رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

سرای حاج رضا قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

سرای حاج رضا قزوین یکی از قسمت‌های بازار قزوین محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی آن جای گرفته است. با حیاطی بزرگ در وسط، پیرامون سرا حجره‌ها و اتاق‌هایی را در دو طبقه ساخته‌اند و طاق‌ حجره‌ها و طاق نمای ایوان سرا را با قوس جناغی و کاشی‌کاری در زمینه‌ی آجری تزیین کرده‌اند. ورودی کاروانسرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق‌های زیبایی که در بنای آن به‌کار رفته است، به صورت یک تیمچه‌ی سرپوشیده به نظر می‌رسد. این سرا که از جانب شمال به بازارچه‌ی وزیر متصل می‌شود، در گذشته بیشتر در دست بازرگانان تبریزی و قفقازی بود. سرای حاج رضا در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۶۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در زمره جاهای دیدنی قزوین قرار دارد.

-حاج-رضا-قزوین-1 سرای حاج رضا قزوین

در انتهای بازار آجیل فروشان و در جنوب سرای رضوی قزوین، سرای تاریخی بزرگ و زیبایی به نام «سرای حاج رضا» قرار دارد که به علل مختلف از رونق افتاده است و گرد سنگین بی‌توجهی چهره دلپذیر آن را مشوش و مغشوش کرده است. این کاروانسرای درون شهری، که مربوط به دوره قاجار می‌باشد از مرکز تجارت فرش به سرای دباغان و از محل دباغی به محل جمع‌آوری ضایعات، تفکیک زباله و پسماند و پارکینگ تبدیل شده است. بنایی که با وجود اشکوبه‌ها و طاق‌های بسیار زیبایش مورد بی‌مهری و کم توجهی مسئولان مربوطه و اصناف قرار گرفته و روزگار غم انگیزی را سپری می‌کند.

معماری سرای حاج رضا

در ضلع جنوبی بازار بزرگ و قدیمی استان قزوین به حیاطی بزرگ می‌رسیم که سرای حاج رضا نام گرفته است. پیرامون این سرا که حجره‌ها و اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده است که طاق‌ حجره‌ها و طاق‌نمای ایوان سرا را با قوس جناغی و کاشی‌کاری در زمینه‌ی آجری با سبک معماری خاص تزیین کرده‌اند. این سرا که از ضلع شمالی به بازارچه یا سرای وزیر متصل می‌شود، در گذشته بیشتر در دست بازرگانان تبریزی و قفقازی بود. ضلع غربی سرای حاج رضا که ورودی کاروانسرا به شمار می‌رود، با طاق‌های زیبایی که در بنایش به چشم می‌خورد، به صورت یک تیمچه‌ی سرپوشیده به نظر می‌رسد.

سرای حاج رضا در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار با ارزش ملی کشور ایران انتخاب شد که این موضوع موجب ارزشمندی این مکان برای همگان شده است.

 

-حاج-رضا-قزوین-5 سرای حاج رضا قزوین

-حاج-رضا-قزوین-6 سرای حاج رضا قزوین

-حاج-رضا-قزوین-7 سرای حاج رضا قزوین

-حاج-رضا-قزوین-8 سرای حاج رضا قزوین

-حاج-رضا-قزوین-9 سرای حاج رضا قزوین

-حاج-رضا-قزوین سرای حاج رضا قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *