جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سد قلعه چای عجب شیر

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ دی ۱۳۹۷

قلعه ‌چای از توابع شهرستان عجب شیر در استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران است. سد قلعه چای عجب شیر در ۲۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده که در آذر ماه ۸۷ در جریان سفر دوم هیات دولت به استان آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است. آب سد قلعه چای عجب شیر هفت هزار هکتار از اراضی این شهرستان را تامین می کند.سد قلعه چای عجب شیر روی رودخانه قلعه چای در مختصات جغرافیایی عرض ۳۷ درجه و ۳۱ دقیقه شمالی و طول ۴۶ درجه و ۷ دقیقه شرقی و به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان عجب شیر واقع شده است.
سد قلعه چای با هدف استحصال ۵۵ میلیون مترمکعب آب از آب رودخانه قلعه‌ چای و همچنین آبیاری ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب ساخته شده است.با اجرای سد قلعه چای ۶۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد، بهبود و ۵۲۰۰ هکتار نیز توسعه یافته و ۸۵۰۰۰ تن از محصولات اصلی و ۲۰۶۰ تن از محصولات فرعی تولیدی منطقه افزایش یافته است.
سد قلعه چای از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی است که طول تاج آن ۳۳۶ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع آن از پی ۸۵ متر، طول دریاچه سد ۳/۵ کیلومتر در رقوم نرمال است
حجم مفید سد قلعه چای ۴۰ میلیون مترمکعب است که قابلیت تنظیم ۵۵ میلیون مترمکعب را دارد و سرریز سد از نوع آزاد و خارج از بدنه سد که طول آن ۴۵ متر است می ‌تواند ۱۱۷۰ مترمکعب در ثانیه سیلاب را تخلیه کند و متوسط دبی رودخانه ۲/۴ مترمکعب در ثانیه می باشد که متوسط حجم آورد سالانه آن در محل احداث سد ۷۶ میلیون مترمکعب می باشد.

تجهیزات هیدرو مکانیکال سد عجب شیر شامل قسمتهایی به شرح زیر است:
– آبگیر تحتانی که دارای آشغالگیر، دریچه رولر گیت و تجهیزات بالابر آشغالگیر می باشد که با توجه به موقعیت آن در رقوم پایین آبگیری قرار دارد.
– آبگیر فوقانی که تجهیزاتی همانند آبگیر تحتانی دارد با این تفاوت که در رقوم نرمال بالاتر آبگیری مستقر است.
– مسیر هدایت آب به سمت شیرخانه که شامل بل ماوس و لوله ها و ترانزیشن و Expansion و … می باشد.
قسمت شیرخانه میانی که از یک شیر پروانه ای به قطر ۱۶۰۰ میلیمتر، یک با پس و یک جرثقیل زنجیری جهت جابجا کردن شیر پروانه ای تشکیل شده است.

شیر خانه اصلی شامل شیرها ی پروانه ای با قطرهای ۳۰۰ و۵۰۰ و۸۰۰ و۱۰۰۰ میلیمتر، انواع شیرهای سوزنی با قطرهای ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۸۰۰ میلیمتر، هاول بانگر با قطر ۵۰۰ میلیمتر، بای پس، شیر هوا و لوله های با قطرهای مختلف متناسب با شیرها، دریچه های اضطراری و سرویس که هر دو دریچه های کشویی هستند ‌و جرثقیل سقفی اتاق شیرخانه است.

موقعیت مکانی
سد قلعه چای عجب شیر برروی شاخه اصلی رودخانه قلعه چای در ۲/۵ کیلومتری پایین دست روستای ینگجه درمختصات جغرافیایی عرض ۳۱ و ۳۷ دقیقه شمالی و طول ۰۷ و ۴۶دقیقه شرقی و به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان عجب شیر در استان اذربایجان شرقی قرار دارد.

مسیر دسترسی
از عجب شیر راهی شرق شده در میان دامنه های غربی سهن، در مسیر روستاهای بارازلو و هرگلان به سد قلعه چای می رسید.

سد قلعه چای عجب شیر 1 سد قلعه چای عجب شیر
سد قلعه چای عجب شیر 2 سد قلعه چای عجب شیر
سد قلعه چای عجب شیر 3 سد قلعه چای عجب شیر

منبع:
tripyar.com

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 2.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    اين سد زيبا واقعا باعث ابادي روستا ها شده و باعث رونق بيشتر در كشاورزي شده است البته مكان مناسبي براي كوهنوردي هم است وقلعه در اطراف سد است به نام داش قلعه سی

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *