تبدیل کند، «کاخ موزه‌ سعدآباد» است. مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی سعدآباد، مجموعه‌ی عمارت‌ها و کاخ‌های خاندان «پهلوی» است که در «دربند»، یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران ساخته شده است. این مجموعه حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه و… دارد و چهار دوره‌ی تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را به چشم دیده است. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، این مجموعه به شکل موزه درآمد.
کاخ فعلی «ریاست جمهوری» در جوار این مجموعه قرار دارد و از کاخ «ملکه‌ی مادر» نیز برای پذیرایی از مهمانان خارجی دولت استفاده می‌شود.
آدرس: خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

کاخ سعدآباد سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

موزه جواهرات ملی

خزانه‌ی فعلی موزه‌ جواهرات ملی ایران، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ تهران و ایران است! در این موزه، جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های «صفوی»، «افشار»، قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است؛ جواهرات معروفی مثل «الماس دریای نور»، «جقه‌ی نادری»، تاج «فرح پهلوی»، تاج «کیانی»، «کره‌ی جواهرنشان»، «تخت طاووس»، «تخت نادری» و… در این موزه منتظرتان هستند. موزه‌ی جواهرات ملی ایران در حال حاضر به‌عنوان خزانه‌ در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.
آدرس: خیابان فردوسی، مقابل سفارت ترکیه.

موزه حواهرات ملی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

باغ گیاه شناسی

یکی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و شامل ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. یک باغ با طبیعتی خیره‌کننده و گیاهان جورواجوری که از سراسر ایران و جهان یک‌جا جمع شده‌اند. اگر اهل طبیعت و گل و گیاهید، در سفر به تهران، فراموش نکنید که باغ گیاهشناسی یکی از جاهای تفریحی تهران است که از گشتن در آن لذت خواهید بود. فقط یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌کم نصف روز زمان می‌خواهید. همین‌طور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است.
آدرس: اتوبان تهران-کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر،۲۰ متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران.

باغ گیاه شناسی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

بازار تهران

بازار پانزده خرداد از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال، زنده‌ترین بناهای تهران است که همیشه پر است از خریدار و فروشنده و گردشگر. بنای اولیه‌ی بازار مربوط به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ هجری شمسی است. بخش‌های قدیم بازار تهران با سقف‌هایی به‌ شکل طاق و گنبد ساخته شده و روشنایی این قسمت از بازار، از روزنه‌هایی که در گنبدهای آجری وجود دارد، تأمین می‌شود. مجموعه‌ی بازار تهران، همچنان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود. اگر دل‌تان یک خرید ارزان و به‌صرفه می‌خواهد، بازار تهران را فراموش نکنید. فقط یادتان باشد بازار روزهای تعطیل، باز نیست.
آدرس: خیابان ۱۵ خرداد.

بازار تهران سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

دربند و درکه

اگربه دنبال فهرست کردن اسامی جاهای دیدنی تهران هستید، دربند و درکه را فراموش نکنید. با توسعه‌ی تهران و از بین رفتن باغ‌های شهر، گذراندن ساعاتی در منطقه‌ای مانند دربند، شما را با خاطرات تهران گره می‌زند و فرصت این را دارید که یک نفس عمیق بکشید. کوچه پس کوچه‌های دربند با آن خانه‌های کوچک و بزرگ ویلایی، سرشاژ از انرژی های خوبی است که خستگی را از شما می‌گیرند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.
آدرس: باید خود را به میدان تجریش برسانید. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های خط بی آر تی (تندرو) راه آهن – تجریش و یا با خط یک متروی شهری (خط کهریزک-تجریش) و یا تاکسی‌های درون شهری به این میدان برسید. از آنجا هم می‌توانید با تاکسی‌های خط دربند-تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید.

 e1679353139692 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کاخ گلستان

مجموعه گلستان ، مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در میان جاهای دیدنی تهران است. این کاخ وسیع که آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این اثر از دوران صفوی در تهران، شروع به رشد کرد اما چندان مشهور نبود. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان حکومت زندیه بود. اما با روی کار آمدن خاندان قاجار، و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته رفته به شکوه و زیبایی این اثر افزوده شد و در هر دوره‌ای بخشی تازه به آن اضافه شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای کاخ گلستان ملحق شد. این اثر شگفت‌انگیز در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوجبه عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

کاخ گلستان سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کاخ نیاوران

مجموعه‌ی نیاوران در ابتدا کاخ کوچکی بود که در نزدیکی روستای گُرده به بنا شد. این کاخ در زمینی ساخته شد که پیش از آن نیزار بود. به همین دلیل کاخ نی‌آوران نام گرفت. باغ ییلاقی فتحعلی شاه، اولین بنای ساخته شده در این مجموعه بود. بنای کوشک احمد شاهی آخرین ساختمان به جا مانده از قجر در نیاوران است. پس از به روی کارآمدن خاندان پهلوی، محمد رضا شاه دستور بنای کاخ نیاوران را صادر کرد. این اثر در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید. کاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا روزهای آخر هم آن‌ها در همین مکان سکونت می‌کردند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای کاخ برای بازدید عمومی گشوده شد. این کاخ در حال حاضر به موره تغییر کاربری داده است.

کاخ نیاوران سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

موزه مقدم

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال جایی برای گذراندن لحظه‌هایی آرام هستید، ما به شما خانه مقدم را پیشنهاد می‌کنیم. این خانه تاریخی که یکی گرانقیمت ترین خانه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، میراث خاندان مقدم است. آخرین ساکن این خانه، محسن مقدم و همسرش بودند و پس از آن خانه به وقف دانشگاه تهران درآمد. این خانه در حال حاضر کاربری موزه دارد و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. خانه موزه مقدم ترکیبی از معماری ایرانی و المان‌های اروپایی است. بازدید از این خانه شما را به جهان خیال می‌برد. این فرصت را از دست ندهید.
آدرس: بهترین راه دسترسی به این موزه از طریق مترو حسن آباد است.

موزه مقدم سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

عمارت مسعودیه

راه رفتن در میدان بهارستانِ تهران، آشوب روزهایی که بر شهر گذشته است را برملا می‌کند. بسیاری از بناهای تاریخی مانند ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس دوره مشروطه) و مجلس شورای اسلامی در اطراف این میدان قرار دارند. این میدان تنها یک محیطِ دایره‌ایِ گل‌کاری شده در وسطِ خیابان نیست، بلکه وجود مهم‌ترین بناهای تهران در گوشه‌ گوشه‌اش، آن را به یکی از باشکوه‌ترین مناطق دیدنی تهران تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین این بناها، عمارت مسعودیه‌ست که با ورود به آن، احساس می‌کنید به زمان قاجار رفته‌اید.
این بنا در زمان قاجار و به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان، ساخته شد. حال و هوای صبح یا عصرِ عمارت مسعودیه و قدم زدن در حیاطش، همان چیزی است که از گردشِ یک روزه در پایتخت انتظار دارید.
آدرس: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

عمارت مسعودیه سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی تهران می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای تهران

روستای افجه

افجه یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. در این روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند آبشار پسچوریک، آبشار موآب، دشت هویج، محله چراغان، قصر ناصرالدین‌ شاه، قلعه ساکا، حمام قاجار و دشت لار وجود دارد. اگر می‌خواهید از شلوغی شهر تهران فاصله بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به روستای افجه بزنید.
بهترین زمانی که می‌توانید برای رفتن به این روستا انتخاب کنید، بهار و تابستان است. در این بازه زمانی، شکوه افجه حتی از کاخ های تهران هم بیشتر است و در بهترین شرایط ازنظر طبیعت سرسبز، آب‌وهوای ایدئال، شکوفه‌ها و زیبایی‌های بهاری و… قرار خواهد گرفت. تاکنون در این منطقه محلی برای اقامت ساخته نشده و اگر قصد دارید شب را در طبیعت آن سپری کنید، باید وسایل کمپینگ همراه خود داشته باشید. ناگفته نماند که روستای افجه ۵ کیلومتر با لواسان فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود ۳۰ کیلومتر از سمت شمال شرق تهران خارج شوید.

افجه سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

روستای چناقچی علیا

این روستا در دهستان دوزج قرار گرفته و اطراف شهرستان خوش آب‌وهوای زرندیه استان مرکزی واقع شده است. برای رفتن به چناقچی علیا باید به نزدیکی ساوه بروید. مورخان قدمت این روستا را به زمان صفویه مربوط می‌دانند. از آن زمان تاکنون، این منطقه، محلی مناسب برای تفریح محسوب می‌شده و افراد زیادی برای تغییر حال‌وهوا و دوری از شلوغی شهر به این روستا سفر می‌کنند. در روستای چناقچی علیا، علاوه بر مسلمان‌ها، تعداد کمی مسیحی نیز زندگی می‌کنند.
این ساکنان چند مذهبی، یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز روستا محسوب می‌شود. افراد زیادی در کشور از این روستای خوش آب‌وهوا به‌عنوان نماد همبستگی دینی یاد می‌کنند. برای رسیدن به چناقچی علیا، باید به جاده ساوه-بوئین زهرا وارد شوید. این منطقه نسبت به دیگر روستاهای تهران در فاصله کمتری واقع شده و به‌طبع برای رسیدن به آن باید مسیر کوتاه‌تری را طی کنید.

جناقچی علیا سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

روستای آهار

در محدوده شهر رودبار قصران و شمیرانات، روستایی به نام آهار جلب توجه می‌کند. آهار بین روستاهای اطراف تهران، یکی از بزرگ‌ترین مناطق به‌شمار می‌رود. این روستا آب‌وهوای خوبی دارد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اهالی تهران محسوب می‌شود. تعداد زیادی از تهرانی‌ها برای دوری از آلودگی هوا و تنفس هوایی تازه، به روستای آهار می‌روند.
از هر دو طرف این روستا، رودخانه می‌گذرد و به لطف همین رودها، موجودات زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند. رودخانه معروف «شکرآب» یکی از رودخانه‌های در حال عبور از این روستاست. «پیش کنک» دیگر رودخانه‌ این روستا با آب زلال و خنک خود پاتوقی برای کمپینگ‌های گردشگران و طبیعت‌گردهاست. این رودخانه از دل کوه‌های گاجره و سی‌پال سرچشمه می‌گیرد و از آهار نیز می‌گذرد. برای رسیدن به این روستا باید وارد بزرگ‌راه شهید بابایی شده و سپس به جاده لواسان-لشکرک بروید. پس از این جاده به‌سمت اوشان خارج شوید و پس از مدت کوتاهی به روستای آهار برسید.

آهار سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

روستای برغان

این روستا جزئی از شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است. رودخانه‌های سنج و شاهرود از اطراف روستای برغان عبور می‌کنند و به همین دلیل، این منطقه، یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران شناخته می‌شود. طی چند سال گذشته شرکت‌های گردشگری مختلف، تورهای متعددی را برای رفتن و بازدید از این روستا برگزار کرده‌اند. پیشنهاد ما به شما این است که بازدید از برغان را در برنامه تفریحی تابستانه خود قرار دهید.
در فصل بهار، بسیاری از وسایل تفریحی موجود در این روستا، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. همچنین در این فصل، روستای برغان آب‌وهوای دل‌چسبی خواهد داشت. باتوجه‌به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که بهار بهترین زمان سفر به روستای برغان محسوب می‌شود. ناگفته نماند که در این فصل می‌توانید در رودخانه‌های روستا تنی به آب بزنید.
ازجمله مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به آتشگاه کرج، حسینیه برغان، مسجد برغان، پل، میوه‌های فصلی، قلعه ایلخانی، زیارتگاه چهل دختر و… اشاره کرد. در این روستا دو باشگاه اسب‌سواری ساخته شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به آن‌ها این ورزش را تجربه کنند.

برغان سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کردان

روستای کردان یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. این روستا نیز مانند برغان در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. به‌دلیل آب‌وهوایی دل‌نشین و سرسبز، در حال حاضر روستای کردان به یکی از محبوب‌ترین روستاها برای گردشگران تبدیل شده است. اسناد و شواهد تاریخی بیانگر آن است که این روستا قدمتی هزارساله دارد و زمان ایجاد آن به قرن ششم بازمی‌گردد.
در آن زمان، کردان مرکز سیاسی کرج بود. در زمان جنگ تحمیلی، افراد زیادی به این روستا پناه آوردند و به ‌همین ‌دلیل، اکنون کردان منطقه‌ای حاشیه‌نشین به شمار می‌آید. کم‌کم و به‌مرورزمان، بسیاری از ثروتمندان و ویلا‌نشین‌ها این منطقه علاقه نشان دادند و در آن ویلاهای متعددی برای گذران اوقات فراغت ساخته شد. همین ساخت و سازها کردان را به قطب تجاری کرج تبدیل کرده است. در ۲۰ کیلومتری آزادراه قزوین-کرج باید تابلوهای کردان را دنبال کنید و وارد جاده آن شوید.
بعضی‌ها می‌گویند خیلی از گل‌های بازار گل محلاتی حوالی منطقه کردان پرورش داده می‌شوند، چراکه آب‌وهوای بسیار خوب این روستا برای این کار بسیار مناسب است. همین مسئله دلیلی بر آب‌وهوای بسیار فوق‌العاده کردان است.

کردان سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

غذاهای محلی تهران

خورش قیمه

خورشت قیمه ، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود. از مواد تشکیل‌دهنده این خورش سنتی که یکی از غذاهای اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید، می‌توان به گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، لپه و لیمو عمانی اشاره کرد. بهترین نوع گوشتی که می‌توان برای طبخ قیمه استفاده کرد، مغز ران گوساله یا گوشت سردست گوسفندی است؛ البته برای طبخ قیمه از گوشت مرغ نیز می‌توان استفاده کرد. قیمه همراه با برنج ساده یا رشته ‌پلو و با سیب‌زمینی و گاهی بادمجان سرخ کرده سرو می‌شود. برخی افراد دارچین، زعفران، هل و گلاب را نیز برای خوش‌عطر و طعم کردن این خورش به آن اضافه می‌کنند.
قدمت خورش قیمه به‌درستی مشخص نیست. واژه قیمه در فرهنگ دهخدا، یک کلمه ترکی و به‌معنای «گوشت تکه‌ شده» است. وجه تسمیه خورش قیمه این است که در گذشته گوشت خورش قیمه را به‌قدری ریز می‌کردند که به آن «قیمه موری» یا «قیمه مورچه» می‌گفتند. ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی که در دوره صفوی به ایران سفر کرده بود، در سفرنامه خود به قیمه اشاره کرده است. نادر میرزا قاجار، یکی از نویسندگان و تاریخ‌نگاران نامدار دوره قاجار نیز قدمت خورش قیمه را مربوط به دوره ساسانی می‌داند و این غذا را شاهنشاه خورشت می‌خواند.
جالب است بدانید که خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود.

%name سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

خورش قورمه سبزی

خورشت قورمه ، یکی از غذاهای ملی کشور ایران است که در میان ایرانیان، طرفداران بسیاری دارد. این خورش لذیذ مانند خورش قیمه در نقاط مختلف کشور با طرز تهیه‌های متنوعی درست می‌شود و از انواع آن می‌توان به قورمه سبزی بوشهری، قورما شورباسی آذری، قورمه سبزی دامغانی، قورمه سبزی گیلکی، قورمه سبزی شیرازی و آبگوشت قورمه سبزی اشاره کرد.
قورمه سبزی یا خورش سبزی با سبزی قورمه (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر)، لوبیا (قرمز، چیتی، چشم‌ بلبلی)، پیاز و گوشت قرمز درست شده و معمولا با برنج سرو می‌شود. این خورش سنتی را با نمک، فلفل و لیمو عمانی مزه‌دار می‌کنند. طبخ قورمه سبزی به زمان بسیاری نیاز دارد. زیرا با پخت طولانی، خورش جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. جالب است بدانید که روز اول آذرماه را به نام روز جهانی قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند.
قدمت خورش قورمه سبزی به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌ گردد. زمانی که آریایی‌ها روشی جدید برای نگه‌داری از گوشت در تمام فصول سال را به وجود آوردند. آن‌ها گوشت را به‌اندازه‌های کوچک خرد می‌کردند و سپس آن را می‌پختند. آن‌ها یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه می‌کردند تا گوشت پخته‌شده را در درون آن بریزند. زمانی که گوشت خشک می‌شد، روی آن، یک لایه چربی می‌بست و مانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها به درون گوشت جلوگیری می‌کرد.

قورمه سبزی تهرانی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

آش رشته

این آش یک خاطره مشترک است از کودکی تک تک ما و کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق طعم آن نباشد. آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که از سال‌های بسیار دور طبخ می‌شده است. این آش پرطرفدار و بسیار لذیذ با انواع حبوبات (نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز)، سبزی آش (اسفناج، تره، جعفری، گشنیز)، سیر، رشته آشی، پیاز، روغن، نمک و زردچوبه درست می‌شود.
آش رشته با تزئینی از کشک، نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ، یکی از بهترین آش‌های ایرانی است که برخی اصل و نسب آن را به شهر تهران نسبت می‌دهند. آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد. این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد.

%name سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

آش شله قلمکار

شله قلمکار یکی از بهترین آش‌های ایرانی است که قدمت و خاستگاه آن به دوره حکومت ناصرالدین شاه و شهر تهران برمی‌شود. طبق روایت‌های تاریخی در فصل بهار، زمانی که شاه قاجار برای شکار به اطراف تهران می‌رفت، به آشپزان خود دستور می‌داد که ۱۲ دیگ آش درست کنند. آن‌ها برای طبخ این حجم آش، هرچه که در دسترس داشتند، در آش می‌ریختند؛ از گوشت گوسفند و انواع حبوبات گرفته تا چند مدل سبزی و ادویه‌جات معطر. این آش با حضور ده‌ها خدم و حشم درست می‌شد و همه چیز در زمان پخت آن، درهم و برهم بود؛ به همین دلیل، آشپزان دربار، نام این آش را «شله قلمکار» گذاشتند.
این آش، علاوه بر تهران در شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان و تبریز نیز طبخ می‌شود. آش شله قلمکار تهرانی با حبوبات، سبزی آش و گوشت درست می‌شود و طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ دارد. این آش خوشمزه در اصفهان با ماش درست می‌شود و در جنوب کشور با سبزیجات معطر فراوان. طرز تهیه این آش مشکل است و به زمان بسیاری نیاز دارد؛ اما طعم و مزه نهایی آن، ارزش زحمتی که برای آن می‌آبکشید را خواهد داشت.

%name سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

آبگوشت آجیل

این آبگوشت خاص یکی از غذا‌های محبوب در تهران قدیم بود که معمولا به‌عنوان سحری در ماه رمضان سرو می‌شد. گوشت گوسفند پروار اعلا از قسمت گردن یا ماهیچه، نخود پوست گرفته، فندق، پسته، بادام، گردو، مویز، لواشک یا گوجه برغانی به‌همراه زعفران و پیاز و نمک از مواد تشکیل‌دهنده این آبگوشت هستند. این آبگوشت در گذشته با روش مخصوصی طبخ می‌شد. آشپزها مواد آبگوشت را در دیگ یا دیزی می‌ریختند و در آن را محکم می‌بستند تا آبگوشت به روش دم کردن بپزد.

آبگوشت آجیل سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کوفته دست به گردن

این کوفته، یکی از غذاهای قدیمی تهرانی‌ها است که با برنج، گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ، سبزیجات خشک معطر، آرد نخودچی، رب گوجه‌فرنگی، پیاز و ادویه‌جات درست می‌شود. در گذشته به‌جای آرد نخودچی از خرده برنج استفاده می‌شد و کوفته را بدون سرخ کردن در آب پیاز داغ شده می‌انداختند. کوفته دست به گردن با نام کوفته سماق هم شناخته می‌شود و برخی افراد در سس آن، اسفناج و سماق می‌ریزند. وجه تسمیه کوفته دست به گردن این است که این غذا با گوشت گردن درست می‌شده است.
جالب است بدانید که برخی نام این غذا را به زود حاضر شدن آن نسبت می‌دهند و می‌گویند که این نوع کوفته آن‌قدر زود درست می‌شود که تا يار دست در گردن يار بيندازد، این غذا به سر سفره آمده است.

کوفته دست به گردن 800x666 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

سرگنجشکی

سرگنجشکی، کله گنجشکی یا کوفته قلقلی، غذایی ساده و بسیار لذیذ با قدمتی از دوره قاجار است که برای تهیه آن به پیاز داغ، گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، آرد و رب گوجه‌فرنگی نیاز دارید. این خوراک محبوب، انتخابی فوق‌العاده برای ناهار، شام و پیش‌غذا است و می‌تواند همراه با نان یا برنج سرو شود. سرگنجشکی در دیگر شهرهای ایران مانند اصفهان و شیراز و جنوب کشور نیز با تغییرات کوچکی طبخ می‌شود و بسیار پرطرفدار است. سرگنجشکی مناسب زمان‌هایی است که وقت کافی برای آشپزی ندارید و می‌خواهید به سرعت، غذایی لذیذ و باب طبع همه آماده کنید.

سرگنجشکی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هفت رنگ پلو

این پلو خوشمزه ، یکی از غذاهای تهران قدیم است که در خانه‌های اعیان و رجال و در مهمانی‌های مفصل تهیه می‌شد. در گذشته در جشن‌های مهم، به‌غیر از غذا‌های دیگر و سایر مخلفات مانند آش، بورانی، شامی، ترحلوا، لرزانک، نرگسی، ماست و لبو، ترشی و مربا، دوغ و شربت و غیره، هفت نوع پلو از جمله رشته پلو با خرما یا کشمش، باقلا پلو، سبزی پلو، آلبالو پلو یا زرشک پلو، ماش پلو، عدس پلو و چلو سفید پخته نیز طبخ می‌شد. هفت رنگ پلو که در واقع متشکل از هفت پلوی مجلسی مختلف بود، معمولا با مرغ، بوقلمون یا کبک طبخ می‌شد و به ردیف در وسط سفره چیده می‌شد.
هفت رنگ پلو گاهی با گوشت گوسفند یا بره سرو می‌شد؛ در این صورت، گوسفند یا بره را چهار دست و پا وسط مجمعه قرار می‌دادند و بین سفره می‌گذاشتند و بقیه پلو‌ها را دور آن می‌چیدند. برخی افراد نیز هفت رنگ پلو را تبدیل به هفت رنگ چلو می‌کردند و آن را با هفت نوع خورش مانند قیمه، فسنجان، بادمجان، آلو اسفناج، مسما کدو، قرمه سبزی و شش انداز به سر سفره می‌آوردند.

هفت رنگ پلو سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

ته چین فیروزکوهی

این ته چین، یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است که انواع بینظیری از آن در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شوند. ته چین کلاسیک با برنج، انواع گوشت (مرغ، گوشت گوسفندی یا گاو)، ماست، تخم‌مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود و به خاطر ظاهر و فرم زیبایش، یک غذای رسمی و مناسب برای مهمانی‌های مجلسی به شمار می‌آید. این غذا در واقع از دو بخش تشکیل می‌شود: یک بخش ضخیم ته‌دیگ زعفرانی متشکل از گوشت یا مرغ و پلوی سفید که روی ته‌دیگ ریخته می‌شود و در هنگام سرو، زیر ته‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد. شما می‌توانید به دلخواه، بخش پلوی سفید ته چین را حذف کنید.
ته چین فیروزکوهی یا ته چین گرمساری، یکی از انواع خوشمزه ته چین است که با ته چین زعفرانی معروف، تفاوت بسیاری دارد. طعم خاص زیره به‌همراه ترکیبی از لبو، گوشت قرمز و لواشک، این غذای اصیل تهرانی را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین انواع ته چین کرده‌اند که اگر تاکنون آن را امتحان نکرده‌اید، بهتر است که درنگ نکنید و به سراغ طبخ آن بروید. ته چین فیروزکوهی به شکل ته چین‌های معمول سرو می‌شود و برخی افراد به آن قیسی نیز اضافه می‌کنند.

ته چین فیروزکوهی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل های تهران

هتل اسپیناس پالاس

در شمال تهران بهترین هتل لوکس موجود می باشد که امتیاز بسیار بالایی از نظر جلب رضایت مشتریان داشته است. این هتل بین المللی پنج ستاره با قرار گرفتن در منطقه ی شمال تهران مانند جواهری زیبا می درخشد. این هتل با در نظر گرفتن انتظارات متفاوت، خدمات لوکس متفاوتی را ارائه می دهد. همچنین، طراحی این هتل با استفاده از معماری معاصر و متاثر از معماری حیرت انگیز گذشته، سلیقه های همه ی سنین را در نظر گرفته است. شاید به همین خاطر باشد که اسم آن را “کاخ” انتخاب کرده اند.
علاوه بر این، به عنوان یکی از بهترین ساحتمان های موجود در تهران، این کاخ چشم نواز شامل یک لابی باشکوه، فضاهای عمومی شگرف و مخصوصا اتاق های مجهز و استاندارد می باشد. در این هتل همه ی انتظاراتی که از یک هتل پنج ستاره می رود به بهترین نحو پاسخ داده می شود.
آدرس :سعادت آباد، ميدان بهرود، خیابان عابدی، خيابان ۳۳

هتل اسپیناس پالاس 800x600 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل پارسیان آزادی

یکی از بهترین هتل های شمال تهران است که نه تنها سابقه طولانی دارد بلکه گفته می شود آبروی صنعت هتلداری ایران می باشد. هشت نوع اتاق مختلف در ۲۵ طبقه با انواع منظره و چیدمان، هتل پارسیان آزادی را در موقعیتی قرار می دهد که میهمانان می توانند در آن اقامتی پنج ستاره داشته باشند. اتاق های سینگل(یک نفره)، توئین(دوتخته با تخت مجزا)، دبل(دونفره با یک تخت)، اتاق ویژه کم توانان (معلولین) و سوئیت های جونیور، رویال دوبلکس و پرزیدنتال از جمله آنهاست.
آدرس: بزرگراه شهید چمران ، تقاطع یادگار امام (ره)، هتل پارسیان آزادی

هتل آزادی 800x613 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل تاج محل

یک هتل لوکس ۵ ستاره در مرکز و شمال تهران می باشد که نظر مشتریان را نیز توانسته جلب کند. هتل آپارتمان لوکس تاج محل تهران واقع در بلوار ملاصدرا در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان هتل با معماری تلفیقی همگون و هنرمندانه‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانی و هندی در ۸ طبقه بنا و دارای ۸۰ باب واحد اقامتی مدرن و مجهز می‌باشد. هتل از لحاظ موقعیت مکانی در نزدیکی بزرگراه همت واقع شده که دسترسی به نقاط مختلف پایتخت را آسان نموده است. پرسنل مجرب هتل آپارتمان تاج محل میزبان شما جهت جاودانه ساختن لحظات خوش در مدت اقامتتان خواهند بود.
آدرس: میدان ونک، بلوار ملاصدرا خ شیخ بهایی پلاک ۲۹

هتل تاج محل 800x534 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل پارسیان اوین

اگر بهترین نباشد یکی از بهترین هتل های ۴ ستاره تمام تهران است. هتل دارای ۱۵۰ اتاق شامل، ۲ سوییت بزرگ و بسیار زیبا، ۱۳ سوییت کوچک، ۱۲۶ اتاق ۲ نفره (Duble , Twin)، و ۴ اتاق single می باشد. هتل اوین یکی از زیباترین هتل‌های ۴ ستاره ایران در منطقه‌ای خوش آب و هوا در شمال تهران و در تقاطع بزرگراه چمران و اتوبان یادگار امام واقع شده است‌ . موقعیت مکانی هتل نسبت به بزرگراه‌های مختلف‌، دسترسی به فرودگاه‌، مرکز شهر و نمایشگاه بین‌المللی را آسان نموده است‌ .
آدرس: بزرگراه شهید چمران، تقاطع یادگارامام (ره)، هتل پارسیان اوین

هتل پارسیان اوین سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل المپیک

یکی از بهترین هتل های بین المللی نه تنها در تهران بلکه در تمام ایران است. در نزدیکی مجموعه ورزشی آزادی تهران (غرب تهران) قرار دارد. این هتل لوکس با وجود امکانات فراوان قیمت های مناسبی دارد. هتل چهار ستاره المپيك در شمال غرب تهران، مشرف به پارك جنگلی چيتگر با چشم اندازی زيبا از دماوند بلندترين قله ايران و رشته كوه البرز، بهره مند از فضای دلپذير درياچه بين المللي خلیج فارس و دریاچه آزادی با دسترسی آسان و بدون ترافيك به فرودگاه بين المللی امام خمينی و فرودگاه مهر آباد و ایستگاه مترو وهمچنين بزرگ راه های اصلی تهران توانسته است با ارائه خدمات استاندارد و عالی، جايگاه ممتازی را براي خود در صنعت هتلداری ايجاد نمايد.
آدرس: جنب درب غربی استاديوم آزادی

هتل المپیک تهران سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل پارسیان استقلال

هتل استقلال تهران یا رویال هیلتون سابق، به عنوان بزرگ‌ترین هتل بین‌المللی تهران و به واسطه موقعیت جغرافیایی ویژه و امکانات مناسب خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در شهر تهران است. این هتل در شمال تهران و در نزدیکی مجموعه تلکه کابین توچال، مجموعه کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و مراکز خرید قرار دارد.این هتل ۷ هزارمترمربع مساحت داشته و ۵۰۰ اتاق و سوئیت مجلل و شیک دارد. از دیگر امکانات این هتل بزرگ می‌توان به بیش از ۶۰۰ متر فضای سرسبز، آلاچیق، ترانسفر فرودگاهی، آمفی‌تئاتر مدرن، سالن چند منظوره، سالن ضیافت، اتاق جلسات، استخر، سونا و جکوزی اشاره کرد.

هتل پارسیان استقلال 800x463 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

هتل هما تهران

هتل هما تهران واقع در ونک در سال ۱۳۵۲ افتتاح و آخرین بازسازی آن در تیر ماه سال ۱۳۹۷ صورت گرفته است. این مجموعه با قرارگرفتن در فاصله کوتاهی از خیابان‌های اصلی، دسترسی خوبی به مراکز فرهنگی‌، تاریخی و اقتصادی تهران دارد. این برج ۱۶ طبقه دارای ۱۹۰ اتاق و سوییت مجلل و شیک است. دسترسی به اینترنت، پارکینگ اختصاصی، مرکز خرید، خدمات خشک‌شویی و پذیرش ۲۴‌ساعته، سونا، جکوزی و ماساژ درمانی، اتاق‌های دو‌تخته هماکلاس، سوئیت‌های جونیور وسوئیت‌های هماکلاس از امکانات این هتل به شمار می‌رود.

هتل هما تهران 800x533 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

سوغات تهران

آلوچه و لواشک‌های دربند

دربند منطقه‌ای خوش آب و هوا و مناسب برای گردش و تفریح در تهران است. پس از گشت‌وگذار در دربند، خرید انواع آلوچه و لواشک‌های ترش، شیرین و ملس را فراموش نکنید؛ خوراکی‌های خوشمزه‌ای که سوغاتی‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

آلوچه سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

کشمش شهریار

شهریار در بین شهرهای اطراف تهران به داشتن انگور و کشمش‌های مرغوب شهرت دارد؛ پس اگر در طول سفر به تهران به شهریار رفتید یا در بازارهای تهران به کشمش شهریار برخوردید، حتما آن را به‌عنوان یک سوغات خوشمزه بخرید. شهریار منطقه‌ای خوش آب و هوا است و میوه و محصولات باکیفیتی چون چغندر، گوجه سبز و غلات دارد.

کشمش شهریار سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

سوهان تهران

در اصل سوهان نوعی حلوا است که از جوانه گندم تهیه می‌شود. انواع مختلفی از جمله سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی و دسر سوهان دارد. معروف‌ترین سوهان ایران سوهان قم است. البته این محصول لذیذ در تهران (شهر ری) نیز به روشی مخصوصی تولید می‌شود و کیفیت بالایی دارد. در سفر به شهر ری پس از زیارت حرم شاه عبدالعظیم به بازارهای این منطقه بروید و سوهان تهران را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

سوهان شهرری سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

دوغ آبعلی

شهر آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن از توابع شهرستان خوش آب و هوای دماوند در استان تهران واقع شده است. شهر آبعلی از گذشته علاوه بر وجود قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران، دارای رستوران‌ها و کبابی‌های معروف بود. وجود چند چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، سبب تاسیس کارخانه آب معدنی ایران در سال ۱۳۱۷ در این منطقه شد. از زمان قدیم در آبعلی می‌گفتند:
چلوکباب مطبوع است به شرط اینکه با دوغ آبعلی نوش‌جان شود.
در گذشته علاوه بر کارخانه آب معدنی ایران که دوغ خود را با نام تجاری دوغ آبعلی و به‌صورت شیشه‌ای وارد بازار می‌کرد، دوغ دیگری به نام دوغ البرز در پایین دست چشمه آبعلی با شعار «دوغ البرز به سلامت شما کمک می‌کند» تاسیس شد؛ اما این برند نتوانست با دوغ آبعلی رقابت کند. دوغ آبعلی تنها فرآوری‌کننده‌ دوغ گازدار به شیوه صنعتی بود. دوغ آبعلی در دهه ۲۰ در شیشه‌های لیمونادی و قهوه‌ای رنگ و در جعبه‌های چوبی به مناطق دوردست فرستاده می‌شد و محبوبیت بسیاری داشت. نوشیدن این دوغ گوارا در کنار جاده یکی از تفریحات مردمی به شمار می‌آمد که از تهران به‌سمت شمال حرکت می‌کردند.
دوغ آبعلی سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

سبزی کوهی

سبزی‌های محلی و کوهی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توان در حومه تهران به‌خصوص در فیروزکوه پیدا کرد. انواع مختلفی از سبزی کوهی، قارچ و داروهای گیاهی در فصل بهار می‌رویند؛ البته در دیگر مواقع سال نیز می‌توان سبزی خشک شده را از فروشگاه‌ها خریداری کرد.

سبزی کوهی تهران سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

صنایع دستی تهران

شیشه گری

از قدیمی ترین و سنتی ترین صنایع دستی تهران می توان به هنر شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی کردن روی شیشه اشاره داشت. قدمت این هنر بی نظیر نزدیک به ۲۰۰۰ سال می شود و دارای تاریخ و اصالتی غنی است. به هنری که در آن با کمک خمیر مذاب شیشه، بتوان ظروف شیشه ای ساخت ، شیشه گری می گویند. در این صنعت، فعالیت های جانبی دیگری مانند؛ معرق شیشه و هم جوشی شیشه نیز صورت می گیرد که می توان آن‌ها را به عنوان سوغات شهر تهران از بازارهای آن خریداری کرد.
شاید تا به حال ظروف شیشه ای زیبایی در رنگ ها و شکل های مختلف دیده باشید، این هنرهای زیبا جزئی از صنایع دستی تهران هستند که در کارگاه های شیشه‌گری این شهر تولید می شوند. ساخت این کالاهای شیشه ای کار راحتی نیست و نیاز به مهارت های مختلفی دارد مانند همجوشی شیشه، فوتگری شیشه و معرق بر روی شیشه که درباره هر یک از این مهارت ها توضیحی مختصری آورده ایم. هنر معرق شیشه، همان هنر تزئین پنجره های ساختمان به شکل هندسی است که در میان آن ها از میله های چوبی یا فلزی استفاده می کنند.

شیشه گری 1 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رودوزی

به هنر دوخت دستی جهت ایجاد طرح های زیبای مختلف بر روی پارچه های ساده، رودوزی می گویند. در این کار هنری از سوزن‌های ویژه ای به نام‌های منجوق دوزی و بیتوین استفاده می گردد. هنر رودوزی در تهران پیشینه ای دیرینه دارد ولی در جامعه امروزی کم تر آثاری از این هنر یافت می گردد. هنر رودوزی بین شهرهایی از ایران مانند اصفهان، سیستان، … مشترک است امّا در هر منطقه سبک دوخت مخصوصی دارد که به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
اولین نوع روی پارچه را سراسر بخیه می زنند تا طرحی از رنگ و نقش ها پدید آید مثل : پته دوزی کرمان، قلاب دوزی رشت، سوزن دوزی سیستان
دومین نوع روی پارچه چیزی دوخته نمی شود و نخ های رنگی از تار و پود پارچه میگذرند و پارچه حالتی مشبک به خود میگیرد، مثل سکمه دوزی اصفهان
نوع سوم آن است که اصل پارچه ثابت می ماند و بر روی آن با نخ های دارای روکش فلزی، نقش های زیبایی را بوجود می آورد، مثل تافته دوزی، خوس دوزی، زردوزی که گلابتون دوزی نامیده میشود.
در شهر تهران نیز رودوزی به شکل گلدوزی و قلاب بافی رایج است و طرح های زیبایی می توانید ببینید.

رودوزی 1 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

جاجیم

عشایر تهران در منطقه فیروز کوه تهران زندگی می کردند. این منطقه به دلیل داشتن شرایط آب وهوایی مناسب امکان دام پروری را برای قشر کوچ نشین فراهم ساخته است. به طوری که هنرمندان محلی با وجود پشم های باکیفیت و مرغوب اقدام به بافت جاجیم می کنند. بدلیل نزدیکی فیروزکوه به مازندران و آلادشت، جاجیم بافته شده در این منطقه شباهت بسیاری به جاجیم آلادشت دارد و تنها تفاوتشان در ابعاد جاجیم هاست.

جاجیم تهران سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

سفالگری و سرامیک سازی

یکی از هنرهای سنتی تهران سفالگری و سرامیک سازی بشمار می رود که سابقه ی دیرینه ای دارد. در بسیاری از مناطق استان تهران خاک رس با کیفیتی برای ساخت اشیاء سفالی می توان یافت. که این امر موجب شده کارگاه های بسیاری در شهر و استان تهران مشغول تولید ظروف سفالی باشند. از ویژگی های سفال تهران شفافیت آن است که نیاز به جلا و لعاب ندارد. همچنین این خاک با کیفیت برای کارگاه های آجرپزی مناسب است و می توان در شهرهایی چون ورامین و شهر ری کوره های آجر پزی را دید.

سفالگری 1 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

چرم

یکی دیگر از صنایع دستی معروف تهران چرم است که ارزش زیادی دارد. انواع کالاهای چرم را می توانید به راحتی در بازارهای تهران و نمایندگی های چرم تهران خریداری کنید از جمله کیف پول، کیف اداری، کیف مجلسی زنانه، کفش، چمدان، کمربند و … . خیابان فردوسی تا چهار راه سعدی راسته ایست که به نام چرم فروش ها معروف است. این راسته در بازار قدیم تهران نیز وجود دارد البته با نام چرم دوزی که انواع لوازم و محصولات چرمی در آنجا دیده می شود. شما نیز می توانید چرم های طبیعی و صنعتی را در این دو مکان خریداری کنید. اما اگر به دنبال چرم های برند می گردید بهتر است به نمایندگی های چرم در تهران مراجعه کنید.

چرم سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

تابلو فرش و چهره بافی های گران قیمت

اگر برای سوغات و یادگاری به دنبال بهترین گزینه هستید، تابلو فرش و چهره بافی های تهران می توانند یادگاری های ارزشمندی در این شهر باشند، اگر هتلی که رزرو کرده اید در نزدیکی خیابان ولی عصر تهران باشد، می توانید اکثر تابلو فرش فروشی های معروف این شهر را ببینید که نمونه های بی نظیری از این صنایع دستی را به خریداران عرضه می کنند.

رستوران های تهران

مجموعه رستوران و کافه های ارکیده

این مجموعه با هفت شعبه در استان های تهران، البرز و مازندران جز یکی از قدیمی ترین رستوران های ایران با بیش از ۶۴ سال سابقه است. آشپزان ماهر و تیم مهمانداران حرفه‌ای این مجموعه رستوران ها، انتظارات شما را در برگزاری مراسم های سازمانی، تولد و عقد و دیگر مراسم های خانوادگی و دوستانه برآورده می‌کنند. شعبات این رستوران که امکان تجربه نوش جان کردن غذا در دل طبیعت، بر بلندای یک برج، ساحل اختصاصی و رستوران گردان را فراهم می سازد.
برای هر ذائقه‌ای منوی کاملی تدارک دیده‌ شده و امکانات رفاهی گوناگونی همچون سالن های VIP، پارکینگ اختصاصی، خانه بازی کودکان، موسیقی زنده، همراهی سالمندان و افراد کم‌توان و… را برای راحتی بیشتر مهمانان آماده کرده است.
آدرس شعبه آرژانتین: میدان آرژانتین – ابتدای خیابان الوند
شعبه اقدسیه: اقدسیه، بزرگراه ارتش، مجتمع شمیران سنتر، طبقه ۱۰
سعادت آباد: سعادت آباد، میدان کاج (شهید طهرانی مقدم)، ابتدای خیابان علامه شمالی،نبش خیابان اقبال ملی

رستوران ارکیده 1 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران گردان برج میلاد

این رستوران با ظرفیت ۳۰۰ نفر، در ارتفاع ۲۷۶ متری برج میلاد وطبقه‌ی ششم آن واقع شده است. این رستوران دارای دو بخش ثابت و متحرک است که بخش متحرک آن، هر یک ساعت، ۳۶۰ درجه حول محور ثابت خود می‌چرخد و بدین ترتیب یک چشم انداز ۳۶۰ درجه‌ای فوق‌العاده از شهر تهران را در اختیارتان می‌گذارد.
در این رستوران صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شود و دارای انواع متنوعی از غذاهای خوشمزه‌ی محلی، ایرانی، فرنگی و انواع مخلفات و نوشیدنی‌هاست. تنوع غذایی در این رستوران بسیار زیاد است و می‌توانید در کنار میل کردن غذای مورد علاقه‌تان از محیط گرم و صمیمی رستوران نیز نهایت لذت را ببرید.
آدرس : تهران ، برج میلاد

برج میلاد سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران مسلم

رستوران قدیمی مسلم که در بازار تهران واقع شده یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران های تهران است که به حق خوشمزه‌ترین و خوش طعم‌ترین غذاها را ارائه می‌دهد. در بیرون این رستوران همیشه صفی طولانی از مشتریان دیده می‌شود. نگران این صف نباشید، چرا که با توجه به سرویس‌دهی عالی و سریع این رستوران، زیاد منتظر نخواهید مانید. منوی این رستوران شامل انواع کباب، زرشک پلو، باقالی پلو، سبزی پلو و ته‌چین است.
معروفترین غذای این رستوران ته چین (مرغ یا گوشت) است. کلمه‌ی «ته‌چین ویژه» در سر در این رستوران نیز گواه این امر است. اگر به رستوران مسلم رفتید پیشنهاد می‌کنیم حتماً ته‌چین آن را امتحان کنید و از طعم رؤیایی آن لذت ببرید. در این رستوران قیمت غذاها نیز با توجه به حجم زیاد غذا در هر پرس، مناسب و معقول به نظر می‌رسد.
آدرس :تهران ، بازار، نبش سبزه میدان ، کوچه حج رحیم خان ،پلاک۴

%name سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

 

رستوران کوبابا

این رستوران با نام عجیبش، یکی دیگر از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شود که در منطقه یک و خیابان جردن یا همان نلسون ماندلا امروزی قرار دارد. اگر واقعا نمی‌دانید که میل به چه غذایی دارید و می‌خواهید طعم غذاهای مختلفی را در لحظه بچشید، بهتر است حتما سری به رستوران کوبابا بزنید، زیرا منوی این رستوران بسیار متنوع است و می‌توانید از بین غذاهای خوشمزه و عجیب همانند اسکند افندی، پلوی افغانی، خورشت قوره بادمجان و حتی موساکای یونانی تا غذاهای عربی همانند سمبوسه، فلافل، سالاد تبوله و حمص انتخاب داشته باشید. این رستوران دارای منوی باز صبحانه نیز هست و طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد. البته همانطور که انتظار می‌رود، این رستوران جزء رستوران‌های لوکس و لاکچری تهران به حساب می‌آید و اصلا نباید به فکر میل کردن غذایی مقرون به صرفه در آن باشید!
آدرس: جردن، خیابان گلخانه، شماره ۲۵۷، طبقه اول

رستوران کوبابا سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران ۱۳۳ تهرانپارس

رستوران ۱۳۳ نامی بسیار عجیب در بین رستوران‌های تهران دارد و در منطقه شرق پایتخت و محدوده تهرانپارس واقع شده است. این رستوران یکی از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شود و دارای فضایی بسیار لوکس، زیبا و لاکچری است. موسیقی زنده، فضایی دلباز و امکان انتخاب غذا به صورت گرم و در لحظه، از مهم‌ترین مشخصه‌های این رستوران به شمار می‌آیند. در رستوران ۱۳۳، شما می‌توانید در یک لاین قرار بگیرید و حین عبور از جلوی غذاهای هوس انگیز و خوشمزه، آنها را انتخاب نمایید و از کارمندان رستوران بخواهید تا یک پرس از غذای مورد نظر شما را برایتان سرو کنند.
این رستوران ظاهری بسیار شیک دارد و برای مناسبت‌های مختلف و جلسات اداری، فضایی مناسب خواهد بود.
آدرس : تهرانپارس، چهار راه تیرانداز، خیابان رسالت

رستوران 133 سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران حس توران

کاملا از نام این رستوران مشخص است که باید انتظار یک فضایی سنتی و اساطیری ایرانی را داشته باشید و دقیقا هم همینطور هست! رستوران حس توران یکی از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شود که در فودکورت خیابان فرشته پایتخت واقع شده است. این رستوران را می‌توان جزء لوکس‌ترین رستوران‌های تهران برشمرد و فضا، سرویس دهی و کیفیت غذا، همگی لوکس و درجه یک هستند. فضای داخلی این رستوران بسیار هنرمندانه طراحی شده است و همه چیز ما را به یاد دوران پادشاهی کوروش کبیر می‌اندازد! حتی در این رستوران کباب‌های مخصوص بر روی شمشیر‌های تزئینی سرخ شده و به همین شکل سرو می‌شوند!
این رستوران دارای بخش کافه نیز هست که می‌توانید بعد از سرو غذا سری به آن بزنید و طعم دمنوش‌های عالی آنجا را بچشید. فقط به یاد داشته باشید که قیمت منوی این رستوران بسیار گران است و برای جلسات و مراسم خاص مناسب خواهد بود.
آدرس : تهران، خیابان فرشته، نبش خیابان نیلوفر و مریم غربی، طبقه دوم ساختمان رویال

%name سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران اصیل

نام این رستوران نیز کاملا هوشمندانه انتخاب شده است و بی شباهت به محیط آن نیست! این رستوران واقعا حس اصالت و متانت را به شما منتقل می‌کند و هر آنچه در این رستوران دنج و دوست داشتنی که در منطقه یک تهران قرار دارد به چشم می‌خورد، لوکس، ساده و بسیار دیدنی است. فضای رستوران اصیل بسیار شیک و بر اساس قواعد مینیمالیسم طراحی شده است. کارمندان این رستوران با لباس فرمی مخصوص، از شما عزیزان با احترام کامل پذیرایی می‌کنند.
در حقیقت باید گفت که اصالت از رستوران اصیل می‌بارد و این را می‌توان با یک نگاه سطحی نیز احساس کرد! البته برای خدماتی لوکس و اصیل، هزینه‌ای نسبتا بالا نیز باید پرداخت کنید. در ضمن باید بدانید که این رستوران دارای منوی مجزای کافه نیز هست تا بتوانید پس از صرف کردن غذا، دمنوشی خوش عطر نوش جان کنید.
آدرس: قیطریه، پایین‌تر از پارک قیطریه، جنب بانک پارسیان

رستوران اصیل سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران سنتی شهربانو

این رستوران ، یکی از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شود که در غرب تهران و محدوده شهرک غرب واقع شده و مشتریان پر و پا قرص خود را دارد. این رستوران دارای دو بخش مجزای سفره‌خانه و کافی شاپ است و غذا در بخش سفره خانه سنتی سرو می‌شود. رستوران شهربانو دارای فضایی بسیار زیبا، دلنشین و البته آرامش بخش است که می‌توانید همراه با خانواده، لحظاتی بی نظیر و خاطره‌انگیز را در آن تجربه کنید. منوی این رستوران بسیار متنوع است و اکثر بخش‌های آن را غذاهای سنتی ایرانی تشکیل می‌دهند. همچنین بد نیست بدانید روزهای تعطیل، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲، شهربانو صبحانه‌ای لذیذ را به شکل سلف سرویس ارائه می‌دهد که شامل حدود ۲۰ نوغ غذای سرد و گرم و نوشیدنی‌های مختلف است.
آدرس : شهرک غرب، بلوار دادمان، بلوار درختی، مجتمع تجاری خلیج فارس

رستوران شهربانو سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران البرز تهران

چلوکبابی البرز یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین رستوران ها پایتخت است که فعالیت خود را در سال ۱۳۴۶ آغاز کرده و در حال حاضر در خیابان سهروردی واقع شده است. این مجموعه، همواره همه‌ی تلاش خود را به کار بسته است تا با رعایت جدیدترین استانداردها، خود را به روز نگه دارد. با وجود اینکه زمان زیادی از تأسیس آن می‌گذرد، این رستوران همچنان یکی از شیک‌ترین، زیباترین و بهترین رستوران های تهران به شمار می‌رود.
در این رستوران انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شود و کباب‌های آن از محبوبیت خاصی برخوردار است. همچنین دارای دو سالن پذیرایی و یک سالن VIP است. اگر علاقه‌مند به صرف غذا در رستورانی مدرن و زیبا هستید، سری به این رستوران بزنید.

رستوران البرز سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

رستوران نایب تهران

رستوران نایب در تهران شعبه‌های مختلفی دارد که شعبه‌ی اصلی آن نایب وزرا است. این رستوران یکی از لوکس‌ترین و شیک‌ترین رستوران های تهران است که انواع مختلف غذاهای ایرانی را با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. بخشِ اصلی منوی این رستوران را کباب‌های خوشمزه و متنوع آن تشکیل می‌دهد. اگر طرفدار سرسخت کباب و خوردن یک وعده غذای رویایی در یک رستوران باشکوه و مجلل هستید، حتماً غذاهای خوشمزه‌ی نایب را امتحان کنید.

رستوران نایب سیری در تهران ، بزرگترین شهر فارسی زبان جهان

بهترین زمان سفر به تهران

تهران شهری چهار فصل است و در تمام فصول سال جذابیت‌های خاص خود را دارد. اما اگر بخواهیم از نظر دمایی این شهر را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید از نظر دمایی چندین ماه از سال دمای هوا بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و گاهی گرمای هوا تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد. شهر تهران در زمستان‌ هوای نسبتاً سردی دارد و گاهی اوقات برف شدیدی نیز می‌بارد. به دلیل وجود آلودگی هوا و پدیده وارونگی دما، در روزهای آفتابی زمستان آلودگی هوا چند برابر می‌شود. از همین رو با توجه به دمای هوا بهترین زمان برای سفر از اردیبهشت تا شهریور ماه است. ماه‌های سرد که از آبان تا اسفند ماه را شامل می‌شوند برای گردشگران جذاب نیستند.
البته بهتر است بدانید در فصل بهار و پاییز زیبایی‌های این شهر چند برابر می‌شود. در پاییز در برخی خیابان‌ها که درختان بلند و تنومندی وجود دارد رنگ پاییزی برگ درختان جلوه‌ای ویژه به شهر می‌بخشد.فصل بهار نیز تازگی و سرسبزی برگ‌های درختان و فضاهای سبز سبب می‌شود جلوه‌ای بسیار روح نواز در شهر حاکم گردد. پاییز و بهار هوا نیز معتدل‌تر می‌شود و باران‌های دلنشین سبب طراوات هر چه بیشتر چهره شهر می‌شود. علاوه بر دما از سایر جنبه‌ها نیز می‌توان بهترین زمان سفر به تهران را بررسی کرد. بعنوان مثال در ماه اسفند که اغلب مراکز خرید برای خرید شب عید شلوغ هستند ممکن است افزایش اندکی در قیمت‌ها وجود داشته باشد.

روش های سفر به تهران

یکی از چالش هایی که اکثر مسافران بعد از ورود به تهران با آن مواجه هستند، گشت و گذار در تهران است. شلوغی، وسعت، ترافیک، طرح زوج و فرد و تنوع مسیرهای شهری موجب سردرگمی مسافران تازه وارد می گردد. تهران شهری بزرگ و وسیعی است که یک اشتباه در تعیین مسیر موجب می شود تا زمان زیادی را برای رسیدن به مقصد صرف کنید.
انواع خطوط اتوبوس، بزرگراه های متعدد، ایستگاههای تاکسی و مترو می توانند کمی گیج کننده به نظر آیند. برای دسترسی به تهران و مناطق مختلف آن بهتر است قبل از سفر یا مسیرهای مختلف شهری آشنا شوید تا در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید و بتوانید به راحتی از مسیرهای درست استفاده کرده و از همه جاذبه های گردشگری تهران دیدن کنید.

حمل و نقل برون شهری تهران

دسترسی به تهران از طریق میدان آزادی بهترین گزینه است. میدان آزادی قلب تهران است که به عنوان مرکز شاهراه تهران دارای انواع ایستگاه های اتوبوس، تاکسی و مترو می باشد. با استفاده از خط ۴ مترو، تاکسی ها و اتوبوس های فرودگاه مهرآباد که در میدان آزادی حضور دارند، می توانید به راحتی به فرودگاه مهرآباد بروید. این فرودگاه برای پروازهای داخلی به اکثر شهرهای ایران پروازهای رفت و برگشت دارد.

دسترسی های مختلف به تهران

فرودگاه امام خمینی، نیز دیگر فرودگاه بزرگ بین المللی کشور است که در ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده است. از این فرودگاه تمامی پروازهای رفت و برگشت بین‌المللی انجام می‌گیرد.
با استفاده از خط ۱ (خط کهریزک-تجریش) مترو ی تهران می توانید به فرودگاه امام خمینی بروید. برای رسیدن به این مترو بهتر است از ایستگاه شاهد خط خود را عوض کنید و بعد از ایستگاه واوان در ایستگاه فرودگاه امام خمینی پیاده شوید.
ایستگاه راه آهن تهران نیز گزینه دیگری برای دسترسی به تهران می باشد. ابتدای خیابان کارگر و ابتدای خیابان ولیعصر، بیرون از محوطه ایستگاه راه آهن، دو ترمینال اتوبوس شهری برای دسترسی به مناطق مختلف تهران وجود دارند.
ایستگاه متروی راه آهن در خط ۳ (خط قائم-آزادگان) راه دیگری برای دسترسی به تهران می باشد. تاکسی های خطی واقع در ایستگاه راه آهن نیز شما را به مناطق مختلف می برند.
در تهران پایانه های اتوبوسرانی زیادی آماده جابجایی مسافران هستند. ترمینال غرب، جنوب، شرق پایانه بیهقی و پارک سوار پونک از نمونه ایستگاههای اتوبوس تهران هستند که شما را از تهران به شهرهای دیگر و بالعکس می برند.

حمل و نقل درون شهری تهران

سیستم حمل و نقل درون شهری تهران بسیار متنوع است و انواعی از ایستگاههای تاکسی، مترو، اتوبوس، اتوبوس های بی آر تی و دوچرخه سواری را شامل می شود که در ادامه با آنها آشنا می شوید. تمامی دسترسی های شهر تهران به وسیله این ایستگاه ها پوشش داده می شوند.

متروی تهران

مترو بزرگترین شبکه حمل و نقلی درون شهری کشور می باشد. متروی تهران با ۶ خط فعال حمل و نقل بسیاری از نقاط تهران را پوشش می دهد. با استفاده از وبسایت متروی تهران می توانید اطلاعات و نقشه مترو را برای دسترسی به تهران و محله های گوناگون داشته باشید. مترو در تهران دارای ۷ خط اصلی و دو خط فرعی فرودگاه مهرآباد و امام خمینی می باشد که نقاط مختلف شهری را به یکدیگر متصل می سازد. بهتر است قبل از سوار شدن اطلاعات کاملی درباره مسیر خود به دست آورید. نقشه خطوط مختلف در ایستگاههای مترو نصب شده است. ارائه مسیر مترو در این نقشه ها کمک شایانی به مسافران می کند. همچنین مسافران می توانند با خواندن نقشه نزدیک ترین ایستگاه مترو به محل مورد نظر را شناسایی نمایند.

اتوبوس های درون شهری تهران

خطوط متعدد اتوبوس های بی آرتی و اتوبوس های خصوصی تمام نقاط درون شهری و برون شهری تهران را پوشش دهی می کنند. با استفاده از وب سایت اتوبوسرانی از کلیه مسیرهای اتوبوس درون شهری تهران و نقشه مسیرها مطلع شوید. اتوبوس های تهران مجهز به جی پی اس (GPS) می باشند. زمان حرکت و ورود و خروج اتوبوس ها و BRT کاملا مشخص است. برای کسب اطلاعات کامل درباره زمان حرکت اتوبوسها و مسیرهای آنان می توان از نمایشگرهایی که در ایستگاهها نصب شده استفاده کرد. با استفاده از نمایشگرها در ایستگاه اتوبوس می توانید مسیر اتوبوس مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید. همچنین مسافران می توانند با استفاده از نمایشگرها نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به محل مورد نظر را شناسایی نمایند.
خطوط ۱۰ گانه اتوبوس های بی آر تی نیز می توانند شما را در دسترسی به تهران و تمام مناطق ۲۲ گانه اش یاری کنند. برای آشنایی بیشتر می توانید به نقشه مراجعه کنید. دیگر سامانه های مهم اتوبوسرانی تهران شامل اتوبوس خط ۶، اتوبوس های شبانه و سامانه جانبازان و معلولان می باشد. نقشه اتوبوس تهران را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تاکسی های درون شهری تهران

تاکسی ها در تهران زیر نظر مستقیم شهرداری اداره می شوند. در چهار گروه تاکسی گردشی، تاکسی خطی، تاکسی تلفنی یا بیسیم و تاکسی ویژه فعالیت می کنند. ۴۶ پایانه تاکسی در تهران تعبیه شده است که با نرخ مصوب شهرداری و در مسیرهای مشخص تردد می کنند . وب سایت تاکسیرانی تهران تمامی اطلاعات لازم را درباره مسیرها و قیمت های مختلف در اختیار شما قرار می دهد.

تاکسی های آنلاین، گزینه ای ارزان

برای استفاده از تاکسی های آنلاین می توانید اپلیکیشن شرکت های مختلف را که خدمات تاکسی ارائه می دهند، برروی گوشی خود نصب کنید و با چند کلیک با صرف هزینه کمتر در تمام نقاط شهر تهران تردد کنید. با دانلود نرم افزار مربوطه می توانید در اپلیکیشن ثبت نام کرده سپس بعد از وارد کردن اطلاعات لازم مسیر خود را مشخص کنید. هزینه تاکسی های آنلاین معمولا به صورت آنلاین پرداخت می گردد. مشخصات تاکسی و راننده به راحتی در برنامه ذکر می شود.
به غیر از موارد ذکر شده استفاده از موتور سیکلت ها برای حمل و نقل درون شهری پدیده رایجی در کلانشهر تهران است که دسترسی به تهران را در ترافیک های شدید روزانه آسانتر می کند. علاوه بر موتور، دوچرخه سواری در خطوط ویژه دوچرخه سواران نیز راه دیگری برای تماشای تهران بزرگ است.

جمعیت شهر تهران چقدر است؟

تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر پرجمعیت ترین شهر ایران که ۱۷/۵ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌است.

اماکن دیدنی رایگان تهران کدامند؟

پل طبیعت ، کاروانسرای خانات ، مدرسه دارالفنون ، مسجد و مدرسه سپهسالار ، دریاچه شهدای خلیج فارس و..

بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران کدامند؟

لفور، لواسان ، روستای افجه ، فشم – شهرستانک ، روستای برغان ، روستای ناتر ، دشت لار ، طالقان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد