جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سینما گلریز تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

سینما گلریز تهران یا سینما تئاتر گلریز از سینماهای تهران است. این سینما در سال ۱۳۳۴ ب و در دو سالن در محله یوسف‌آباد افتتاح شد. این سینما در سال ۱۳۳۷ با درجه کیفی «یک» و در دو سالن با ظرفیت ۳۸۰ نفر در محله یوسف‌آباد افتتاح گردید. سینما تئاتر گلریز در خیابان اسدآبادی (یوسف آباد)، نبش خیابان ۳۴ قرار دارد.سینما – تئاتر گلریز که پیش از این با نام سینما گلدیس شناخته می شد، یکی از مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران و دارای دو سالن نمایش است که در آن به صورت همزمان نسبت به اجرای فیلم و تئاتر کمدی اقدام می شود.
این سینما زمانی سینما گلدیس خوانده می‌شد و محل اکران فیلم‌های روز سینمای جهان بود، مدتی به نام تئاتر آناهیتا خوانده می‌شد و مهین و مصطفی اسکویی به همراه گروه‌شان نمایشنامه‌هایی را روی صحنهٔ آن می‌بردند و پس از انقلاب -از سال ۱۳۶۶ تا امروز- زیر عنوان سینما-تئاتر گلریز علاوه بر اکرانِ یک فیلم از فیلم‌های روی پرده، صحنهٔ اجرای تئاترهایی با مضامین طنز بوده است. از مشهورترین کارهای طنزی که طی یک دههٔ اخیر روی صحنهٔ تئاتر گلریز رفته می‌توان به نمایش «دروغ چرا؟» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد محمدی اشاره کرد که بیش از سه سال روی صحنه ماند و بعدها سی‌دی آن هم به بازار آمد و پرفروش شد.
هنرکدهٔ آناهیتا
در بدو ساخته شدن این سالن در سال ۱۳۳۷، مصطفی اسکویی و مهین اسکویی که به تازگی از شوروی بازگشته‌بودند، در آنجا دست به تأسیس یک گروه هنری به نام آناهیتا زدند. در این هنرکده که به سینما – تئاتر آناهیتا معروف بود آثاری چون اتلو، طبقه ششم (آلفرد ژاری)، هیاهوی بسیار برای هیچ، تراموایی به نام هوس، سلمانی شهر سویل و عروسی فیگارو بر روی صحنه رفتند. با این حال اسکویی‌ها به دلیل مسائل مالی نتوانستند فعالیت خود را ادامه دهند و به همین دلیل تئاتر را تعطیل و به فرد دیگری واگذار کردند که از این سالن به عنوان سینما استفاده کرد و نام آن را «سینما گلدیس» گذاشت.
سینما گلدیس و گلریز
این سینما زمانی سینما گلدیس خوانده می‌شد و محل اکران فیلم‌های روز سینمای جهان بود، پس از انقلاب -از سال ۱۳۶۶ تا امروز- زیر عنوان سینما-تئاتر گلریز علاوه بر اکرانِ یک فیلم از فیلم‌های روی پرده، صحنهٔ اجرای تئاترهایی با مضامین طنز بوده است. از مشهورترین کارهای طنزی که طی یک دههٔ اخیر روی صحنهٔ تئاتر گلریز رفته می‌توان به نمایش «دروغ چرا؟» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد محمدی اشاره کرد که بیش از سه سال روی صحنه ماند و بعدها سی‌دی آن هم به بازار آمد و پرفروش شد.
روزهای سه شنبه می توانید فیلم های سینمایی را با بلیط نیم بها تماشا کنید.مالکیت این سینما بر عهده آقای شهریار معظمی قرار دارد.
تلفن تماس : ۸۸۷۱۸۷۱۳
آدرس : یوسف آباد، خیابان جمال الدین اسد آبادی، نرسیده به میدان فرهنگ، سینما گلریز

در این مطلب می توانید با ۱۰ سینمای معروف تهران آشنا شوید .

سینما گلریز 1 سینما گلریز تهران
سینما گلریز 2 سینما گلریز تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *