جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اسفند ۱۴۰۱

سیری در ارومیه قصد دارد شما را با این شهر تاریخی بیشتر آشنا کند. ارومیه شاید به اندازه قدمت بیش از سه هزار ساله اش مورد توجه قرار نگرفته باشد. در حالی که شهر هایی با این چنین قدمتی مانند نینوا و سارد امروزه تنها خاکشان باقی است، ارومیه همچنان استوار پابرجاست و به همین جهت جز یکی از ۱۹ شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده است که تاسیس آن به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح برمی گردد. ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی،‌ قدیمی ترین شهر در منطقه شمال غربی ایران(دومین شهر شمال غربی ایران بعد از تبریز)، دهمین شهر پر جمعیت کشور و یکی از کلان شهر های ایران است.

شهر ارومیه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

معرفی شهر ارومیه

ارومیه در جلگه ای گسترده به طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر که اطراف آن باغ های انگور و سیب و کشتزار های فراوان است،‌ در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه و در شمال غربی ایران قرار دارد. ارومیه در ارتفاع ۱۳۳۲متری سطح دریا قرار دارد. یک بخش کوهستانی، شمال و غرب ارومیه و یک دشت وسیع، جنوب و شرق ارومیه را در بر گرفته است، که در نتیجه ارومیه را با آب و هوای معتدل و مناظری بکر، مناسب جذب گردشگران فراوان کرده است.
برخی ارومیه را زادگاه زرتشت می دانند و مدتی توسط عثمانی ها و روس ها اشغال بوده است. بافت شهر ارومیه از نظر قدمت به سه قسمت تقسیم می شود. هسته اولیه و قدیمی ترین بخش آن مربوط به بخش بازار قدیمی ارومیه می باشد. امروزه شهر ۵ بخش دارد: انزل، نازلو، بخش مرکزی، سیلوانا و صومای برادوست.
بعضی نام شهر را چی چست می دانند که نام قدیمی دریاچه ارومیه بوده است. اما لغت ارومیه از دو بخش اور و میه تشکیل شده است، که اور در زبان آشوری به معنای شهر، در زبان کلدانی به معنی نزدیک و میه در زبان آشوری به معنای آب، در زبان کلدانی به معنی دریا است. بنابراین ارومیه یا اورمیه به معنی شهر آب یا نزدیک دریا است. هم چنین نام های ارومی، ارومیه،‌ ارمیه، اورمیه، ارم نیز برایش یاد شده است. آذربایجانی ها اورمی یا اورمو را استفاده می کنند.

شهر ارومیه 1 سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

جاذبه های گردشگری ارومیه

مسجد جامع ارومیه

در نزدیکی بازار ارومیه مسجد جامع قرار دارد و قدمت آن به دوره‌ی ایلخانان می‌رسد. این مسجد از سه طرف به خیابان متصل می‌شود و قدیمی‌ترین بخش آن مربوط به دوران سلجوقی است. بخش‌های دیگر مسجد از جمله محراب آن با گچ‌بری‌های زیبا هنر معماری دوران مغول را به رخ می‌کشد. در این تزئینات نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج به کار رفته است.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه

مسجد جامع ارومیه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

مسجد سردار

یکی از مساجد تاریخی ارومیه که در بافت قدیمی شهر قرار گرفته و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد، مسجد سردار است. سال‌ها پس از ساخت این مسجد و در زمان مرمت آن یک ساعت در سردر آن نصب شد و به همین دلیل آن را به مسجد ساعت یا مسجد ساعتلو هم می‌شناسند.این مسجد آجری دارای دو شبستان بزرگ و کوچک است که به‌صورت مجزا از یکدیگر ساخته شده‌اند. در حال حاضر از مسجد برای برگزاری نماز استفاده می‌شود که در این ساعت‌ها می‌توانید از آن بازدید کنید.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، راسته غلام خان

مسجد سردار سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

سه گنبد

سه گنبد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که در مرکز شهر قرار دارد. قدمت این برج به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در واقع یک برج سنگی با کتیبه‌های تاریخی و بدون رنگ‌آمیزی است.این برج استوانه‌ای با ۱۳ متر ارتفاع در دوطبقه ساخته شده و در واقع یک مقبره به شمار می‌رود. در فضای بیرونی برج و محوطه اصلی آن هم می‌توانید مقبره‌های زیادی را ببینید که در زمان‌های مختلف افراد به نام مثل تجار، اشراف‌زادگان در اینجا دفن شده‌اند.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)

سه گنبد سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز از زیباترین کلیساهای ارومیه است که از لحاظ معماری و مذهبی ارزش و اهمیت زیادی دارد. این کلیسا سنگی با سنگ‌های نامنظم و کاملاً مستحکم ساخته شده و قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. کلیسا مارسرگیز که در دامنه کوه سیر قرار دارد به این نام هم معروف است و برای رفتن به آنجا باید کمی کوهنوردی کنید.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ۱۲ کیلومتری ارومیه، دامنه‌ی کوه سیر

کلیسای مارسرگیز سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

کلیسای ماریوخنه

از دیگر جاهای دیدنی در ارومیه، کلیسای ماریوخنه است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. این کلیسا از نظر معماری با آجرهای چهارگوش، مستطیلی و در جهت شرقی و غربی ساخته شده است.قسمت برج ناقوس کلیسا هم چهارطبقه است و در طبقه آخر ناقوس قرار گرفته و روی بالاترین طبقه صلیبی فلزی است. در حیاط کلیسا هم چهار ستون چوبی با قطر ۲۵ سانتی‌متر و پایه ستون سنگی حجاری و تزیین شده‌ای به ابعاد ۷۰ سانتی‌متر وجود دارد.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ضلع غربی خیابان قدس

کلیسای ماریوخنه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

ساختمان موزه شهرداری ارومیه

عمارت شهربانی یا همان ساختمان شهرداری ارومیه که در گذشته، کاربرد بلدیه و شهرداری داشته، در حال حاضر به‌عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمارت زیبا که در میدان انقلاب ارومیه قرار دارد، شکوه و زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است. معماری این ساختمان تلفیقی از معماری ایرانی و غربی (به‌ویژه آلمانی) است و از بالا به شکل یک عقاب دیده می‌شود.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب (میدان ایالت)

عمارت شهرداری سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

قلعه کاظم داشی

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه قلعه کاظم داشی که به سنگ کاظم خان و قالا داشی هم معروف است. در این قلعه ساختمان‌های مختلف سنگی وجود دارد که به‌صورت تکه سنگی بزرگ در شمال غربی دریاچه ارومیه است.از این قلعه در جنگ جهانی اول به‌عنوان پناهگاه مردم روستا استفاده می‌شده است. اما مورخان زمان ساخت قلعه را به دوره ایلخانیان نسبت می‌دهند. برخی از اسناد تاریخی هم نشان می‌دهد که هلاکوخان مغول، اموال قیمتی خود را درون این قلعه پنهان می‌کرده است.
آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، ۱.۵ کیلومتری روستای گورچین قلعه

کاظم داشی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

خانه انصاری

این عمارت یکی از خانه‌های تاریخی در بافت قدیمی ارومیه است که با تزئینات زیبا و معماری قجری بنا شده است. خانه‌ای که با پنجره‌های رنگی شما را به دویست سال قبل می‌برد و در حیاط آن می‌توانید حس و حال آن دوره را تجربه کنید. دور تا دور پنجره‌های این خانه با کاشی‌های فیروزه‌ای تزئین شده که ترکیب آن با شیشه‌های رنگی زیبایی آن را دو چندان می‌کند. این خانه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان امام حسین (گل اوستی)، خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری

خانه انصاری سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

دریاچه ارومیه

این دریاچه بین دو استان آذربایجانی شرقی و غربی و در ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه(شمال غرب ایران) قرار گرفته است. نگین فیروزه ای ایران، که نام شهر ارومیه نیز هم نام این دریاچه می باشد، امروزه شبیه کویر ارومیه شده است. از نام های دیگر این دریاچه (مانند خود شهر ارومیه)می توان به چی چست، کبودان و رضائیه اشاره کرد. این دریاچه با وسعت حدود ۴۸۱۰ کیلومتر مربع، طول ۱۳۰-۱۴۰ کیلومتر، عرض ۱۵-۲۰ کیلومتر و عمق متوسط ۶-۱۵ متر، بزرگ ترین سطح آبی کشور، شورترین دریاچه دائمی ایران، دومین دریاچه آب شور دنیا و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیا شبیه دریاچه بزرگ نمک آمریکا(Great Salt Lake) می باشد.
آدرس: ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه، مرز استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی

ارومیه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

دریاچه مارمیشو

همان طور که در بالا گفته شد این دریاچه در غرب ارومیه و میان کوهستان های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. فاصله اش با ارومیه ۴۵ کیلومتر است و به علت این فاصله زیاد(در حالی که دریاچه ارومیه در ۲۱کیلومتری است.) کمتر مورد بازدید گردشگران قرار می گرفته است اما امروزه به علت خشک شدن دریاچه ارومیه، بیشتر مورد توجه است. سرچشمه اولیه این دریاچه در ترکیه است و با تجمیع آب های دیگر در مسیرش به رودخانه نازلوچای می ریزد که نقطه ورودش به ایران زیباست.
این دریاچه به دلیل بکر بودن و طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی اش جای مناسبی برای گردشگران محسوب می شود. بهترین فصل بازدید دریاچه مارمیشو تابستان است و در زمستان برای بازدید مناسب نیست اما فصل بهار نیز خوب است.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

مارمیشو سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

دره قاسملو

گشت و گذار در طبیعت بکر و خنک ارومیه حتماً شما را به دره قاسملو هم خواهد کشاند. دره سرسبز و خنکی که به دره شهدا هم معروف است و روستاهای مختلفی را در دل خود جای داده است.اگر در فصل تابستان به این دره سفر کنید، علاوه بر لذت بردن از آب و هوای خنک و طبیعت سرسبز، شاهد برداشت سیب در این فصل خواهید بود. دره قاسملو یکی از مناطق جذاب برای کمپ و شب‌مانی است که در بین طبیعت گردان هم حسابی طرفدار دارد.
آدرس: استان آذربایجان غربی، جاده ارومیه به اشنویه، ۳۵ کیلومتری ارومیه، دره شهدا

دره قاسملو سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

آبشار سولک

نام دیگر آبشار سولک، آبشار سوله دوکل است که در نزدیکی روستای سولک قرار دارد. این آبشار در بخش مرگور، بالاتر از روستای زیوه و در دره بوزه سینا و در جاده بند- راژان است. روستای راژان از روستاهای بزرگ دشت ارومیه بوده(بین ترگو و مرگور) و نام آن به کردی به معنی باغ و باغچه است. این روستا تاریخ کهن داشته و آبگیر زیبایی که به علت بستن سد ایجاد شده، در کنار کوهستان آن منطقه زیبایی آفریده است. آبشار سولک، ۷۶ متر ارتفاع دارد و مسیرش پله های طبیعی دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است.
آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، روستای سولک

آبشار سولک سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

پارک جنگلی شیخ تپه

اگر قصد گشت و گذار خانوادگی در ارومیه را دارید و در عین حال می‌خواهید کمی هم طبیعت‌گردی کنید، پارک جنگلی شیخ تپه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.این پارک جنگلی حدود ۴۴ هکتار وسعت دارد و در ارتفاع ارومیه قرار گرفته، به همین دلیل می‌توانید با رفتن به آنجا، شهر را از قسمت بالا و به‌صورت ۳۶۰ درجه تماشا کنید. پارک جنگلی شیخ تپه یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که به دلیل داشتن امکانات مختلف مثل سرویس بهداشتی، رستوران، شهربازی، فست‌فود و کافه و… طرفدار زیادی بین خانواده‌ها دارد.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، جنوب شرقی ارومیه، بلوار نبوت

شیخ تپه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی ارومیه می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای ارومیه

روستای بند

منطقه گردشگری بند از مقاصد محبوب گردشگری و جاهای دیدنی حومه ارومیه محسوب می‌شود. این روستا آب‌وهوای معتدل و دلپذیری در فصول بهار و تابستان دارد و در سال‌های اخیر فضایی شبیه به تفرجگاه پیدا کرده است و تعداد بسیاری از اهالی آن به ارائه خدمات به گردشگران مشغول هستند. علاوه بر رودخانه شهرچای که در نزدیکی روستا جریان دارد و دریاچه پشت سد شهرچای که انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی در آن امکان‌پذیر است، باغ‌های اطراف روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، هر کسی را برای بازدید از این محل ترغیب می‌کنند.
اگر در روزهایی مثل عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری گذرتان به روستای بند بیفتد، می‌توانید از نزدیک شاهد برگزاری جشن‌های ملی و آداب‌ورسوم خاص مردم بومی باشید.این روستا در فصل پاییز و برگ‌ریزان نیز حسابی دیدنی است؛ چراکه درختان باغ‌های زردآلو، سیب، بید، آلبالو و… مثل رنگ‌های مداد رنگی جلوه‌گری می‌کنند و به این ترتیب، قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن برایتان خاطره‌انگیز خواهد شد.
روستای بند مملو از کافه‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرنی است که اغلب فضای دلنشینی دارند. بعضی از کافه‌‌ها در باغ‌های شخصی و کنار رودخانه واقع شده‌اند و هنگام صرف غذا می‌توانید از صدای دلنواز آب نهایت لذت را ببرید.
آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، امتداد خیابان دانشکده، روستای بند

روستای بند سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

روستای راژان

روستایی است از توابع بخش سیلوانا و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .این روستا از نظر بعد جغرافیایی در ارتفاع زیادی نسبت به سایر جاهای منطقه قرار دارد و به همین دلیل است که در زمستان بسیار سردتر است و همه‌ساله تپهٔ «کَوی زَر» آن در زمستان باعث راهبندان‌های بسیار خطرناک می‌شود.روستای راژان یکی از مناطق دیدنی ارومیه به حساب می آید. از جاهای دیدنی نزدیک به راژان می توان به کوه خلیل، سایت پاراگلایدر، آبگرم هفت آباد، آبشار سوله دوکل و پیست اسکی خوشاکو اشاره کرد.

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

روستای انگنه ارومیه

نام یکی از روستاهای شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران روستای انگنه می باشد . این روستا در نزدیکی کرانه‌های غربی دریاچهٔ ارومیه قرار دارد. در پیرامون انگنه معدن نمک قرار دارد که سالانه مقدار زیادی نمک از آن به دست می‌آید. در انگنه تپه‌ای باستانی به نام تپه انگنه وجود دارد.این ده در تقسیمات پیشین کشوری جزو بخش حومه شهرستان ارومیه به‌شمار می‌آمد چنان‌که لغتنامه دخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۴ می‌نویسد:انگنه دهی از بخش حومهٔ شهرستان ارومیه‌است که ۵۵۱ تن سکنه دارد. آب آن از نازلوچای و چشمه و محصول آنجا غلات، توتون، چغندر و حبوب است.

روستای انگنه 1 سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

روستای میرشکارلو

این روستا یکی از روستاهای توابع شهرستان ارومیه و در دهستان ترکمان از بخش مرکزی واقع شده است. این آبادی به لحاظ فاصله ارتباطی در ۱۷ کیلومتری جنوب شرق ارومیه واقع شده مرکز بخش مرکزی شهر ارومیه می باشد. فاصله روستا با مرکز دهستان که روستای ترکمان است حدود ۴ کیلومتر می باشد.در تقسیم بندی جغرافیایی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این آبادی در زمره روستاهای جلگه ای قرار گرفته است.از لحاظ دسترسی این آبادی دارای جاده آسفالته میباشد.
به لحاظ همجواری با سایر روستاها،روستای میرشکار لو از جنوب شرق به روستای نای بین و از طرف جنوب غرب به روستای خضر آباد و دارغالو و از طرف شمال وشمال غرب به روستای مراد علی سفلی و علیا منتهی میشود.

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

غذاهای محلی ارومیه

گوزلمه

یکی از غذاهایی که در ارومیه طبخ می شود و بسیار ساده و بسیار خوشمزه است، گوزلمه است. «گوزلمه» در زبان ترکی به معنی «منتظر نشو» است، یعنی مدت زمان زیادی برای آماده شدن این غذا نیاز نیست و خیلی زود آماده می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا تخم‌مرغ‌ها را سرخ می‌کنیم، سپس ماست را در تابه‌ای دیگر به همراه آب به مدت ۵ دقیقه هم می‌زنیم. سپس در کاسه‌ای تخم‌مرغ و ماست را ریخته و به آن سیر اضافه کرده و در نهایت نوش جان می‌کنیم.

گوزلمه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

در منطقه‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاها محسوب می‌شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

ارومیه خورش

یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه و آذربایجان غربی ارومیه خورش است. امروزه هم تمامی کدبانوهای این استان، ارومیه خورش را در برنامه‌ی غذایی خود جای می‌دهند. ارومیه خورش از گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعم خاص خود را دارد.

ارومیه خورش سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

شورجه ارومیه

یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه شورجه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد.

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در خطه‌ی آذربایجان انواع آش‌ها پخته می‌شود و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. از آش‌های معروف ارومیه می‌توان به آش کلم اشاره کرد که به دو صورت پخته می‌شود: یکی با سماق و دیگری با آبغوره. در این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و طبق ذائقه سماق یا آبغوره استفاده می‌کنند.

آش کلم سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

گیزاتما

یکی از غذاهای ساده‌ی ارومیه گیزاتما است که با بادمجان، کدو، سیب زمینی، سیر و گوجه‌فرنگی (برخی هویج هم اضافه می‌کنند) تهیه می‌شود. تمامی مواد غذا سرخ شده و در سسی با هم ترکیب می‌شوند.

گیزاتما سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

هتل های ارومیه

هتل آنا

هتلی پنج ستاره که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴، در ۲۱ طبقه و ۱۹۶ باب اتاق و سوئیت (سوئیت لاکچری، سوئیت رویال و سوئیت پرزیدنت) به بهره‌برداری رسید. پراکندگی واحدهای اقامتی در طبقات دوم تا پانزدهم می‌باشد. در کنار واحدهای اقامتی لوکس، مدرن و متنوع، هتل آنا ارومیه دارای چندین رستوران و سالن پذیرایی می‌باشد. رستوران هزار و یک شب هتل آنا با ارائه انواع غذاهای بین المللی و سنتی، رستوران آسیایی واسابی نیز با سرو انواع غذاهای آسیایی خوشمزه و رستوران ایتالیایی لالونا با سرو انواع پیتزا و پاستا، در محیطی دلنشین میزبان مهمانان هتل می‌باشد.
کافی‌شاپ هتل آنا ارومیه نیز با ارائه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم از دیگر بخش‌های پذیرایی این هتل پنج ستاره است. از جمله امکانات و خدمات رفاهی و ورزشی می‌توان به استخر هتل آنا، سونا خشک و بخار، حمام ترکی، باشگاه بدنسازی، اتاق ماساژ و سالن پیلاتس اشاره نمود.
آدرس:آذربایجان غربی ، ارومیه خیابان شهید بهشتی (جاده بند) – خیابان جام جم

هتل آنا سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

هتل پارک

هتل بین‌المللی پارک ارومیه در سال ۱۳۸۸ با مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح گردید. این هتل با ۷ طبقه و ۷۰ باب اتاق و سوئیت با امکانات رفاهی مدرن و مجهز به تمامی استانداردهای هتلداری روز دنیا می‌باشد. هتل پارک ارومیه دارای امکاناتی مانند پارکینگ سرپوشیده، خشکشویی، رستوران، کافی‌شاپ، سالن همایش، آژانس هواپیمایی، غرفه سوغاتی، محل بازی کودکان و اینترنت در لابی می‌باشد. این هتل دارای اتاق‌های یک تخته، دوتخته، سه تخته و سوئیت معمولی، سوئیت رویال و سوئیت سوپر رویال می‌باشد.
این هتل همواره پیشتاز ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه گردشگری استان بوده‌است. تاسـیس مــوزه اختصاصی هـتل پــارک ، آموزشگاه هتلداری اختصاصی، قنادی، نان صنعتی و بسیاری دیگر از نوآوری‌ها در صنعت هتلداری برای اولین بار در هتل پارک انجام شده‌است.
آدرس: آذربایجان غربی ، ارومیه خيابان امام – مقابل بازار

هتل پارک سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

هتل آریا

این هتل در قلب این شهر با هدف خدمت‌گذاری به گردشگران در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید. هتل دارای دو فاز می‌باشد که فاز قدیم آن شامل ۸ طبقه مثبت و یک طبقه منفی با ۳۷ باب اتاق و فاز جدید آن شامل ۱۳ طبقه مثبت و یک طبقه منفی با ۲۶ باب اتاق می‌شود. هتل مذکور واحدهای اقامتی متنوعی را به صورت اتاق‌ و سوئیت‌ برای میهمانان خود تدارک دیده است. تمامی ‌واحدها بسیار زیبا طراحی شده و از امکانات کامل رفاهی برخوردارند.
از امکانات هتل ۴ ستاره آریا ارومیه می‌توان به رستوران، کافی شاپ، مجموعه تفریحی و ورزشی آن اشاره کرد که از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و در نوع خود بی‌نظیر است. استخر، جکوزی، سالن بیلیارد، گیم نت، سالن ماساژ و غار نمک ازجمله بخش‌های این مجموعه است.این هتل همچنین دارای سالن‌های ویژه‌ای برای برگزاری مراسم مختلف همچون کنفرانس‌ها، جلسات کاری و اداری و همایش‌ها است.
آدرس:آذربایجان غربی ، ارومیه اواسط خيابان طالقانی

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

هتل جهانگردی

هتلی ۴ ستاره و از هتل‌های قدیمی و با تجربه گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی است که در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را در ۶ طبقه با ۷۴ باب واحد اقامتی آغاز کرد. به منظور ارائه خدمات هرچه بهتر در سال ۱۳۹۰ عملیات بهسازی بر روی برخی اتاق‌های مجتمع جهانگردی ارومیه صورت گرفت. اتاق‌ها چیدمان مطلوبی داشته و فضایی راحت و دنج دارند. ضمن اینکه از امکانات کامل رفاهی هم برخوردارند. رستوران هتل چهار ستاره جهانگردی ارومیه، با طبخ انواع غذاهای ایرانی میزبانی شایسته برای مهمانان خواهد بود. همچنین از دیگر خدمات ارائه شده توسط این هتل می‌توان به کافی‌شاپ، سالن کنفرانس، سالن بدنسازی، سونا بخار، جکوزی و… اشاره نمود.
آدرس: آذربایجان غربی ، ارومیه خيابان كاشانی

هتل جهانگردی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

هتل کارا

یکی از هتل‌های سه ستاره در بهترین نقطه از شهر ارومیه با چشم‌اندازی زیبا، واقع شده‌است. هتل کارا در سال ۱۳۹۹ جهت خدمت‌رسانی به مهمانان گرامی فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل در ۸ طبقه بنا شده‌است و دارای ۳۵ باب واحد اقامتی می‌باشد. از امکانات و خدمات ارائه شده توسط هتل کارا می‌توان به کافی‌شاپ (واقع در طبقه هشتم با ظرفیت ۲۵ نفر)، تاکسی سرویس، رستوران، روم سرویس، پذیرش بیست و چهار ساعته، لاندری، خدمات بیدار باش، خدمات تور، اتاق چمدان، آژانس مسافرتی و غیره اشاره نمود.
آدرس: آذربایجان غربی ، ارومیه خیابان شیخ تپه – ابتدای خیابان جنگلی – مقابل مجتمع مسکونی نگین

%name سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

سوغات ارومیه

نقل ارومیه

محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سوغات ارومیه نقل است. نقل از گذشته در میان ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی داشته و در بسیاری از مواقع به‌جای قند در کنار چای مصرف می‌شده است. امروز بسیاری از نقل‌هایی که در سطح شهرها دیده می‌شود با دستگاه ساخته می‌شود، درگذشته ساخت نقل به روش سنتی کاری بسیار سخت بود.
برای تهیه نقل به روش سنتی ابتدا شکر را حرارت می‌دهند تا ذوب شود و سپس مغزهایی از خشکبار را به آن اضافه می‌کنند و در نهایت اسانس و مزه موردنظر را به آن اضافه می‌کنند. طعم‌دهنده‌های رایج در ارومیه برای مزه‌دار کردن نقل عبارت‌اند از بیدمشک، دارچین، زعفران، وانیل و اسانس میوه‌های مختلف.
نقل‌ها از نظر اندازه هم دسته‌بندی‌هایی دارند و در اندازه‌های ریز، متوسط و درشت به فروش می‌رسند. می‌توان گفت نقل یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر است.نقل‌های ارومیه در مزه‌های مختلفی از جمله نقل بیدمشک، نقل زعفرانی و نقل گل محمدی عرضه می‌شود .

نقل ارومیه سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

حلوای هویج ارومیه

این حلوا، از سوغاتی‌های محبوب ارومیه است. حلوای هویج از گردو، شیره انگور و هویج درست می‌شود. مردم این شهر از حلوای هویج به‌عنوان خوراکی ویژه شب یلدا استفاده می‌کنند و تهیه این خوراکی در شب یلدا در سایر شهرهای استان آذربایجان غربی هم رواج دارد. اگر به این شهر سفر کردید حتما حلوای هویج را امتحان کنید.

حلوای هویج سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

حلوای گردو

این حلوا یکی از لذیذترین خوراکی‌های ارومیه است. حلوای گردو به جهت داشتن گردو و شیره انگور طبعی بسیار گرم دارد به همین دلیل استفاده از آن در شب‌های سرد بسیار مرسوم است. برای تهیه حلوای گردو، در یک دیگ مسی شیره انگور، گلوکز و شکر را حرارت می‌دهند و بعد از اینکه مواد به جوش آمد، گیاه چوبک را به آن می‌افزایند و به‌مدت دو تا سه ساعت در دستگاه مخصوصی هم می‌زنند تا سفت شود و در پایان مغز گردو و پسته را به آن اضافه می‌کنند. شهرت و محبوبیت این حلوا به حدی است که علاوه بر مصرف این حلوا در ارومیه مقدار بسیاری از آن به دیگر نقاط ایران صادر می‌شود و به‌عنوان یک سوغات محبوب از شهر ارومیه موردتوجه بسیاری از مردم است.

حلوای گردو سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

عرقیجات ارومیه

استان آذربایجان غربی یکی از خوش آب و هوا ترین استان‌های ایران است که به‌دلیل مساعد بودن آب و هوای این منطقه گیاهان دارویی و کوهی زیادی در این منطقه پرورش داده می‌شود.بسیاری از گیاهان دارویی و کوهی عرقیجات تهیه می‌شود که این عرق‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید و مؤثر است. معروف‌ترین عرقیات  می‌توان به عرق بیدمشک و بادرنجبویه اشاره کرد. از دیگر عرقیجات مفید این منطقه می‌توان به عرق بهارنارنج، گلاب، بومادران، برگ بید، برگ گردو، بابونه، پونه، ترخون، پیچک، خاکشیر، شاتره، شوید، شنبلیله، گل‌گاوزبان، کلپوره، کیالک، کاکوتی، کاسنی، کرفس، مرزه، نسترن، کاهو، هندوانه کوهی، یونجه و هفت گیاه اشاره کرد.

عرقیجات سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

لوزانک

باستخ یا لوزانک در زبان محلی ارومیه، شیرینی است که از شیره انگور، نشاسته، گلاب و آب تهیه می‌شود و در ظاهر به مسقطی شباهت دارد. برای تزئین لوزانک از مغز پسته و گردو استفاده می‌شود.

لوزانک سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

سوجوق

یکی از شیرینی‌های خوشمزه ارومیه سوجوق است. برای تهیه سوجوق از شیره انگور و نشاسته و گلاب استفاده می‌شود. پس از مخلوط کردن این مواد خمیری حاصل می‌شود که داخل آن را بامغز گردو پر می‌کنند، سپس به‌صورت نواری گرد به آن شکل می‌دهند، به قطعه‌های کوچک برش می‌زنند و با پودر نارگیل آن را تزئین می‌کنند.

سوجوق سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

نان‌های سنتی

خوراکی‌های خوشمزه ارومیه تمامی ندارد، یکی از لذیذترین خوراکی‌ها و سوغاتی‌های ارومیه، نان‌های سنتی این شهر است. از جمله نان‌های سنتی می‌توان به تنوره چره، یخاچره، ارده، جزلا چره و تاواچره اشاره کرد.
تنور چره نانی سنتی است که در بسیاری از روستاهای آذربایجان پخته می‌شود. از جمله مواد استفاده‌شده در این نان می‌توان به چره آرد گندم، نمک و آب اشاره کرد.یخاچره نانی است که از ترکیب آرد گندم و شیر تهیه می‌شود و روی آن را با زرده تخم‌مرغ آغشته می‌کنند.
نان ارده، از ترکیب آرد و شیر و خمیر نان به وجود می‌آید. پس از ترکیب مواد و تقسیم خمیر به قطعات کوچ روی آن را با زرده تخم‌مرغ می‌پوشانند و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند.جزلا چره نانی است که از ترکیب آرد و کمی پیاز و دنبه پخته می‌شود. و اما نان تاواچره، این نان لذیذ از ترکیب آرد گندم، آب و گردو تهیه می‌شود.

نان سنتی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

صنایع دستی ارومیه

فرش ارومیه

ارومیه یکی از قطب های فرش دست بافت ایران است که در زمینه صادرات سهم خوبی را به خود اختصاص داده است. در میان شهرهای استان آذربایجان غربی خوی، ارومیه، تکاب، بوکان، شاهین دژ، میاندوآب و … در زمینه بافت فرش های نفیس پیشرو هستند اما در این میان فرش ریز ماهی و افشار آهنین شهرهای خوی و تکاب به دلیل ظرافت و استحکام بالا، شهرت بسیاری دارند و حتی در سطح بین الملل هم شناخته شده هستند. از جمله شاخص ترین ویژگی های فرش دستبافت آذربایجان غربی رنگ و طرح آن است، که علاوه بر ثابت بودن زیباست.

فرش سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

ظریف کاری ارومیه

یکی از رایج ترین صنایع دستی ارومیه، ظریف کاری بر روی چوب است. در این هنر زیبا، بر اساس یک طرح مشخص قطعات چوب را برروی شی، توسط چسب قرار می دهند و مراحل انجام این کار شباهت بسیاری با منبت کاری دارد. چوب مورد استفاده در ظریف کاری چوب درخت سنجد، گلابی، گردو، صنوبر و سرو است. اگر سری به فروشگاه های صنایع دستی در ارومیه بزنید، این هنر را بر روی اشیایی همچون ظروف تزئینی، جعبه های آرایشی، دستنبند و گردنبند، میز و صندلی و … خواهید دید.

ظریف کاری سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

رودوزی ارومیه

یکی از شاخه های هنر سوزن دوزی، رودوزی است که برای ایجاد آن، روی پارچه ی ساده را توسط نخ های ابریشمی رنگی می پوشانند. ایجاد طرح بر روی این پارچه ها بیشتر یک طرح و نقشه ی ذهنی است. این توسط زنان و دختران خانه دار در کنار کارهای روزمره برای پر کردن اوقات بیکاری انجام می شود. می توانید رودوزی های زیبایی بر روی کفش، لباس، زیرلیوانی، رومیزی و … ببینید.

رودوزی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

پیکر تراشی ارومیه

هنر ایجاد مجسمه هایی از جنس چوب را پیکر تراشی می گویند. در واقع پیکر تراشی همان هنر ساخت مجسمه های سنگی یا چوبی است که از قرن ها پیش خلق شده است و حتی قدمت این هنر را در ایران می توان از روی آثاری همچون تخت جمشد متوجه شد. حال این هنر در ارومیه به شکل پیکر تراشی بر روی چوب رونق دارد و می توان این آثار زیبایی در شکل های مختلفی مانند حیوانات نظاره کرد.

پیکر تراشی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران
از دیگر صنایع دستی ارومیه می توان به گلیم، معرق، سفالگری، جاجیم، منجیق دوزی، ساخت وسایل چوبی ، رنگرزی و چاپ های سنتی، منبت کاری و… اشاره کرد.

رستوران های ارومیه

سفره‌خانه کشکول

اگر می‌خواهید یک وعده غذای سنتی لذیذ و عالی نوش جان کنید،سفره‌خانه کشکول انتخاب مناسبی است. فضایی گرم و صمیمانه و محیطی کاملا تمیز و بهداشتی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رستوران است. غذا در این رستوران در ظرف‌های بسیار زیبا و سنتی سرو می‌شود. غذاهای متنوع و لذیذ منوی این رستوران، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. غذاهایی مثل دیزی، کشک بادمجان و دلمه در منوی این رستوران دیده می‌شود. بعد از غذا می‌توانید چای هم سفارش دهید و در استکان‌های کمرباریک و زیبا، لذت نوشیدن چای در یک سفره‌خانه‌ی زیبا را تجربه کنید.
آدرس: ارومیه، خیابان برق، بعد از ساختمان فرماندارى، نرسیده به تقاطع دانشکده، نبش کوى بهار، جنب زیرگذر ۷

سفره خانه کشکول سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

رستوران دیاکو

اگر دوست دارید در محیطی شیک و آرام غذا بخورید، رستوران دیاکو را انتخاب کنید. رستورانی که به کباب‌ها و استیک‌هایش مشهور است. در این رستوران علاوه بر غذاهای ایرانی، انواع غذاهای بین‌المللی هم پیدا می‌شود، بنابراین برای زمانی مناسب است که با همراهان خود اختلاف سلیقه دارید. در این رستوران با هر سلیقه و ذائقه‌ای غذایی باب میل‌تان پیدا می‌کنید و از خوردن آن لذت خواهید برد.
آدرس: ارومیه، بلوار جام جم، بین خیابان‌های گلشهر ۱ و ۲ ، نبش کوچه ۱۵

رستوران دیاکو سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

رستوران گازماخ

این رستوران یکی از محبوب‌‌ترین رستوران‌ها در این شهر است. ته دیگ یکی از لذیذترین و مهم‌ترین بخش‌های غذاهای ایرانی است که طرفداران فراوانی دارد. این رستوران هم به نام گازماخ یا همان ته دیگ نام‌گذاری شده است. اگر عاشق ته دیگ هستید (که حتما هستید)، در این رستوران از خوردن بهترین غذاها همراه با یک تکه ته دیگ بزرگ لذت ببرید.
آدرس: ارومیه، پل قویوق، روبه‌روی پاسگاه مرکزی موقتی

رستوران گازماخ سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

رستوران ایتالیایی و ترکی سوپر استار

اگر از خوردن غذاهای ایرانی و محلی خسته شدید، رستوران ایتالیایی و ترکی سوپر استار را امتحان کنید. سرویس‌دهی این رستوران بسیار عالی است و پرسنل آن رفتاری گرم و صمیمانه دارند. منوی این رستوران، ترکیبی از غذاهای ایتالیایی و ترکی است و تنوع زیادی دارد که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.
آدرس: ارومیه بلوار امام علی، رو‌به‌روی پارک دانشجو، بین خیابان درستکار و بلوار مولوی

رستوران ایتالیایی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

رستوران مولوی

این رستوران، یکی از رستوران‌های معروف شهر است که تقریبا همه آن را می‌شناسند. اگر می‌خواهید بهترین غذاهای اصیل ایرانی و انواع خورش را با کیفیتی فوق‌العاده نوش جان کنید، حتما این رستوران را انتخاب کنید.
آدرس: ارومیه میدان مولوی ، بلوار مولوی ، رستوران مولوی

رستوران مولوی سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

بهترین زمان سفر به ارومیه

ارومیه در کل شهر سردسیری است. بهترین زمان سفر به این شهر از نظر آب و هوا از اوایل تیر ماه تا اوایل شهریور است. میزان متوسط دمای هوای ارومیه در این ماه‌ها تقریبا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است؛ البته دمای این شهر در ماه‌های تابستان به ۳۱ الی ۳۲ درجه هم می‌رسد و میزان متوسط حداقل دما هم تقریبا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. اگر می‌خواهید در فصل بهار به ارومیه سفر کنید، اواخر خرداد ماه بهترین زمان است. اگر هم می‌خواهید پاییز به ارومیه سفر کنید، توصیه می‌کنیم در همان ۱۰ روز اول مهر عازم این شهر شوید.
معمولا تابستان‌ها شلوغ‌ترین زمان سفر به این شهر است؛ زیرا هم آب و هوای نسبتا خنک و دلپذیری دارد و هم برگزاری جشنواره‌های تابستانی در پارک‌های مختلف شهر همراه با جنگ‌های شاد، کنسرت‌‌ها و بازی‌های بومی و محلی، فضای شادی در این شهر ایجاد می‌کند.

ارومیه 2 سیری در ارومیه ، شهر آب ایران

روش های سفر به ارومیه

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما برای شما این امکان را فراهم می‌کند که در کمترین زمان ممکن به مقصدتان برسید و در طول مسیر از خدمات رسانی درون هواپیما نیز بهره‌مند شوید.مدت زمان مسیر سفر تهران به ارومیه با هواپیما یک ساعت می باشد. در کنار مزایای قابل توجه سفر هوایی، عده‌ای به دلیل عواملی همچون استرس و ترس از ارتفاع، هزینه بلیط هواپیما، محدودیت در حمل بار و تاخیر پرواز علاقه‌ای به سفر با هواپیما ندارند. اگر شما نیز ترس از ارتفاع دارید و در سفر از طریق هواپیما دچار استرس می‌شوید بهتر است به سایر راه‌ها فکر کنید تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

سفر با قطار

سفر از طریق قطار نیز دارای مزایای بسیاری است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. به عنوان مثال یکی از جذابیت‌های سفر با قطار، تماشای مناظر بکر و دیدنی اطراف است و همچنین سفر با قطار امکان استراحت راحت را نیز برای مسافران فراهم می‌کند و با توجه به اینکه مسیر سفر اکثر مسافران قطار طولانی است، کوپه‌های قطار دارای تخت یا مجهز به صندلی‌های تخت‌شو می‌باشند. ناگفته نماند که در اکثر قطارها یک پزشک حضور دارد که درصورت بروز مشکل به شما کمک می‌کند.
اگر برای سفر خود به این شهر راه سفر با قطار را انتخاب کرده باشید، یک مسیر ۱۵ ساعته را پیش رو دارید که با گذشتن از ایستگاه‌های کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه و میاندوآب به مقصد خود می‌رسید.

سفر با اتوبوس

یکی از راه‌های رایجی که برای سفر وجود دارد و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، سفر با اتوبوس‌های مسافربری می‌باشد. برای سفر به ارومیه از طریق اتوبوس در ابتدا وارد اتوبان تهران-کرج خواهید شد و پس از گذشتن از شهرهای ابهر، زنجان و تبریز به ارومیه می‌رسید. مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به ارومیه چیزی در حدود ۹ الی ۱۰ ساعت خواهد بود.

سفر با خودروی شخصی

مزایای قابل توجه سفر با ماشین شخصی بسیار زیاد است که می‌توان از آن‌ها مواردی همچون داشتن خلوت خصوصی خودتان، توقف‌های متناوب در میان مسیر مطابق میلتان و غیره را برشمرد.فاصله تهران تا ارومیه ۷۶۵ کیلومتر است که با احتساب این مسافت برای رسیدن به مقصد به ۷۰ الی ۸۰ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت.

بهترین زمان سفر به ارومیه چه موقع است؟

بهار ، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به ارومیه می باشد.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کجا هستند؟

دریاچه ارومیه ، بازار ارومیه، مسجد جامع و کلیسای ننه مریم و…

آیا ارومیه چشمه آبگرم دارد؟

بله، طبیعت ارومیه آب گرم‌های مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها، چشمه آبگرم هفت آباد است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • آرین

    چند بار به ارومیه سفر کردم و واقعا بهترین خاطرات رو از اونجا دارم.
    مردمش هم واقعا خونگرم و مهمون نواز هستند
    کاش دولت بیشتر توجه کنه چون واقعا ظرفیت های زیادی داره
    ترک نیستم ولی یاشاسین ارومیه

    ۷ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • فرهاد

    من تبریزی هستم ارومیه شهر دوم من هست خیلی دوستش دارم

    ۱ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • فرهاد اکبریان

    من تبریزی هستم ارومیه شهر دوم من هست خیلی دوستش دارم

    ۱ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • عالم هستی

    ارومیه نگین قوم‌ها (ارمنی کرد و آذری)و ادیان الهی(مسلمان سنیو شیعه و ارمنی و حتی زرتشتی) و زبانهای زنده ایران زمین (ارمنی کردی و آذری )و آریایی هستش مهد زرتشت و مادها (جز سه قوم ایرانی الاصل) شهر سر سبزی شهر پاک و پاکیزگی

    ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • آوات

    ارومیه وارمن، پرجوانی ولات من

    ۲۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • مریم

    آنا یوردوم،گوزل اورمو❤️

    ۲۲ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • گوزل اورمو . گوزل آذربایجانیم

    گوزل اورمو . گوزل آذربایجانیم

    ۱۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • عسل فرهی

    همه چی عالی فقط چرا تو پارک‌ها و بوستان‌های انگشت شمارتون صندلی و چراغ نیست؟

    ۱۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • مونا

      اتفاقا ارومیه زیباترین و طولانی ترین پارک هارو داره و وسیع هستند و همشون جای صندلی زیادی دارند و روشنایی خوبی در شب دارند.

      ۲۳ اسفند, ۱۴۰۱
  • وحید

    دره قاسملو؟؟؟اسم واقعی آن خان درسی یاشهیدلردرسی هستش

    ۱۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • ایران

    جای تفریحی درست و حسابی ندارد اینهایی را که شما می فرمایید آنچنان چیزی ازش نمانده
    درضمن خیلی هم بازار گرانفروشی دارد میتونید امتحان کنید تا خودتون متوجه بشید

    ۱۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • الی

    من اهل ارومیه هستم واز این که اهل این شهرپراز انرژی وادمای خوب هستم خوشحالم درسته شهرمون بزرگ شده ولی هنوزم که هنوز مردم هوای همدیگرودارن توشهرا وکشوارای دیگه موندم هیچ جا مثل ارومیه نمیشه اینومن نمیگم اینوکسای که ازشهرا یاازکشورای دیگم اومدن ارومیه میگن بعد یه مدت زندگی توارومیه نمیتونن ازش دل بکنن جانیمسان اورمیه

    ۱۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • ناهید

    بسیار جامع توضیح دادیدن. سپاس

    ۱۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • امیر

    گوزل اورمیه

    ۱۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • امیدمولازاده

    دوستان گرامی فصل بهار خردادماه حتما به آبشارسوله دکل ودریاچه دالامپر هم برید تقریبا۶۰کیلومتری ارومیه منطقه مرگور زیوه-دیزج-گیسیان بعدآبشار فوق العاده زیبا هستش
    تیرماه یا مردادماه از طبیعت زیبای دالامپر نقطه صفرمرزی ایران ترکیه باهوای کاملاخنک لذت ببرید تووسط تابستان باید لباس گرم بپوشی وروی برف ها راه بری

    ۱۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • شاهرخ فرهنگی

    بسیار عالی ؛ جامع و مفید .دست همه عزیزانی که زحمت این مقاله را کشیده اند درد نکنه

    ۱۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد