جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفر مسئولانه چیست؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ آبان ۱۳۹۶

سفر مسئولانه چیست؟ ما انسان‌ها به دلایل متفاوت و برای اهداف مختلفی سفر می‌کنیم. ممکن است در سفرهایمان ناخواسته بر شیوه‌های زندگی انسانی و حیات گیاهی و جانوری مقصد آسیب بزنیم. اگر بخواهیم سفرمان چیزی بیشتر از گردش، خرید، عکاسی و ثبت چند خاطره باشد، کافی‌ است نکاتی را رعایت کنیم:

سفر مسئولانه و خرید کردن از محلی‌ها

بسیاری از افراد در سفر ناخودآگاه به سمت فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگی می‌روند که آن‌ها را یاد خانه‌ خودشان می‌اندازد. اما آدم‌ها کیلومترها از خانه‌شان دور نمی‌شوند و سفر نمی‌کنند تا چیزهایی را تجربه کنند که در خانه خودشان هم می‌توانستند داشته باشند. ما سفر می‌کنیم تا چیزهای جدیدی را کشف کنیم. پس برای خرید سوغاتی به فروشگاه‌های محلی بروید و حمایتشان کنید. برای غذاخوردن هم مکان‌هایی را انتخاب کنید که مردم محلی در آنجا غذا می‌خورند. با این روش‌ها به اقتصاد محلی‌ها کمک خواهید کرد.

سفر مسئولانه 3 سفر مسئولانه چیست؟


سفر مسئولانه و احترام به آداب و عقاید

از آن افرادی نباشید که به عادات و عقاید مردم منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنند بی‌اعتنا هستند و به رفتارها و عقایدشان نگاهی از بالا دارند. ممکن است رفتارهای ما تاثیری مخرب بر فرهنگ بومی یک منطقه داشته باشد. بنابراین قبل از سفر درباره فرهنگ، سنت‌ها، قوانین محلی‌ و همچنین نکات بهداشتی و امنیتی محلی که به آن سفر خواهید کرد، جست‌وجو کنید. سعی کنید به شیوه پوششی که در هر منطقه‌ای رایج است احترام بگذارید. طی سفر هم با محلی‌ها صحبت کنید، از آن‌ها درباره سنت‌هایشان بپرسید. آدم‌ها معمولا از اینکه درباره فرهنگشان صحبت کنند خوشحال می‌شوند
این مطلب را از دست ندهید: روز جهانی زمین پاک؛ چطور در سفر مراقب زمین باشیم

سفر مسئولانه 5 سفر مسئولانه چیست؟
سفر مسئولانه و کمرنگ‌ کردن ردپای اکولوژیک

به محیط زیست اهمیت بدهید. در کشورها و شهرهای توسعه‌یافته ضرورت تفکیک زباله و استفاده کمتر از پلاستیک احساس شده است، اما در کشورهای در حال توسعه و شهرهای کوچک‌تر مدیریت این زباله‌ها یک بحران است. سعی کنید تا جای ممکن مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف با خودتان نبرید. در مقصد برای خرید ساک‌های پارچه‌ای همراه داشته باشید و به جای خرید چندباره بطری‌های پلاستیکی آب، بطری شخصی‌تان را همراه داشته باشید.

درباره اینکه چطور در سفر مراقب زمین باشیم بیشتر بخوانید.
سفر مسئولانه 2 سفر مسئولانه چیست؟

سفر مسئولانه و حمایت از حیوانات

هیچ‌ یک از ما طرفدار حیوان‌آزاری نیستیم، اما واقعیت این است که گاهی ناخواسته در سفر به فرایند حیوان‌آزاری کمک می‌کنیم. اسب‌سواری کنار ساحل یا میدان‌های توریستی، فیل‌سواری و عکس گرفتن با ببرها در تایلند، تماشای نمایش دلفین‌ها در مراکز تفریحی همه مصداق آزار رساندن به حیوانات هستند و بسیاری از افراد از این جریان بی‌خبرند. بیشتر این حیوانات در شرایطی نامطلوب و زیر دست مربیانی ناشی نگه‌داری می‌شوند. مثلا کمتر کسی می‌داند که فیل‌ها در حالت عادی به آدم‌ها سواری نمی‌دهند و یک فیل برای اینکه به آدم‌ها سواری بدهد چه شرایط ناخوشایندی را از سر گذرانده. هیچ گردشگری حاضر نیست به قیمت تفریح و تجربه نزدیک‌شدن به حیوانات و عکس‌گرفتن یک موجود زنده آزار ببیند.

سفر مسئولانه 1 سفر مسئولانه چیست؟
سفر مسئولانه و اجازه‌ گرفتن برای عکاسی

تصور کنید یک روز عادی مشغول انجام کارهای روزمره‌تان هستید و یک نفر بدون اجازه مدام از شما یا وسایل اطرافتان عکس بگیرد. شاید یکی دوبار کوتاه بیایید و چیزی نگویید ولی بدون شک احساس خوبی نخواهید داشت. در سفر موقع عکس‌گرفتن از محلی‌ها یا محل زندگی‌شان اجازه بگیرید و اگر می‌توانید بعدا نسخه‌ای از عکس را برایشان بفرستید.

سفر مسئولانه سفر مسئولانه چیست؟

سفر مسئولانه کار دشوار و عجیب‌وغریبی نیست. رعایت همین چند نکته ساده کمک می‌کند که بتوانید همزمان با اینکه به صنعت توریسم منطقه کمک می‌کنید، نسبت به خودتان هم احساس بهتری داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مسافرسلام

    سفر مسئولانه بسیار خوب و مفید می‌باشد به شرطی که همه ما به این ها عمل کنیم و رفتار بشردوستانه و زمین دوستانه داشته باشیم

    ۱۸ بهمن, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *