جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای فراغه ابرکوه

تاریخ بروزرسانی :
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

از جاذبه های گردشگری شهرستان ابرکوه، روستاهای زیبا و با صفای آن است که هر کدام دیدنی های جذابی دارد که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند.روستای فراغه ابرکوه که در ورودی ابرکوه از سمت استان فارس به یزد، واقع شده است.روستای فراغه در مرکز دهستان فراغه قرار دارد و جمعیتی بالغ بر هزار و صد نفر در قالب ۳۷۰ خانوار در آن ساکن هستند و تعداد زیادی از این جمعیت را عشایر طایفه بختیاری که یکی از بزرگترین طایف عشایری کشور هستند، تشکیل می دهند. مردمانی مهمان نواز و ساده دل دارد که شش شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم جمهوری اسلامی کردند. مردم این منطقه مراسمات خود را در مناسبت های خاص سال، در دو مسجد روستا برگزار می کنند. آداب و رسوم سنتی اسلامی، سبک زندگی، صفا و صمیمت، سادگی، قناعت، شجاعت، دلیری، زنان صبور و ویژگی های دیگری که در مردم عشایر وجود دارد، لطف و زیبایی خاصی به روستای فراغه ابرکوه می دهد.

بیش از ۶۰ درصد محصول پسته ابرکوه در فراغه تولید می شود
محمد جواد آقایی بخشدار بخش مرکزی ابرکوه در خصوص ویژگی های این روستا در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: این روستا جز روستاهای گردشگری استان یزد است و طبیعت بسیار زیبا، شکوفه های درختان، محصولات باغی به ویژه زردآلو و گوجه سبز این روستا آن را از دیگر ستاها متمایز ساخته است.بیش از ۶۰ درصد محصول زردآلو شهرستان ابرکوه در دهستان فراغه به عمل می آید، که نیمی از آن تولید روستای فراغه است.

کشاورزی و دامداری شغل اکثر مردم فراغه

روستاییان فراغه بیشتر از طریق کشاورزی، دامداری، فراورده های محصولات کشاورزی و مشاغل خدماتی مربوطه در این زمینه، امرار معاش می کنند. زنان این روستا پا به پای مردان خود، در انجام این مشاغل حرکت می کنند و به نحوی کارآفرین هستند. از آنجا که مدتی است با احداث کمربندی جدید در کنار این روستا، تا حدودی زیبایی های آن از دید گردشگران مخفی مانده و تردد به آن کمتر شده است، مسئولان مربوطه جهت رفع این مشکل، ایجاد جاذبه هایی را در ورودی روستا در اولویت کار قرار داده اند.

اصلی ترین مشکل فراغه کمبود آب شرب و کشاورزی
وی ضمن اشاره به بهره برداری از طرح میدان در مرکز این روستا است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید، گفت: با وجود همه ویژگی ها، ولی مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی که ناشی از کاهش بارندگی و خشکسالی های اخیر است، فراغه را که کشاورزی و میوه جات باغی ویژگی خاص آن است، تهدید می کند. ایجاد حلقه چاه جهت برداشت آب شرب، تغییر نوع آبیاری از سنتی به قطره ای تحت فشار و نصب کنتور های هوشمند، کاشت محصولات کم آبخواه مثل زعفران جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، از جمله اقداماتی است که تا کنون برای رفع مشکل کم آبی در روستا فراغه انجام شده است.

کمبود امکانات آموزشی فرصتی برای هجرت جوانان روستا
یکی دیگر از مشکلات فراغه و روستاهای اطراف آن را کمبود امکانات تحصیلی و آموزشی می باشدکه این امر بهانه ای برای مهاجرت جوانان این منطقه به شهرهای همجوار شده است.

فراغه 1 روستای فراغه ابرکوه

فراغه 2 روستای فراغه ابرکوه

فراغه 3 روستای فراغه ابرکوه

فراغه 4 روستای فراغه ابرکوه

فراغه روستای فراغه ابرکوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 2.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *