جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای مهدیه شهرکرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای مهدیه شهرکرد ، روستایی قدیمی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.که اکنون با الحاق به شهرکرد , همراه با روستاهای چالشتر و اشکفتک ., منطقه چهار شهرداری شهرکرد و ناحیه غرب شهرکرد را تشکیل میدهند.نام دیگر این روستا زانیان می باشد .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶٬۲۳۲ نفر بوده‌است. مهدیه نام تغییر یافته روستای زانیان، ذانیان یا ذانایان است که در سال ۱۳۶۰ به دلیل اشتباه با ماده «زانیان عربی» به مهدیه تغییر نام یافت.دانشگاه سراسری شهرکرد در کنار این محل واقع شده است.

روستای مهدیه روستای مهدیه شهرکرد

این روستا در ۴ کیلومتری غرب شهرکرد واقع شده و در کتاب مرآت البلدان آمده که «قریه زانیان سفلی در نیم فرسخی چالشتر واقع شده. دو رشته قنات دارد یکی آباد و دیگری خراب، حمام و مسجد خوب از بناهای حاجی محمدرضا دارد.زانیان که از آبادی‌های نسبتاً آباد شهرکرد است، سه هزار جمعیت دارد. سرزمین مصفا و دارای چشمه و باغات است. قریب پانزده هزار مَن عایدی دارد مزرعهٔ قلنگان از باغات خوب این آبادی است در نوشته‌های قدیم این روستا را زانوان نوشته‌اند (می‌گویند قریه اشکفتک و زانیان به منزله دو زانو برای قریه چالشتر که حاکم‌نشین بوده می‌باشد. اربابان و مالکین قدیم از بین رفته و بیشتر املاک آن در اختیار خرده مالکان قرار گرفتند. این آبادی دارای آسیاب و حمام و مسجد علی از دوران حاج محمد رضاخان است که به سبک ابنیه صفوی ساختمان شده و تعمیرات‌شان از طرف خود اهالی به عمل می‌آید (نیکزاد امیر حسینی، ۱۳۸۵: ۴۳۰)

روستای مهدیه 2 روستای مهدیه شهرکرد

در لغت نامه دهخدا چنین آمده است: زانیان دهی است از دهستان لار بخش حومهٔ شهرستان شهرکرد. واقع در۶ هزارگزی باختر شهرکرد و متصل به راه شهرکرد به سامان، در دامنهٔ کوه و منطقهٔ معتدل. سکنهٔ آن ۱۰۹۴ تن شیعهٔ فارسی زبان اند. آب آن از رودخانه و قنات تأمین می‌شود و دارای محصول غلات، سیب زمینی است. شغل اهالی آن زراعت، گله داری و صنایع دستی زنان، جاجیم بافی و راه آن ماشین رو است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۱۰)

روستای مهدیه 1 روستای مهدیه شهرکرد

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عباسعلی

    زانیان یا مهدیه فعلی به دوبخش بالای ده وپایین ده قسمت شده است که قسمت بالای ده را ساکنانی از قربتی ها واهالی عمدتا غیر بومی وقسمت پایین ده را اهالی بومی وقدیمی سکنی گزیده اند لازم به ذکر است که قسمتی از زمینهای کشاورزی شهرکرد در قلنگان با زانیان مشترک است

    ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد