رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

روستای کروا قائمشهر

اشتراک گذاری

روستای کروا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در نوکندکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰۳نفر (۱۳۷خانوار) بوده‌ است.روستای کروا در اصل یک روستا است که خود افراد محل آن را به دو بخش تقسیم کردند.که یک بخش آن را بالا کروا و بخش دیگر را پایین کروا نامیدند ولی درحال حاضر شورای دو محل یکی است و یک زمین فوتبال مشترک در بالا کروا و یک تیم فوتبال وجود دارد و درپایین کروا یک مسجد و بالا کروا نیز شاهد یک مسجد هستیم.

موقعیت روستای کروا

روستای کروا به فاصله ی ۵ کیلومتری از مرکز شهرستان قائمشهر قرار دارد. راههای ورودی روستا از مسیر اصلی، منطقه کوچکسرا می باشد که برای رسیدن به روستا باید از روستاهای هردورود و چفت سر عبور کنیم.مسیر فرعی ورودی روستا، روستای همجوار چمازکتی میباشد که دو روستای چمازکتی و کروا دارای آرامگاه مشترک به نام سید زرین نوا میباشند که طبق اطلاعات بدست امده حدود نهصد سال قدمت دارد و ثبت سازمان میراث فرهنگی میباشد. مالکیت روستای کروا در گذشته تا منطقه سید محله قائمشهر نیز وسعت داشت. طبق نقشه های قدیمی روستای کروا در اصل به نام کُرّپا نام گذاری شده بود و علت آن وجود تعداد زیاد چارپایان بوده که به مرور زمان به نامهای کُرپا ، کرفا و در آخر به نام کروا به ثبت رسید.

روستای کروا قائمشهر

منطقه ای در داخل روستا به شکل تپه ای در داخل دشت محصور گشته که طبق اطلاعات بدست آمده به نام فعلی جُند کِتی ودر قدیم به نام زندان کِتی مشهور بوده که نژادهای گبری در این منطقه زندگی میکردند.{ کِتی به معنای تپه و علت مشهور بودن به زندان کتی وجود تونل هایی در زیر این تپه است}.روستای کروا از شمال به روستای زیلت و دوک واز جنوب به مرکز شهرستان قائمشهر ، ازسمت شرق به جاده جویبار و از سمت غرب به جاده کیاکلا منتهی میگردد .از نظر بافت جمعیتی حدودا ۷۰% مردم روستا به کار کشاورزی مشغول هستند ویا در امور کشاورزی به عنوان کارگر فعالیت می نمایند.

حدود تقریبی زمین کشاورزی روستا ۳۰۰ هکتار میباشد که ۷۰ درصد آن متعلق به مهاجرین روستاها و شهرهای اطراف و۳۰ درصد متعلق به اهالی روستا میباشد. بعد از انقلاب اسلامی از نظر تولیدی و اقتصادی به جز چند واحد تولیدی مرغداری فعالیت اقتصادی خاصی از طرف دولت یا سرمایه گذاران صورت نگرفته است .از نظر معشیتی و درامد خانوار اهالی روستا را باید افراد متوسط وحتی زیر خط فقر برشمرد.فعالیت دامداران در گذشته به صورت بومی بوده است.در این روستا فعالیت گسترده خاصی انجام نمی گیرد و اکثر اهالی به صورت کارگر کار می کنند.

روستای کروا از نظر میراث فرهنگی به علت وجود تپه های دین سر و جُند کِتی و بنای قدیمی ساق نفار و همچنین امامزاده حبیب رضا و امامزاده اسماعیل رضا دارای اهمیت خاصی است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *