جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ساحل مکسر بندر مقام

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ شهریور ۱۳۹۹

ساحل مکسر بندر مقام  از سواحل زیبای جنوب ایران در غرب هرمزگان و همجوار با خلیج فارس است. بندر لنگه از شهرستان‌های مهم غرب استان هرمزگان است که دارای بخش‌های بستک، گاوبندی، شیبکوه و جزیره کیش است. بندر مقام از روستاهای بخش شیبکوه در ۲۰۰ کیلومتری غرب بندر لنگه قرار دارد. بندر مقام یکی از بنادر اصلی منطقه گردشگری پارسیان است که ساحل زیبای مکسر در آن‌جا واقع شده است.

%name ساحل مکسر بندر مقام

مکسر به معنای شکسته و خرد شده است. شکستگی‌های فراوانی در صخره‌های ساحل مکسر دیده می‌شود که قسمت‌های مختلف دیگری به نام ام کسر الفله دارد که که به معنای مادر صخره‌های شکسته می‌باشد. ساکنان این ناحیه عموما عرب زبان هستند، به همین دلیل فرهنگ‌ها و برخی از نام‌های این مناطق برگرفته از اسامی عربی است.
ایران در شمال و جنوب خود سواحل بسیاری دارد که از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آیند. ساحل‌‌ها بر اثر عواملی مانند رسوب‌گذاری، جزر و مد دریا‌ها، باد و موج تغییر شکل می‌دهند که به شکل صخره‌‌های هموار یا پست در می‌آیند. ساحل مکسر از نوع صخره‌ای است که صخره‌های آن به صورت تندیس سنگی برافراشته شده‌اند. گویی طبیعت با تمام قوا در گذر زمان مشغول ساخت چنین تندیس‌های زیبایی بوده است. ساحل مکسر جاذبه بکر بندر مقام هرمزگان در سال‌های اخیر در میان گردشگران بیشتر شناخته شده است.

ساحل مکسر بندر مقام ساحل مکسر بندر مقام
بندرهای استان هرمزگان نه تنها کاربرد تجاری دارند، بلکه دارای قابلیت‌های گردشگری فراوانی نیز هستند. در سفر به ساحل مکسر می‌توان از جاهای دیدنی نزدیک به ساحل نیز دیدن کرد. گردنه عشاق، ساحل بندر بستانو، ساحل نیرم، چشمه شمس، چشمه فاریاب، دره اودبه، تنگه شوتاریکو، خلیج نایبند، شهر و قلعه تاریخی ایزدخواست، غار گیری کنار، جزیره لاوان و غیره همه از دیدنی‌های استان هرمزگان است که می‌توان با کمک راهنمایان محلی یا تورهای گردشگری از آنها بازدید کرد.
نام گذاری ساحل مکسر:
ام‌اکسر یا مکسر واژه‌ای عربی به معنی «شکسته‌شده» یا «خردشده» است. اگر می‌پرسید چرا نام این ساحل عربی است، باید بگویم به‌خاطر اینکه تعداد زیادی از ساکنان این ناحیه عرب‌زبانان ایرانی هستند و نام برخی مناطق برگرفته از زبان عربی و گویش مردمان منطقه است
صخره‌های این ساحل پس از میلیون‌ها سال و بعد از جداشدن از دریا، بر اثر فرسایش حاصل از امواج دریا و باران‌های شدید موسمی و طوفان به اشکال گوناگون درآمده‌اند که بسیار جذاب و زیبا و دیدنی‌ هستند؛ حجم‌هایی بزرگ و عجیب که گویی صخره‌هایی از سیاره‌ای دیگر به این ساحل آمده‌اند.
به‌خاطر شکستگی‌های فراوان در این صخره‌ها این ساحل به مکسر (ام‌اکسر) مشهور شده است.
چندی است که عده ‌ای این ساحل را «شوسا» می‌ نامند و معرفی می ‌کنند؛ علت زندگی زوجی به‌ نام ‌های «شورش» و «سارا» در کنار این ساحل است. یکی از محلی ‌های آشنا با این زوج به همین علت این ساحل را «شوسا» نامید.

ساحل مکسر بندر مقام 2 ساحل مکسر بندر مقام

مدتی است تصاویر دلفریبی از بکرترین بخش این بندر، یعنی ساحل «مُکسَر» منتشر شده که آن را به مقصدی گردشگری تبدیل کرده است. این ساحل به قدری بکر و دست نخورده به نظر می‌آید که با وجود حجم تخریب و زباله در دیگر نقاط ساحلی کشور، این تردید و پرسش را برای بسیاری پیش می‌آورد که آیا چنین ساحلی در ایران وجود دارد؟
هرچند به تازگی تصاویر و فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که تهدید و تخریب حریم این ساحل را هشدار می‌دهد. در فیلمی که منتشر شده لودری درحال خاک‌برداری از ساحلی در نزدیکی «مکسر» است و در کنار آن خانه‌های موقتی احداث شده‌اند که کاربری آن‌ها مشخص نیست. بسیاری از فعالان و دوستداران گردشگری این اقدام را به منزله دست‌درازی به حریم ساحل توریستی بندر مقام دانسته‌اند.
همچنین قسمتی از ساحل زیبای «مکسر» بندرمقام از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه جهت احداث سایت پرورش میگو به بخش خصوصی واگذار شده است که این واگذاری حواشی بسیارى را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

ساحل مکسر بندر مقام 3 ساحل مکسر بندر مقام

جاذبه‌های اطراف ساحل مکسر

این ساحل در منطقه‌ای واقع شده است که در فاصله چندکیلومتری آن می‌توان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را یافت.جاده‌ زیبای مقام‌بستانو که مسیر دسترسی به ساحل است، خود یکی از بی‌نظیرترین جاده‌های ساحلی ایران است. وقتی در این جاده به‌سمت بندر مقام حرکت کنید، می‌توانید در گردنه عشاق در ارتفاع صخره، دریا را به نظاره بنشینید.
بندر صیادی مقام دروازه‌ ورودی جزیره لاوان و جزیره شیدور (مارو) است. جزایری بی‌نظیر و بکر با سواحلی زیبا و گونه‌های جانوری خاص. همچنین به‌سمت پارسیان که حرکت کنید، سواحل بی‌نظیر و تنگه‌ها و جاذبه‌های زیادی برای دیدن انتظارتان را می‌کشند.

ساحل مکسر بندر مقام 4 ساحل مکسر بندر مقام

نحوه دسترسی به ساحل مکسر

ساده‌ترین مسیر، پرواز به فرودگاه بندر لنگه و سپس حرکت با خودروی سواری به‌سمت ساحل مکسر است. می‌توانید با هواپیما، قطار یا اتوبوس به بندرعباس بروید و بعد از آن با طی مسیری تقریبا ۱۸۰کیلومتری خود را به شهرستان بندر لنگه برسانید و از آنجا به ساحل مکسر بروید.
اگر به فرودگاه عسلویه می‌روید، حدودا باید مسیری سه‌ساعته را با خودروی سواری تا ساحل مکسر طی کنید.

ساحل مکسر بندر مقام 5 ساحل مکسر بندر مقام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *