جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بیمه مسؤولیت راهنمایان اجرایی شد

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۳۱-راهنمایان تور از این پس می‌توانند تحت پوشش بیمه مسوولیت قرار بگیرند.

محمد منظرنژاد، سرپرست کمیته حقوقی کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان تور با بیان این‌که این قرارداد توسط کانون تنظیم و پیگیری شده است، درباره‌ی ضرورت تنظیم بیمه‌نامه مسوولیت برای راهنمایان تور به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: توسعه فعالیت‌های گردشگری در بخش راهنمایان و نگاهی به توسعه انواع سفرهای مخصوصا در بخش طبیعت‌گردی و خطراتی که می‌تواند در پیش داشته باشد، ما را بر آن داشت تا بتوانیم با مذاکرات و نشست‌های تخصصی با کارشناسان بیمه به ایجاد یک محصول بیمه‌ای برای مسئولیت راهنمایان اقدام کنیم تا این محصول بیمه‌ای بتواند خطرات و حوادثی را که مسؤولیت آن توسط راهنما احراز شده است، پوشش دهد.

او گفت: در یک نگاه به قراردادهای بیمه‌ایی در زمینه گردشگری می‌توان به آشنا نبودن کامل بیمه‌گر (موسسه‌های بیمه) نسبت به فعالیت‌های گردشگری و مسئولیت‌ها پی برد، بنابراین نیاز است در زمینه فعالیت‌های گردشگری و احراز مسؤولیت‌ها نشست‌هایی به صورت تخصصی برگزار شود تا محصولی با شرایط مناسب بیمه‌ای برای شرکت‌های خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری تولید کرد.

به گفته‌ منظرنژاد، در حال حاضر راهنمایان گردشگری بیمه‌ای مربوط به مسؤولیت و حتی بیمه فردی به عنوان بیمه تامین اجتماعی ندارند، چرا که کارفرمایی برای آن‌ها مشخص نشده است.

او اضافه کرد: با توجه به این‌که راهنما با داشتن کارت و مجوز شغلی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند فقط تورهایی را که توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی دارای بند “ب” برنامه‌ریزی شده و از سازمان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری است همراهی کند، در نتیجه آنچه می‌توان تصور داشت این است که راهنمای گردشگری با توجه به این‌که تحت حکم ماموریت یک شرکت خدمات مسافرتی به سفر می‌رود باید کارفرمای مشخصی برای مدتی محدود (در زمان ماموریت) داشته باشد.

این راهنمای تور همچنین درباره‌ی بیمه‌های مسؤولیت اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان به مسایلی درباره‌ احراز مسؤولیت‌ها برخورد که حساسیت زیادی دارد. برای مثال با توجه به این‌که یک راهنمای دارای مجوز تحت ماموریت یک شرکت خدمات مسافرتی قرار می‌گیرد، آیا مسؤولیت‌های او (راهنما) تحت بیمه مسؤولیت آن شرکت خدمات مسافرتی قرار دارد؟ آیا حضور یک راهنما در یک سفر و توجه به وجود خطر برای خود راهنما تحت پوشش بیمه مسؤولیت شرکت خدمات مسافرتی است؟ آیا بیمه‌گر (کارشناس بیمه موسسات بیمه) در زمان‌های بررسی حقوقی در محل کمیسیون فنی بررسی مشکلات، حاضر می‌شوند تا از حقوق بیمه‌گزار دفاع کنند؟ احراز مسؤولیت‌ها چگونه و توسط چه مرجع قانونی مشخص می‌شود و ضمانت اجرایی به تصمیم‌گیری داوران و تصمیم کارشناسی با کدام ارگان یا سازمان مربوطه است؟ مسؤولیت راهنما در قبال خطرات سفر و پوشش بیمه‌ای ایشان در طول سفر در کجای بیمه‌نامه مسؤولیت شرکت‌های خدمات مسافرتی دیده شده است؟

منظرنژاد افزود: با توجه به حساسیت فعالیت راهنمایان در سفرهای تخصصی طبیعت‌گردی بر آن شدیم تا بتوانیم مسؤولیت راهنمایان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و همچنین از طرفی دیگر با مذاکراتی که انجام شد برخی از بیمه‌گرها بر انجام پوشش مسؤولیت بیمه‌ای راهنما تحت قرارداد بیمه مسؤولیت شرکت خدمات مسافرتی موافقت کردند.

به گفته‌ او، این اقدام باعث می‌شود فعالیت راهنما به عنوان شخصی که در سفر تحت مدیریت و ماموریت شرکت خدمات مسافرتی است نیز شامل بیمه مسؤولیت باشد.

سرپرست کمیته حقوقی کانون انجمن های صنفی راهنمایان تور درباره‌ی نحوه‌ی تحت پوشش قرار گرفتن راهنمایان در این نوع بیمه توضیح داد: با توجه به توافقاتی که انجام شده است راهنمایان می‌توانند بعد از دریافت معرفی‌نامه از کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور مسؤولیت خود را برای یک سال از بیمه با تعرفه‌های توافق شده خریداری کنند و با انجام قرارداد و معرفی مسافران اعلام شده به بیمه‌گر مسؤولیت خود را در هر سفر بیمه کنند.

وی اضافه کرد: راهنمایان باید یک روز قبل اطلاعات سفر را از شرکت خدمات مسافرتی دریافت کنند و نسبت به انجام قرارداد با شرکت خدمات مسافرتی اقدام کنند. برای انجام قرارداد راهنمایان با شرکت‌های خدمات مسافرتی و اعلام اسامی مسافران به کارگزار بیمه، یک فرم توسط بخش حقوقی کانون آماده شده است که متقاضیان می‌توانند از سایت کانون به نشانی WWW.IFTGA.IR دریافت و اقدام کنند.

منظرنژاد گفت: در این بیمه‌نامه راهنما می‌تواند با پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار ریال قرارداد یک ساله داشته باشد و سپس با پرداخت مبلغ ۱۱ هزار و ۳۰۰ ریال تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال بابت هر نفر روز سفر، مسافران خود را در حوادث پزشکی تا سقف ۵۰ میلیون ریال و دیه فوت تا سقف دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در ماه‌های حرام و یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال در ماه‌های عادی بیمه کند که سقف بیمه برای یک‌سال در حوادث پزشکی تا ۲۵۰ میلیون ریال و در خصوص دیه فوت تا ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال است و مرجع رسیدگی به پرداخت آن بر عهده بیمه‌گر (کارشناس بیمه) و مراجع ذی‌ربط است.

وی اضافه کرد: با توافقات انجام شده مقرر شد درباره‌ی مسایل و در زمان بروز مشکلات پیش آمده برای راهنمایان گردشگری کارشناسان دارای مجوز، نماینده‌ایی از شرکت کارگزاری بیمه تحت قرار داد با کانون در کمیسیون‌های فنی و مجامع حل اختلاف حاضر شوند و نسبت به دفاع از بیمه‌گزار تحت قرارداد اقدام کنند.

سرپرست کمیته حقوقی کانون انجمن های صنفی راهنمایان تور همچنین اظهار کرد: امیدواریم با کمک مسؤولان و توجه نمایندگان محترم مجلس و رییس محترم فراکسیون گردشگری مجلس بتوانیم روزی شاهد انجام بیمه تامین اجتماعی راهنمایان باشیم.

1038 بیمه مسؤولیت راهنمایان اجرایی شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *