رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۴۰۱

جاهای دیدنی شیراز که شهرت جهانی دارند

اشتراک گذاری

جاهای دیدنی شیراز از مشهورترین بناهای تاریخی و عمارت‌های باستانی کشور ما هستند که شهرتی جهانی دارند. این آثار توجه گردشگران سراسر جهان را به خود جلب می‌کنند.

شیراز از باستانی‌ترین شهرهای کشور ما در استان فارس است که مشهورترین آثار باستانی و تاریخی ایران را در خود جا داده است. جاهای دیدنی شیراز در این شهر زیبا و حوالی آن قرار گرفته‌اند و بسیاری از جهانگردان، ایران را با این بناهای باستانی می‌شناسند. در ادامه به معرفی مشهورترین جاهای دیدنی شیراز با شهرت جهانی می‌پردازیم.

۱. پاسارگاد

مجموعه باستانی پاسارگاد از برجسته‌ترین آثار باستانی ایران مربوط به دوره حکومت هخامنشیان است که در شهرستان مرودشت و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از شمال شرقی شیراز قرار دارد. این مجموعه شامل بناهای باستانی و مقبره‌هایی از پادشاهان هخامنشی می‌شود و دارای شهرتی جهانی است.

مجموعه باستانی پاسارگاد شیراز را به‌عنوان نخستین پایتخت حکومت هخامنشیان در ایران باستان می‌شناسند و امروزه آرامگاه کوروش از اصلی‌ترین بخش‌های این مجموعه به شمار می‌رود. گردشگران داخلی و خارجی زیادی در طول سال از این مقبره و سایر قسمت‌های مجموعه پاسارگاد بازدید می‌کنند.

در معماری مقبره کوروش و سایر کاخ‌ها و بناهای باستانی در مجموعه پاسارگاد تلفیقی از معماری ایرانی، رومی و یونانی به چشم می‌خورد و این بناها را با قطعه سنگ‌های بزرگ ساخته‌اند. از دیگر آثار برجسته در این مجموعه می‌توان به آرامگاه کمبوجیه یا برج سنگی، دژ تل تخت، باغ شاهی، پل پاسارگاد، محوطه مقدس پاسارگاه، کاخ‌های چهارباغ، کاخ دروازه، کاخ بار عام، تندیس‌ها و نقش برجسته‌های این مجموعه اشاره کرد.

مجموعه باستانی پاسارگاد در دشت مرغاب مرودشت در زمان احداث بیش از ۱۶۰ هکتار وسعت داشت. زمان ساخت بناها و مقبره‌های این مجموعه را مربوط به زمان پادشاهی داریوش و خشایارشا می‌دانند. نام مجموعه باستانی پاسارگاد به‌عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۲. تخت جمشید

جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید از دیگر مجموعه بناها و کاخ‌های باستانی مربوط به دوره هخامنشیان در شهرستان مرودشت است که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شمال شرقی شیراز قرار دارد. مورخان از مدارک موجود در این مجموعه سال ساخت آن را در ۵۱۸ پیش از میلاد، یعنی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش تخمین زد‌ه‌اند. عظمت بناهای سنگی و کاخ‌های این مجموعه به‌اندازه‌ای است که باستان‌شناسان زمان ساخت این بناها را در طول سال‌هایی طولانی از زمان پادشاهی داریوش اول تا واپسین سال‌های حکومت پادشاهان هخامنشی برآورد کرده‌اند.

در معماری کاخ‌های مجموعه تخت جمشید از سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ استفاده شده است و شکل ظاهری این قطعه‌ها با تراش‌های خاص، توجه معماران امروزی را به طراحی پیچیده این بناها با توجه به امکان محدود دوران باستان جلب می‌کند. از بخش‌های مختلف مجموعه تخت جمشید می‌توان به کاخ آپادانا، دروازه ملل، کاخ تچر، کاخ شورا، کاخ ملکه و کاخ هدیش اشاره کرد.

در مجموعه تخت جمشید نشانه‌هایی از فرهنگ مترقی هخامنشیان در حکومت‌داری و اداره اجتماع به چشم می‌خورد که از میان آن‌ها می‌توان به سیستم لوله‌کشی فاضلاب خانه‌ها و منشور حقوقی با قوانین کار یکسان برای مردان و زنان اشاره کرد. مجموعه تخت جمشید دومین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو است و می‌توان از آن با عنوان مشهورترین مجموعه بناهای باستانی ایران در جهان یاد کرد.

۳. باغ ارم

باغ ارم شیراز از جاهای دیدنی‌ معروف در شهر بهار نارنج است که در نزدیکی میدان ارم و مجموعه دانشگاه شیراز قرار دارد. از قدمت این باغ اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما نام این مجموعه در برخی سفرنامه‌های تاریخی به چشم می‌خورد و مورخان بر این اساس قدمت این مجموعه را حداقل مربوط به قرن‌های دهم و یازدهم هجری می‌دانند. برخی باستان شناسان نیز زمان ساخت باغ ارم شیراز را در دوره حکومت سلجوقیان تخمین می‌زنند.

باغ ارم شیراز از زیباترین نمونه‌های باغ‌ ایرانی است که سراسر آن را درختان سر به فلک کشیده و گل‌کاری‌های زیبا پوشانده‌اند. استخر و نهرهای روان در این باغ بر طراوت و زیبایی درختان و گیاهان در این مجموعه افزوده‌اند و ساختمان اصلی با تزیینات کاشی‌کاری و آینه‌کاری ظریف، میان باغ ارم خودنمایی می‌کند. نام این باغ به‌همراه هشت باغ ایرانی دیگر در ششم تیر ماه سال ۱۳۹۰ شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

۴. نقش رستم و نقش رجب

نقش رستم محوطه‌ای باستانی با مقبره‌ها، کتیبه‌ها و نقش برجسته‌هایی در دل کوه است. این مجموعه باستانی در فاصله ۶۰ کیلومتری از شمال شرقی شیراز و در شهرستان مرودشت قرار دارد و آثار باستانی از دوران هخامنشیان، ساسانیان و ایلامیان در آن به چشم می‌خورند. این محوطه در حدود ۶ کیلومتر تا مجموعه تخت جمشید فاصله دارد و مقبره‌های آن متعلق به پادشاهان هخامنشی هستند.

در سنگ‌نگاره‌های نقش رستم تصاویری از اردشیر بابکان و اهورامزدا، پیروزی شاپور بر فرمانروای روم، پیروزی بهرام دوم، آناهیتا و نرسی و نبردهای هرمز دوم و شاپور دوم حک شده‌اند. کعبه زرتشت از دیگر بناهای باستانی مورد توجه در این مجموعه در مقابل نقش برجسته‌ها و مقبره‌های هخامنشی است.

نقش رجب که آن را با نام کتیبه نقش شهریاران نیز می‌شناسند، سنگ‌نگاره‌هایی از سه مجلس تاج‌گذاری مربوط به دوره ساسانیان است. این سه نقش برجسته به تاج‌گذاری شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، اردشیر بابکان و شاپور فرزند اردشیر بابکان تعلق دارند. نقش رجب در فاصله سه کیلومتری از نقش رستم و چهار کیلومتری تخت جمشید و در حد فاصل این دو مجموعه تاریخی از هم قرار گرفته است.

۵. حافظیه

حافظیه از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در شیراز است که مقبره حافظ شیرازی از برجسته‌ترین شاعران ایرانی در آن قرار دارد. مهم‌ترین دلیل شهرت جهانی این مجموعه را می‌توان به شهرت جهانی حافظ شیرازی نسبت داد. حافظیه در جنوب دروازه قرآن شیراز قرار گرفته است و فاصله کوتاهی تا باغ نارنجستان قوام، باغ جهان نما و مسجد نصیرالملک دارد.

آرامگاه حافظ نخستین بار در حدود ۶۰ سال پس از مرگ او به دست وزیر «میرزا ابوالقاسم گورکانی» حاکم فارس ساخته شد؛ اما در دوره‌های صفویه و به‌خصوص زندیه آن را مرمت و بازسازی کامل کردند. از آن پس نیز بارها این بنا به دست پادشاهان تعمیر و نوسازی شده است. حافظیه شیراز از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز و آثار ملی ایران است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *