رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ مهر ۱۳۹۸

روستای فروتقه کاشمر

لینک این مطلب کپی شد!

روستای فروتقه در دهستان بالا ولایت در نزدیکی کاشمر می باشد که می توان گفت به دلیل گسترش شهر کاشمر و همچنین گسترش روستای فروتقه تقریبا این فاصله از بین رفته است .علت نامگذاری این روستا به فروتقه به دوران بسیار گذشته برمیگردد که این روستا در کنار یک چشمه قنات احداث ونام اولیه آن فرورفته بوده که باگذشت زمان به فروتقه تغییرنام داده است.نام دیگراین روستا(انصاریه)می‌باشدکه علت این نامگذاری اعزام تعدادزیادی ازنیروهای خودجوش مردمی به جبهه هادرسال‌های دفاع مقدس بوده که حاصل آن تقدیم ۴۲ شهید و۲سردار شهید به انقلاب اسلامی می‌باشد ولی تاکنون درنقشه تقسیمات کشوری نام این روستا کماکان فروتقه باقی مانده‌است.

فروتقه در کنار شمال فدافن و در غرب تربقان از جمله آبادی‌های کهن کاشمر هستند است که در روزگار حمله مغول، با مهاجمان به مبارزه پرداختند. فروتقه در آن زمان در مسیر راه زاوه به بیهق و گناباد به نیشابور قرار داشت و روستایی آباد و دارای قناتی پر آب بود. در گویش کهن آن دوره خراسان بزرگ برای حفر قنات و ایجاد گالری (سو) از واژه « تقه» استفاده می‌شد. اهالی غیرتمند فروتقه طی مبارزه با مغول روزها در تقه‌ها یا همان سو و گالری‌های قنات مخفی می‌شدند و چه بسا در دل زمین سازه‌های هم تعبیه کرده بودند و شب‌ها به دشمن حمله می‌بردند.از آن دوره از این آبادی با عنوان فروتقه یاد می‌شود .»

روستای فروتقه روستای فروتقه کاشمر

فروتقه را باید از روستاهای کهنسال ترشیز بزرگ و شهرستان کاشمر بدانیم. وجود یخدان ۲۰۰ ساله، حمام قدیمی صد وچند ساله، مزار دو پیر، وجود چهار شیر آب، منازل قدیمی با عمری بیش از یک قرن و رواج هنر قالی بافی و رنگرزی در کنار آداب و رسوم اهالی گواهی بر قدمت دیرینه روستاست.متأسفانه به دلیل کاهش شدید آب قنات این روستا بیشتر باغ‌های آن خشک شده‌است و در نتیجه دام پروری نیز در این روستا تقریباً از بین رفته است. شغل مردم بومی بیشتر قالی بافی می‌باشد و افراد زیادی در این روستا از نظر معیشتی در مضیقه قرار دارند.

وجود یک سالن ورزشی احداث شده در این روستا از محل مصوبات دور اول سفرهای رئیس‌جمهور.روستای فروتقه را باید عرصه توجه به ورزش بدانیم.برگزاری ۲۵ جام رمضان و رتبه‌های برتر ورزشکاران روستا در مسابقات شهرستان و استان مبین این ادعاست ولی متأسفانه مدیریت این سالن به بخش خصوصی واگذار شده و این در حالی است که زمین اختصاص یافته به این سالن با بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان ارزش از محل همت اهالی و تلاش دهیاری تأمین شده و برابر قول مسئولان قرار بود این سالن به دهیاری تحویل شود که نشد.

یکی از افتخارات ورزشی این روستا زورخانه باستانی امیرالمومنین می‌باشد که در سال ۹۶ توسط خیر محترم آقای حاج هادی پاکروان بازسازی شد. این زورخانه سنتی بسیار زیبا بوده و جزء آثار باستانی می‌باشد .

روستای فروتقه روستای فروتقه کاشمر

مرمت حمام تاریخی روستای فروتقه

منبع : ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *