جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای شمس آباد شهرکرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای شمس آباد شهرکرد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۴۵۶ نفر (۶۴۱خانوار) بوده‌است.چشمه وقت و ساعت شمس‌آباد یکی از چشمه‌های واقع در دامنه کوه جهان بین هفشجان و در غرب روستای شمس‌آباد، شهرستان شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری است. این چشمه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرکرد و ۱۰ کیلومتری شهر هفشجان قرار دارد.

روستای شمس آباد روستای شمس آباد شهرکرد

علت نامگذاری وقت و ساعت به این دلیل است که آب این چشمه در طول روز ممکن است برای مدت ۲ تا ۳ ساعت قطع شود به گونه‌ای که هیچ اثری از آب در دهانه چشمه مشاهده نمی‌شود ولی با گذشت مدت زمانی به یک باره آب از دهانه این چشمه شروع به جوشش می‌کند و منظره زیبایی را به وجود می‌آورد. قدمت چشمه وقت و ساعت به قبل از دوران چهارم می‌رسد و جز چشمه‌های کارستی است که آب آن به صورت تناوبی خشک و پرآب می‌شود. این چشمه در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۰، با شماره ثبت ۱۰۹ در فهرست ثبت آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته است.

روستای شمس آباد 1 روستای شمس آباد شهرکرد

غار گرز رستم

غار گرز رستم (تانا) در شرق روستای شمس آباد شهرکرد ، استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. غار گرز رستم (تانا) با ۶ چاه، عمیق‌ترین غار استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است. وجود ستونهای استلاکتیتی، استلاگمیت‌ها، قندیلهای پفکی، خفاش، پروانه، حشره از نکات قابل توجه این غار است. به دلیل وجود مناظری همانند گرزی که به هوا بلند شده باشد خودنمایی می‌کند؛ آنرا گرز رسم نامیدند.

قلعه یوسف خان امیر مجاهد

قلعه یوسف خان امیر مجاهد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، روستای شمس‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام دیگر این قلعه ، قلعه شمس آباد است .

روستای شمس آباد شهرکرد روستای شمس آباد شهرکرد

حمام شمس‌آباد

حمام شمس‌آباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، بخش مرکزی، دهستان طاقانک، روستای شمس‌آباد، خیابان شهید بهشتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد