رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ بهمن ۱۴۰۰

سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی

اشتراک گذاری

اصفهان یکی از تاریخی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است که همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این شهر در مرکز ایران قرار گرفته است و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران و مشهد است. اصفهان در سال‌های بسیار دور به عنوان پایتخت صفویان انتخاب شد. این شهر پیشینه تاریخی بسیار کهنی دارد از همین رو مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
راه‌های زیادی جهت رسیدن به این شهر وجود دارد که از ساده‌ترین آن‌ها می‌توان به خرید بلیط هواپیما اصفهان و استفاده از این وسیله نقلیه اشاره کرد. اگر قصد دارید تور اصفهان رزرو کنید و به این شهر زیبا و دیدنی سفر کنید، خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود را فراموش نکنید.
اصفهان
شاید تصور کنید گز، تنها سوغات اصفهان است اما این تصور اشتباه است. اصفهان سوغاتی‌های متنوعی اعم از صنایع دستی و خوراکی دارد که در ادامه این مقاله به معرفی بهترین سوغاتی اصفهانی خواهیم پرداخت.

خوراکی‌های اصفهان

در میان تمامی سوغاتی‌های خوراکی این شهر، گز و پولکی شهرت بسیار زیادی دارند. این خوراکی‌ها را می‌توانید از مراکز خرید و قنادی‌های سراسر شهر خریداری کنید. در زیر لیستی از بهترین سوغاتی‌های خوراکی شهر آورده شده است.
• گز
همه ما با شنیدن نام این خوراکی خوشمزه اصفهان و زیبایی‌های آن را به یاد می‌آوریم. گز اصفهان انواع مختلفی دارد که تمامی آن‌ها بسیار خوش طعم هستند. گز لقمه با مغز بادام و پسته ساخته می‌شود و در بسته بندی‌های شیک به فروش می‌رسند. گز آردی نیز نوع دیگری از گزهای اصفهان هستند که طعم و عطر بسیار دلنشینی دارند. اصفهان گزهایی با برندهای مظفری، کرمانی، شیرین و … دارد که تمامی آن‌ها در اصفهان موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنید. به طور کلی گز از ریشه گیاهی به نام بته یا درخت گز به وجود می‌آید. این گیاه در کوهستان به خصوص مناطق خوش آب و هوا رشد می‌کند.
می‌توانید انواع گز لقمه، گز آردی، گز سکه‌ای، گز برشی، گز شکلاتی و گز انگشت پیچ را از اصفهان خریداری کنید.
• پولکی
از دیگر سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به پولکی اشاره کرد. پولکی یک نوع آب نبات دایره‌ای شکل و نازک است که در طعم و رنگ مختلف تولید می‌شود. این شیرینی‌های خوشمزه در کنار چای سرو می‌شوند. از پودر نارگیل، گلاب، هل، عسل، نعنا، زعفران، لیمو عمانی، کنجد و … به عنوان طعم دهنده در این شیرینی‌ها استفاده می‌کنند.
• سوهان
از دیگر خوراکی‌های پرطرفدار شهر اصفهان می‌توان به سوهان اشاره کرد. سوهان این شهر با دیگر شهرهای ایران همچون قم و … کمی تفاوت دارد. اما طعم و عطر آن همچون دیگر سوهان‌ها بی‌نظیر است. سوهان اصفهان با نام سوهان عسلی نیز شناخته می‌شود. این سوهان‌ها کمی نازک‌تر از سوهان‌های قم هستند که روی آن‌ها از مغز بادام و پسته پوشانده شده است.
• دوغ و گوشفیل

یکی از خوراکی‌های محلی و خوشمزه اصفهان دوغ و گوشفیل است که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. شاید ترکیب این دو خوراکی کمی عجیب به نظر برسد اما طعم آن‌ها کنار هم بسیار خوب و منحصربفرد است. دوغ‌های اصفهان چندان شور نیستند و کمی طعم ترشی دارند. گوشفیل‌های این شهر نیز شیرین و خوشمزه هستند. گوشفیل‌ها در جعبه‌های تزئینی و دوغ نیز در بطری به فروش می‌رسد که می‌توانید برای سوغات از آن‌ها استفاده کنید.
• برشتوک
برشتوک نوعی شیرینی آردی و خوشمزه است که در فروشگاه‎های اصفهان به فروش می‌رسد. این شیرینی سنتی از آرد، هل، پودر قند و افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. برشتوک گندم و نخودچی نیز موجود است که هرکدام طعم و عطر منحصربفردی دارد. این محصولات به شکل لوزی برش داده می‌شوند و در بسته‌بندی‌های مخصوص به فروش می‌رسند.
• شیرینی کرکی
این سوغات اصفهان کمی ناشناخته‌تر از دیگر سوغاتی‌های این شهر است. شیرینی کرکی طعم و عطر بیار خوبی دارد و بافت آن نرم است. این شیرینی با آرد و روغن حیوانی تهیه می‌شود و در بسته‌بندی‌های شیک جهت سوغات به فروش می‌رسد. می‌توانید این خوراکی را از فروشگاه‌ها و مراکز خرید سطح شهر خریداری کنید. اگر بلیط چارتر هواپیما خریداری کرده ‎اید و ساعت پرواز شما نزدیک است، این سوغات را می‌توانید در فروشگاه‎های موجود در فرودگاه نیز پیدا کنید.
• جوز قندی
یکی از گران قیمت‌ترین سوغاتی‌های اصفهان جوز قندی است که در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز به فروش می‌رسد. برای تهیه این شیرینی محلی و خوشمزه از میوه‌ای به نام الگ استفاده می‌شود که یک نوع هلو است. این میوه با مغز گردو آسیاب شده و در نهایت خاک قند به آن اضافه می‌شود. سپس جوز قندی را خشک و بسته بندی می‌کنند.
• از دیگر سوغاتی‌های خوراکی اصفهان می‌توان به نبات، عسل اصفهان (فریدون شهر)، شیرینی برنجی و …. اشاره کرد.

صنایع دستی اصفهان

در اصفهان همانند دیگر شهرهای قدیمی ایران هنرمندان بسیار زیادی وجود دارند که به ساخت صنایع دستی مختلف می‌پردازند. علاوه‌براین در اصفهان از گذشته‌های دور صنایع دستی مختلفی همچون ظرف، مجسمه، زیورآلات، فرش و قالیچه و …. وجود داشت. موارد زیر از پرطرفدارترین صنایع دستی اصفهان هستند.
• قلم‌زنی
ظروف قلم‌زنی شده از محصولاتی هستند که همواره مورد توجه گردشگران به خصوص گردشگران خارجی قرار می‌گیرد. در بازار قیصریه اصفهان می‌توانید موارد زیادی از آثار قلم‌زنی استادان اصفهانی را مشاهده و خریداری کنید. این آثار زیبا برروی صفحه یا ظرف‌های نقره و مس خلق می‌شوند. همچنین گلدان، تابلو، سینی، جام‌های زینتی و … که قلم‌زنی شده‌اند در این بازار موجود هستند.
• مسگری
از گذشته در اصفهان بسیاری از مردم به مسگری می‌پرداختند. این کار با قلم زنی روی مس انجام می‌شود. به همین دلیل ظروف مسی بسیار زیادی را می‌توانید در اصفهان پیدا کنید. این ظروف مسی جنبه تزئینی دارند و برخی از آن‌ها نیز در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• خاتم کاری
از دیگر صنایع دستی زیبا و به یادماندنی می‌توان به محصولات خاتم کاری شده اشاره کرد. در خاتم کاری اصفهان اشکال مختلف و چندضلعی از جنس چوب در کنار هم چیده و چسبانده می‌شوند. این کار سبب خلق محصولاتی زیبا می‌شود. جعبه، گلدان، جای قلم، ظروف پذیرایی و … خاتم کاری شده در بازارهای اصفهان وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای سوغاتی خریداری کنید. در خاتم‌کاری نقش‌هایی از شاهنامه، طبیعت و … نقاشی می‌شوند که بسیار دیدنی هستند.
• فیروزه کوبی
از آثار ارزشمند اصفهان می‌توان به محصولات فیروزه کوب اشاره کرد. این آثار برای گردشگران خارجی نیز بسیار جذاب است و مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این محصولات تکه‌های فیروزه کوچک برروی سطحی از یک فلز چسبانده می‌شوند و این فلز به سینی، گلدان، تابلو و … تبدیل می‌شود. هرچه فیروزه‌هایی که روی فلز نشانده شده باشد ریزتر و منظم‌تر باشد، قیمت این محصول نیز بالاتر است.
• قلم کاری

قلمکاری
قلم کاری همانند نوعی چاپ است که روی پارچه صورت می‌گیرد. در این هنر به واسطه قالب‌های مخصوص، پارچه‌هایی داخل رنگ فروبرده می‌شود و از این طریق طرح‌های زیبایی روی پارچه به وجود می‌آید. از پارچه‌های کتان، کرباس یا پنبه‌ای در قلم‌کاری استفاده می‌شود. بیشتر رنگ‌هایی که در این صنعت به کار برده می‌شوند، طبیعی هستند اما برخی دیگر از رنگ‌ها نیز مصنوعی و ساختگی هستند. این محصولات به عنوان روسری، رومیزی، لباس و … به فروش می‌رسند.
• میناکاری
از جمله زیباترین صنایع دستی می‌توان به آثار میناکاری شده اصفهان اشاره کرد. این آثار برروی گلدان، تابلو، کاسه و بشقاب به وجود می‌آید که بسیار زیبا هستند. رنگ این محصولات اغلب آبی روشن یا پررنگ است که حس آرامش زیادی را به بیننده القا می‌کند. از ترکیب اکسید فلزات و چندگونه نمک آثار مینا کاری به وجود می‌آید.
• کاشی سازی و سفالگری
در بازارهای اصفهان می‌توانید محصولاتی از جنس کاشی و سفال پیدا کنید که طرح‌های بسیار زیبایی روی آن نقاشی شده است. این کاشی‌ها از گذشته در اصفهان وجود داشتند و نمونه‌‌های آن را می‌توانید روی درب و دیوارهای مکان‌های تاریخی و گردشگری مشاهده کنید. این محصولات به شکل کاشی‌های دکوری، قاب و تابلو، ظروف پذیرایی و … ساخته می‌شوند.

جمع بندی

اگر از تور اصفهان استفاده کرده‌اید، یا با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده‌اید، خرید سوغاتی را فراموش نکنید. تمامی این محصولات را می‌توانید از بازارها و مراکز خرید اصفهان خریداری کنید. از بهترین بازارهای این شهر می‌توان به بازار قدیمی اصفهان یا بازار قیصریه، بازار نقش جهان، بازار هنر، بازار بزرگ اصفهان و … اشاره کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *