رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ بهمن ۱۳۹۶

ساعت تاریخی مارکار یزد، بنایی در مرکز جغرافیایی ایران

اشتراک گذاری

ساعت مارکار واقع در میدانی به همین نام در یزد که در لیست آثار ملی کشور نیز ثبت شده، از لحاظ مختصات جغرافیایی در وسط ایران واقع گردیده است.

به گزارش ایسنا، ساعت فردوسی واقع در میدان مارکار یزد از سوی فردی به نام «پشوتن‌ جی دوسابایی مارکار» ساخته و به همین دلیل میدان نیز به همین نام نامگذاری شده است.

سازنده این ساعت علاوه بر میدان مارکار، دبیرستان مارکار و پرورشگاه مارکار را نیز با هزینه خود در جوار این میدان ساخته است.

این ساعت عمومی و بزرگ دقیقاً از لحاظ مختصات جغرافیایی در وسط ایران قرار گرفته و به عنوان یک اثر تاریخی و بخشی از مجموعه مارکار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته محققین، این ساعت با اشعاری از شاعر بومی به نام مرحوم ناصر در هر کدام از اضلاع بنا مزین شده که با حرکت مطابق عقربه ساعت و خلاف حرکت خودروها، تاریخ ساخت و هنر این شاعر بر بازدیدکنندگان آن روشن می‌شود . البته در چرخش اول بیت‌ها و در چرخش دوم مصرع‌ها ملاک هستند.

ابیات درج شده روی اضلاح این بنا که در قسمت بالایی بنا نقش بسته شامل این ابیات است؛

ز فردوسی اکنون سخن یاد گیر / سخن‌های پاکیزه و دلپذیر

بزرگی سراسر به گفتار نیست / دو صد گفته چون نیم کردار نیست

به داد و دهش دل توانگر کنید / ز آزادگی بر سر افسر کنید

جز از نیکنامی و فرهنگ و داد / ز رفتار گیتی نگیرید یاد

چهار مصرع درج شده که در قسمت پایین برج ساعت نقش بسته نیز به ترتیب در مصرع اول: چون به سعی و اهتمام مارکار / مصرع دوم: گشت در این برج ساعت برقرار / مصرع سوم: روح فردوسی پی تاریخ گفت و در مصرع چهارم: شادم از کردار نیک مارکار است.

گفتنی است؛ مصرع آخر با بهره‌گیری از حروف ابجد و کاربرد عدد مرکب، تاریخ ساخت بنای ساعت یعنی سال۱۳۲۰ هجری شمسی را یادآور می‌شود.

منبع: ایسنا

مارکار ساعت تاریخی مارکار یزد، بنایی در مرکز جغرافیایی ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *