رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آذر ۱۴۰۲

سرگذشت کاخ مخفی ناصری

اشتراک گذاری

کاخ شهرستانک یا عمارت ناصرالدین شاهی شهرستانک یکی از عمارت‌های تاریخی ایران است که در گذر زمان فرسوده و فراموش شده است. این کاخ که بعضی‌ها آن را با نام کاخ مخفی ناصری نیز می‌شناسند یکی از کاخ‌های فراموش شده دوره قاجار است که گرد ویرانی بر چهره آن نشسته است. بازدید از این کاخ تاریخی که در نزدیکی کرج واقع شده می‌تواند یک سفره یک روزه و جذاب باشد. این عمارت که در درون یک دره واقع شده، در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کاخ مخفی ناصری

موقعیت جغرافیایی کاخ مخفی ناصری

در توابع بخش آسارا در استان کرج دهستانی به نام آسارا وجود دارد که یک روستای تاریخی را در خود جا داده است. روستای شهرستانک در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شرقی کرج واقع شده است. این روستا درست در میانه مرز استان البرز و تهران قرار گرفته است.

پیشینه این روستا به زمان سلسله ساسانیان برمی‌گردد. امروزه جمعیت این روستا حدود هزارنفر است. این روستا دارای طبیعتی سرسبز و دل‌انگیز و آب‌وهوایی معتدل و مطبوع حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان است. برای آن‌ها که به دوچرخه‌سواری کوهستانی علاقه‌مندند این روستا یک گزینه عالی و ایده‌آل است.

کاخ مخفی ناصری

جاذبه های گردشگری شهرستانک تنها به طبیعت بکر و زیبای آن محدود نمی‌شود و از نظر تاریخی دارای یک جاذبه منحصر به فرد و خاص است. عمارت ناصرالدین شاهی که به کاخ شهرستانک شهرت یافته است و درحالی‌که روزهای غم‌انگیزی را پشت سر می‌گذارد؛ اما همچنان اصیل و پابرجا باقی‌مانده است. روستای شهرستانک با مناظر بدیع و چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود، یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود.

کاخ مخفی ناصری

سرگذشت کاخ مخفی ناصرالدین شاه

برای فهمیدن داستان کاخ شهرستانک کرج باید به بیش از یک قرن پیش برگردیم. از آنجایی که منطقه شهرستانک یکی از زیباترین، سرسبزترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق اطراف تهران محسوب می‌شد نظر ناصرالدین شاه را به خود جلب کرد. شاه ایران این منطقه را با نام شکارگاه ناصرالدین شاه در شهرستانک به نام خود ثبت نمود و برای استراحت و تفریح و شکارهای همایونی گاهی راهی این منطقه می‌شد. او برای راحت‌تر پیش بردن سفرهای تفریحی خود دستور داد تا عمارتی را در انتهای دره منتهی به شهرستانک برای وی بسازند تا یک اقامتگاه ییلاقی ایده‌آل در این منطقه سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در اختیار داشته باشد.

کاخ شهرستانک به‌وسیله یکی از معماران حاذق آن زمان به نام آقا محمدابراهیم خان که لقب معمارباشی را نیز داشت به زیبایی هرچه تمام‌تر ساخته شده است. گذشت سال‌های زیاد، بی‌توجهی مسئولان پس از پایان سلسله قاجار باعث فراموشی این کاخ شد. حالا سال‌هاست که زیبایی و شکوه این عمارت جای خود را به ویرانی و زشتی داده است.

کاخ مخفی ناصری

وضعیت کنونی کاخ

نحوه دسترسی به کاخ ناصری

کاخ ناصری شهرستانک در مسیر جاده کرج به چالوس واقع شده است. پس از طی مسیری ۶۰ کیلومتری یک جاده فرعی با یک تابلوی راهنمایی شما را به سمت روستای شهرستانک هدایت خواهد کرد. در این مسیر باید تابلوهای راهنمایی قصر ناصری را دنبال کنید تا به مقصد مورد نظر خود برسید. هرچند بخشی از این مسیر به هیچ عنوان ماشین‌رو نیست و باید پیاده آن را طی کنید.

کاخ مخفی ناصری

کاخ مخفی ناصری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *