رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ فروردین ۱۳۹۴

رویکرد جدی به گردشگری، راهبردی برای توسعه مناطق آزاد است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۳۱-به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی زم در جلسه پایانی دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور به میزبانی جزیره کیش به ایجاد معاونت فرهنگی، هنری و گردشگری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این معاونت نوپا خدمات زیادی ارائه و مناطق آزاد را از یک کارگاه اقتصادی و تجاری صرف وارد مرحله مدنیت و جامعه سازی کرده است.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی همچون بهداشت، بهسازی روستاها، هنر و میراث فرهنگی در مناطق آزاد مطرح است؛ افزود: باید گردشگری را بند تسبیح فعالیت های این مناطق قرار دهیم و دیگر برنامه ها را در راستای آن ببینیم، گردشگری همچون نخ تسبیح ارتباط دهنده تمام فعالیت ها در مناطق آزاد است.

معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: برای رسیدن به نقطه آرمانی در گردشگری نیاز است به سایر مقولات همچون بحث محیط زیست، بهداشت و سلامت، فضای پاک و سلامت و بهداشت روان درکنار آن توجه کنیم، باید تمام ظرفیت ها را برای پذیرایی مناسب از گردشگران بکار گیریم.

حجت الاسلام زم گفت: امروز دیگر مناطق آزاد در بحث توسعه گردشگری نباید فرصت ها را از دست دهند و دوباره از صفر شروع کنند بلکه می توانند از تجربیات و اقدامات دیگر مناطق بهره مند شوند، اقدامات خوبی در کیش صورت گرفته که دیگر مناطق می توانند در توسعه گردشگری از آن استفاده کنند.

این مقام فرهنگی سال ۹۴ را سال تثبیت حوزه فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد دانست و افزود: برای این تثبیت نیازمند رسیدن به هم افزایی و رفع چالش های موجود هستیم، افزایش ارتباط با مردم، نهادها و سازمان های غیردولتی، دستیابی به کارآیی اجتماعی و توسعه اقتصادی و تبدیل حوزه فرهنگ به یک حوزه درآمدزا زمینه ساز این تثبیت خواهد بود، باید اثربخشی حوزه های فرهنگی و اجتماعی را ثابت کنیم.

وی تصریح کرد: تبدیل فرهنگ و تولیدات فرهنگی به کالایی ارزشمند برای مردم می تواند این حوزه را از هزینه بر بودن به یک حوزه درآمدزا تبدیل کند ، باید فرهنگ را به جایگاه عرضه برسانیم تا تقاضا بوجود آید.

حجت الاسلام زم با بیان اینکه برای توسعه گردشگری باید در مناطق آزاد برند سازی صورت گیرد افزود: دنیای امروز و فردا دنیای برندها و اسم هاست، برندها سرمایه می آفرینند و اعتماد اجتماعی درست می کنند مردم به دنبال چیزی هستند که علاقه دارند و مصرف کننده همواره به دنبال جنس با کیفیت است ما هم ناگزیریم برند سازی داشته باشیم.

وی عنوان ‘کاشانه مهمان’ را برند جدید و شناخته شده در مناطق آزاد دانست و گفت: با توسعه گردشگری روستایی و بهسازی امکانات با توجه به آداب و سنن موجود در هر منطقه و حفظ سنت ها می توان در راستای جذب گردشگران گام های خوبی برداشت.

وی گفت: با توجه به آداب و سنن هر منطقه می توان برند جدیدی در گردشگری ایجاد کرد به عنوان نمونه می توان به خانه بومیان کیش، استفاده از کپر به عنوان اقامتگاه در قشم و چابهار و هتل های حصیری در اروند اشاره کرد.

حجت الاسلام زم با بیان اینکه جزیره کیش باید نقش هدایت گردشگری دیگر مناطق آزاد کشور را عهده دار شود افزود: جزیره کیش الگوی توسعه گردشگری در دیگر مناطق آزاد کشور است و سایر مناطق می توانند از تجارب آن بهره مند شوند.

وی خواستار ارائه گزارش اثربخش بودن فعالیت های فرهنگی در مناطق آزاد کشور شد و گفت: کاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج و همچنین توانمندی هنرمندان بومی در جزیره کیش از جمله مواردی است که توانسته اثر بخشی فعالیت های فرهنگی را ثابت کند.

وی اظهارکرد: سال گذشته کیش شهری بدون گدا عنوان شد ، خوب است سایر مناطق نیز با الگوبرداری از این موضوع یک آسیب جدی را مورد نظر قرار دهند و منطقه خود در این زمینه پایلوت کنند، منطقه بدون نزاع ، بدون ربا ، شهر بی اعتیاد، شهر بی طلاق، البته تحقق این موضوع با همکاری و مشارکت جوامع محلی امکان پذیر خواهد بود.

دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره کیش با حضور حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشو در مرکز همایش های بین المللی کیش یکشنبه شب به کار خود پایان داد.

1039 رویکرد جدی به گردشگری، راهبردی برای توسعه مناطق آزاد است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *