جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سنگستان همدان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ شهریور ۱۳۹۹

روستای سنگستان در ۴ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. سنگستان در فرهنگ لغت «اسدی» به معنای سنگلاخ یا زمینی پر از سنگ و همچنین در فرهنگ لغت «عمید» از زمینی که سنگ بسیار در آن است یاد شده و «ناظم‌الاطباء» هم سنگستان را زمین و یا جایی که انبوه سنگ دارد یاد می‌کند.همچنین به قول قدیمی‌ها قبل از آنکه روستای سنگستان در محل فعلی بنا شود در کنار رودخانه و محلی سنگلاخ ساخته شده و اکنون که به سمت فضای مصفا و سر‌سبز دشت‌های حاصلخیز اطراف روستا توسعه یافته شاید فرصت تغییر نام آن به گلستان هم باشد.

روستای سنگستان همدان روستای سنگستان همدان

اما همچنان اهالی روستا را با نام قدیمی که برگرفته از نخستین محل تشکیل روستاست، می‌شناسند.سر‌سبزی روستا هم از رود آبشینه نشات دارد و باغ‌های روستا هم به یمن ‌چاه‌ها و چشمه‌ها به زندگی و باروری خود ادامه می‌دهند.براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن جمعیت روستای سنگستان همدان یک هزار و ۱۹۵ نفر و متشکل از ۳۹۵ خانوار بوده است. روستای سنگستان همدان در بخش مرکزی شهرستان همدان، هم‌مرز با روستا‌های تفریجان است.

روستای سنگستان 1 روستای سنگستان همدان

بر اساس یافته‌های تاریخی شاید ۲ هزار سال قدمت سکونت انسانی را داشته است. روستایی که معیشت غالب اهالی را باغداری و پرورش و تولید باغ‌های گردو، زرد‌آلو، گیلاس، و آلو، آلبالو و غیره تشکیل می‌دهد و کنار آن دامداری هم دارند و در دهه‌‌های اخیر به دلیل فاصله کم روستا با شهر برخی از جوانان به فعالیت شغلی دیگری هم در شهر مشغول شدند.

مردم روستا همه به دین اسلام گرویده شیعه مذهب بوده و ارادت خاص به ائمه معصوم به خصوص سرور و سالار جوانان بهشت امام حسین (ع) دارند و اهالی به زبان فارسی با لهجه بومی صحبت می‌کنند البته اندکی هم از اهالی روستای مراد‌بلاغی به روستای سنگستان مهاجرت و در روستا ساکن هستند که به زبان ترکی تکلم می‌کنند. سرسبزی باغ‌ها و دشت‌های روستا هم گردشگر شیفته و عاشق طبیعتی را ساعت‌ها مجذوب خود می کند و می‌تواند از زیبایی سبز‌گون روستا؛ که بزرگ نقاش طبیعت خدای متعال خلق کرده در کنار رنگارنگی باغ‌های میوه؛ ثمره تلاش اهالی لذت ببرند و چشم دل سیر کند.

روستای سنگستان 2 روستای سنگستان همدان

ساخت سد اکباتان و طرح توسعه‌ای که شهرداری همدان در سال‌‌های اخیر برای ایجاد پارک جنگلی ۴۰۲ هکتاری در اطراف سد دارد و در مرحله نخست هم ۲۵۰ هکتار زمین جنگلی را برای ساخت پارک جنگلی از منابع طبیعی استان تحویل گرفته است، زمینه رونق حضور گردشگران را در فضای مصنوعی سد اکباتان فراهم کرده است.

گردشگران باید برای رسیدن به سد از مجاورت روستای سنگستان عبور کنند که اهالی می‌توانند با شکل‌گیری پارک جنگلی و کمپینگ‌ها، نیاز‌های گردشگران را در فصل سفر در پارک جنگلی تامین کنند. این‌طوری افزون بر معیشت باغداری و دامداری زمینه معیشت دیگری هم برای اهالی روستا‌های همجوار با سد اکباتان فراهم می‌شود. بر اساس آمار تقریبی سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر سالانه در فصل سفر از این سد بازدید دارند.

روستای سنگستان محل رشد و نمو شهید بازر هسته‌ای مصطفی احمدی روشن و شهدای دیگر همچون تیموری، عباسی، رضوانیان وقره‌باغی است. ۵۰۰ سال قدمت روستا را هم شاید بتوان از قلعه اربابی موجود و مکانی معروف و مشهور به «ام‌لیلا» که منصوب به«دختر موسی‌بن جعفر» است تخمین زد. قلعه اربابی روستا به «علی صارم السلطنه» تعلق دارد که یکی از جاذبه‌های تاریخی روستا است. در سال‌‌های اخیر با توجه به ایجاد زمینه گردشگری داشتن روستا بنیاد مسکن استان هم برای بهسازی فضای روستا اقدام‌ کرده است.

روستای سنگستان 3 روستای سنگستان همدان

مدیر‌کل بنیاد مسکن استان همدان درباره بهسازی روستای سنگستان اظهار داشت: طرح هادی روستا سال ۸۸ شروع و اجرا و همچنین ۱۱۴ واحد روستایی هم مقام‌سازی شده است. ۳۲۵ جلد سند روستایی هم برای واحد‌های روستای صادر شده است. برای تفریح و بازی‌کودکان هم ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع فضای بوستان روستا بهسازی شده است.

برای بهسازی فضای گردشگری روستای سنگستان همدان ۲ هزار و ۶۰۰ ‌متر جدول‌گذاری داشتیم و افزون بر آن‌ هم ۱۲ هزار ۵۰۰ متر‌مربع زیر‌سازی و آسفالت‌ریزی معابر را اجرا کردیم و ۳ هزار و ۲۰۰ متر‌مربع هم پیاده‌روسازی به مصالح سنگی و بتونی برای تسهیل تردد اهالی اجرا شده است. فضا‌سازی روستای در روستا‌های گردشگری اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگری دارد که بنیاد مسکن با آگاهی از این موضوع در کنار بهسازی معابر و فضای بازی کودکان به روشنای معابر روستا هم توجه کرده و چراغ‌های روشنایی در روستا نصب کرده است. همچنین فضای سبز نواری حدود ۲۰۰ متر در اطراف معبر ساخته شد تا نقش موثر فضای‌سازی بافت روستا دوچندان دیده شود.

بنیاد مسکن با بهسازی روستا‌ها افزون بر ایجاد زمینه رونق گردشگری در روستا‌های گردشگری به دنبال تامین محل بهسازی شده برای اهالی است تا از پس آن پایداری اشتغال و تولید هم در روستا‌ها افزایش یابد.

روستای سنگستان روستای سنگستان همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *